Premijera Čehovljeve “Drame bez naslova” u ZKM-u- Povratak Paola Magellija ruskom klasiku u punoj umjetničkoj zrelosti
U četvrtak, 23. svibnja, na pozornicu Zagrebačkog kazališta mladih stiže jedno od najiščekivanijih kazališnih događanja sezone – premijera “Drame bez naslova” Antona Pavloviča Čehova u režiji Paola Magellija. Ova inscenacija ne samo da predstavlja novi susret publike s najranijim kazališnim tekstom velikog ruskog dramatičara, već označava i trijumfalni povratak jednog od najvažnijih europskih redatelja suvremenog teatra, čije je ime u Hrvatskoj neraskidivo povezano s nekim od najvažnijih poglavlja domaće kazališne povijesti.
Četiri godine nakon praizvedbe drame “Ja sam ona koja nisam” Mate Matišića, koja je izazvala snažne reakcije i brojna tumačenja unutar kazališnih i društvenih krugova, Paolo Magelli ponovno ulazi u kreativni dijalog s ansamblom ZKM-a. No, ovaj se put vraća i samome Čehovu, dramskom piscu kojeg je već 1997. godine oblikovao u dvostrukom činu – nezaboravnoj i antologijskoj inscenaciji “Ujak Vanja / Tri sestre”, koja i danas živi u kolektivnoj memoriji hrvatskog kazališta kao monumentalno redateljsko postignuće.
“Drama bez naslova”, poznata i kao “Platonov”, intrigantno je i rijetko izvođeno Čehovljevo djelo koje nikada za njegova života nije doživjelo punu kazališnu realizaciju. Riječ je o njegovu prvijencu, komadnom tekstu neobuzdanih razmjera i raspona, pisanom kad autor još nije napunio ni 20 godina. Upravo ta mladenačka širina, fragmentarnost i nesputanost oblikuju jedan gotovo labirintski kazališni svijet koji anticipira kasniju Čehovljevu poetiku – s galerijom živopisnih likova koji u svojim neurozama, duhovnim rasapima i čežnjama zrcale rušenje starog društvenog poretka i nemoć stvaranja novoga.
Magelli se ovom dramom suočava s mladim Čehovom iz pozicije vlastite redateljske zrelosti, donoseći autorski rukopis izbrušen desetljećima rada na najvažnijim europskim pozornicama. U suradnji sa stalnom dramaturginjom Željkom Udovičić Pleština, Magelli pristupa ovom izazovnom, dramaturški neukroćenom tekstu s jasnoćom, strašću i tehničkom preciznošću, svjestan da ovakva dramska građa zahtijeva čvrstu izvedbenu ruku i duboko razumijevanje unutarnjih tenzija među likovima.
U središtu zbivanja je Mihail Vasiljevič Platonov, seoski učitelj na granici egzistencijalnog sloma, čiji su cinizam, intelektualna nemoć i emotivna paraliza istodobno tragični i zastrašujuće suvremeni. Kroz njegov lik i njegov odnos prema nizu ženskih i muških figura koje ga okružuju – ljubavnica, žena, supruga, prijatelja i protivnika – ispisuje se portret društva na rubu raspada, koje se još grčevito drži iluzija prošlosti, nesposobno da se artikulira prema budućnosti.
Likovi ove drame – liječnici, zemljoposjednici, učitelji, udovice, propali intelektualci i salonski dekadenti – predstavljaju univerzalne arhetipove društvene i osobne deziluzije, a njihovi međusobni odnosi, puni žudnje, bijesa, ironije i očaja, odjekuju i u današnjem vremenu, dok gledatelju nude prostor za promišljanje o krizi smisla, nemoći promjene i bijegu u samoprevaru.
U predstavi igraju istaknuti članovi ansambla ZKM-a, među kojima su: Anđela Ramljak, Ugo Korani, Lucija Šerbedžija, Filip Nola, Adrian Pezdirc, Barbara Prpić, Pjer Meničanin, Zoran Čubrilo, Vedran Živolić, Frano Mašković, Katarina Bistrović Darvaš, Milivoj Beader, Iva Kraljević, Urša Raukar i Luka Knez. Njihove interpretacije obećavaju glumački ansambl koji će svojim kolektivnim pulsiranjem prenijeti kompleksnost svijeta koji Čehov zamišlja, a Magelli režijski artikulira.
Vizualni identitet predstave oblikovan je u suradnji s vrhunskim kreativnim timom: scenografiju potpisuje Miljenko Sekulić Sarma, kostimografijuLeo i Lara Kulaš, video oblikuje Ivan Marušić Klif, rasvjetuAleksandar Čavleka, a glazbu skladateljski dvojac Ivanka Mazurkijević i Damir Martinović Mrle, čiji prepoznatljiv zvuk obećava snažan emotivni i dramaturški doprinos cjelini.
Magellijev povratak u ZKM i k Čehovu u ovom povijesnom trenutku može se čitati kao kazališni komentar današnjice – svojevrsna refleksija o urušavanju društvenih vrijednosti, općem osjećaju besmisla i borbi pojedinca da u svemu pronađe vlastito uporište. “Drama bez naslova” pritom postaje više od puke inscenacije – ona je izazov, promišljanje, poziv na katarzu i dijalog.
Ulog je velik, a očekivanja visoka – no, s Magellijem na čelu, ZKM-ov ansambl spreman je ponuditi kazalište koje istodobno izaziva, uznemirava i transformira. Premijera koja se ne propušta.
U proljetnom ritmu grada, kad ulice mirišu na lipu i novi početak, zagrebački Arterarij poziva nas da zastanemo, zašutimo i poslušamo. Ne sebe, ne druge, već zidove. Zidove koji pamte. Zidove koji svjedoče. Zidove koji napokon progovaraju u kazališnoj premijeri Lijepi interijeri: Zagreb, autorskom projektu nastalom prema tekstu Monike Herceg, u režiji Romana Nikolića.
Jedan od najizvođenijih baleta na svijetu, Giselle Adolphea Adama, u koreografiji Joséa Carlosa Martíneza 18. ožujka 2025. godine proslavit će svoju 200. izvedbu, a dvije posebne gala izvedbe baleta održat će se 30. travnja i 3. svibnja kada će na pozornici HNK u Zagrebu uz prvake Baleta zaplesati i prvaci milanske La Scale.
U zagrebačkom kazalištu mladih 22. ožujka 2025. nas očekuje premijera predstave Mala povijest nejednakosti, u režiji Miloša Lolića, nastale po motivima grafičkog romana Kapital & Ideologija Claire Alet i Benjamina Adama.
Tijekom 2025. godine Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu obilježava 130. obljetnicu svoje povijesne zgrade – jednog od najprepoznatljivijih simbola hrvatske kulturne baštine. Ova značajna obljetnica održava se pod pokroviteljstvom Vlade Republike Hrvatske, što dodatno potvrđuje njezinu važnost za hrvatsku kulturu i umjetnost.