Održiva moda sastavni je dio filozofije dizajna koji nastoji biti društveno odgovoran, drugačiji te osviješten prema okolišu, ljudima i vlastitoj struci. Društvena odgovornost i ekologija glavni su pokretači ideja u ovoj djelatnosti, a dizajneri koji u njoj stvaraju rade s ciljem kreiranja odjeće izrađene od prirodnih ili recikliranih, ručno rađenih materijala, odjeće koja u fokusu ima zaštitu prirode, ali i čovjeka.
Na ovogodišnjem Design Weeku Zagreb, koji će se održati u Jadran filmu 25. – 29. rujna očekuje nas „The Sustainable Challenge 2022: Fashion for body diversity“, izložba El Foment de les Arts, Museu del Disseny, katalonskog udruženja stručnjaka, studenata i tvrtki iz područja dizajna osnovanog 1908. godine, i Design Manchestera kojom se predstavlja projekt The Sustainable Challenge posvećen održivoj modnoj industriji. Projekt će predstaviti Gemma Esteban Alert, iz odjela za projekte FAD-a, predavanjem u četvrtak 26. rujna u 19 sati.
MODA-FAD organizira projekt jednom godišnje, od 2019.godine, a hrvatskoj će se publici predstaviti u svom 4. izdanju, pod naslovom „Moda za raznolika tijela“. Izložba je organizirana pod pokroviteljstvom Predstavništva Vlade Katalonije u jugoistočnoj Europi.
Trideset španjolskih i britanskih studenata dizajna iz različitih disciplina, uz savjete stručnjaka modne industrije, radilo je u trodnevnom kreativnom maratonu u mješovitim i heterogenim grupama kako bi dizajnirali odjeću za ljude s raznim tijelima. Inicijativa promiče modu kao alat koji olakšava društvenu uključenost, budući da su odjevni predmeti namijenjeni prilagođavanju svim tijelima, a ne obrnuto.
Izložba će predstaviti šest projekata proizašlih iz maratona modnog dizajna koji se održao od 10. do 12. studenog 2022. u Disseny Hub Barcelona. Svaki projekt je radio tim od pet studenata za muški ili ženski model različitih tipova tijela. Tri tjelesne različitosti koje su tretirane bile su „Tipovi tijela“ (veliki i mali), „Osobe smanjene pokretljivosti“ (invalidska kolica i proteza) i „Osobe sa senzornim poteškoćama“ (sljepoća i autizam). Kustosica izložbe je Marina Vergés.
Dizajn za Xavija Carregala radio je tim u sastavu Huang Wanqi, Aimee Godfrey, Owen Jones, Raquel Caballero Gran i Ariadna Martínez Gil. Riječ je o dizajnu kimona za Xavija Carregala, koji ima oštećenje vida. Xavi je sam vodio tim u odabiru tkanina, zaobilazeći stereotipe u odabiru kroja i korištenju boja. Komad je osmišljen za nošenje uz različite vrste odjevnih predmeta i u više prilika, a Brailleovo pismo na reverima, osim što što mu daje ekstrasenzorni štih, daje i informaciju, koja bi u ovom slučaju bila veličina i vrsta odjevnog predmeta. Dizajn za Ainu Tejedo osmislili su Patricia De Cobos Conde, Ayah Almasri, Danielle Carrington, Maria Rebujent i Kelly Yang. Dizajnirali su svečanu haljinu za Ainu Tejedo, koja koristi invalidska kolica. Uz zanimljiva kreativna rješenja lakšeg oblačenja svečane haljine studenti su kružnim izrezom koji simbolizira svijet, poručili kako su i osobe s invaliditetom dio njega te progovorili o potrebi za uključivanjem različitih oblika tijela, izvan uobičajenih normi. Na temelju premise da „odjeća nije tu da nas zaštiti, već da izrazimo sebe“, tim u sastavu: YuChieh Lin, Jogesh Gurung, Boutaina Chergui, Emma Davenport i Anna Ejarque Torres, za Lidiju Juvanteny je dizajnirao dva komada osmišljena za širenje ili skupljanje u skladu s tjelesnim mjerama svake osobe. Da bi se to postiglo, dizajniran je prsluk s bočnim prorezima