World Design Week sastoji se od 44 tjedna dizajna i festivala diljem svijeta i neprestano raste, a unatrag tri godine i Zagreb Design Week dio je mreže koja povezuje kreativne urbane festivale rastućih metropola i njihove partnere, poput akademija i tvrtki koje predstavljaju industriju dizajna. Cilj je promicanje suradnje u području dizajna i razvoj gospodarstva kreativnih područja, a dijeleći znanja i resurse, potiče se razmjena proizvoda, talenata i ideja, održivi razvoj i rast pojedinačnih dizajnerskih događaja.
Na inicijativu Zagreb Design Weeka koji će se održati 25. – 29. rujna u Jadran filmu će se po prvi put predstaviti izložbe nastale kao plod suradnje članica međunarodnog udruženja tjedana dizajna, World Design Weeks network. Pozivu ZGDW-a odazvali su se festivali dizajna iz Čilea i Meksika. Cilj inicijative produžiti je život izložbama u koje je uloženo puno truda i sredstava, da bi trajale svega nekoliko dana na festivalima dizajna.
Percepción Peculiar je internetska platforma koja sažima jedinstvena iskustva i perspektive onih koji su odrasli ili živjeli s obje strane granice SAD-a i Meksika, odnosno San Diega i Tijuane . Putem ove platforme, kreativci, umjetnici i dizajneri dijele načine na koje ovo bikulturalno iskustvo utjecalo na njihove osobne i profesionalne živote. Izložba Percepción Peculiar je prozor u bogatu tapiseriju bikulturalnih iskustava koja karakteriziraju regiju Tijuana — San Diego. Njihovi radovi odražavaju spoj kultura i utjecaj pograničnog života na kreativnost i dizajn, a riječ je o grafičkom dizajnu i ilustraciji nastalom u razdoblju od 2010. do 2020.; odnosno reprezentativnom pregledu regionalnih talenata, prepoznatih kao kolektiv pojedinaca. Ovaj odabir omogućava promatranje i promišljanje djela u svoj njegovoj zemljopisnoj i semantičkoj specifičnosti, odnosno uzimajući u obzir mnogostrukost mogućih interpretacija. Percepción Peculiar predstavlja sve ono što imaju za reći, na temelju vlastitog iskustva odrastanja ili življenja s obje strane granice. Kustosica izložbe je dr. Norma Iglesias Prieto, a stručni partner Quéretaro Design Week.
Još jedna izložba nastala je kao rezultat suradnje umjetnika iz Meksika i SAD-a. Tijuana Design Week i Tipografía México (TMX) predstavljaju Transborder Typeface kao amblem prekograničnog kolaborativnog dizajna, posebno kreiranog za svjetsku prijestolnicu dizajna Tijuana San Diego 2024. Transborder Typeface je zaslonski font koji su izradila dva dizajnera, jedan iz Tijuane i drugi iz San Diega, koji nastoji odražavati i stvoriti utjecaj kroz regionalnu vizualnu komunikaciju putem slova. Ova dva pogranična grada pripadaju različitim zemljama s različitim, ali zajedničkim jezicima i različitim, ali paralelnim kulturama, koje zauzvrat dijele isto geografsko područje udaljemo samo 25 kilometara. Transborder Typeface je besplatno dostupan prema SIL-u OFL-u i Creative Commons Licence, naglašavajući time poruku da dizajn ne poznaje granice. Projekt će predstaviti dizajneri tipografije u petak 27. 9. u 17h, online predavanjem.
