Modna oda jednoj eri: Izložba stila kraljice Elizabete II. otkriva neispričanu priču o eleganciji, moći i ženskoj sofisticiranosti
U proljeće 2026., Buckinghamska palača postaje pozornica za priču o stilu koja nadilazi modu. U galeriji The King’s Gallery otvara se izložba Queen Elizabeth II: Her Life in Style – do sada najopsežnija modna retrospektiva posvećena jednoj od najprepoznatljivijih žena 20. i 21. stoljeća. U povodu 100. obljetnice njezina rođenja, ova izložba ne prikazuje samo odjeću – ona pripovijeda život kroz tkanine, krojeve, boje i tihe poruke utkane u svaku haljinu, šešir i svilenu maramu.
U središtu pažnje naći će se oko 200 odjevnih komada koji ocrtavaju gotovo cijelo stoljeće stila, od djevojčice u srebrnoj haljini na vjenčanju strica 1934., do monarhinje čija je odjeća postala diplomatski jezik i simbol britanske suverenosti. Neki od tih komada javnost će imati priliku vidjeti prvi put – a upravo u toj intimi leži magija ove izložbe.
Kraljica Elizabeta II. bila je mnogo više od modne ikone – bila je tihi arhitekt vlastitog imidža, svjesna moći koju odjeća nosi. “Ova izložba je slavlje njezina jedinstvenog britanskog stila i trajne modne ostavštine,” kaže kustosica Caroline de Guitaut, koja otkriva da tek sada, kada je kraljičin modni arhiv preuzeo Royal Collection Trust, možemo istinski razumjeti priču iza svake modne odluke.
Od večernjih haljina 50-ih koje potpisuju Norman Hartnell i Hardy Amies, preko psihodeličnih uzoraka 70-ih i odvažnih boja Iana Thomasa, do prepoznatljivih tartanskih suknji, marama i jakni s kraja vladavine – izložba ocrtava ženu koja je kroz modu gradila mostove, slala poruke i njegovala tradiciju. Posebno mjesto u postavu zauzima legendarna vjenčanica iz 1947. te krunidbena haljina iz 1953., oba remek-djela Normana Hartnella – simboli povratka nade u poslijeratnom razdoblju i početka nove ere.
Kroz izložbu se provlači i jedan suptilan podsjetnik: moda je, u rukama onih koji znaju, moćan alat. Kada je 1961. otputovala u Pakistan, njezina bijela haljina s detaljima u zelenoj boji nije bila slučajnost – to je bio diplomatski čin u svilenom izdanju. U doba Instagrama i hiperprodukcije, njezina promišljenost i suptilna dosljednost danas djeluju gotovo radikalno.
Dok hodamo među krojevima prošlih desetljeća, vidimo i jednu ženu – djevojčicu, suprugu, majku, kraljicu – čiji je stil bio tiha konstanta u svijetu koji se neprestano mijenja. Izložba Her Life in Style nije samo šetnja kroz modne epohe, već emotivni hommage ženi koja je s lakoćom nosila i krunu i svilenu maramu – i koja je znala da elegancija nikada ne viče, nego govori šaptom.
Za sve ljubitelje mode, povijesti i kraljevskog šarma, ovo je izložba koju ne želite propustiti. A za one koji su vjerovali da je stil samo odjeća – možda je vrijeme da razmisle ponovno.
Nenad Sovilj obilježava dva desetljeća rada u trenutku kada se čini da je luksuz postao svakodnevna kulisa, a ne pitanje odnosa prema materiji, vremenu i prostoru. U ambijentu Etnografskog muzeja, pod tihom težinom njegove oktogonalne dvorane i ispod kupole koja već sama po sebi nosi osjećaj ceremonije, Sovilj predstavlja samo jedan rad – monumentalnu ogrlicu koja sabire dvadeset godina istraživanja, eksperimenta i duboko osobnog dijaloga s plemenitim materijalima. Poetičan naslov izložbe „(2 + 2) x 5“ tek je matematički podsjetnik na logiku koja stoji iza njezine strukture, ali suština izložbe nalazi se u njezinoj tišini, u načinu na koji prostor dopušta posjetitelju da se približi objektu kao da ulazi u tuđi svijet misli.
Obuhvatna retrospektiva jedne od najznačajnijih irskih suvremenih umjetnica, u kustoskoj koncepciji Leonide Kovač, donosi trideset godina stvaralaštva i recentni projekt Kinship – Home
U srcu zagrebačkog Oktogona, ondje gdje se svakodnevni gradski ritam isprepliće s tihim šumom povijesnih zidova i žurbom prolaznika, 29. studenoga otvorena je “Trajna iluzija”, prostorno–specifični skulpturalni projekt talijanskog umjetnika Antonija Della Guardije. Peto izdanje međunarodnog kulturnog fenomena BIENALSUR još je jednom dokazalo zašto je Zagreb postao važno mjesto na mapi suvremene umjetnosti – mjesto susreta ideja, prostora i novih percepcija.
12 galerija, više od 50 umjetnika - Beuys i Abramović kao globalne ikone, Demur i Stilinović s vrhunskim djelima: Art Zagreb 2025 donosi izniman postav suvremene umjetnosti 11.–14. prosinca u prostoru Oktogon Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti u Zagrebu.
U prostoru Arheološkog muzeja, među krhotinama prošlih civilizacija i tihim odjecima prapovijesti, uskoro se otvara jedna od najintrigantnijih izložbi sezone — Dorothy Cross: Kinship / Srodstvo. Umjetnički paviljon u Zagrebu predstavlja ovaj izniman projekt koji potpisuje kustosica i teoretičarka umjetnosti Leonida Kovač, a koji će od 27. studenoga 2025. do 1. veljače 2026. povezati davne epohe, suvremene krize i ono najkrhkije u nama – osjećaj pripadanja.
Zagreb u prosincu već ima svoju čaroliju – lampice, tople napitke i adventske mirise – ali ove godine dobiva i nešto posebno: Art Zagreb 2025., središnji umjetnički događaj koji će od 11. do 14. prosinca ispuniti novi prostor Oktogon NMMU u srcu grada.
Ove zime, jedno od najljepših mjesta hrvatske kulturne baštine postaje pozornica na kojoj svjetlo preuzima glavnu ulogu. Dvorac Trakošćan, simbol plemićke elegancije i romantičarskog duha, pretvara se u „Dvorac svjetla“ – spektakularnu svjetlosnu izložbu koja spaja umjetnost, povijest i emociju. Perivoj i park-šuma koji okružuju dvorac, poznati po svojoj mirnoći i prirodnom šarmu, dobit će sasvim novu dimenziju. Od 7. studenog 2025. do 11. siječnja 2026., Trakošćan će zasjati tisućama svjetlosnih instalacija koje stvaraju bajkoviti svijet u kojem prošlost diše kroz svjetlo, a svaka šetnja postaje putovanje kroz vrijeme.
Britanski PR stručnjak tvrdi da su Harryjeve šale i medijski nastupi postali neučinkoviti te znak gubitka identiteta nakon odlaska iz kraljevske obitelji.
Glumac otkriva kako je politički govor o Tibetu doveo do dvadesetogodišnje zabrane prisustvovanja Oscaru i zašto nikada nije požalio što ga je izrekao.