Kazališni spektakl koji morate vidjeti: Bariccove „Kule od bijesa“ prvi put oživljavaju na sceni riječkog HNK – spoj poezije, glazbe i strasti!
Rijeka će 17. listopada postati središte umjetničkog uzbuđenja i kazališnog iščekivanja – jer upravo tada ansambl Talijanske drame HNK Ivana pl. Zajca po prvi put na scenu donosi jedno od najpoznatijih djela slavnog talijanskog književnika Alessandra Baricca – roman „Castelli di rabbia“ / „Kule od bijesa“. U adaptaciji i režiji Valtera Malostija, riječ je o međunarodnoj koprodukciji s Emilia Romagna Teatrom ERT / Teatrom Nazionale, koja spaja dva kreativna svijeta: onaj Bariccove literarne poezije i onaj Malostijeve kazališne vizije.
Roman „Kule od bijesa“, objavljen 1991., Bariccov je književni prvijenac koji je autora odmah svrstao među najvažnija imena suvremene europske književnosti. Ovo je djelo koje je osvojilo nagrade Prix Médicis étranger i Selezione Campiello, a talijanski kritičar Enzo Siciliano opisao ga je kao “malu galaksiju priča koje se isprepliću ostavljajući za sobom blistave, vrtoglave brazde”.
Smješten u kasno 19. stoljeće, roman je poetična i gotovo nadrealna kronika jednog imaginarnog gradića i njegovih ekscentričnih stanovnika. U središtu su likovi poput zagonetnog gospodina Raila, vizionara koji sanja o željeznici koja ne vodi nigdje, i žene Jun Rail, čije srce gori od želje za slobodom i avanturom. Baricco stvara svijet u kojem se ljubav i odsutnost ljubavi, stvarnost i snovi, isprepliću u lirskom ritmu koji hipnotizira i vodi publiku u fantastično putovanje.
U kazališnoj verziji, Valter Malosti – višestruko nagrađivani talijanski redatelj, glumac i vizualni umjetnik – istražuje ono što je u samoj srži Bariccove poetike: glazbenost jezika.
„Posljednjih godina nastojao sam kroz teatar istražiti talijanski jezik, njegov ritam i zvuk. Ono što me u ‘Kulama od bijesa’ fasciniralo jest njihova muzikalnost – tekst koji ima i glazbenu snagu, gotovo kao da je riječ o partituri“, ističe Malosti. Upravo ta ideja o tekstu kao glazbi, o jeziku kao zvuku, postaje središnji motiv ove predstave.
Scenska adaptacija, kaže redatelj, slavi gorki trijumf mašte nad životom – ono što je u Bariccovu svijetu možda i najvažnija poruka: da je snaga imaginacije jedina prava pobjeda nad stvarnošću.
U predstavi nastupaju glumice i glumci ansambla Talijanske drame HNK Ivana pl. Zajca te gosti iz Italije: Beatrice Vecchione, Dario Battaglia, Noemi Grasso, Aurora Cimino, Serena Ferraiuolo, Leonora Surian Popov, Mirko Soldano, Andrea Tich, Giuseppe Nicodemo, Federico Palumeri i Jacopo Squizzato.
Scenografiju potpisuje Ljerka Hribar, kostimografiju Manuela Paladin Šabanović, oblikovanje svjetla Umberto Camponeschi, glazbu Bruno De Franceschi, oblikovanje zvuka Gup Alcaro, a glazbenu suradnju Andrea Cauduro.
Valter Malosti iza sebe ima impresivan opus – od režija nagrađivanih predstava poput “Venere u krznu” Davida Ivesa i “Četiri profana čina” Antonija Tarantina (za koje je osvojio prestižne nagrade Ubu i Flaiano), do suradnji s redateljskim velikanima poput Luce Ronconija. Na filmu je radio s Mimmom Caloprestijem, Francom Battiatom i Mariom Martoneom, a njegov kazališni potpis prepoznatljiv je po fuziji slike, zvuka i riječi – spoju koji briše granice između kazališta, poezije i glazbe.
Nakon premijere u Rijeci, „Kule od bijesa“ nastavljaju svoj život u Italiji – od 27. do 30. studenog predstava će biti izvedena u Teatru Arena del Sole u Bologni, a od 4. do 7. prosinca u Teatru Storchi u Modeni.
Ova međunarodna suradnja ne samo da potvrđuje reputaciju riječke Talijanske drame kao kulturne institucije koja misli globalno, nego i pokazuje koliko je kazalište danas živ organizam koji premošćuje jezike, granice i kulture.
Premijera „Kula od bijesa“ obećava večer poezije, emocije i kazališne strasti – onu vrstu iskustva koja nas podsjeća da kazalište i dalje ima moć probuditi ono najdublje u nama: maštu.
