Rijeka na globalnoj sceni: Kazalište koje putuje svijetom i mijenja percepciju umjetnosti
Rijeka sinoć nije bila samo lučki grad na obali, nego mjesto čija kazališna scena putuje preko kontinenta i ulazi u prostore u kojima se umjetnost sagledava iz novih kutova. Intendantica Dubravka Vrgoč otvorila je vrata riječkog HNK-a prema dalekoj Kini, predstavljajući ansamble i izvedbe koje odražavaju suvremeni puls kazališta i gradskog identiteta, pokazujući kako riječka kulturna scena može dijalogom povezati publiku iz Rijeke s auditorijima u Šangaju. Sudjelovanje na prestižnom The 24th China Shanghai International Arts Festivalu nije samo priznanje, nego signal da izvedbene umjetnosti hrvatskih ansambala pronalaze put među globalne kulturne centre, potvrđujući da riječka scena danas traži i oblikuje nove putove umjetničkog izraza.
U fokusu ovogodišnjeg festivala bilo je povezivanje, konsenzus i prilika, a prisustvo riječkog HNK-a kroz govor intendantice Vrgoč odjeknulo je kao primjer kako manje europske kazališne kuće mogu zauzeti mjesto u razgovoru sa svjetskim institucijama i festivalima. Predstavljajući izvedbe i ansamble, Rijeka je pokazala da umjetnost nije samo lokalni fenomen, nego iskustvo koje nadilazi prostor i vrijeme, a kazalište postaje medij kroz koji grad gradi vlastitu prepoznatljivost i kulturnu diplomaciju.
Kazalište kao globalni jezik
Riječki HNK u Šangaju nije bio samo skup izvedbi i prezentacija, nego prostor u kojem se umjetnički izrazi čitaju i interpretiraju na način koji nadilazi kulturne barijere. Dok intendantica Vrgoč razgovara s direktorima i producentima iz cijelog svijeta, dok se uspostavljaju partnerstva i razmjenjuju iskustva, postaje jasno da HNK u Rijeci na međunarodnoj sceni ne govori samo o izvedbama, već o strateškoj viziji i sposobnosti povezivanja umjetničkih i društvenih vrijednosti, a Rijeka kao grad dobiva novu dimenziju u kojoj lokalna kultura postaje globalni jezik. Sudionici festivala prepoznaju da riječki ansambli donose kombinaciju tradicije i suvremenosti, a razgovori i partnerstva koja se rađaju u Kini otvaraju prostor za buduće projekte i razmjenu izvedbi koja će oblikovati sliku Rijeke u svijetu.
Ulazak riječkog HNK-a na ovako prestižnu međunarodnu platformu potvrđuje da izvedbene umjetnosti iz Hrvatske nisu izolirane niti provincijalne, nego aktivni sudionici u globalnoj kulturnoj mreži koja oblikuje nove smjerove umjetničkog izraza i gradskih identiteta.
U Zagrebačkom kazalištu mladih jučer je održano novo izdanje tribine Čitanje kazališta autora i voditelja Srđana Sandića, koje je ovoga puta bilo posvećeno jednoj od najiščekivanijih drama aktualne kazališne sezone – ACID/KISELINA Tene Štivičić.
Ususret premijeri predstave, Srđan Sandić razgovara s psihologinjom Lidijom Arambašić i spisateljicom Ivanom Bodrožić o moći, etici i kreativnim procesima u suvremenom kazalištu.
U prepunom Knapu, atmosfera je bila gotovo opipljiva. Smijeh, emocija i aplauz ispunili su prostor dok je Nexstage teatar službeno započeo svoju kazališnu priču premijerom predstave “Ljudina” – i publika je već na prvoj izvedbi pokazala da je riječ o pravom hitu.
Postoji nešto gotovo nestvarno u trenutku kada se uoči blagdana upale svjetla pozornice, a Zagreb nakratko postane kulisa najljepše božićne priče. Orašar, balet koji generacijama budi nostalgiju, toplinu i onu posebnu iskru djetinjstva, ove godine dobiva novo, raskošno ruho – i to jedno od najveličanstvenijih koje smo ikada vidjeli na domaćoj sceni.
Sinoć je HNK Ivana pl. Zajca bio ispunjen onom posebnom, gotovo električnom tišinom koja vlada nekoliko trenutaka prije velikog umjetničkog događaja. A kada se zastor napokon podigao, riječku je publiku dočekao svijet koji se nije samo gledao – nego i osjećao. Premijerna izvedba „Venezuele“, jedne od najznačajnijih koreografija vizionarskog Ohada Naharina, opravdala je svako očekivanje i više od toga. Ovacije koje su ispunile kazalište trajale su minutama, kao spontani i iskreni odgovor na djelo koje je publiku istovremeno razoružalo i oduševilo.
U svijetu gdje se granice između pokreta, glazbe i osjećaja brišu, na scenu riječkog HNK-a Ivana pl. Zajca dolazi jedno od najintrigantnijih suvremenih plesnih djela – „Venezuela“, koreografski dragulj svjetski slavnog izraelskog umjetnika Ohada Naharina.
Britanski PR stručnjak tvrdi da su Harryjeve šale i medijski nastupi postali neučinkoviti te znak gubitka identiteta nakon odlaska iz kraljevske obitelji.
Glumac otkriva kako je politički govor o Tibetu doveo do dvadesetogodišnje zabrane prisustvovanja Oscaru i zašto nikada nije požalio što ga je izrekao.