Nenad Sovilj slavi 20 godina rada monumentalnom ogrlicom koja mijenja pogled na luksuz
Nenad Sovilj obilježava dva desetljeća rada u trenutku kada se čini da je luksuz postao svakodnevna kulisa, a ne pitanje odnosa prema materiji, vremenu i prostoru. U ambijentu Etnografskog muzeja, pod tihom težinom njegove oktogonalne dvorane i ispod kupole koja već sama po sebi nosi osjećaj ceremonije, Sovilj predstavlja samo jedan rad – monumentalnu ogrlicu koja sabire dvadeset godina istraživanja, eksperimenta i duboko osobnog dijaloga s plemenitim materijalima. Poetičan naslov izložbe „(2 + 2) x 5“ tek je matematički podsjetnik na logiku koja stoji iza njezine strukture, ali suština izložbe nalazi se u njezinoj tišini, u načinu na koji prostor dopušta posjetitelju da se približi objektu kao da ulazi u tuđi svijet misli.
Ogrlica, premda naizgled jednostavna u svojoj linearnoj formi, funkcionira kao kompleksna skulpturalna kompozicija koju čini dvadeset i tri segmenta. Svaki od njih može se rastaviti i živjeti zasebnim životom, pretvarajući se u prsten, privjesak ili samostalni objekt, ali kada su zajedno, tvore jednu cjelinu koja djeluje kao autobiografski zapis umjetnika. U njima se može čitati dvadeset godina rada, discipline i zanatske posvećenosti, ali i svijest o tome da je luksuz daleko više od demonstracije moći – on je, u Soviljevu slučaju, intiman odnos prema materiji, prema vremenu koje je uloženo u nju i prema tijelu koje će je nositi. Zlato, dijamant, safir, smaragd i zlatni biser ovdje nisu simbolička gesta prestiža, nego ključ za razumijevanje jedne dizajnerske filozofije, u kojoj se ljepota ne promatra kao cilj, nego kao posljedica.
Izložba je osmišljena kao iskustvo koje se odvija u sporijem ritmu, bez žurbe i bez uobičajene gužve otvorenja. Sovilj se odlučuje za digitalno svečano otvorenje, gestu koja je jednako promišljena koliko i suvremena, a prvi susret s radom događa se putem video-premijere 9. prosinca u 19 sati. Tek potom publika ulazi u fizički prostor, ali uz strogo ograničen broj posjetitelja i isključivo uz prethodnu rezervaciju termina. Time se osigurava onaj dragocjeni trenutak tišine koji je potreban da bi se ovakvom radu prišlo s respektom, gotovo ritualno, kao da se ulazi u intimni prostor nekoga tko je dvadeset godina stvarao u blagoj samoći svog ateljea. Stranica sovilj.com/exhibition2025 postaje glavna ulazna točka za sve informacije i rezervacije, a cijeli je projekt realiziran uz podršku Turističke zajednice grada Zagreba, Ministarstva kulture i medija, Erste banke i partnersku suradnju Etnografskog muzeja.
No priča ne završava unutar muzeja, jer Sovilj ove godine Zagrebu ostavlja i trag u javnom prostoru. U lapidariju Arheološkog muzeja postavlja rotirajuću skulpturu „Geometrija tišine“, polirani inox promjera 140 centimetara koji iz frontalnog pogleda podsjeća na snježnu pahulju, a iz donjeg kuta na briljantno brušeni dragi kamen. Instalacija funkcionira kao svojevrsni svjetlosni orijentir koji prolaznike nježno usmjerava prema izložbi, ali istovremeno donosi trenutak kontemplacije u gusto tkanje adventskog ritma grada. Ona povezuje suvremeni dizajn, modu, umjetnost i kulturnu politiku u jednu smirenu gestu koja podsjeća da luksuz nije samo predmet, nego i način promišljanja o identitetu, o materijalnoj kulturi i o tome kako grad oblikuje našu percepciju sebe.
