Otkrijte izložbu o kojoj će se govoriti mjesecima — Uđite u svijet Dorothy Cross i istražite veze koje oblikuju našu prošlost, sadašnjost i budućnost
U prostoru Arheološkog muzeja, među krhotinama prošlih civilizacija i tihim odjecima prapovijesti, uskoro se otvara jedna od najintrigantnijih izložbi sezone — Dorothy Cross: Kinship / Srodstvo. Umjetnički paviljon u Zagrebu predstavlja ovaj izniman projekt koji potpisuje kustosica i teoretičarka umjetnosti Leonida Kovač, a koji će od 27. studenoga 2025. do 1. veljače 2026. povezati davne epohe, suvremene krize i ono najkrhkije u nama – osjećaj pripadanja.
Smještena između egipatske i prapovijesne zbirke, izložba ne funkcionira samo kao postav, već kao dijalog kroz vrijeme. Ona otvara pitanja o znanju koje nas oblikuje, identitetima koje baštinimo i tragovima koje ostavljamo, dok nas istovremeno suočava sa svijetom koji se neprestano mijenja.
Središnja priča izložbe: povratak koji nadilazi geografiju
Posebnu težinu ima projekt Kinship – Home, višegodišnje nastojanje Dorothy Cross da mumificirano tijelo staro tisućama godina, nekoć u vlasništvu Sveučilišta u Corku, vrati u Kairo. Taj simbolični čin repatrijacije istovremeno razotkriva kolonijalne prakse zapadne povijesti, ali i odašilje snažan hommage današnjim izbjeglicama – onima čija se sudbina često rasplinjuje negdje na horizontu Sredozemnog mora.
U tom spoju osobnog, političkog i poetskog, Cross nas poziva da promislimo tko smo, kome pripadamo i što dugujemo prošlosti.
“Misleće slike” koje mijenjaju percepciju
Cross oduvijek vjeruje da umjetnost otvara oči za ono što još nismo vidjeli. Njezine skulpture, instalacije, filmovi i fotografije djeluju poput vizualnih algoritama – rastavljaju i iznova sastavljaju naša shvaćanja života, vremena i materijalnosti.
Radovi destabiliziraju jasne granice: živo i neživo, ljudsko i neljudsko, povijesno i suvremeno, zemaljsko i oceansko. Pritom stvaraju prostor u kojem se naš svijet ne čini kao jedina moguća verzija stvarnosti, već kao tek jedna od mnogih mogućih.
Umjetnica svjetskog formata u zagrebačkom prostoru povijesti
Dorothy Cross, rođena u Corku 1956., od late eighties scena u Dublinu do danas izgradila je iznimno prepoznatljiv umjetnički jezik. Njezini su projekti, među kojima se posebno ističe kultni Ghost Ship (1999.), proputovali svijet, a djela joj čuvaju prestižne institucije poput Tate Gallery, Irish Museum of Modern Art, The National Gallery of Ireland, ali i Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu.
Predstavljala je Irsku na Venecijanskom bijenalu, osvojila međunarodna priznanja i ostala dosljedna vlastitoj poetici koja propituje ono što inače prolazi nezamijećeno. Danas živi i stvara u pustinjskom, vjetrom isklesanom pejzažu Connemare — mjestu koje se često prelijeva u njezine radove.
Projekt koji usklađuje epohe i senzibilitete
Izložba je dio dugoročnog projekta Krajolici simultanog vremena, koji je za Umjetnički paviljon osmislila Leonida Kovač, još jednom potvrđujući kako suvremena umjetnost može biti most između različitih povijesnih linija i intimnih ljudskih iskustava.
Ako ove zime želite vidjeti izložbu koja širi horizonte i izaziva vlastitu percepciju svijeta, Kinship / Srodstvo je nezaobilazna postaja.
Postoje trenuci u adventskom vremenu kada grad na trenutak uspori, kada se buka svakodnevice utiša, a prostor ispuni nečim suptilnijim, gotovo nevidljivim – emocijom, sjećanjem i tihom nostalgijom. Upravo se takav trenutak sinoć dogodio u samom srcu Zagreba, u Prolazu Oktogon, gdje je svečano otvorena umjetnička instalacija „Prvi snijeg“, autorski projekt Saše Šekoranje, jednog od najprepoznatljivijih domaćih umjetnika čiji rukopis već desetljećima oblikuje način na koji doživljavamo estetiku blagdana.
Povijest umjetnosti često pamti velika imena, dok tihe, ali ključne figure ostaju u sjeni. Jedna od njih je Lina Crnčić-Virant – umjetnica čiji je opus desetljećima bio prisutan, ali nedovoljno viđen. Izložba i istoimeni katalog Intimno i javno donose prijeko potrebnu reinterpretaciju njezina stvaralaštva, otvarajući prostor za novu, slojevitiju percepciju njezina umjetničkog i društvenog doprinosa.
