Uronite u Plavi svijet Jasmine Kosanović: Tajne krhke vječnosti otkrivene na izložbi u Zagrebu!
U svijetu Jasmine Kosanović sve je moguće – plava boja postaje nebo i more, lutke pripovijedaju priče, a antičko staklo otkriva ranjivost ljudskog postojanja. Njezin rad, prožet nježnošću i dječjom znatiželjom, poput je mosta između stvarnosti i bajke, gdje se odrasli vraćaju u svijet igre, a emocije postaju opipljive. Njezina nova izložba Krhka vječnost, otvorena do 9. studenog u Arheološkom muzeju u Zagrebu, spaja antičko staklo s njezinim unutarnjim svijetom, pozivajući nas da se prepustimo nježnosti u vremenu koje često slavi grubost.
Portal Grazia.hr razgovor s Jasminom počinje upravo u povodu izložbe. Kako je došlo do spoja njezina svijeta s antičkim posudama? „U osnovnoj školi sam s prijateljicom gotovo svaki dan poslije škole odlazila u Arheološki muzej. Taj prostor mi je bio dom, fascinirale su nas mumije, a čuvar nas je na kraju već prepoznavao“, prisjeća se Jasmina s osmijehom. Taj dječja oduševljenost nikada je nije napustila, a inspiracija za izložbu rodila se iz susreta s antičkim staklom u Muzeju antičkog stakla u Zadru. „Vidjela sam ogromnu, krhku urnu – nešto tako nježno, a opstalo je stoljećima. To me podsjetilo na poruke u boci, na emocije i priče koje nosimo u sebi. Naša tijela su krhka, ali poruke koje šaljemo moraju biti izrečene“, kaže ona, otkrivajući srž svoje izložbe.
Jasmina je sinonim za duboku plavu boju – boju noćnog mora, neba i snova. „Uspjela sam!“, smije se kad spomenemo njezinu povezanost s plavom. „Plava me smiruje, to je moj bijeg. Vežem je uz more i nebo, gdje se likovi na mojim slikama uranjaju. Jednom sam, tijekom korone, gledala zvijezde na moru. Bio je težak dan, nebo me preplavilo strahom, ali i nadom – sve ovisi o nama, o tome kako gledamo svijet.“ Njezine slike, poput mitskih bića, nose univerzalne emocije. „Netko je rekao da su to sirene, autoportreti. Ja slikam svoj svijet, ali on govori o svima nama. O hrabrosti da izrazimo emocije, da budemo nježni u svijetu koji to rijetko cijeni.“
Ranjivost kao snaga
U današnjem svijetu, gdje se često glorificira snaga, Jasmina se ne boji pokazati ranjivost. „Kako se usuđujem izlagati? Ne znam drukčije. Kad stvaraš, ne razmišljaš o tome tko će to voljeti, samo se prepustiš“, kaže. Njezin atelje u srcu Zagreba prostor je u kojem se rađaju lutke, slikovnice poput Noć na zemlji i Odraz u kiši, ali i priče koje piše na društvenim mrežama. „Moj svijet je dječji i odrasli svijet u jednom. Razdvaja nas samo iskustvo, ali emocije su iste. Greške koje napravimo grade nas – bez njih ne bismo bili ono što jesmo.“
Kako se umjetnica poput Jasmina, čiji rad odiše toplinom i ručnim radom, nosi s dominacijom umjetne inteligencije? „AI je samo alat, kao što je tekstil ili kamen. Ja volim stvarati from scratch – vodene boje, papir, greška, ispočetka. To je moj način“, kaže. Digitalna komunikacija, pak, ne može zamijeniti stvarni susret. „Mogu se dopisivati, ali moram te vidjeti, osjetiti. Online odnosi nisu potpuni – nedostaje spontanost, kava, smijeh.“
Što je sljedeće?
Jasmina ne staje – od lutaka i slikovnica, preko pisanja do filmskih projekata s kolegicama poput Benedette Agostoni. „Uživam u pisanju, želim raditi knjige koje nisu samo za djecu ili odrasle, već nešto između“, otkriva. Sanja o izučavanju zanata, poput izrade finog nakita, inspirirana otkačenim idejama poput Fabergéovih jaja. Inspiraciju pronalazi posvuda – od Van Gogha i Matissea do domaćih umjetnika i slikovnica u knjižarama. „Bitno je da te nešto napuni. Zagreb je mali, ali pun talenta – samo nam fali više izložbenih prostora.“
Jasmina Kosanović živi svoju umjetnost s lakoćom i strašću, podsjećajući nas da je ranjivost snaga, a plava boja utočište. Njezina Krhka vječnost poziv je da se usudimo ispričati svoje priče, baš kao što ona čini svakim svojim radom. Posjetite izložbu do 9. studenog i uronite u njezin svijet – svijet u kojem krhkost postaje vječna.
