U bečkoj galeriji DIT., u petak, 8. rujna s početkom u 18 sati održat će se predstavljanje publikacije Atlas manjega svijeta i novih umjetničkih djelaZlatana Vehabovića, u organizaciji umjetničke platforme Nomad zajedno s partnerima editions of solidarity & care i Artupunkturom.
Izložba u Beču može se razgledati do 16. rujna
Osim predstavljanja ove vrlo osobne publikacije nastale u nakladi Muzeja za umjetnosti obrt u Zagrebu, uzvanici će imati priliku osjetiti autentičan dodir s novim Vehabovićevim djelima, ali i sa samim autorom poznatim po iznimnoj vještini i dosljednom vizualnom jeziku.
Djela jedinstvenog senzibiliteta i izražajnog stila, često obilježenog narativnim pristupom i metodologijom kolaža, uz autora će predstaviti i kustosice Adriana Belay i Nicole Sheyerer.
Vehabović je krenuo na svoj umjetnički put koristeći golemu muzejsku zbirku veću od stotinu tisuća digitalnih zapisa, a rezultat takvog pristupa jest niz koncepcijski i formalno slojevitih kompozicija na kojima složene veze i procesi što prethode stvaranju slike postaju jasno vidljivima.
Izložba će se moći razgledati do 16. rujna, u Galeriji DIT., Schleifmühlgasse 1, 1040 Beč, a zatim će se monografija Atlas manjega svijeta Zlatana Vehabovića prezentirati i u sklopu Artupunkture – jedinstvenog projekta Turističke zajednice grada Zagreba i partnera.
Ova izložba samo je jedan od umjetničkih projekata kojom platforma Nomad doprinosi stvaranju i promicanju suvremenoga kulturnog dijaloga. Nomadov konačni cilj je stvaranje tržišta za regionalne umjetnike u Srednjoj Europi, uspostavljajući pritom stabilnu mrežu povezanosti.
O UMJETNIKU
Zlatan Vehabović živi i radi u Zagrebu, a rođen je u Banjoj Luci, BIH, 1982. Diplomirao je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, gdje i predaje. Važnije izložbe održane su mu u zagrebačkome MSU-u, NMMU-u, splitskoj Galeriji umjetnina, dubrovačkoj Umjetničkoj galeriji, Gradskome muzeju Mainza i Centru za suvremenu umjetnost Hudson Valley. Radovi su mu dio zbirki zagrebačkoga MSU-a, Albertine u Beču, Zbirke Europske središnje banke u Frankfurtu, Zbirke Europskoga parlamenta u Bruxellesu, zbirke Erste Fragments u Zagrebu, Zaklade Lauba u Zagrebu, Zbirke Maistra u Rovinju i Zaklade obitelji Eileen S. Kaminsky u New Yorku.
O KUSTOSICAMA
Adriana Belay, rođena u Zagrebu, studirala je kulturni menadžment na New School, lociranoj u Parizu i New Yorku. Nakon toga je studirala na London School of Economics. Njezina posvećenost organizaciji razmjena međunarodnih izložbi donijela joj je ulogu kustosice za izložbe Muzeja za umjetnost i obrt u Zagrebu. Osmislila je skupne izložbe Šezdesete u Hrvatskoj i Orašar, kao i samostalne izložbe Aleksandra Rodčenka, Tiepola, Matka Vekića i Matjaža Počivavšeka. Surađivala je s kulturnim institucijama širom svijeta, uključujući i one u Sjedinjenim Državama, Sloveniji, Srbiji, Austriji, Njemačkoj, Italiji, Francuskoj, Rusiji i Kini. Adriana je autorica više od stotinu autorskih članaka i nadglednica vinarije dvorca Belaj.
Nicole Sheyerer, rođena u Salzburgu, studirala je filozofiju i političke znanosti na Bečkome sveučilištu. Od 2000. radi kao kritičarka umjetnosti, redovito pišući za bečki časopis Falter i često za novine Der Standard. Piše i priloge za publikacije poput Frankfurter Allgemeine Zeitunga, gdje se bavi tržištima umjetnosti, galerijama, umjetničkim sajmovima i dražbama. Pisala je i za umjetničke časopise kao što su Frieze i Monopol. Nicole radi kao predavač na Sveučilištu primijenjenih umjetnosti u Beču. Godine 2021. nagrađena je Austrijskom državnom nagradom za kritiku.
