Kustosica Irena Bekić i povjesničarka i teoretičarka umjetnosti Leonida Kovač u petak su u dijaloškoj formi provele publiku u zagrebačkom Etnografskom muzeju kroz izložbu „Šestuzoraka katastrofe“.
Polazeći od radova šestero umjetnica i umjetnika predstavljenih na izložbi, Hannesa Boecka, Marjolijn Dijkman, Jassema Hindija & Sine Seifeea, Davora Konjikušića, Ane Torfs i Mine Bachmann, govorile su o opresivnim politikama u povijesti koje su ostavile i još uvijek ostavljaju svoj razorni trag na pejzaže i ljude. Povukle su transverzalne veze od imperijalnog podčinjavanja provincija u starom Rimu, kolonijalnih osvajanja u 17. i 19 st., ekstraktivizama i eksploatacija, robovskog rada i genocida pokazujući da je svijet u kojem živimo premrežen nasiljem koje je normalizirano i institucionalizirano bazirajući se često na paradigmama iz 19. stoljeća.
Jedan od povoda ovom vodstvu kroz izložbu bila je kustoska intervencija, unošenje novog rada na izložbu. Radi se o slikarskom pejzažu Šumski krajolik, posuđenom iz Muzeja za umjetnost i obrt, datiranom oko 1850. godine, u vrijeme patentiranja prve sintetske boje, ljubičaste mauve. Ovu je boju slučajno dobio engleski student kemije William Henry Perkin, destilacijom ugljena tražeći kinin u borbi protiv malarije. Autorica slike Šumski krajolik zavedena je u muzejskoj bazi pod inicijalom M. Bachmann. Kustosice su u istraživanju došle do podatka da se radi o slabo poznatoj slikarici Mini Bachmann te su u subverzivnoj gesti korigirale muzejske podatak navodeći puno ime slikarice. Tom su je gestom upisale u povijest umjetnosti.
Izložba „Šest uzoraka katastrofe“ rezultat je suradnje između belgijskih i hrvatskih muzejskih ustanova: Uz partnerstvo Umjetničkog paviljona i Prostora za suvremenu umjetnost Out of Sight iz Antwerpena suradnja je ostvarena s Etnografski muzejom u Zagrebu te belgijskim Mu.ZEE iz Ostendeea. Projekt su podržali: Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske; Grad Zagreb, Gradski ured za kulturu i civilno društvo; Turistička zajednica grada Zagreba; Flandrija — State of the Art, Austrijski kulturni forum Zagreb; MU.Zee Oostende; Performing Arts Hub – Norway; Norwegian Ministry og Foreign Affairs.
Nakon vodstva po izložbi, Irena Bekić, ravnateljica Umjetničkog paviljona predstavila je program za 2025. godinu koji je i dalje obilježen izmještanjem. On se odvija u suradnjama s drugim muzejskim ustanovama pa će tako u 2025. uspostavljati partnerstva s Muzejom za suvremenu umjetnost i Arheološkim muzejom. Naglasila je i da je i dalje ishodište programske koncepcije 2023. – 2026. istraživanje konteksta vezanih uz Umjetnički paviljon i međusobno prepletanje programskih linija. Na taj način program proizlazi iz arhitektonskih i kontekstualnih specifičnosti Paviljona i njime je i podržan.
Osmog veljače otvara se izložba umjetnice SofijaSilvije„Transmissions“ u pariškom Atelieru 11, Cité Falguière, a bit će otvorena do 12.ožujka. Kustosica izložbe je Irena Bekić, a radi se o iteraciji izložbe „Pendulum“ održane 2023. u Botaničkom vrtu Prirodoslovno matematičkog fakulteta u Zagrebu, u organizaciji i produkciji Umjetničkog paviljona u Zagrebu.