Završilo je osmo izdanje Art Zagreba, središnjeg hrvatskog sajma suvremene umjetnosti, koje se ove godine po prvi put održalo u prostoru Oktogona Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti u Zagrebu i predstavilo iznimno bogat i raznovrstan programski i izložbeni sadržaj. Posjetitelji su imali priliku razgledati radove više od pedeset umjetnika, sudjelovati u aukciji, panelima i predavanjima, pronaći rijetke publikacije te odabrati poseban blagdanski dar za pod bor.
Atelijer Meštrović ponovno je otvoren nakon godina obnove, koju je pokrenula potreba da se prostor osnaži i obnovi nakon potresa, a tijekom koje je svaki kutak pažljivo prilagođen kako bi prostor ponovno zaživio i omogućio posjetiteljima intiman susret s umjetnikovim životom i opusom. Sada, s novim stalnim postavom, posjetitelji mogu uroniti u ambijent atelijera u kojem je Ivan Meštrović živio i stvarao, doživjeti njegovu umjetnost izbliza i otkriti priče koje se kriju iza svake skulpture.
Zagreb je sinoć dobio novi razlog za sjaj u predblagdanskom ozračju, kada je u elegantnom i pomalo mističnom prostoru Oktogona Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti otvoren Art Zagreb 2025., osmo izdanje najvažnijeg hrvatskog sajma suvremene umjetnosti. Do nedjelje, 14. prosinca, prostor nekadašnje Prve hrvatske štedionice pretvara se u živuću scenu kreativnosti i inspiracije, mjesto na kojem se prošlost i budućnost spajaju u jedinstvenom iskustvu. Oktogon, sa svojim visokim stropovima, brušenim kamenim zidovima i nekadašnjim bankarskim šuštanjem kovanica, sada odjekuje žamorom posjetitelja, klikom fotoaparata i diskusijama o umjetnosti, stvarajući ambijent u kojem svaki kutak nosi novu priču i vizualno iznenađenje.
U ambijentu Memorijalne zbirke Jozo Kljaković, prostoru koji već desetljećima čuva duh likovne tradicije Zagreba, jučer je održana pop-up izložba koja je privukla pažnju ljubiteljica mode, umjetnosti i snažnih vizualnih priča. Pod naslovom “Etna Maar – 20 godina snage, elegancije, transformacije”, izložba je obilježila dva desetljeća stvaralačkog puta dizajnerice Andrijane Subotič Pjajčik, žene čiji je modni izričaj obilježio hrvatsku scenu i ostavio prepoznatljiv, neizbrisiv trag.
Krajem godine zagrebački Oktogon pretvara se u epicentar suvremene umjetnosti. Od 11. do 14. prosinca, Art Zagreb 2025 vraća se kao događaj koji nadilazi klasični sajam — postaje mjesto susreta ideja, vizija i ljudi koji umjetnost žive i misle.
U danu koji prirodno poziva na tišinu, usporavanje i povratak sebi, Matija Cvek objavio je novu pjesmu – onu koja ne traži pažnju glasno, ali je dobiva iskreno. Objavljena na Božić, pjesma Dom su ljudi (radni naziv prema poruci) donosi jednostavnu, ali duboko univerzalnu misao: dom nisu ni gradovi ni adrese, nego ljudi s kojima dijelimo život.
U Ujedinjenom Kraljevstvu utrka za vrh glazbenih ljestvica svake je godine u prosincu žešća nego u bilo kojem drugom razdoblju. Tijekom božićnog tjedna i najveće zvijezde i manje poznata imena ulažu iznimne napore kako bi s pjesmom ili albumom dosegli prvo mjesto – jer se božićni broj jedan smatra osobito prestižnim i simbolički snažnim uspjehom.
Vratimo se nakratko u veljaču. Dodjela Grammyja 2025. godine i Beyoncé koja ispisuje povijest. Ne samo da joj je napokon dodijeljena najvažnija nagrada večeri, album godine, nego je postala i prva crna žena koja je osvojila Grammy za najbolji country album – za Cowboy Carter. Nedavne promjene koje je uvela Recording Academy tu pobjedu čine još monumentalnijom: moguće je da je Beyoncé ujedno i posljednja osoba koja će ikada osvojiti tu nagradu u tom obliku.
Godinama se činilo da je Gmail adresa nešto što dobiješ jednom – i zauvijek ostaje isto. Bez obzira na to jesi li je otvorio kao tinejdžer, pod nadimkom koji danas zvuči neugodno, ili prije nego što si mogao predvidjeti koliko će Google račun postati važan dio svakodnevice.