te suknja koja se može prilagoditi figuri. Suknju prilagođenu oblinama nogu Claudie Martín dizajnirao je tim: Zidane Rezico, Elena-Dariana Pintilii, Sara Fernández López i Isabel Parra García. Suknja na svojoj unutrašnjosti ima pričvršćene gaćice koje bolje prianjaju uz tijelo modela, a za gornji dio odabran je dizajn sakoa s obzirom na to da je odjevni predmet te veličine teško pronaći na tržištu. U slučaju Alejandra Urbana, s poremećajem iz autističnog spektra, tim studenata dizajna : Lilliana Scott, Manuel Baltasar Diego, Laura Carazo González i Tiantian Sun odlučio je dizajnirati suknju i košulju bez ikakvih šavova kako bi bile udobnije i jednostavnije za korištenje, kako pri odijevanju, tako i pri nošenju. Primjena čičak trake i elastike čini odjevni predmet prikladnijim za osobe sa smanjenom pokretljivošću pružajući im veću neovisnost i sigurnost. Studenti dizajna odjevni su predmet za Eulàliju Pedrolu dizajnirali imajući na umu njenu ukrašenu ortopedsku nogu koja je dobila glavnu ulogu zahvaljujući voluminoznoj strukturi haljine. Haljinu koja omogućuje skrivanje ili izlaganje noge, ovisno o želji korisnika dizajnirali su Sergio Barrera, Rayana Farooqi, Inés Fournier Martíne i Marina Velázquez Encinar.
Prema posljednjim podacima istraživanja Europske komisije iz 2022. godine, čak oko 87 milijuna ljudi u Europskoj Uniji ima fizički invaliditet zbog kojeg moraju nositi prilagodljivu odjeću. Važno je znati da osobe s invaliditetom inače kupuju „običnu“odjeću i potom je prilagođavaju za svoje potrebe ili jednostavno daju po mjeri šivati određene odjevne predmete kako bi im život bio barem malo lakši. Ipak, svijest o osobama s invaliditetom općenito se podiže pa tako i u svijetu mode, a ovakvi su projekti zasigurno dio rješenja.
Atelijer Meštrović ponovno je otvoren nakon godina obnove, koju je pokrenula potreba da se prostor osnaži i obnovi nakon potresa, a tijekom koje je svaki kutak pažljivo prilagođen kako bi prostor ponovno zaživio i omogućio posjetiteljima intiman susret s umjetnikovim životom i opusom. Sada, s novim stalnim postavom, posjetitelji mogu uroniti u ambijent atelijera u kojem je Ivan Meštrović živio i stvarao, doživjeti njegovu umjetnost izbliza i otkriti priče koje se kriju iza svake skulpture.
Zagreb je sinoć dobio novi razlog za sjaj u predblagdanskom ozračju, kada je u elegantnom i pomalo mističnom prostoru Oktogona Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti otvoren Art Zagreb 2025., osmo izdanje najvažnijeg hrvatskog sajma suvremene umjetnosti. Do nedjelje, 14. prosinca, prostor nekadašnje Prve hrvatske štedionice pretvara se u živuću scenu kreativnosti i inspiracije, mjesto na kojem se prošlost i budućnost spajaju u jedinstvenom iskustvu. Oktogon, sa svojim visokim stropovima, brušenim kamenim zidovima i nekadašnjim bankarskim šuštanjem kovanica, sada odjekuje žamorom posjetitelja, klikom fotoaparata i diskusijama o umjetnosti, stvarajući ambijent u kojem svaki kutak nosi novu priču i vizualno iznenađenje.
U ambijentu Memorijalne zbirke Jozo Kljaković, prostoru koji već desetljećima čuva duh likovne tradicije Zagreba, jučer je održana pop-up izložba koja je privukla pažnju ljubiteljica mode, umjetnosti i snažnih vizualnih priča. Pod naslovom “Etna Maar – 20 godina snage, elegancije, transformacije”, izložba je obilježila dva desetljeća stvaralačkog puta dizajnerice Andrijane Subotič Pjajčik, žene čiji je modni izričaj obilježio hrvatsku scenu i ostavio prepoznatljiv, neizbrisiv trag.