Procjenjuje se da u Čileu živi 120.000 Hrvata ili osoba hrvatskog podrijetla. Snažni bilateralni odnosi svjedoče o tome da je Čile jedna od najvažnijih hrvatskih iseljeničkih zajednica u svijetu. Gotovo da nema područja u kojem barem jedan potomak Hrvata nije postigao golem uspjeh, štoviše, Čileanci su na izborima izabrali i predsjednika koji ima hrvatske korijene, Gabriela Borića. Izložba Sud Emergente, The Emerging South ili Nadolazeći jug, izložba je nastala u suradnji s LOCAL, čileanskom organizacijom za promociju čileanskog dizajna, a nudi uvid u trenutno stanje i nove trendove, scene grafičkog dizajna u Čileu. Dvadeset mladih grafičkih dizajnera predstavlja se s dvadeset plakata, a njihovi se radovi ističu visokom tehničkom kvalitetom i širokom estetikom. Bave se suvremenim temama koje odražavaju kulturnu raznolikost i različita razmišljanja u globalnom kontekstu. Izložba nastoji smjestiti čileanski dizajn u međunarodni kontekst, ističući talent i kreativnost scene i pozicionirajući Čile kao relevantnog igrača na suvremenoj, globalnoj, dizajnerskoj sceni. The Emerging South pokazuje sposobnost inoviranja i generiranja novih trendova u grafičkom dizajnu, integrirajući elemente identiteta tipične za teritorij, lokalne kulturološke sukobe lokalne i nevjerojatnu sposobnost autora za eksperimentiranje.
U kontekstu tehnike i internetske kulture, mnogi od izloženih projekata dovode u pitanje fizičke i teritorijalne granice, iskorištavajući mogućnosti koje nudi tehnologija za stvaranje djela koja nadilaze geografska i kulturološka ograničenja. Od međunarodne suradnje do online projekata koji se mogu doživjeti s bilo kojeg mjesta u svijetu, ovi radovi odražavaju fluidnu i globaliziranu prirodu suvremenog dizajna. Dizajneri istražuju nove oblike izražavanja koji se odvajaju od tradicionalnih fizičkih i teritorijalnih ograničenja, otvarajući nove horizonte i kreativne mogućnosti. Svaki izloženi rad jedinstven je u svom pristupu i izvedbi, ali svima je zajednički osjećaj originalnosti i smjelosti koji odražavaju bogatu raznolikost suvremenog čileanskog dizajna. Kustos izložbe Joaquín Béjares, održat će predavanje na ZGDW-u.
Design Week Zagreb, održat će se u Jadran filmu 25. – 29. rujna. Ulaz na ZGDW je slobodan. Više informacija na stranici: http://zagrebdesignweek.com/
Atelijer Meštrović ponovno je otvoren nakon godina obnove, koju je pokrenula potreba da se prostor osnaži i obnovi nakon potresa, a tijekom koje je svaki kutak pažljivo prilagođen kako bi prostor ponovno zaživio i omogućio posjetiteljima intiman susret s umjetnikovim životom i opusom. Sada, s novim stalnim postavom, posjetitelji mogu uroniti u ambijent atelijera u kojem je Ivan Meštrović živio i stvarao, doživjeti njegovu umjetnost izbliza i otkriti priče koje se kriju iza svake skulpture.
Zagreb je sinoć dobio novi razlog za sjaj u predblagdanskom ozračju, kada je u elegantnom i pomalo mističnom prostoru Oktogona Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti otvoren Art Zagreb 2025., osmo izdanje najvažnijeg hrvatskog sajma suvremene umjetnosti. Do nedjelje, 14. prosinca, prostor nekadašnje Prve hrvatske štedionice pretvara se u živuću scenu kreativnosti i inspiracije, mjesto na kojem se prošlost i budućnost spajaju u jedinstvenom iskustvu. Oktogon, sa svojim visokim stropovima, brušenim kamenim zidovima i nekadašnjim bankarskim šuštanjem kovanica, sada odjekuje žamorom posjetitelja, klikom fotoaparata i diskusijama o umjetnosti, stvarajući ambijent u kojem svaki kutak nosi novu priču i vizualno iznenađenje.
U ambijentu Memorijalne zbirke Jozo Kljaković, prostoru koji već desetljećima čuva duh likovne tradicije Zagreba, jučer je održana pop-up izložba koja je privukla pažnju ljubiteljica mode, umjetnosti i snažnih vizualnih priča. Pod naslovom “Etna Maar – 20 godina snage, elegancije, transformacije”, izložba je obilježila dva desetljeća stvaralačkog puta dizajnerice Andrijane Subotič Pjajčik, žene čiji je modni izričaj obilježio hrvatsku scenu i ostavio prepoznatljiv, neizbrisiv trag.
