Rijeka slavi 140 godina čarolije: Kazališna zgrada koja je oblikovala identitet grada uz spektakl Verdijevog „Nabucca“
U srcu Rijeke, na mjestu gdje se stoljeća presijecaju u jednom dahu, stoji zgrada koja nije samo arhitektonsko remek-djelo, već simbol kulturnog i emocionalnog identiteta grada. Riječki HNK Ivana pl. Zajca upravo je proslavio nevjerojatnih 140 godina postojanja – petodnevnim slavljem koje je kulminiralo koncertnom izvedbom Verdijevog „Nabucca“, opernog klasika koji je oduševio sve generacije gledatelja.
Od onog davnog 3. listopada 1885. kada su Helmer i Fellner predali riječkom građanstvu Teatro comunale, pa sve do današnjeg dana, ovo kazalište svjedoči povijesti, promjenama i snazi jednog grada. Devet različitih država ušlo je u kolektivnu memoriju Rijeke, ali zgrada je ostala – kao nepomičan svjedok promjena, emocija i umjetnosti.
„Kazalište pamti aplauze, treme i snove umjetnika, ali i lica svojih gledatelja – generacija koje su tražile zabavu, utjehu ili prostor zajedništva,“ istaknula je intendantica Dubravka Vrgoč, podsjećajući nas da je upravo kazalište mjesto sigurnosti i kulturnog kontinuiteta.
Riječka gradonačelnica Iva Rinčić u svojem je govoru dodala emotivan sloj proslavi, rekavši kako ovo nije samo građevina nego živo mjesto u kojem su se Riječani smijali, plakali, zaljubljivali i učili sanjati. Publika, kazala je, uvijek je bila srce kazališta – spremna dati i posljednji novčić za predstavu.
Župan primorsko-goranski Ivica Lukanović podsjetio je na važnost ljudi koji su stvarali ovu priču – umjetnika, redatelja, glumaca i glazbenika – te na kultnu knjigu Radmile Matejčić „Kako čitati grad“, u kojoj riječka kazališna zgrada ima posebno poglavlje.
Vrhunski završetak proslave pripao je operi „Nabucco“, koju je pod ravnanjem maestra Valentina Egela izveo Riječki simfonijski orkestar i Riječki operni zbor, uz plejadu domaćih opernih solista. Bariton Robert Kolar u naslovnoj je ulozi doživio svoj riječki debi, dok je sopranistica Kristina Kolar ponovno pokazala zašto je prva dama Verdijevih heroina u Hrvatskoj. Publika je uživala u izvedbama Luke Ortara, Stefany Findrik, Bože Burića Pešića i drugih vrhunskih solista.
Ovo nije bila samo proslava obljetnice – bila je to proslava zajedništva, identiteta i umjetnosti koja povezuje prošlost, sadašnjost i budućnost Rijeke. U gradu gdje kazalište nije samo zgrada nego simbol duha, „Velikih 140“ ostat će upisano kao trenutak kad je Rijeka još jednom dokazala – kultura je njezino srce.
U Zagrebačkom kazalištu mladih, u petak je održana praizvedba ACID/KISELINA, Tene Štivičić, u režiji litavskog redatelja Antanasa Obcarskasa, u koprodukciji s Litavskim nacionalnim dramskim kazalištem iz Vilniusa.
Zagrebačko kazalište mladih ovog prosinca donosi praizvedbu drame ACID/Kiselina, autorice Tene Štivičić, u režiji renomiranog Antanasa Obcarskasa, litavskog redatelja koji u Zagrebu ostvaruje svoj hrvatski debi. Predstava nas vodi iza kulisa umjetničkog svijeta, otkrivajući suptilne dinamike moći, neizgovorene pritiske i odnose koji oblikuju kreativne kolektive – i ljude koji u njima sudjeluju.
U Zagrebačkom kazalištu mladih jučer je održano novo izdanje tribine Čitanje kazališta autora i voditelja Srđana Sandića, koje je ovoga puta bilo posvećeno jednoj od najiščekivanijih drama aktualne kazališne sezone – ACID/KISELINA Tene Štivičić.
Ususret premijeri predstave, Srđan Sandić razgovara s psihologinjom Lidijom Arambašić i spisateljicom Ivanom Bodrožić o moći, etici i kreativnim procesima u suvremenom kazalištu.
U prepunom Knapu, atmosfera je bila gotovo opipljiva. Smijeh, emocija i aplauz ispunili su prostor dok je Nexstage teatar službeno započeo svoju kazališnu priču premijerom predstave “Ljudina” – i publika je već na prvoj izvedbi pokazala da je riječ o pravom hitu.
Postoji nešto gotovo nestvarno u trenutku kada se uoči blagdana upale svjetla pozornice, a Zagreb nakratko postane kulisa najljepše božićne priče. Orašar, balet koji generacijama budi nostalgiju, toplinu i onu posebnu iskru djetinjstva, ove godine dobiva novo, raskošno ruho – i to jedno od najveličanstvenijih koje smo ikada gledali na domaćoj sceni.
Pop boje, blagdanski motivi i luksuzne teksture definiraju Chanel Holiday ekskluzivnu blagdansku selekciju modnih dodataka koja u prvi plan stavlja sofisticiranu interpretaciju božićne estetike. Kolekcija je osmišljena kao hommage sezoni slavlja, uz naglasak na detalje koji čine razliku.
Postoje LEGO setovi koji se slažu, izlože i s vremenom padnu u zaborav. A postoje i oni rijetki, pomno osmišljeni modeli koji nadilaze granicu igračke i postaju predmet želje, razgovora i statusa. Upravo takav je novi LEGO Icons set inspiriran serijom Stranger Things – Creel House, mračna kuća iz Hawkinsa koja u Hrvatsku stiže za svega nekoliko dana i već sada se smatra jednim od najpoželjnijih kolekcionarskih izdanja ove godine.
Eurosong je desetljećima volio sebe zamišljati kao sigurno utočište glazbe – prostor u kojem se politika zaustavlja na vratima pozornice, a reflektori obasjavaju isključivo pjesme, izvođače i obećanje zajedništva. No povijest tog natjecanja pokazuje da se stvarnost uvijek, prije ili kasnije, probije kroz scenografiju. Odluka Nema, pobjednika Eurosonga 2024., da vrati svoj trofej Europskoj radiodifuznoj uniji (EBU), nije samo osobni čin savjesti, nego i simbolički rez u tkivu natjecanja koje se već godinama bori s vlastitim proturječnostima.