
Novo omiljeno mjesto grada za savršen početak i kraj dana
Na obali jezera, između mirisa kave i zvukova live glazbe, Mime’s stvara iskustvo zbog kojeg doručak postaje doživljaj, a večera – pravi gradski izlazak.

Kečap je mnogima omiljeni umak i povezujemo ga s modernom hranom. Ali zapravo je nastao davno.
Kečap je danas vjerojatno najpoznatiji umak na svijetu i mnogi ne mogu zamisliti sendvič ili ručak bez njega.
Obično ga povezujemo s modernom hranom poput različitih varijanti fast fooda, ali jeste li znali da njegova povijest seže stoljećima u prošlost?
Podrijetlo kečapa seže tisućama godina unatrag u jugoistočnu Aziju, no tada nije nalikovao umaku kakav danas volimo, piše Reader’s Digest. “Priča počinje prije nekoliko tisuća godina, kada su ljudi koji su živjeli uz obale i rijeke jugoistočne Azije i današnje južne Kine počeli čuvati lokalnu ribu i škampe, soleći ih i fermentirajući u bogate slane paste”, kaže Dan Jurafsky, profesor lingvistike na Sveučilištu Stanford i autor knjige The Language of Food.
Ove paste bile su ograničene na regiju sve dok car Wu od Hana nije počeo širiti državu oko 200. pr. Kr. “Dokazi pokazuju da su u tom razdoblju Kinezi usvojili ove riblje umake”, kaže on.

Stotinama godina ti su fermentirani riblji umaci ostali jedna od najpopularnijih metoda za aromatiziranje hrane u ovoj regiji Kine, danas poznatoj kao Fujian – sve dok ih pomorska putovanja i trgovina nisu otkrili svijetu. “Fujianski trgovci i pomorci voljeli su riblji umak, nazvavši ga ke-tchup, što znači konzervirani riblji umak na Hokkienu, jeziku južnog Fujiana i Tajvana”, kaže Jurafsky.
Početkom 1600-tih, britanski mornari koji su putovali u Indoneziju radi trgovine počeli su razvijati ukus za ke-tchup. “Jelo s broda (slana svinjetina i sušeni krekeri) bilo je prilično bljutavo, pa je ke-tchup pomagao” kaže Jurafsky. “Ali također je moguće da su trgovci zaključili da ga mogu plasirati kod kuće kao egzotičan azijski umak“. Dodaje da je riječ kečap vjerojatno prvi put ušla u engleski jezik u nekom od ovih indonezijskih lučkih gradova.
Ubrzo su britanski mornari kupovali velike količine kečapa, punili ga u boce i donosili kući. No, kao i mnogi uvozni proizvodi, bio je skup, pa su Britanci počeli pokušavati napraviti vlastiti.
Londonska kuharica iz 1742. sadrži recept za kečap napravljen od piva, inćuna, gljiva, ljutike i začina. “Gljive su ubrzo postale glavni sastojak, a od 1750. do 1850. godine riječ kečap počela je označavati sve rijetke tamne umake napravljene od gljiva ili čak oraha, koji su se često koristili za aromatiziranje otopljenog maslaca”, objašnjava Jurafsky.
Britanci su prvi dodali rajčice u kečap, napominje Jurafsky. Sredinom 1800-tih rajčice su zamijenile gljive. Zatim su inćuni nestali iz recepta te je kečap potpuno izgubio vezu sa svojim ribljim korijenima. Ali iako su korištene rajčice, ovaj je umak još uvijek bio relativno smeđ i rijedak, a ne kao moderni kečap.
Budući da se rajčica razgrađuje brže od ostalih sastojaka, Heinz je 1876. godine proizveo prvi kečap s octom koji sprječava raspadanje.

U kasnim 1800-tima proizvodnja i popularnost kečapa počeli su rasti u Americi. “Nakon građanskog rata, proizvođači u Americi odgovorili su na znatno povećanu potražnju povećanjem proizvodnje kečapa, prilagođavajući svoje recepte američkim potrošačima, koji su počeli preferirati njihov kečap koji je bio nešto slađi i gušći od britanskog”, kaže Jurafsky.
Otprilike 1910. kečap (osobito Heinz) počeo je nalikovati kečapu u koji danas umačemo pomfrit i pileće medaljone. “Proizvođači poput Heinza otkrili su da dodavanje još više šećera i puno octa pomaže u proizvodnji kečapa koji se bolje čuva, što je dovelo do moderne slatko-kisele formule“, objašnjava Jurafsky.
Kečap koji danas jedemo na hrenovkama i u hamburgerima zapravo je prilično sličan Heinzovom receptu iz ranih 1900-tih. Rajčice i destilirani ocat su još uvijek tu, kao i sol i začini poput luka u prahu. Šećer iz izvornog recepta zamijenjen je visokofruktoznim kukuruznim sirupom.

Balmain ulazi u novo poglavlje — i to s imenom koje modna publika već godinama izgovara sa znatiželjom, poštovanjem i laganom dozom mistike. Antonin Tron, francuski dizajner i osnivač brenda Atlein, imenovan je novim kreativnim direktorom jedne od najutjecajnijih modnih kuća na svijetu.
12 studenoga 2025
Modni svijet ponovno bruji – Miranda Priestly se vraća! Nakon gotovo dva desetljeća, Meryl Streep i Anne Hathaway ponovno su zajedno na velikom platnu u nastavku filma Vrag nosi Pradu 2. Prvi teaser koji je upravo objavio 20th Century Studios pokazuje trenutak koji je već zaludio internet: Miranda i Andy susreću se u dizalu, a Streep u svojem prepoznatljivom stilu izgovara legendarno: „Dugo ti je trebalo.”
12 studenoga 2025

Nakon uspješnih singlova Nesanica, Kad on te ostavi i Ko te ljubi ove noći, Boris Novković ponovno nas osvaja novom pjesmom Ni korak dva — četvrtim singlom s aktualnog albuma Zbog nas. Ovaj put, Boris donosi pravi hommage klasičnom pop zvuku i bezvremenskoj melodičnosti koja nas vraća u dane kada je glazba imala dušu.
12 studenoga 2025

Bivša miss uživa u španjolskom suncu, ukusnim zalogajima i bezvremenskoj modi - njezin look iz Malage savršen je za jesenska putovanja.
12 studenoga 2025

Hrvatska tenisačica u Londonu je oduševila modnim izdanjem koje savršeno spaja ležernost, eleganciju i dozu luksuza.
12 studenoga 2025