Zagreb dobio čarobnu ‘Trajnu iluziju’: Pogledajte umjetnost koja mijenja način na koji doživljavamo grad
U srcu zagrebačkog Oktogona, ondje gdje se svakodnevni gradski ritam isprepliće s tihim šumom povijesnih zidova i žurbom prolaznika, 29. studenoga otvorena je “Trajna iluzija”, prostorno–specifični skulpturalni projekt talijanskog umjetnika Antonija Della Guardije. Peto izdanje međunarodnog kulturnog fenomena BIENALSUR još je jednom dokazalo zašto je Zagreb postao važno mjesto na mapi suvremene umjetnosti – mjesto susreta ideja, prostora i novih percepcija.
Večer je započela u elegantnom ambijentu Oktogona, gdje se uzvanicima uvodno obratila Tea Hatadi, pomoćnica ravnatelja Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti, dok je kustosica i članica kustoskog odbora Bienalsura Benedetta Casini donijela kontekst, interpretaciju i pozadinu dvaju Della Guardijinih radova predstavljenih u Zagrebu. Okupljeni, među kojima su bili i važni predstavnici talijanske kulturne i diplomatske zajednice – talijanski veleposlanik Nj. E. Paolo Trichilo, prvi tajnik Alberto Scarano, direktor Talijanskog instituta za kulturu Gian Luca Borghese te predsjednik Uprave Generali osiguranja u Hrvatskoj Mario Carini – imali su priliku doživjeti umjetnost koja se ne promatra, već živi.
Od Oktogona do Hebrangove: šetnja koja postaje dio umjetničkog djela
Nakon otvorenja, uzvanici su se zajedno s umjetnikom i kustosicom uputili prema tek nekoliko koraka udaljenoj Vranyczanyjevoj palači u Hebrangovoj ulici. Ondje, sakriven iza zaštitne folije skele koja prekriva pročelje Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti tijekom obnove, čeka sasvim novo iskustvo – Della Guardijina intervencija „Za vježbanje nove stvarnosti“.
Umjesto monumentalnosti i statičnosti, ovaj rad nudi – pokret. Poziva prolaznike da se na trenutak zaustave, udahnu i naprave mali otklon od automatizma urbane svakodnevice. Predlaže skup tjelesnih i vokalnih vježbi koje se mogu izvoditi na brojnim zagrebačkim lokacijama, potičući nas da svojim tijelom aktiviramo simbolički i poetski potencijal grada. Nježno, nenametljivo, ali izrazito moćno, instalacija podsjeća na to da je svaki gradski prostor pozornica, a svaki prolaznik – sudionik.
Umjetnost kao proces, a grad kao partner
“Trajna iluzija” u Oktogonu i “Za vježbanje nove stvarnosti” na pročelju muzeja stvaraju zanimljiv dijalog: jedan rad zatvara nas u intimnu percepciju prostora, drugi nas poziva da je probijemo i krenemo dalje – u tijelo, u pokret, u grad.
Za sve one koji žele doživjeti Della Guardijinu “Trajnu iluziju” uživo, informacije o razgledavanju dostupne su putem info-kanala Talijanskog instituta za kulturu u Zagrebu. Drugi rad, „Za vježbanje nove stvarnosti“, ostat će dostupan svim prolaznicima sve do 8. siječnja 2026., kao pomalo neočekivani kulturni suputnik u svakodnevnim rutama.
Umjetnost koja postoji zahvaljujući podršci zajednici
Realizaciju projekta omogućili su Generali osiguranje, Atlantic Grupa i Zagrebačka banka – UniCredit Grupa, potvrđujući koliko je važno da poslovna zajednica prepoznaje vrijednost suvremene umjetnosti u javnom prostoru.
Postoje trenuci u adventskom vremenu kada grad na trenutak uspori, kada se buka svakodnevice utiša, a prostor ispuni nečim suptilnijim, gotovo nevidljivim – emocijom, sjećanjem i tihom nostalgijom. Upravo se takav trenutak sinoć dogodio u samom srcu Zagreba, u Prolazu Oktogon, gdje je svečano otvorena umjetnička instalacija „Prvi snijeg“, autorski projekt Saše Šekoranje, jednog od najprepoznatljivijih domaćih umjetnika čiji rukopis već desetljećima oblikuje način na koji doživljavamo estetiku blagdana.
Povijest umjetnosti često pamti velika imena, dok tihe, ali ključne figure ostaju u sjeni. Jedna od njih je Lina Crnčić-Virant – umjetnica čiji je opus desetljećima bio prisutan, ali nedovoljno viđen. Izložba i istoimeni katalog Intimno i javno donose prijeko potrebnu reinterpretaciju njezina stvaralaštva, otvarajući prostor za novu, slojevitiju percepciju njezina umjetničkog i društvenog doprinosa.
