Premijera Čehovljeve “Drame bez naslova” u ZKM-u- Povratak Paola Magellija ruskom klasiku u punoj umjetničkoj zrelosti
U četvrtak, 23. svibnja, na pozornicu Zagrebačkog kazališta mladih stiže jedno od najiščekivanijih kazališnih događanja sezone – premijera “Drame bez naslova” Antona Pavloviča Čehova u režiji Paola Magellija. Ova inscenacija ne samo da predstavlja novi susret publike s najranijim kazališnim tekstom velikog ruskog dramatičara, već označava i trijumfalni povratak jednog od najvažnijih europskih redatelja suvremenog teatra, čije je ime u Hrvatskoj neraskidivo povezano s nekim od najvažnijih poglavlja domaće kazališne povijesti.
Četiri godine nakon praizvedbe drame “Ja sam ona koja nisam” Mate Matišića, koja je izazvala snažne reakcije i brojna tumačenja unutar kazališnih i društvenih krugova, Paolo Magelli ponovno ulazi u kreativni dijalog s ansamblom ZKM-a. No, ovaj se put vraća i samome Čehovu, dramskom piscu kojeg je već 1997. godine oblikovao u dvostrukom činu – nezaboravnoj i antologijskoj inscenaciji “Ujak Vanja / Tri sestre”, koja i danas živi u kolektivnoj memoriji hrvatskog kazališta kao monumentalno redateljsko postignuće.
“Drama bez naslova”, poznata i kao “Platonov”, intrigantno je i rijetko izvođeno Čehovljevo djelo koje nikada za njegova života nije doživjelo punu kazališnu realizaciju. Riječ je o njegovu prvijencu, komadnom tekstu neobuzdanih razmjera i raspona, pisanom kad autor još nije napunio ni 20 godina. Upravo ta mladenačka širina, fragmentarnost i nesputanost oblikuju jedan gotovo labirintski kazališni svijet koji anticipira kasniju Čehovljevu poetiku – s galerijom živopisnih likova koji u svojim neurozama, duhovnim rasapima i čežnjama zrcale rušenje starog društvenog poretka i nemoć stvaranja novoga.
Magelli se ovom dramom suočava s mladim Čehovom iz pozicije vlastite redateljske zrelosti, donoseći autorski rukopis izbrušen desetljećima rada na najvažnijim europskim pozornicama. U suradnji sa stalnom dramaturginjom Željkom Udovičić Pleština, Magelli pristupa ovom izazovnom, dramaturški neukroćenom tekstu s jasnoćom, strašću i tehničkom preciznošću, svjestan da ovakva dramska građa zahtijeva čvrstu izvedbenu ruku i duboko razumijevanje unutarnjih tenzija među likovima.
U središtu zbivanja je Mihail Vasiljevič Platonov, seoski učitelj na granici egzistencijalnog sloma, čiji su cinizam, intelektualna nemoć i emotivna paraliza istodobno tragični i zastrašujuće suvremeni. Kroz njegov lik i njegov odnos prema nizu ženskih i muških figura koje ga okružuju – ljubavnica, žena, supruga, prijatelja i protivnika – ispisuje se portret društva na rubu raspada, koje se još grčevito drži iluzija prošlosti, nesposobno da se artikulira prema budućnosti.
Likovi ove drame – liječnici, zemljoposjednici, učitelji, udovice, propali intelektualci i salonski dekadenti – predstavljaju univerzalne arhetipove društvene i osobne deziluzije, a njihovi međusobni odnosi, puni žudnje, bijesa, ironije i očaja, odjekuju i u današnjem vremenu, dok gledatelju nude prostor za promišljanje o krizi smisla, nemoći promjene i bijegu u samoprevaru.
U predstavi igraju istaknuti članovi ansambla ZKM-a, među kojima su: Anđela Ramljak, Ugo Korani, Lucija Šerbedžija, Filip Nola, Adrian Pezdirc, Barbara Prpić, Pjer Meničanin, Zoran Čubrilo, Vedran Živolić, Frano Mašković, Katarina Bistrović Darvaš, Milivoj Beader, Iva Kraljević, Urša Raukar i Luka Knez. Njihove interpretacije obećavaju glumački ansambl koji će svojim kolektivnim pulsiranjem prenijeti kompleksnost svijeta koji Čehov zamišlja, a Magelli režijski artikulira.