Izložba u Beču postavljena je u suradnji s brojnim partnerima
O PARTNERIMA NA PROJEKTU
Nomad je platforma koja doprinosi izgradnji i promicanju suvremenog kulturnog diskursa. S posebnim zanimanjem za interdisciplinarne suradnje, naše djelatnosti obuhvaćaju organizaciju financiranja, upravljanje proračunom, produkciju izložaba i publikacija, oblikovanje zbirki te promoviranje umjetnika. Nomad je prihvatio izazov povezivanja svjetova umjetničkih institucija, filantropskih zaklada i neprofitnih organizacija s kritičkim javnim uslugama umjetnika. Nomad je osnovala Vanja Žanko 2014., od 2017. do 2021. vodila ga je Jelena Tamindžija Donnart, a od 2021. nadalje to čini novi ženski rukovodeći tim: Ana Petričić Gojanović, Andrea Šarić, Daria Darmaniyan, Dora Zane, Jelena Tamindžija Donnart i Vanja Žanko.
editions of solidarity & care, osnovali su 2022. Nevena Janković, Strahinja Spasić i Vanja Žanko. Riječ je o platformi za produkciju, prezentaciju i promociju različitih izdanja. Njihov projekt znači zajedničku posvećenost dugoročnoj podršci umjetnosti koja istražuje političke sustave i sfere meke sile. Prvo dio koji prikazuje umjetnicu Jasminu Cibic objavljen je 2022., a aktualni prikaz bavi se Zlatanom Vehabovićem. Svako umjetničko predstavljanje nastavlja se na domaću veliku samostalnu izložbu dotičnog umjetnika ili umjetnice i premošćuje granice između tradicionalnih institucija i najsuvremenijih projektnih prostora, promatrajući gradski pejzaž kao mogući univerzum suradnje.
Galeriju DIT. je osnovala je Tanya van Breda Vriesman 2022. To je mjesto koje podiže svijest o kreativnosti kao vidu opipljive nade. Osmišljavajući intimne izložbe, razgovore i okupljanja, predstavlja živo čvorište u krajoliku bečke umjetnosti i spaja različite zajednice u bliskim razmjenama iskustava utemeljenima na obostranoj brizi i solidarnosti s obzirom na nesigurnost životnih uvjeta.
Artupunktura – jedinstveni projekt Turističke zajednice grada Zagreba i partnera, pokrenut 2021. godine, predstavlja platformu za kulturu i umjetnost, gdje se zajedničkim umjetničkim djelovanjem na specifičnim točkama Zagreba želi probuditi njegovu vitalnu energiju. Njeno treće izdanje ove jeseni, između ostalog, donosi i prezentaciju monografije Atlas manjeg svijeta Zlatana Vehabovića, koja će se nakon Beča, predstaviti u zagrebačkoj Uraniji.
Završilo je osmo izdanje Art Zagreba, središnjeg hrvatskog sajma suvremene umjetnosti, koje se ove godine po prvi put održalo u prostoru Oktogona Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti u Zagrebu i predstavilo iznimno bogat i raznovrstan programski i izložbeni sadržaj. Posjetitelji su imali priliku razgledati radove više od pedeset umjetnika, sudjelovati u aukciji, panelima i predavanjima, pronaći rijetke publikacije te odabrati poseban blagdanski dar za pod bor.
Atelijer Meštrović ponovno je otvoren nakon godina obnove, koju je pokrenula potreba da se prostor osnaži i obnovi nakon potresa, a tijekom koje je svaki kutak pažljivo prilagođen kako bi prostor ponovno zaživio i omogućio posjetiteljima intiman susret s umjetnikovim životom i opusom. Sada, s novim stalnim postavom, posjetitelji mogu uroniti u ambijent atelijera u kojem je Ivan Meštrović živio i stvarao, doživjeti njegovu umjetnost izbliza i otkriti priče koje se kriju iza svake skulpture.
Zagreb je sinoć dobio novi razlog za sjaj u predblagdanskom ozračju, kada je u elegantnom i pomalo mističnom prostoru Oktogona Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti otvoren Art Zagreb 2025., osmo izdanje najvažnijeg hrvatskog sajma suvremene umjetnosti. Do nedjelje, 14. prosinca, prostor nekadašnje Prve hrvatske štedionice pretvara se u živuću scenu kreativnosti i inspiracije, mjesto na kojem se prošlost i budućnost spajaju u jedinstvenom iskustvu. Oktogon, sa svojim visokim stropovima, brušenim kamenim zidovima i nekadašnjim bankarskim šuštanjem kovanica, sada odjekuje žamorom posjetitelja, klikom fotoaparata i diskusijama o umjetnosti, stvarajući ambijent u kojem svaki kutak nosi novu priču i vizualno iznenađenje.
