Nova drama Tene Štivičić koja otvara pitanja moći i istine – Pročitajte zašto se o njoj već govori
U Zagrebačkom kazalištu mladih jučer je održano novo izdanje tribine Čitanje kazališta autora i voditelja Srđana Sandića, koje je ovoga puta bilo posvećeno jednoj od najiščekivanijih drama aktualne kazališne sezone – ACID/KISELINA Tene Štivičić.
Uoči premijere, koja će se 12. prosinca održati u ZKM-u u režiji litavskog redatelja Antanasa Obcarskasa i u koprodukciji s Litavskim nacionalnim dramskim kazalištem iz Vilniusa, Sandić je pred okupljenu publiku doveo dva iznimno zanimljiva gosta: nagrađivanu spisateljicu Ivanu Bodrožić i uglednu psihologinju prof. dr. sc. Lidiju Arambašić.
Smještena u prostor umjetničkog stvaranja, nova izrazito uzbudljiva drama jedne od najznačajnijih suvremenih hrvatskih dramatičarki Tene Štivičić ACID/KISELINA, podjednako zarezuje u prostor privatnog i javnog te kroz suptilno elaborirane odnose moći unutar umjetničkog kolektiva otvara teme koje se na ovaj način ne tematiziraju dovoljno u našoj recentnoj kazališnoj produkciji, dok su istovremeno bolno prisutne u širem javnom prostoru. Suptilnim i duboko promišljenim dramskim rukopisom Tena Štivičić namjerno ostavlja širok prostor interpretacije istine unutar svoje drame, koja je već i na tribini Čitanje kazališta u ZKM-u pozvala publiku na promišljanje o tankoj granici između unutarnjeg osjećaja za etičnost i javne percepcije onoga što se podrazumijeva kao moralna istina.
Psihologinja Lidija Arambašić istaknula je kako je pitanje autoriteta i načina prijenosa znanja danas složenije nego ikad: „Je li posao umjetnika ići do ruba i preko ruba? Učitelj mora stvoriti poštovanje, a ne strahopoštovanje koje proizlazi iz hijerarhije moći, autoritarnosti, vikanja ili vrijeđanja. Takav način poučavanja duboko je ukorijenjen u našoj kulturi. I lik Gabrijela u drami – proslavljenog koreografa – podučavali su upravo tako, pa on ne vidi ništa sporno. Stvari su se zakomplicirale do ekstrema i trebat će puno rada da nađemo sredinu. Do tada – dobrota i ljubaznost itekako imaju smisla.“
Spisateljica Ivana Bodrožić naglasila je drugačiji, ali jednako važan aspekt: „Teško je dati jednoznačan odgovor. Ako nekome stanete na žulj, postoje horde ljudi koje vam iz anonimnosti mogu zagorčati život i narušiti ugled. Sve je teže raditi s ljudima, osobito kad je riječ o njihovom tijelu – u plesu, glumi ili sportu. Izlaganje ranjivosti postaje opasnije nego ikad. Ali opet – kako je moguće da je netko mogao zlostavljati generacije? Kako je godinama djelovao? To su pitanja koja nas sve moraju zabrinuti.“
Nova drama Tene Štivičić dolazi kao predstava koja neće samo obilježiti sezonu, nego i otvoriti ključne razgovore o granicama moći, istine i umjetničkog stvaranja – razgovore koji su, čini se, potrebniji nego ikad.
Nakon što je u proteklim godinama osvojila srca publike diljem Europe, Amerike i Azije te zabilježila nastupe na brojnim prestižnim međunarodnim festivalima i pozornicama, TEULIS Shadow Theatre donosi svoj čarobni obiteljski spektakl pred zagrebačku publiku, pružajući priliku da i hrvatski gledatelji dožive izvanrednu kombinaciju kazališne inovacije i bajkovite magije.
U prosinačkom ozračju Zagreba, kada se gradske ulice prepliću sa svjetlom blagdana i tihim očekivanjem umjetničkih susreta, Opera Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu obilježava 155. godišnjicu svoga djelovanja kao institucija koja je kroz desetljeća oblikovala kulturni identitet grada i države.
U Zagrebačkom kazalištu mladih, u petak je održana praizvedba ACID/KISELINA, Tene Štivičić, u režiji litavskog redatelja Antanasa Obcarskasa, u koprodukciji s Litavskim nacionalnim dramskim kazalištem iz Vilniusa.
Zagrebačko kazalište mladih ovog prosinca donosi praizvedbu drame ACID/Kiselina, autorice Tene Štivičić, u režiji renomiranog Antanasa Obcarskasa, litavskog redatelja koji u Zagrebu ostvaruje svoj hrvatski debi. Predstava nas vodi iza kulisa umjetničkog svijeta, otkrivajući suptilne dinamike moći, neizgovorene pritiske i odnose koji oblikuju kreativne kolektive – i ljude koji u njima sudjeluju.
Ususret premijeri predstave, Srđan Sandić razgovara s psihologinjom Lidijom Arambašić i spisateljicom Ivanom Bodrožić o moći, etici i kreativnim procesima u suvremenom kazalištu.
U prepunom Knapu, atmosfera je bila gotovo opipljiva. Smijeh, emocija i aplauz ispunili su prostor dok je Nexstage teatar službeno započeo svoju kazališnu priču premijerom predstave “Ljudina”. Publika je već na prvoj izvedbi pokazala da je riječ o pravom hitu.
U danu koji prirodno poziva na tišinu, usporavanje i povratak sebi, Matija Cvek objavio je novu pjesmu – onu koja ne traži pažnju glasno, ali je dobiva iskreno. Objavljena na Božić, pjesma Dom su ljudi (radni naziv prema poruci) donosi jednostavnu, ali duboko univerzalnu misao: dom nisu ni gradovi ni adrese, nego ljudi s kojima dijelimo život.
U Ujedinjenom Kraljevstvu utrka za vrh glazbenih ljestvica svake je godine u prosincu žešća nego u bilo kojem drugom razdoblju. Tijekom božićnog tjedna i najveće zvijezde i manje poznata imena ulažu iznimne napore kako bi s pjesmom ili albumom dosegli prvo mjesto – jer se božićni broj jedan smatra osobito prestižnim i simbolički snažnim uspjehom.
Vratimo se nakratko u veljaču. Dodjela Grammyja 2025. godine i Beyoncé koja ispisuje povijest. Ne samo da joj je napokon dodijeljena najvažnija nagrada večeri, album godine, nego je postala i prva crna žena koja je osvojila Grammy za najbolji country album – za Cowboy Carter. Nedavne promjene koje je uvela Recording Academy tu pobjedu čine još monumentalnijom: moguće je da je Beyoncé ujedno i posljednja osoba koja će ikada osvojiti tu nagradu u tom obliku.
Godinama se činilo da je Gmail adresa nešto što dobiješ jednom – i zauvijek ostaje isto. Bez obzira na to jesi li je otvorio kao tinejdžer, pod nadimkom koji danas zvuči neugodno, ili prije nego što si mogao predvidjeti koliko će Google račun postati važan dio svakodnevice.