Završilo je osmo izdanje Art Zagreba, središnjeg hrvatskog sajma suvremene umjetnosti, koje se ove godine po prvi put održalo u prostoru Oktogona Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti u Zagrebu i predstavilo iznimno bogat i raznovrstan programski i izložbeni sadržaj. Posjetitelji su imali priliku razgledati radove više od pedeset umjetnika, sudjelovati u aukciji, panelima i predavanjima, pronaći rijetke publikacije te odabrati poseban blagdanski dar za pod bor.
Atelijer Meštrović ponovno je otvoren nakon godina obnove, koju je pokrenula potreba da se prostor osnaži i obnovi nakon potresa, a tijekom koje je svaki kutak pažljivo prilagođen kako bi prostor ponovno zaživio i omogućio posjetiteljima intiman susret s umjetnikovim životom i opusom. Sada, s novim stalnim postavom, posjetitelji mogu uroniti u ambijent atelijera u kojem je Ivan Meštrović živio i stvarao, doživjeti njegovu umjetnost izbliza i otkriti priče koje se kriju iza svake skulpture.
Zagreb je sinoć dobio novi razlog za sjaj u predblagdanskom ozračju, kada je u elegantnom i pomalo mističnom prostoru Oktogona Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti otvoren Art Zagreb 2025., osmo izdanje najvažnijeg hrvatskog sajma suvremene umjetnosti. Do nedjelje, 14. prosinca, prostor nekadašnje Prve hrvatske štedionice pretvara se u živuću scenu kreativnosti i inspiracije, mjesto na kojem se prošlost i budućnost spajaju u jedinstvenom iskustvu. Oktogon, sa svojim visokim stropovima, brušenim kamenim zidovima i nekadašnjim bankarskim šuštanjem kovanica, sada odjekuje žamorom posjetitelja, klikom fotoaparata i diskusijama o umjetnosti, stvarajući ambijent u kojem svaki kutak nosi novu priču i vizualno iznenađenje.
U ambijentu Memorijalne zbirke Jozo Kljaković, prostoru koji već desetljećima čuva duh likovne tradicije Zagreba, jučer je održana pop-up izložba koja je privukla pažnju ljubiteljica mode, umjetnosti i snažnih vizualnih priča. Pod naslovom “Etna Maar – 20 godina snage, elegancije, transformacije”, izložba je obilježila dva desetljeća stvaralačkog puta dizajnerice Andrijane Subotič Pjajčik, žene čiji je modni izričaj obilježio hrvatsku scenu i ostavio prepoznatljiv, neizbrisiv trag.
Krajem godine zagrebački Oktogon pretvara se u epicentar suvremene umjetnosti. Od 11. do 14. prosinca, Art Zagreb 2025 vraća se kao događaj koji nadilazi klasični sajam — postaje mjesto susreta ideja, vizija i ljudi koji umjetnost žive i misle.
U danu koji prirodno poziva na tišinu, usporavanje i povratak sebi, Matija Cvek objavio je novu pjesmu – onu koja ne traži pažnju glasno, ali je dobiva iskreno. Objavljena na Božić, pjesma Dom su ljudi (radni naziv prema poruci) donosi jednostavnu, ali duboko univerzalnu misao: dom nisu ni gradovi ni adrese, nego ljudi s kojima dijelimo život.
U Ujedinjenom Kraljevstvu utrka za vrh glazbenih ljestvica svake je godine u prosincu žešća nego u bilo kojem drugom razdoblju. Tijekom božićnog tjedna i najveće zvijezde i manje poznata imena ulažu iznimne napore kako bi s pjesmom ili albumom dosegli prvo mjesto – jer se božićni broj jedan smatra osobito prestižnim i simbolički snažnim uspjehom.
Vratimo se nakratko u veljaču. Dodjela Grammyja 2025. godine i Beyoncé koja ispisuje povijest. Ne samo da joj je napokon dodijeljena najvažnija nagrada večeri, album godine, nego je postala i prva crna žena koja je osvojila Grammy za najbolji country album – za Cowboy Carter. Nedavne promjene koje je uvela Recording Academy tu pobjedu čine još monumentalnijom: moguće je da je Beyoncé ujedno i posljednja osoba koja će ikada osvojiti tu nagradu u tom obliku.
Godinama se činilo da je Gmail adresa nešto što dobiješ jednom – i zauvijek ostaje isto. Bez obzira na to jesi li je otvorio kao tinejdžer, pod nadimkom koji danas zvuči neugodno, ili prije nego što si mogao predvidjeti koliko će Google račun postati važan dio svakodnevice.