Otkrij čar suvremene umjetnosti: Završen Art Zagreb s vrhunskim autorima i rijetkim djelima
Završilo je osmo izdanje Art Zagreba, središnjeg hrvatskog sajma suvremene umjetnosti, koje se ove godine po prvi put održalo u prostoru Oktogona Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti u Zagrebu i predstavilo iznimno bogat i raznovrstan programski i izložbeni sadržaj. Posjetitelji su imali priliku razgledati radove više od pedeset umjetnika, sudjelovati u aukciji, panelima i predavanjima, pronaći rijetke publikacije te odabrati poseban blagdanski dar za pod bor.
Tijekom četiri dana trajanja sajam je velikim brojem posjetitelja, potvrdio svoju važnu poziciju na kulturnoj karti Hrvatske, a Oktogon NMMU, smješten u povijesnoj palači Prve hrvatske štedionice, očekivano se pokazao kao idealan prostor za predstavljanje suvremene umjetnosti.
’’Reakcije posjetitelja, galerista i ostalih sudionika na ovaj sajam su fantastične. Kombinacija predblagdanskog termina i luksuzne lokacije pun su pogodak. Definitivno smo svi zajedno pomaknuli Art Zagreb na novi nivo. Svi su jako zadovoljni i prodajom i kupnjom. Hrvatsko tržište umjetnina definitivno napreduje i razvija se što jasno vidimo iz godine u godinu na Art Zagrebu. Aukcija Mire Vuce bila je vrijedan dodatak cijelom događanju. Malo po malo raste i broj nakladnika. Siguran sam da će sljedeće izdanje biti još i bolje!’’ izjavio je Daniel Tomičić.
Osmo izdanje Art Zagreba okupilo je galerije iz Hrvatske, Mađarske i Srbije, donoseći snažan pregled suvremenih umjetničkih praksi. Jedanaest galerija predstavilo je više od pedeset umjetnika — od vrhunskih umjetnika poput Josepha Beuysa, Marine Abramović, Mladena Stilinovića, Borisa Demura, Vladimira Dodiga Trokuta, Ivana Picelja, Gorana Trbuljaka, Vlade Marteka, Borisa Bućana, Dušana Džamonje i Tisje Kljaković Braić, do mlađih autora koji su oblikovali smjer hrvatske i regionalne umjetničke produkcije, uključujući Caroline Barbarić, Nikolinu Šimunović, Jessicu Gober i mnoge druge.
Sajam je donio reprezentativan presjek regionalne galerijske scene. Galerija Buljat predstavila je radove Abramovićke, Trbuljaka, Marteka i Stilinovića. Galerija Barijera, nositelj ekskluzivnih autorskih prava na opus Mihajla Arsovskog, predstavila je njegove legendarne plakate, kao i radove Borisa Bućana, Ivana Picelja, Josepha Beuysa i kineskog avangardnog autora Hsiao China. Galerija Kaptol izložila je niz etabliranih autora poput Tisje Kljaković Braić, Aleksandra Bezinovića, Stipe Nobila i Anite Kontrec. Novosadska galerija BelArt je predstavila trilogiju suvremenih autorica iz Podunavlja, a Koprivnička Galerija S specijaliziranu grafičku produkciju brojnih autora, između ostalih i Kožarića, Vehabovića i Marteka. Umjetnička organizacija Shpigl izložila je multidisciplinarnu produkciju Dubravke Tullio, Mihe Skvrce i Nikoline Šimunović, a beogradska galerija Denis Leo Hegić Projects predstavila je Olega Kuznetsova i njegov projekt „Ekvilibristi“. Platforma ArtBeat se fokusirala na mlade autore regionalne online scene, Galerija Libar prikazala je suvremenu hrvatsku produkciju od Fellera do Trokuta. Art de facto je izložio fotografije Darka Bavoljaka, dok je mađarska galerija Tokaj Art Wine predstavila umjetnike Judit Bodrogi, Krisztu Tereskovu Nagy i Dániela Labrossea, u okviru suradnje s Art Market Budapestom i Mađarskim kulturnim centrom Zagreb.