Zagrebačko kazalište mladih ovog prosinca donosi praizvedbu drame ACID/Kiselina, autorice Tene Štivičić, u režiji renomiranog Antanasa Obcarskasa, litavskog redatelja koji u Zagrebu ostvaruje svoj hrvatski debi. Predstava nas vodi iza kulisa umjetničkog svijeta, otkrivajući suptilne dinamike moći, neizgovorene pritiske i odnose koji oblikuju kreativne kolektive – i ljude koji u njima sudjeluju.
U Zagrebačkom kazalištu mladih jučer je održano novo izdanje tribine Čitanje kazališta autora i voditelja Srđana Sandića, koje je ovoga puta bilo posvećeno jednoj od najiščekivanijih drama aktualne kazališne sezone – ACID/KISELINA Tene Štivičić.
Ususret premijeri predstave, Srđan Sandić razgovara s psihologinjom Lidijom Arambašić i spisateljicom Ivanom Bodrožić o moći, etici i kreativnim procesima u suvremenom kazalištu.
U prepunom Knapu, atmosfera je bila gotovo opipljiva. Smijeh, emocija i aplauz ispunili su prostor dok je Nexstage teatar službeno započeo svoju kazališnu priču premijerom predstave “Ljudina” – i publika je već na prvoj izvedbi pokazala da je riječ o pravom hitu.
Postoji nešto gotovo nestvarno u trenutku kada se uoči blagdana upale svjetla pozornice, a Zagreb nakratko postane kulisa najljepše božićne priče. Orašar, balet koji generacijama budi nostalgiju, toplinu i onu posebnu iskru djetinjstva, ove godine dobiva novo, raskošno ruho – i to jedno od najveličanstvenijih koje smo ikada gledali na domaćoj sceni.
Sinoć je HNK Ivana pl. Zajca bio ispunjen onom posebnom, gotovo električnom tišinom koja vlada nekoliko trenutaka prije velikog umjetničkog događaja. A kada se zastor napokon podigao, riječku je publiku dočekao svijet koji se nije samo gledao – nego i osjećao. Premijerna izvedba „Venezuele“, jedne od najznačajnijih koreografija vizionarskog Ohada Naharina, opravdala je svako očekivanje i više od toga. Ovacije koje su ispunile kazalište trajale su minutama, kao spontani i iskreni odgovor na djelo koje je publiku istovremeno razoružalo i oduševilo.
Božićna kolekcija Intimissimija ove sezone donosi savršenu ravnotežu između udobnosti, razigranog blagdanskog šarma i luksuza koji je postao zaštitni znak talijanskog brenda. Intimissimi i ove godine ostaje vjeran svojoj estetici profinjene jednostavnosti, ali je blagdanskoj liniji dao dodatnu notu topline i vedrine kroz motive koji prizivaju bezbrižnost i radost prosinca. Kolekcija je osmišljena kao posveta domu, blagdanskom raspoloženju i malim ritualima koji se vežu uz kraj godine, a naglasak je stavljen na meke siluete, nježne linije i materijale koji pružaju ugodu od prvog dodira s kožom.
Donje rublje koje se vidi tek u naznakama, ali ostavlja dojam cijele modne priče. Pidžame koje nas vraćaju osjećaju doma, toplini i ritualima zbog kojih volimo prosinac. I estetika koja kombinira nostalgiju i suvremenost tako skladno da se čini kako je stvorena upravo za ovo blagdansko razdoblje. Intimissimi u svojoj božićnoj kolekciji 2025. još jednom dokazuje da je ljepota neraskidivo povezana s osjećajem – onim tihim, intimnim trenutkom kada se pogledamo u ogledalo i osjetimo istinsku mekoću vlastite ženstvenosti.
Blagdani uvijek iznova otvaraju isto pitanje: što pokloniti ljudima koje volimo, a da bude osobno, promišljeno i dovoljno posebno da preživi trenutak darivanja? U svijetu u kojemu najčešće darujemo iskustva koja nestaju već nakon nekoliko dana, sve se više vraćamo predmetima koji nose simboliku, trajnost i emociju. Upravo se tu, već godinama, smješta nakit – tihi pratioc naših dana, mala kapsula osobne povijesti koju nosimo uz kožu.
Božić je vrijeme kada domovi mirišu po kuhanom vinu, svjetlucaju lampicama i ispunjavaju se toplinom obiteljskog zajedništva. To je trenutak kada želimo pokazati pažnju prema ljudima koje volimo i izmamiti im iskren osmijeh kroz darove koji imaju dušu. I dok mnogi još traže inspiraciju, parfumerije Douglas i ove godine donose najbolje božićne ponude – od luksuznih parfema i make-up klasika do elegantnih poklona za dom. U bogatoj ponudi Douglas parfumerija možete pronaći sve što je potrebno za savršeni dar: mirise koji ostavljaju trag, šminku koja ističe ljepotu, ali i čokoladne poslastice koje nikoga ne ostavljaju ravnodušnim.
Pjevačica je pokazala originalne i uređene kadrove iz spota 'Dio mene' te iskreno progovorila o odluci da u javnosti još neko vrijeme sakrije trudnoću.