Umjetnost na svakom koraku: projekt „Okolo“ pretvara Zagreb u galeriju na otvorenom
Što ako biste na putu do posla, u šetnji s prijateljima ili na večernjoj kavi mogli naići na skulpturu, instalaciju ili umjetnički prizor koji vas iznenadi, uspori i natjera da grad pogledate novim očima? Upravo to donosi Okolo, jedinstveni umjetnički projekt koji Zagreb već osam godina pretvara u galeriju na otvorenom.
Od 20. do 30. kolovoza, zagrebačke ulice, trgovi i prolazi ponovno postaju platno na kojem domaći i međunarodni umjetnici ostavljaju svoje tragove. Kustosica Lea Vene ove godine programu daje i regionalni pečat: bosanskohercegovačka umjetnica Alma Bektaš postavlja intrigantnu hibridnu skulpturu Trophilia u središtu grada, dok će slovenska autorica Ema Kobal kroz svjetlosnu instalaciju Promatrač na platou Gradec propitati granicu između prijateljskog pogleda i osjećaja nadzora.
No, Okolo nikada ne staje samo na pojedinačnim radovima – ono uvijek donosi cijelu mapu umjetničkih iznenađenja. Od tekstilne instalacije Ivane Mrčele Naše sestre u Varšavskoj, koja slavi žensku solidarnost, preko Markovog Gašparića i njegovog hrabrog Hodača po žici, pa sve do Dianne Trohar i njezinog Pošumljavanja zapuštenih zidova – Zagreb postaje priča o hrabrosti, zajedništvu i regeneraciji.
Prolazi i parkovi također mijenjaju lice: Oktogon oživljava kroz fotografske Tragove ljeta Inije Herenčić, dok Maša Barišić u prolazu Neboder balonima ispisuje Važnu poruku – onu koja nam možda neće dati jasan odgovor, ali će nas potaknuti na promišljanje. Na Zrinjevcu, modna dizajnerica Marija Kulušić nježno obavija deblo drva u instalaciju Sklonište, dok Karlo Štefanek svoje stolice smješta na Trg kralja Tomislava kao komentar odnosa moći i prostora.
Kao šećer na kraju, na uglu Savske i Koturaške Jelena Malenica i street art umjetnik Chez 186 pretvaraju običan reklamni pano u kontemplativni prostor umjetnosti – podsjetnik da grad može disati i drukčije.
Projekt Okolo od 2018. godine donosi umjetnost u srca prolaznika, briše granice između svakodnevice i kulture te podsjeća da umjetnost nije rezervirana za galerije i muzeje. Ona je tu – u hladu Zrinjevca, na zidovima Varšavske, na stubama Gradeca, u tišini panoa ili u prolazu kojim prolazite svaki dan.
Zagreb ovih dana nije samo grad. On je scena, pozornica i živi organizam koji kroz Okolo diše umjetnošću. Zato, ako ovih dana lutate gradom – dopustite si da zalutate i „Okolo“.
Zagreb je sinoć dobio novi razlog za sjaj u predblagdanskom ozračju, kada je u elegantnom i pomalo mističnom prostoru Oktogona Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti otvoren Art Zagreb 2025., osmo izdanje najvažnijeg hrvatskog sajma suvremene umjetnosti. Do nedjelje, 14. prosinca, prostor nekadašnje Prve hrvatske štedionice pretvara se u živuću scenu kreativnosti i inspiracije, mjesto na kojem se prošlost i budućnost spajaju u jedinstvenom iskustvu. Oktogon, sa svojim visokim stropovima, brušenim kamenim zidovima i nekadašnjim bankarskim šuštanjem kovanica, sada odjekuje žamorom posjetitelja, klikom fotoaparata i diskusijama o umjetnosti, stvarajući ambijent u kojem svaki kutak nosi novu priču i vizualno iznenađenje.
U ambijentu Memorijalne zbirke Jozo Kljaković, prostoru koji već desetljećima čuva duh likovne tradicije Zagreba, jučer je održana pop-up izložba koja je privukla pažnju ljubiteljica mode, umjetnosti i snažnih vizualnih priča. Pod naslovom “Etna Maar – 20 godina snage, elegancije, transformacije”, izložba je obilježila dva desetljeća stvaralačkog puta dizajnerice Andrijane Subotič Pjajčik, žene čiji je modni izričaj obilježio hrvatsku scenu i ostavio prepoznatljiv, neizbrisiv trag.
Krajem godine zagrebački Oktogon pretvara se u epicentar suvremene umjetnosti. Od 11. do 14. prosinca, Art Zagreb 2025 vraća se kao događaj koji nadilazi klasični sajam — postaje mjesto susreta ideja, vizija i ljudi koji umjetnost žive i misle.
U Oktogonu Novog Muzeja Moderne Umjetnosti (NNMU) otvorena je izložba „Antonija Krasnik, prva hrvatska dizajnerica: skica za portret“, koja će biti otvorena do 17. siječnja 2026. Autorica izložbe je dr. sc. Jasna Galjer, a kustosice Irena Bekić i Ivana Meštrov. Dizajn postava potpisuje kolektiv Oaza, dok je zvuk oblikovao Andro Giunio.
Nakon gotovo tisuću dana šutnje, potresa i dugotrajnih radova, jedan od najintimnijih prostora hrvatske kulturne baštine ponovno će oživjeti: Atelijer Meštrović sredinom prosinca otvara svoja vrata s novim stalnim postavom, promišljenim s iznimnom pažnjom i dubokim poštovanjem prema životu i djelu Ivana Meštrovića.
Nenad Sovilj obilježava dva desetljeća rada u trenutku kada se čini da je luksuz postao svakodnevna kulisa, a ne pitanje odnosa prema materiji, vremenu i prostoru. U ambijentu Etnografskog muzeja, pod tihom težinom njegove oktogonalne dvorane i ispod kupole koja već sama po sebi nosi osjećaj ceremonije, Sovilj predstavlja samo jedan rad – monumentalnu ogrlicu koja sabire dvadeset godina istraživanja, eksperimenta i duboko osobnog dijaloga s plemenitim materijalima. Poetičan naslov izložbe „(2 + 2) x 5“ tek je matematički podsjetnik na logiku koja stoji iza njezine strukture, ali suština izložbe nalazi se u njezinoj tišini, u načinu na koji prostor dopušta posjetitelju da se približi objektu kao da ulazi u tuđi svijet misli.
Obuhvatna retrospektiva jedne od najznačajnijih irskih suvremenih umjetnica, u kustoskoj koncepciji Leonide Kovač, donosi trideset godina stvaralaštva i recentni projekt Kinship – Home
U srcu zagrebačkog Oktogona, ondje gdje se svakodnevni gradski ritam isprepliće s tihim šumom povijesnih zidova i žurbom prolaznika, 29. studenoga otvorena je “Trajna iluzija”, prostorno–specifični skulpturalni projekt talijanskog umjetnika Antonija Della Guardije. Peto izdanje međunarodnog kulturnog fenomena BIENALSUR još je jednom dokazalo zašto je Zagreb postao važno mjesto na mapi suvremene umjetnosti – mjesto susreta ideja, prostora i novih percepcija.
Reality zvijezda u novoj epizodi The Kardashians otvoreno progovorila o apstinenciji, ljubavnim brodolomima i tome zašto joj danas solo život savršeno odgovara.