Uz izložbeni dio, sajam je donio i bogat diskurzivni program. Paneli, predavanja i razgovori okupili su domaće i međunarodne stručnjake, među kojima Jo Vickery, Slavena Perovića, Elizabetu Rybak Budić, Branku Stipančić te platformu Shpigl. Raspravljalo se o kolekcionarstvu, filantropiji, globalnom pozicioniranju hrvatskih umjetnika te suvremenim hibridnim umjetničkim praksama.
U sklopu praktikuma Društva povjesničara umjetnosti Hrvatske predstavljena je izložba „Ikonologija potrošnje“, rezultat rada 17 polaznika uz mentorsku podršku stručnjaka DPUH-a, Krunoslava Kamenova, Martine Petrinović, Daniela Tomičića i Janke Vukmir. U središtu Oktogona izložena je i skulptura Daniela Kovača „Dezerter“, snažno djelo koje propituje položaj pojedinca u suvremenom društvu.
Posjetitelji su mogli razgledati i bogat sajam knjiga malih specijaliziranih nakladnika, među kojima su Oris, Ured za fotografiju i Društvo povjesničara umjetnosti Hrvatske, nudeći publikacije i izdanja koja se rijetko mogu pronaći u redovnoj distribuciji.
Subotnja aukcija „Miro Vuco – Prodaja iz atelijera“, organizirana u suradnji Art Zagreba i Artmarka, prva aukcija u Hrvatskoj posvećena djelima jednog umjetnika, otvorila je posjetiteljima jedinstvenu priliku za stjecanje radova izravno iz umjetnikove ostavštine.
Od 2018. godine Art Zagreb okuplja umjetnike, galeriste, kolekcionare, kustose i publiku, stvarajući prostor za dijalog i poticanje povjerenja unutar tržišta suvremene umjetnosti. Osmo izdanje, smješteno u predblagdanskom ozračju Oktogona NMMU, još jednom je potvrdilo važnost ovog događaja u kulturnom životu grada. Art Zagreb se održao uz potporu Ministarstva kulture i medija RH, Grada Zagreba i Turističke zajednice Grada Zagreba.
Atelijer Meštrović ponovno je otvoren nakon godina obnove, koju je pokrenula potreba da se prostor osnaži i obnovi nakon potresa, a tijekom koje je svaki kutak pažljivo prilagođen kako bi prostor ponovno zaživio i omogućio posjetiteljima intiman susret s umjetnikovim životom i opusom. Sada, s novim stalnim postavom, posjetitelji mogu uroniti u ambijent atelijera u kojem je Ivan Meštrović živio i stvarao, doživjeti njegovu umjetnost izbliza i otkriti priče koje se kriju iza svake skulpture.
Zagreb je sinoć dobio novi razlog za sjaj u predblagdanskom ozračju, kada je u elegantnom i pomalo mističnom prostoru Oktogona Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti otvoren Art Zagreb 2025., osmo izdanje najvažnijeg hrvatskog sajma suvremene umjetnosti. Do nedjelje, 14. prosinca, prostor nekadašnje Prve hrvatske štedionice pretvara se u živuću scenu kreativnosti i inspiracije, mjesto na kojem se prošlost i budućnost spajaju u jedinstvenom iskustvu. Oktogon, sa svojim visokim stropovima, brušenim kamenim zidovima i nekadašnjim bankarskim šuštanjem kovanica, sada odjekuje žamorom posjetitelja, klikom fotoaparata i diskusijama o umjetnosti, stvarajući ambijent u kojem svaki kutak nosi novu priču i vizualno iznenađenje.
U ambijentu Memorijalne zbirke Jozo Kljaković, prostoru koji već desetljećima čuva duh likovne tradicije Zagreba, jučer je održana pop-up izložba koja je privukla pažnju ljubiteljica mode, umjetnosti i snažnih vizualnih priča. Pod naslovom “Etna Maar – 20 godina snage, elegancije, transformacije”, izložba je obilježila dva desetljeća stvaralačkog puta dizajnerice Andrijane Subotič Pjajčik, žene čiji je modni izričaj obilježio hrvatsku scenu i ostavio prepoznatljiv, neizbrisiv trag.