Atelier 11 je povijesni atelje u kojemu su boravili i radili slikari Amedeo Modigliani, Chaïm Soutine, Tsuguharu Foujita, Constantin Brancusi, Paul Gauguin… U tom se povijesnom prostoru održavaju izložbe i kulturni programi u okviru rezidencija organizacije L’AiR Arts, a nova iteracija označava vraćanje izložbe na mjesto svog ishodišta i namjera joj je proniknuti u mogućnosti premošćenja udaljenosti i prostornih različitosti, povezati arhitekturu i prirodu, interijer i eksterijer. Radi se o misaonim procesima koji tematiziraju koncepte poput konačnosti, preobrazbe, neizvjesnosti, kreacije, cikličke regeneracije. Osim toga ova fotografska izložba istražuje načine i puteve stvaranja i oblikovanja novih znanja kroz emocije i senzoriku. Kako emotivni transfer ostvaruje nove veze, koji se aspekti realnosti i imaginacija zahvaćaju, koja se polja značenja i osjetilnosti otvaraju, mogu li ti procesi ponuditi nove alate za percepciju svijeta oko sebe neka su pitanja koja postavlja.
Program Umjetničkog paviljona u Zagrebu u 2025. i dalje obilježava izmještanje. Promjena lokacija i izmjenjivi gabarit djelovanja osnova je za ponovno promišljanje simboličkog karaktera i identiteta Umjetničkog paviljona te za istraživanje novih i drukčijih praksi izlaganja. Ideju o isprepletanju programskih linija kroz problemske aspekte o kojima se govori i autorske namjere radikalizirat će se u trodijelnoj izložbi „Tko je Elsa Fluid?“ koja će se održati od ožujka do lipnja, a čiji će se sukcesivni elementi sastojati od otvorenog studija Nicole Hewitt, Vide Guzmić i Ivana Slipčevića, izložbe SandreSterle te Silvija Vujičića. Ovu će se izložba postaviti u novom prostoru u Tomašićevoj 12 koji će se zaposjednuti na godinu dana.
Za jesen u istom prostoru pripremaju se dvije istraživačke izložbe kao dio šireg projekta kojim se istražuje, predstavila, propituje, afirmira udio ženskih autorica u nastajanju moderne kulturne povijesti kroz prizmu povijesti izložbi povezanih s djelovanjem Umjetničkog paviljona u Zagrebu. Jedna od njih je prva hrvatska dizajnerica Antoinette (Antonija) Krasnik na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće čiji je izvanredni opus i životne oklonosti istraživala povjesničarka umjetnosti i profesorica na Filozofskom fakultetu dr.sc. Jasna Galjer koja je i kustosica ove izložbe. Drugo istraživanje i izložba odnose se na slikaricu Linu Virant Crnčić predsjednicu i jednu od osnivačica Kluba umjetnica kao i prve umjetničke škole za djevojke u Zagrebu 1933. Povijest umjetnosti je, međutim, uglavnom pamti kao suprugu slikara Mencija Clementa Crnčića. Istraživačica i kustosica ovog projekta je Aneta Barišić. U podsloju, ove se izložbe bave istraživanjem prezentacijskih mogućnosti arhivskog materijala.
Krajem godine, u studenom očekuje nas izložba irske umjetnice Dorothy Cross. Njezina izložba „Kinship/Srodstvo“ nastavak je višegodišnjeg diskurzivno izložbenog projekta „Krajolici simultanih vremena“ autorice dr.sc. Leonide Kovač. Okosnicu izložbe i pratećeg masterclassa namijenjenog prvenstveno studenticama i studentima umjetničkih studija i studija humanističkih znanosti, definiraju dva rada nastala kroz dugogodišnja umjetničina istraživanja. Prvi rad „Heartship“ posvećen je bezbrojnim i bezimenim ljudima koji su izgubili živote u Sredozemnom moru pokušavajući od bliskoistočnih ratnih strahota pobjeći u Europu. Drugi je „Kinship“. Radi se o procesu “povratka kući”, u Egipat, tijela muškarca mumificiranog prije nekoliko tisuća godina, a koje je u 19. stoljeću dospjelo u posjed University Colege Cork. Ova dva izvedbeno zahtjevna i značenjski kompleksna umjetničina rada moguće je shvatiti kao kritiku povijesnih i aktualnih devastirajućih kolonijalnih praksi i imanentnog antropocentrizma te kao zahtjev za jednom drugačijom epistemologijom utemeljenoj na empatiji i solidarnosti.