Vizualni identitet predstave oblikovan je u suradnji s vrhunskim kreativnim timom: scenografiju potpisuje Miljenko Sekulić Sarma, kostimografijuLeo i Lara Kulaš, video oblikuje Ivan Marušić Klif, rasvjetuAleksandar Čavleka, a glazbu skladateljski dvojac Ivanka Mazurkijević i Damir Martinović Mrle, čiji prepoznatljiv zvuk obećava snažan emotivni i dramaturški doprinos cjelini.
Magellijev povratak u ZKM i k Čehovu u ovom povijesnom trenutku može se čitati kao kazališni komentar današnjice – svojevrsna refleksija o urušavanju društvenih vrijednosti, općem osjećaju besmisla i borbi pojedinca da u svemu pronađe vlastito uporište. “Drama bez naslova” pritom postaje više od puke inscenacije – ona je izazov, promišljanje, poziv na katarzu i dijalog.
Ulog je velik, a očekivanja visoka – no, s Magellijem na čelu, ZKM-ov ansambl spreman je ponuditi kazalište koje istodobno izaziva, uznemirava i transformira. Premijera koja se ne propušta.
U Zagrebačkom kazalištu mladih jučer je održano novo izdanje tribine Čitanje kazališta autora i voditelja Srđana Sandića, koje je ovoga puta bilo posvećeno jednoj od najiščekivanijih drama aktualne kazališne sezone – ACID/KISELINA Tene Štivičić.
Ususret premijeri predstave, Srđan Sandić razgovara s psihologinjom Lidijom Arambašić i spisateljicom Ivanom Bodrožić o moći, etici i kreativnim procesima u suvremenom kazalištu.
U prepunom Knapu, atmosfera je bila gotovo opipljiva. Smijeh, emocija i aplauz ispunili su prostor dok je Nexstage teatar službeno započeo svoju kazališnu priču premijerom predstave “Ljudina” – i publika je već na prvoj izvedbi pokazala da je riječ o pravom hitu.
Postoji nešto gotovo nestvarno u trenutku kada se uoči blagdana upale svjetla pozornice, a Zagreb nakratko postane kulisa najljepše božićne priče. Orašar, balet koji generacijama budi nostalgiju, toplinu i onu posebnu iskru djetinjstva, ove godine dobiva novo, raskošno ruho – i to jedno od najveličanstvenijih koje smo ikada vidjeli na domaćoj sceni.
Sinoć je HNK Ivana pl. Zajca bio ispunjen onom posebnom, gotovo električnom tišinom koja vlada nekoliko trenutaka prije velikog umjetničkog događaja. A kada se zastor napokon podigao, riječku je publiku dočekao svijet koji se nije samo gledao – nego i osjećao. Premijerna izvedba „Venezuele“, jedne od najznačajnijih koreografija vizionarskog Ohada Naharina, opravdala je svako očekivanje i više od toga. Ovacije koje su ispunile kazalište trajale su minutama, kao spontani i iskreni odgovor na djelo koje je publiku istovremeno razoružalo i oduševilo.
U svijetu gdje se granice između pokreta, glazbe i osjećaja brišu, na scenu riječkog HNK-a Ivana pl. Zajca dolazi jedno od najintrigantnijih suvremenih plesnih djela – „Venezuela“, koreografski dragulj svjetski slavnog izraelskog umjetnika Ohada Naharina.
Postoji nešto gotovo meditativno u darivanju biljke – osobito one koja je u isto vrijeme i skulptura, i dizajnerski predmet, i živi podsjetnik na pažnju koju ste nekome posvetili. Upravo zato posljednjih godina sve više kreativnih duša otkriva ljepotu kokedama, delikatnih zelenih kugli omotanih mahovinom koje izgledaju kao da lebde između prirode i umjetnosti.
Nakon gotovo tisuću dana šutnje, potresa i dugotrajnih radova, jedan od najintimnijih prostora hrvatske kulturne baštine ponovno će oživjeti: Atelijer Meštrović sredinom prosinca otvara svoja vrata s novim stalnim postavom, promišljenim s iznimnom pažnjom i dubokim poštovanjem prema životu i djelu Ivana Meštrovića.