Krajem godine zagrebački Oktogon pretvara se u epicentar suvremene umjetnosti. Od 11. do 14. prosinca, Art Zagreb 2025 vraća se kao događaj koji nadilazi klasični sajam — postaje mjesto susreta ideja, vizija i ljudi koji umjetnost žive i misle.
U Oktogonu Novog Muzeja Moderne Umjetnosti (NNMU) otvorena je izložba „Antonija Krasnik, prva hrvatska dizajnerica: skica za portret“, koja će biti otvorena do 17. siječnja 2026. Autorica izložbe je dr. sc. Jasna Galjer, a kustosice Irena Bekić i Ivana Meštrov. Dizajn postava potpisuje kolektiv Oaza, dok je zvuk oblikovao Andro Giunio.
Nakon gotovo tisuću dana šutnje, potresa i dugotrajnih radova, jedan od najintimnijih prostora hrvatske kulturne baštine ponovno će oživjeti: Atelijer Meštrović sredinom prosinca otvara svoja vrata s novim stalnim postavom, promišljenim s iznimnom pažnjom i dubokim poštovanjem prema životu i djelu Ivana Meštrovića.
Nenad Sovilj obilježava dva desetljeća rada u trenutku kada se čini da je luksuz postao svakodnevna kulisa, a ne pitanje odnosa prema materiji, vremenu i prostoru. U ambijentu Etnografskog muzeja, pod tihom težinom njegove oktogonalne dvorane i ispod kupole koja već sama po sebi nosi osjećaj ceremonije, Sovilj predstavlja samo jedan rad – monumentalnu ogrlicu koja sabire dvadeset godina istraživanja, eksperimenta i duboko osobnog dijaloga s plemenitim materijalima. Poetičan naslov izložbe „(2 + 2) x 5“ tek je matematički podsjetnik na logiku koja stoji iza njezine strukture, ali suština izložbe nalazi se u njezinoj tišini, u načinu na koji prostor dopušta posjetitelju da se približi objektu kao da ulazi u tuđi svijet misli.
Obuhvatna retrospektiva jedne od najznačajnijih irskih suvremenih umjetnica, u kustoskoj koncepciji Leonide Kovač, donosi trideset godina stvaralaštva i recentni projekt Kinship – Home
Nakon gotovo dva desetljeća, fanovi kultne serije Sex and the City s nestrpljenjem su dočekali nastavak And Just Like That…, očekujući onu čaroliju, humor i emocionalnu povezanost koja je originalnu seriju učinila legendarnom.
Godina 2026. označava prekretnicu u svijetu televizije i zabave. Nakon godina dominacije tzv. “woke” narativa, kada su LGBTQ+ likovi, rodne ideologije i politički korektne poruke preplavile ekran, industrija polako, ali sigurno počinje vraćati ravnotežu i fokus na ono što publika doista želi gledati. Statistike iz GLAAD-ovog izvještaja Where We Are on TV jasno pokazuju trend: gotovo 41% LGBTQ+ likova s prethodnih sezona neće se vraćati u 2026. – rezultat ne toliko cenzure koliko poslovnih odluka i prirodnog završetka serija, ali u očima mnogih kritičara, ovo simbolizira kraj ere prisilne ideološke uključenosti u mainstream zabavi.
Pjevačica i bivša predstavnica Hrvatske na Eurosongu otkrila je intimni trenutak sreće i podijelila fotografije sa svojim partnerom, uz dirljivu poruku o zahvalnosti i ljubavi.
Sedmerostruka dobitnica Porina pokazala je da se ne boji modnih iskoraka – crna čipkana haljina domaćeg brenda ELFS dokaz je da Mia zna balansirati seksepil i sofisticiranost.