Krajem godine zagrebački Oktogon pretvara se u epicentar suvremene umjetnosti. Od 11. do 14. prosinca, Art Zagreb 2025 vraća se kao događaj koji nadilazi klasični sajam — postaje mjesto susreta ideja, vizija i ljudi koji umjetnost žive i misle.
U Oktogonu Novog Muzeja Moderne Umjetnosti (NNMU) otvorena je izložba „Antonija Krasnik, prva hrvatska dizajnerica: skica za portret“, koja će biti otvorena do 17. siječnja 2026. Autorica izložbe je dr. sc. Jasna Galjer, a kustosice Irena Bekić i Ivana Meštrov. Dizajn postava potpisuje kolektiv Oaza, dok je zvuk oblikovao Andro Giunio.
Nakon gotovo tisuću dana šutnje, potresa i dugotrajnih radova, jedan od najintimnijih prostora hrvatske kulturne baštine ponovno će oživjeti: Atelijer Meštrović sredinom prosinca otvara svoja vrata s novim stalnim postavom, promišljenim s iznimnom pažnjom i dubokim poštovanjem prema životu i djelu Ivana Meštrovića.
Nenad Sovilj obilježava dva desetljeća rada u trenutku kada se čini da je luksuz postao svakodnevna kulisa, a ne pitanje odnosa prema materiji, vremenu i prostoru. U ambijentu Etnografskog muzeja, pod tihom težinom njegove oktogonalne dvorane i ispod kupole koja već sama po sebi nosi osjećaj ceremonije, Sovilj predstavlja samo jedan rad – monumentalnu ogrlicu koja sabire dvadeset godina istraživanja, eksperimenta i duboko osobnog dijaloga s plemenitim materijalima. Poetičan naslov izložbe „(2 + 2) x 5“ tek je matematički podsjetnik na logiku koja stoji iza njezine strukture, ali suština izložbe nalazi se u njezinoj tišini, u načinu na koji prostor dopušta posjetitelju da se približi objektu kao da ulazi u tuđi svijet misli.
Obuhvatna retrospektiva jedne od najznačajnijih irskih suvremenih umjetnica, u kustoskoj koncepciji Leonide Kovač, donosi trideset godina stvaralaštva i recentni projekt Kinship – Home
Pop boje, blagdanski motivi i luksuzne teksture definiraju Chanel Holiday ekskluzivnu blagdansku selekciju modnih dodataka koja u prvi plan stavlja sofisticiranu interpretaciju božićne estetike. Kolekcija je osmišljena kao hommage sezoni slavlja, uz naglasak na detalje koji čine razliku.
Postoje LEGO setovi koji se slažu, izlože i s vremenom padnu u zaborav. A postoje i oni rijetki, pomno osmišljeni modeli koji nadilaze granicu igračke i postaju predmet želje, razgovora i statusa. Upravo takav je novi LEGO Icons set inspiriran serijom Stranger Things – Creel House, mračna kuća iz Hawkinsa koja u Hrvatsku stiže za svega nekoliko dana i već sada se smatra jednim od najpoželjnijih kolekcionarskih izdanja ove godine.
Eurosong je desetljećima volio sebe zamišljati kao sigurno utočište glazbe – prostor u kojem se politika zaustavlja na vratima pozornice, a reflektori obasjavaju isključivo pjesme, izvođače i obećanje zajedništva. No povijest tog natjecanja pokazuje da se stvarnost uvijek, prije ili kasnije, probije kroz scenografiju. Odluka Nema, pobjednika Eurosonga 2024., da vrati svoj trofej Europskoj radiodifuznoj uniji (EBU), nije samo osobni čin savjesti, nego i simbolički rez u tkivu natjecanja koje se već godinama bori s vlastitim proturječnostima.