Uz ove glavne izložbe razvija se i višegodišnji istraživačko umjetnički projekt Slučaj paviljon koji se redovno predstavlja krajem godine, program Kustoski praktikum suradnju s Filozofskim fakultetom, bogati edukativni i diskurzivni program te niz međunarodnih suradnji.
Nenad Sovilj obilježava dva desetljeća rada u trenutku kada se čini da je luksuz postao svakodnevna kulisa, a ne pitanje odnosa prema materiji, vremenu i prostoru. U ambijentu Etnografskog muzeja, pod tihom težinom njegove oktogonalne dvorane i ispod kupole koja već sama po sebi nosi osjećaj ceremonije, Sovilj predstavlja samo jedan rad – monumentalnu ogrlicu koja sabire dvadeset godina istraživanja, eksperimenta i duboko osobnog dijaloga s plemenitim materijalima. Poetičan naslov izložbe „(2 + 2) x 5“ tek je matematički podsjetnik na logiku koja stoji iza njezine strukture, ali suština izložbe nalazi se u njezinoj tišini, u načinu na koji prostor dopušta posjetitelju da se približi objektu kao da ulazi u tuđi svijet misli.
Obuhvatna retrospektiva jedne od najznačajnijih irskih suvremenih umjetnica, u kustoskoj koncepciji Leonide Kovač, donosi trideset godina stvaralaštva i recentni projekt Kinship – Home
U srcu zagrebačkog Oktogona, ondje gdje se svakodnevni gradski ritam isprepliće s tihim šumom povijesnih zidova i žurbom prolaznika, 29. studenoga otvorena je “Trajna iluzija”, prostorno–specifični skulpturalni projekt talijanskog umjetnika Antonija Della Guardije. Peto izdanje međunarodnog kulturnog fenomena BIENALSUR još je jednom dokazalo zašto je Zagreb postao važno mjesto na mapi suvremene umjetnosti – mjesto susreta ideja, prostora i novih percepcija.
12 galerija, više od 50 umjetnika - Beuys i Abramović kao globalne ikone, Demur i Stilinović s vrhunskim djelima: Art Zagreb 2025 donosi izniman postav suvremene umjetnosti 11.–14. prosinca u prostoru Oktogon Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti u Zagrebu.
U prostoru Arheološkog muzeja, među krhotinama prošlih civilizacija i tihim odjecima prapovijesti, uskoro se otvara jedna od najintrigantnijih izložbi sezone — Dorothy Cross: Kinship / Srodstvo. Umjetnički paviljon u Zagrebu predstavlja ovaj izniman projekt koji potpisuje kustosica i teoretičarka umjetnosti Leonida Kovač, a koji će od 27. studenoga 2025. do 1. veljače 2026. povezati davne epohe, suvremene krize i ono najkrhkije u nama – osjećaj pripadanja.
Zagreb u prosincu već ima svoju čaroliju – lampice, tople napitke i adventske mirise – ali ove godine dobiva i nešto posebno: Art Zagreb 2025., središnji umjetnički događaj koji će od 11. do 14. prosinca ispuniti novi prostor Oktogon NMMU u srcu grada.
Ove zime, jedno od najljepših mjesta hrvatske kulturne baštine postaje pozornica na kojoj svjetlo preuzima glavnu ulogu. Dvorac Trakošćan, simbol plemićke elegancije i romantičarskog duha, pretvara se u „Dvorac svjetla“ – spektakularnu svjetlosnu izložbu koja spaja umjetnost, povijest i emociju. Perivoj i park-šuma koji okružuju dvorac, poznati po svojoj mirnoći i prirodnom šarmu, dobit će sasvim novu dimenziju. Od 7. studenog 2025. do 11. siječnja 2026., Trakošćan će zasjati tisućama svjetlosnih instalacija koje stvaraju bajkoviti svijet u kojem prošlost diše kroz svjetlo, a svaka šetnja postaje putovanje kroz vrijeme.
Britanski PR stručnjak tvrdi da su Harryjeve šale i medijski nastupi postali neučinkoviti te znak gubitka identiteta nakon odlaska iz kraljevske obitelji.
Glumac otkriva kako je politički govor o Tibetu doveo do dvadesetogodišnje zabrane prisustvovanja Oscaru i zašto nikada nije požalio što ga je izrekao.