Nenad Sovilj obilježava dva desetljeća rada u trenutku kada se čini da je luksuz postao svakodnevna kulisa, a ne pitanje odnosa prema materiji, vremenu i prostoru. U ambijentu Etnografskog muzeja, pod tihom težinom njegove oktogonalne dvorane i ispod kupole koja već sama po sebi nosi osjećaj ceremonije, Sovilj predstavlja samo jedan rad – monumentalnu ogrlicu koja sabire dvadeset godina istraživanja, eksperimenta i duboko osobnog dijaloga s plemenitim materijalima. Poetičan naslov izložbe „(2 + 2) x 5“ tek je matematički podsjetnik na logiku koja stoji iza njezine strukture, ali suština izložbe nalazi se u njezinoj tišini, u načinu na koji prostor dopušta posjetitelju da se približi objektu kao da ulazi u tuđi svijet misli.
Obuhvatna retrospektiva jedne od najznačajnijih irskih suvremenih umjetnica, u kustoskoj koncepciji Leonide Kovač, donosi trideset godina stvaralaštva i recentni projekt Kinship – Home
U srcu zagrebačkog Oktogona, ondje gdje se svakodnevni gradski ritam isprepliće s tihim šumom povijesnih zidova i žurbom prolaznika, 29. studenoga otvorena je “Trajna iluzija”, prostorno–specifični skulpturalni projekt talijanskog umjetnika Antonija Della Guardije. Peto izdanje međunarodnog kulturnog fenomena BIENALSUR još je jednom dokazalo zašto je Zagreb postao važno mjesto na mapi suvremene umjetnosti – mjesto susreta ideja, prostora i novih percepcija.
12 galerija, više od 50 umjetnika - Beuys i Abramović kao globalne ikone, Demur i Stilinović s vrhunskim djelima: Art Zagreb 2025 donosi izniman postav suvremene umjetnosti 11.–14. prosinca u prostoru Oktogon Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti u Zagrebu.
U prostoru Arheološkog muzeja, među krhotinama prošlih civilizacija i tihim odjecima prapovijesti, uskoro se otvara jedna od najintrigantnijih izložbi sezone — Dorothy Cross: Kinship / Srodstvo. Umjetnički paviljon u Zagrebu predstavlja ovaj izniman projekt koji potpisuje kustosica i teoretičarka umjetnosti Leonida Kovač, a koji će od 27. studenoga 2025. do 1. veljače 2026. povezati davne epohe, suvremene krize i ono najkrhkije u nama – osjećaj pripadanja.
Zagreb u prosincu već ima svoju čaroliju – lampice, tople napitke i adventske mirise – ali ove godine dobiva i nešto posebno: Art Zagreb 2025., središnji umjetnički događaj koji će od 11. do 14. prosinca ispuniti novi prostor Oktogon NMMU u srcu grada.
Ove zime, jedno od najljepših mjesta hrvatske kulturne baštine postaje pozornica na kojoj svjetlo preuzima glavnu ulogu. Dvorac Trakošćan, simbol plemićke elegancije i romantičarskog duha, pretvara se u „Dvorac svjetla“ – spektakularnu svjetlosnu izložbu koja spaja umjetnost, povijest i emociju. Perivoj i park-šuma koji okružuju dvorac, poznati po svojoj mirnoći i prirodnom šarmu, dobit će sasvim novu dimenziju. Od 7. studenog 2025. do 11. siječnja 2026., Trakošćan će zasjati tisućama svjetlosnih instalacija koje stvaraju bajkoviti svijet u kojem prošlost diše kroz svjetlo, a svaka šetnja postaje putovanje kroz vrijeme.
Britanski PR stručnjak tvrdi da su Harryjeve šale i medijski nastupi postali neučinkoviti te znak gubitka identiteta nakon odlaska iz kraljevske obitelji.
Glumac otkriva kako je politički govor o Tibetu doveo do dvadesetogodišnje zabrane prisustvovanja Oscaru i zašto nikada nije požalio što ga je izrekao.