U ambijentu Memorijalne zbirke Jozo Kljaković, prostoru koji već desetljećima čuva duh likovne tradicije Zagreba, jučer je održana pop-up izložba koja je privukla pažnju ljubiteljica mode, umjetnosti i snažnih vizualnih priča. Pod naslovom “Etna Maar – 20 godina snage, elegancije, transformacije”, izložba je obilježila dva desetljeća stvaralačkog puta dizajnerice Andrijane Subotič Pjajčik, žene čiji je modni izričaj obilježio hrvatsku scenu i ostavio prepoznatljiv, neizbrisiv trag.
Krajem godine zagrebački Oktogon pretvara se u epicentar suvremene umjetnosti. Od 11. do 14. prosinca, Art Zagreb 2025 vraća se kao događaj koji nadilazi klasični sajam — postaje mjesto susreta ideja, vizija i ljudi koji umjetnost žive i misle.
U Oktogonu Novog Muzeja Moderne Umjetnosti (NNMU) otvorena je izložba „Antonija Krasnik, prva hrvatska dizajnerica: skica za portret“, koja će biti otvorena do 17. siječnja 2026. Autorica izložbe je dr. sc. Jasna Galjer, a kustosice Irena Bekić i Ivana Meštrov. Dizajn postava potpisuje kolektiv Oaza, dok je zvuk oblikovao Andro Giunio.
Nakon gotovo tisuću dana šutnje, potresa i dugotrajnih radova, jedan od najintimnijih prostora hrvatske kulturne baštine ponovno će oživjeti: Atelijer Meštrović sredinom prosinca otvara svoja vrata s novim stalnim postavom, promišljenim s iznimnom pažnjom i dubokim poštovanjem prema životu i djelu Ivana Meštrovića.
Nenad Sovilj obilježava dva desetljeća rada u trenutku kada se čini da je luksuz postao svakodnevna kulisa, a ne pitanje odnosa prema materiji, vremenu i prostoru. U ambijentu Etnografskog muzeja, pod tihom težinom njegove oktogonalne dvorane i ispod kupole koja već sama po sebi nosi osjećaj ceremonije, Sovilj predstavlja samo jedan rad – monumentalnu ogrlicu koja sabire dvadeset godina istraživanja, eksperimenta i duboko osobnog dijaloga s plemenitim materijalima. Poetičan naslov izložbe „(2 + 2) x 5“ tek je matematički podsjetnik na logiku koja stoji iza njezine strukture, ali suština izložbe nalazi se u njezinoj tišini, u načinu na koji prostor dopušta posjetitelju da se približi objektu kao da ulazi u tuđi svijet misli.
Umjetna inteligencija sve je prisutnija u našim životima, a njezina primjena iz dana u dan postaje raznolikija. AI više nije samo alat za analizu podataka ili industrijsku automatizaciju sada sudjeluje u kreativnosti, glazbi, komunikaciji i svakodnevnim navikama. Unatoč čestim raspravama o prednostima i rizicima, jedno je sve jasnije: kada se koristi odgovorno, AI može povezati ljude na načine koji su prije bili nezamislivi.
U potrazi za božićnim poklonom koji nije tek još jedan predmet, već promišljena gesta, modno osviještene žene uvijek traže isto: estetiku, kvalitetu i priču. De’llure je upravo takav izbor, nakit koji ne viče, ali se pamti. Brend koji dolazi iz “tvornice luksuza” zagrebačke obitelji Prahir u sebi nosi onu rijetku ravnotežu između suvremenog minimalizma i suptilnog glamura, idealnu za fashionistice koje znaju da je pravi stil uvijek nenametljiv.
Božići devedesetih nezamislivi su bez Kevina McCallistera, njujorških ulica i bezvremenske pjesme All Alone On Christmas koja se zauvijek urezala u kolektivnu blagdansku memoriju. Upravo je taj filmski klasik ove godine dobio novo, domaće ruho – i to potpuno legalno, uz službeno odobrenje američkih nositelja autorskih prava.
Nakon gotovo dva desetljeća, fanovi kultne serije Sex and the City s nestrpljenjem su dočekali nastavak And Just Like That…, očekujući onu čaroliju, humor i emocionalnu povezanost koja je originalnu seriju učinila legendarnom.
Godina 2026. označava prekretnicu u svijetu televizije i zabave. Nakon godina dominacije tzv. “woke” narativa, kada su LGBTQ+ likovi, rodne ideologije i politički korektne poruke preplavile ekran, industrija polako, ali sigurno počinje vraćati ravnotežu i fokus na ono što publika doista želi gledati. Statistike iz GLAAD-ovog izvještaja Where We Are on TV jasno pokazuju trend: gotovo 41% LGBTQ+ likova s prethodnih sezona neće se vraćati u 2026. – rezultat ne toliko cenzure koliko poslovnih odluka i prirodnog završetka serija, ali u očima mnogih kritičara, ovo simbolizira kraj ere prisilne ideološke uključenosti u mainstream zabavi.