Umjetnost koja se ne gazi, nego proživljava: OKO i Lauba stvaraju djelo koje se piše nogama
U svijetu u kojem se sve više gledamo kroz ekrane, gdje se osjećaji prenose kroz znakove, a stvarnost postaje niz vizualnih šifri, zagrebačka Lauba ovog srpnja pruža priliku da sve to – doslovno – stavimo pod noge. I pritom razmislimo kamo to sve vodi. U središtu tog neobičnog spoja svakodnevice, umjetnosti i simbolike nalazi se Marina Mesar OKO, jedna od najzanimljivijih hrvatskih umjetnica današnjice, poznata po svom snažnom, prepoznatljivom rukopisu i radu koji gotovo uvijek izlazi iz okvira galerijskih zidova.
No ovog puta OKO ne izlazi – ona ulazi. U Laubu. I to ne s klasičnom izložbom, već s bojama, simbolima i idejom da umjetnost pripada svuda. Pa i na pod. Doslovno. U trenutku kada Lauba kreće u rekonstrukciju prostora, netko bi rekao da je parket tek zadnji sloj – ali u ovom slučaju, on postaje prvo platno. Privremeno, ali snažno. Emotivno, ali i kritički. OKO oslikava pod koji će uskoro biti uklonjen – i upravo u toj prolaznosti, u tom činu oslikavanja nečega što će uskoro nestati, krije se moćna poruka o suvremenom životu, jeziku, tragu koji ostavljamo.
Izložba nosi naziv “Simboli i Velika očekivanja” – i zaista, očekivanja su velika. Ne zato što ćemo gledati savršeno kadrirane slike, nego zato što ćemo hodati po onome što inače pišemo – emotikonima, znakovima, kraticama, porukama koje svakodnevno šaljemo bez previše razmišljanja. OKO nas poziva da hodamo po vlastitom jeziku, da zastanemo na srce, preskočimo znak upitnika, ili zakoračimo na smajlić i pitamo se: koliko toga zaista osjećamo, a koliko tek reproduciramo?
Ova prostorna instalacija nije samo vizualna poslastica, ona je misaoni eksperiment. Performans u kojem publika nije promatrač, već sudionik. Jer na ovom parketu se ne stoji – njime se prolazi, ostavlja trag, ali i uzima iskustvo.
U vrijeme kad se sve više komunicira slikama, Lauba i OKO šalju jednu poruku – umjetnost nije luksuz, nije dekor, nije ni izdvojena od nas. Ona je naš svakodnevni jezik, samo ga nismo uvijek svjesni. Ova izložba nas na to podsjeća na najnježniji mogući način – postavljajući emocije tamo gdje ih najmanje očekujemo. Pod noge.
Izrada ovog jedinstvenog djela kreće već ovaj tjedan, a točan datum otvaranja bit će objavljen uskoro. Do tada, možda je vrijeme da pogledamo vlastite poruke – i zapitamo se: što zaista pokušavamo reći?
Nakon gotovo tisuću dana šutnje, potresa i dugotrajnih radova, jedan od najintimnijih prostora hrvatske kulturne baštine ponovno će oživjeti: Atelijer Meštrović sredinom prosinca otvara svoja vrata s novim stalnim postavom, promišljenim s iznimnom pažnjom i dubokim poštovanjem prema životu i djelu Ivana Meštrovića.
Nenad Sovilj obilježava dva desetljeća rada u trenutku kada se čini da je luksuz postao svakodnevna kulisa, a ne pitanje odnosa prema materiji, vremenu i prostoru. U ambijentu Etnografskog muzeja, pod tihom težinom njegove oktogonalne dvorane i ispod kupole koja već sama po sebi nosi osjećaj ceremonije, Sovilj predstavlja samo jedan rad – monumentalnu ogrlicu koja sabire dvadeset godina istraživanja, eksperimenta i duboko osobnog dijaloga s plemenitim materijalima. Poetičan naslov izložbe „(2 + 2) x 5“ tek je matematički podsjetnik na logiku koja stoji iza njezine strukture, ali suština izložbe nalazi se u njezinoj tišini, u načinu na koji prostor dopušta posjetitelju da se približi objektu kao da ulazi u tuđi svijet misli.
Obuhvatna retrospektiva jedne od najznačajnijih irskih suvremenih umjetnica, u kustoskoj koncepciji Leonide Kovač, donosi trideset godina stvaralaštva i recentni projekt Kinship – Home
U srcu zagrebačkog Oktogona, ondje gdje se svakodnevni gradski ritam isprepliće s tihim šumom povijesnih zidova i žurbom prolaznika, 29. studenoga otvorena je “Trajna iluzija”, prostorno–specifični skulpturalni projekt talijanskog umjetnika Antonija Della Guardije. Peto izdanje međunarodnog kulturnog fenomena BIENALSUR još je jednom dokazalo zašto je Zagreb postao važno mjesto na mapi suvremene umjetnosti – mjesto susreta ideja, prostora i novih percepcija.
12 galerija, više od 50 umjetnika - Beuys i Abramović kao globalne ikone, Demur i Stilinović s vrhunskim djelima: Art Zagreb 2025 donosi izniman postav suvremene umjetnosti 11.–14. prosinca u prostoru Oktogon Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti u Zagrebu.
U prostoru Arheološkog muzeja, među krhotinama prošlih civilizacija i tihim odjecima prapovijesti, uskoro se otvara jedna od najintrigantnijih izložbi sezone — Dorothy Cross: Kinship / Srodstvo. Umjetnički paviljon u Zagrebu predstavlja ovaj izniman projekt koji potpisuje kustosica i teoretičarka umjetnosti Leonida Kovač, a koji će od 27. studenoga 2025. do 1. veljače 2026. povezati davne epohe, suvremene krize i ono najkrhkije u nama – osjećaj pripadanja.
Zagreb u prosincu već ima svoju čaroliju – lampice, tople napitke i adventske mirise – ali ove godine dobiva i nešto posebno: Art Zagreb 2025., središnji umjetnički događaj koji će od 11. do 14. prosinca ispuniti novi prostor Oktogon NMMU u srcu grada.
Postoji nešto gotovo meditativno u darivanju biljke – osobito one koja je u isto vrijeme i skulptura, i dizajnerski predmet, i živi podsjetnik na pažnju koju ste nekome posvetili. Upravo zato posljednjih godina sve više kreativnih duša otkriva ljepotu kokedama, delikatnih zelenih kugli omotanih mahovinom koje izgledaju kao da lebde između prirode i umjetnosti.
Nakon gotovo tisuću dana šutnje, potresa i dugotrajnih radova, jedan od najintimnijih prostora hrvatske kulturne baštine ponovno će oživjeti: Atelijer Meštrović sredinom prosinca otvara svoja vrata s novim stalnim postavom, promišljenim s iznimnom pažnjom i dubokim poštovanjem prema životu i djelu Ivana Meštrovića.