Mostovi koji šapuću: Bojan Gagić otkriva nevidljivi koncert Save koji se može čuti samo srcem
Koliko često dok prelazimo most zastanemo i poslušamo – ne promet, ne buku grada, nego ono što se skriva ispod? Zvuk rijeke, vibracije metala, šum vjetra između konstrukcija… Upravo te nevidljive slojeve svakodnevice u svom novom projektu Tri mosta otkriva multimedijalni umjetnik Bojan Gagić, poznat po svojim istraživanjima granice između zvuka, svjetla i poezije.
Njegov najnoviji projekt nije tek koncert – to je iskustvo. Projekt Tri mosta povezuje zvuk i sliku zagrebačkih mostova – Jadranskog, Savskog i Željezničkog – u audiovizualnu kompoziciju koja publiku vodi kroz nevidljivi svijet rijeke Save. Gagić je tijekom 2024. godine bilježio zvukove mostova i same rijeke: hidrofonom je pratio njezin protok, geofonom otkrivao vibracije konstrukcija, a indukcijskim mikrofonom hvatao elektromagnetske anomalije koje inače nikada ne bismo mogli čuti.
Rezultat je šestokanalni live set u kojem prostorni raspored zvuka prati samu geografiju mostova – publika doslovno „čuje“ kako mostovi razgovaraju. Svaki ima svoj glas, ritam, karakter. Paralelno s time, video projekcije prikazuju snimke obale, atmosfere, prolaznosti trenutka – onog urbanog života koji svakodnevno prolazi pokraj nas, neopažen.
„Htio sam stvoriti prostor u kojem rijeka postaje partitura, a grad koncertna dvorana“, kaže Gagić, koji već desetljećima istražuje suodnos prirode i tehnologije. Njegov rad balansira između eksperimenta i emocije, između zvučne znanosti i čiste poezije.
Premijera projekta Tri mosta održat će se 9. listopada u 20 sati u Pogonu Jedinstvo, a ulaz je slobodan. Idealna prilika da na trenutak utišate svakodnevni šum i čujete ono što grad šapuće.
Bojan Gagić, dobitnik brojnih nagrada i autor projekata koji pomiču granice percepcije, i ovim radom potvrđuje svoj status jednog od najintrigantnijih umjetnika suvremene hrvatske scene. Njegov opus proteže se od kazališta i filma do multimedijalnih instalacija i poezije, a svaki projekt otkriva novu dimenziju stvarnosti – onu koju osjećamo, ali rijetko primijetimo.
Zagreb je sinoć dobio novi razlog za sjaj u predblagdanskom ozračju, kada je u elegantnom i pomalo mističnom prostoru Oktogona Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti otvoren Art Zagreb 2025., osmo izdanje najvažnijeg hrvatskog sajma suvremene umjetnosti. Do nedjelje, 14. prosinca, prostor nekadašnje Prve hrvatske štedionice pretvara se u živuću scenu kreativnosti i inspiracije, mjesto na kojem se prošlost i budućnost spajaju u jedinstvenom iskustvu. Oktogon, sa svojim visokim stropovima, brušenim kamenim zidovima i nekadašnjim bankarskim šuštanjem kovanica, sada odjekuje žamorom posjetitelja, klikom fotoaparata i diskusijama o umjetnosti, stvarajući ambijent u kojem svaki kutak nosi novu priču i vizualno iznenađenje.
U ambijentu Memorijalne zbirke Jozo Kljaković, prostoru koji već desetljećima čuva duh likovne tradicije Zagreba, jučer je održana pop-up izložba koja je privukla pažnju ljubiteljica mode, umjetnosti i snažnih vizualnih priča. Pod naslovom “Etna Maar – 20 godina snage, elegancije, transformacije”, izložba je obilježila dva desetljeća stvaralačkog puta dizajnerice Andrijane Subotič Pjajčik, žene čiji je modni izričaj obilježio hrvatsku scenu i ostavio prepoznatljiv, neizbrisiv trag.
Krajem godine zagrebački Oktogon pretvara se u epicentar suvremene umjetnosti. Od 11. do 14. prosinca, Art Zagreb 2025 vraća se kao događaj koji nadilazi klasični sajam — postaje mjesto susreta ideja, vizija i ljudi koji umjetnost žive i misle.
U Oktogonu Novog Muzeja Moderne Umjetnosti (NNMU) otvorena je izložba „Antonija Krasnik, prva hrvatska dizajnerica: skica za portret“, koja će biti otvorena do 17. siječnja 2026. Autorica izložbe je dr. sc. Jasna Galjer, a kustosice Irena Bekić i Ivana Meštrov. Dizajn postava potpisuje kolektiv Oaza, dok je zvuk oblikovao Andro Giunio.
Nakon gotovo tisuću dana šutnje, potresa i dugotrajnih radova, jedan od najintimnijih prostora hrvatske kulturne baštine ponovno će oživjeti: Atelijer Meštrović sredinom prosinca otvara svoja vrata s novim stalnim postavom, promišljenim s iznimnom pažnjom i dubokim poštovanjem prema životu i djelu Ivana Meštrovića.
Nenad Sovilj obilježava dva desetljeća rada u trenutku kada se čini da je luksuz postao svakodnevna kulisa, a ne pitanje odnosa prema materiji, vremenu i prostoru. U ambijentu Etnografskog muzeja, pod tihom težinom njegove oktogonalne dvorane i ispod kupole koja već sama po sebi nosi osjećaj ceremonije, Sovilj predstavlja samo jedan rad – monumentalnu ogrlicu koja sabire dvadeset godina istraživanja, eksperimenta i duboko osobnog dijaloga s plemenitim materijalima. Poetičan naslov izložbe „(2 + 2) x 5“ tek je matematički podsjetnik na logiku koja stoji iza njezine strukture, ali suština izložbe nalazi se u njezinoj tišini, u načinu na koji prostor dopušta posjetitelju da se približi objektu kao da ulazi u tuđi svijet misli.
Obuhvatna retrospektiva jedne od najznačajnijih irskih suvremenih umjetnica, u kustoskoj koncepciji Leonide Kovač, donosi trideset godina stvaralaštva i recentni projekt Kinship – Home
U srcu zagrebačkog Oktogona, ondje gdje se svakodnevni gradski ritam isprepliće s tihim šumom povijesnih zidova i žurbom prolaznika, 29. studenoga otvorena je “Trajna iluzija”, prostorno–specifični skulpturalni projekt talijanskog umjetnika Antonija Della Guardije. Peto izdanje međunarodnog kulturnog fenomena BIENALSUR još je jednom dokazalo zašto je Zagreb postao važno mjesto na mapi suvremene umjetnosti – mjesto susreta ideja, prostora i novih percepcija.
Reality zvijezda u novoj epizodi The Kardashians otvoreno progovorila o apstinenciji, ljubavnim brodolomima i tome zašto joj danas solo život savršeno odgovara.