Krajem godine zagrebački Oktogon pretvara se u epicentar suvremene umjetnosti. Od 11. do 14. prosinca, Art Zagreb 2025 vraća se kao događaj koji nadilazi klasični sajam — postaje mjesto susreta ideja, vizija i ljudi koji umjetnost žive i misle.
U Oktogonu Novog Muzeja Moderne Umjetnosti (NNMU) otvorena je izložba „Antonija Krasnik, prva hrvatska dizajnerica: skica za portret“, koja će biti otvorena do 17. siječnja 2026. Autorica izložbe je dr. sc. Jasna Galjer, a kustosice Irena Bekić i Ivana Meštrov. Dizajn postava potpisuje kolektiv Oaza, dok je zvuk oblikovao Andro Giunio.
Nakon gotovo tisuću dana šutnje, potresa i dugotrajnih radova, jedan od najintimnijih prostora hrvatske kulturne baštine ponovno će oživjeti: Atelijer Meštrović sredinom prosinca otvara svoja vrata s novim stalnim postavom, promišljenim s iznimnom pažnjom i dubokim poštovanjem prema životu i djelu Ivana Meštrovića.
Nenad Sovilj obilježava dva desetljeća rada u trenutku kada se čini da je luksuz postao svakodnevna kulisa, a ne pitanje odnosa prema materiji, vremenu i prostoru. U ambijentu Etnografskog muzeja, pod tihom težinom njegove oktogonalne dvorane i ispod kupole koja već sama po sebi nosi osjećaj ceremonije, Sovilj predstavlja samo jedan rad – monumentalnu ogrlicu koja sabire dvadeset godina istraživanja, eksperimenta i duboko osobnog dijaloga s plemenitim materijalima. Poetičan naslov izložbe „(2 + 2) x 5“ tek je matematički podsjetnik na logiku koja stoji iza njezine strukture, ali suština izložbe nalazi se u njezinoj tišini, u načinu na koji prostor dopušta posjetitelju da se približi objektu kao da ulazi u tuđi svijet misli.
Obuhvatna retrospektiva jedne od najznačajnijih irskih suvremenih umjetnica, u kustoskoj koncepciji Leonide Kovač, donosi trideset godina stvaralaštva i recentni projekt Kinship – Home
Pop boje, blagdanski motivi i luksuzne teksture definiraju Chanel Holiday ekskluzivnu blagdansku selekciju modnih dodataka koja u prvi plan stavlja sofisticiranu interpretaciju božićne estetike. Kolekcija je osmišljena kao hommage sezoni slavlja, uz naglasak na detalje koji čine razliku.
Postoje LEGO setovi koji se slažu, izlože i s vremenom padnu u zaborav. A postoje i oni rijetki, pomno osmišljeni modeli koji nadilaze granicu igračke i postaju predmet želje, razgovora i statusa. Upravo takav je novi LEGO Icons set inspiriran serijom Stranger Things – Creel House, mračna kuća iz Hawkinsa koja u Hrvatsku stiže za svega nekoliko dana i već sada se smatra jednim od najpoželjnijih kolekcionarskih izdanja ove godine.
Eurosong je desetljećima volio sebe zamišljati kao sigurno utočište glazbe – prostor u kojem se politika zaustavlja na vratima pozornice, a reflektori obasjavaju isključivo pjesme, izvođače i obećanje zajedništva. No povijest tog natjecanja pokazuje da se stvarnost uvijek, prije ili kasnije, probije kroz scenografiju. Odluka Nema, pobjednika Eurosonga 2024., da vrati svoj trofej Europskoj radiodifuznoj uniji (EBU), nije samo osobni čin savjesti, nego i simbolički rez u tkivu natjecanja koje se već godinama bori s vlastitim proturječnostima.