U konačnici, „(2 + 2) x 5“ i „Geometrija tišine“ djeluju kao dva odvojena, ali duboko povezana poglavlja iste priče. Jedno se odvija u tišini muzeja, pod kupolom koja rad pretvara u gotovo meditativni objekt, a drugo živi na otvorenom, među ritmom grada, blagdanskim svjetlima i neprestanim kretanjem ljudi. Zajedno stvaraju suptilnu mapu kroz koju se može čitati ne samo dvadeset godina Soviljevog rada, nego i odnos Zagreba prema umjetnosti, prema luksuzu i prema prostoru koji dijelimo. Izložba ostaje otvorena od 10. prosinca 2025. do 8. veljače 2026. u Etnografskom muzeju, dok se „Geometrija tišine“ može razgledati do 7. siječnja 2026. u lapidariju Arheološkog muzeja, kao besplatan i svima dostupan fragment jedne šire, tihe geometrije koja povezuje umjetnost, grad i trenutak.
Obuhvatna retrospektiva jedne od najznačajnijih irskih suvremenih umjetnica, u kustoskoj koncepciji Leonide Kovač, donosi trideset godina stvaralaštva i recentni projekt Kinship – Home
U srcu zagrebačkog Oktogona, ondje gdje se svakodnevni gradski ritam isprepliće s tihim šumom povijesnih zidova i žurbom prolaznika, 29. studenoga otvorena je “Trajna iluzija”, prostorno–specifični skulpturalni projekt talijanskog umjetnika Antonija Della Guardije. Peto izdanje međunarodnog kulturnog fenomena BIENALSUR još je jednom dokazalo zašto je Zagreb postao važno mjesto na mapi suvremene umjetnosti – mjesto susreta ideja, prostora i novih percepcija.
12 galerija, više od 50 umjetnika - Beuys i Abramović kao globalne ikone, Demur i Stilinović s vrhunskim djelima: Art Zagreb 2025 donosi izniman postav suvremene umjetnosti 11.–14. prosinca u prostoru Oktogon Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti u Zagrebu.
U prostoru Arheološkog muzeja, među krhotinama prošlih civilizacija i tihim odjecima prapovijesti, uskoro se otvara jedna od najintrigantnijih izložbi sezone — Dorothy Cross: Kinship / Srodstvo. Umjetnički paviljon u Zagrebu predstavlja ovaj izniman projekt koji potpisuje kustosica i teoretičarka umjetnosti Leonida Kovač, a koji će od 27. studenoga 2025. do 1. veljače 2026. povezati davne epohe, suvremene krize i ono najkrhkije u nama – osjećaj pripadanja.
Zagreb u prosincu već ima svoju čaroliju – lampice, tople napitke i adventske mirise – ali ove godine dobiva i nešto posebno: Art Zagreb 2025., središnji umjetnički događaj koji će od 11. do 14. prosinca ispuniti novi prostor Oktogon NMMU u srcu grada.
Ove zime, jedno od najljepših mjesta hrvatske kulturne baštine postaje pozornica na kojoj svjetlo preuzima glavnu ulogu. Dvorac Trakošćan, simbol plemićke elegancije i romantičarskog duha, pretvara se u „Dvorac svjetla“ – spektakularnu svjetlosnu izložbu koja spaja umjetnost, povijest i emociju. Perivoj i park-šuma koji okružuju dvorac, poznati po svojoj mirnoći i prirodnom šarmu, dobit će sasvim novu dimenziju. Od 7. studenog 2025. do 11. siječnja 2026., Trakošćan će zasjati tisućama svjetlosnih instalacija koje stvaraju bajkoviti svijet u kojem prošlost diše kroz svjetlo, a svaka šetnja postaje putovanje kroz vrijeme.
U svijetu Jasmine Kosanović sve je moguće – plava boja postaje nebo i more, lutke pripovijedaju priče, a antičko staklo otkriva ranjivost ljudskog postojanja. Njezin rad, prožet nježnošću i dječjom znatiželjom, poput je mosta između stvarnosti i bajke, gdje se odrasli vraćaju u svijet igre, a emocije postaju opipljive. Njezina nova izložba Krhka vječnost, otvorena do 9. studenog u Arheološkom muzeju u Zagrebu, spaja antičko staklo s njezinim unutarnjim svijetom, pozivajući nas da se prepustimo nježnosti u vremenu koje često slavi grubost.
Britanski PR stručnjak tvrdi da su Harryjeve šale i medijski nastupi postali neučinkoviti te znak gubitka identiteta nakon odlaska iz kraljevske obitelji.
Glumac otkriva kako je politički govor o Tibetu doveo do dvadesetogodišnje zabrane prisustvovanja Oscaru i zašto nikada nije požalio što ga je izrekao.