Dorothy Cross u Zagrebu: moćna izložba o srodstvima, povijesti i repatrijaciji
Obuhvatna retrospektiva jedne od najznačajnijih irskih suvremenih umjetnica, u kustoskoj koncepciji Leonide Kovač, donosi trideset godina stvaralaštva i recentni projekt Kinship – Home
Umjetnički paviljon u Zagrebu predstavlja izložbu Dorothy Cross: Kinship / Srodstvo, koju je kurirala povjesničarka i teoretičarka umjetnosti, kustosica, te profesorica na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu Leonida Kovač. Izložba će biti otvorena do 1. veljače 2026. u prostoru Arheološkog muzeja u Zagrebu (Trg Nikole Šubića Zrinskog 19).
Riječ je o obuhvatnom izboru radova jedne od najznačajnijih suvremenih irskih umjetnica, nastalih tijekom posljednja tri desetljeća. Smještanjem izložbe između egipatske i prapovijesne zbirke, projekt dodatno naglašava poveznice između različitih vremenskih i geografskih prostora te otvara pitanja o našem odnosu prema povijesti, znanju i kulturnom nasljeđu. Uz pregled radova nastalih kroz tridestak godina, predstavljeni su i najnoviji radovi, kao i knjiga Kinshop / Home i film koji je premijeru imao u rujnu ove godine.
Središte izložbe je umjetničin recentni projekt Kinship – Home, višegodišnje nastojanje Dorothy Cross da mumificirano tijelo drevnog Egipćanina, nekada u vlasništvu Sveučilišta u Corku, vrati u Kairo. Ovaj simbolični čin repatrijacije prokazuje kolonijalne prakse utkane u zapadnu kulturnu povijest, ali i istodobno odaje počast tisućama izbjeglica kojima Sredozemno more postaje grobnica.
Dorothy Cross umjetnost shvaća kao način viđenja stvari onako kako još nisu bile viđene. Njezini radovi, oblikovani kao „misleće slike“, destabiliziraju ustaljene epistemološke obrasce, uključujući i binarnu podjelu između živog i neživog. Skulpture, instalacije, fotografije, filmovi i operatične izvedbe koje realizira u specifičnim ambijentima povezuju geološko vrijeme s kratkoćom ljudske egzistencije, zahtijevajući percepciju mnogodimenzionalnih odnosa i odmak od antropocentrične tradicije. Tematiziraju supstancijalnu povezanost čovjeka s neljudskim, afektivni susret vrsta izvan konvencionalnih pojmova prostora i vremena te evociraju „oceanski osjećaj“ jedinstva s vanjskim svijetom.
Dorothy Cross rođena je 1956. u Corku. Od prve samostalne izložbe 1988. u Douglas Hyde Gallery u Dublinu, njezin je rad privukao međunarodnu pozornost zahvaljujući skulpturama, instalacijama i prostorno specifičnim izvedbama koje spajaju nesvakidašnje materijale i snažnu simboliku. Posebnu je prepoznatljivost stekla projektima većeg formata, među kojima se izdvaja Ghost Ship (1999.). Izlagala je diljem svijeta, a 1993. predstavljala je Irsku na Venecijanskom bijenalu. Djela Dorothy Cross dio su brojnih javnih i privatnih zbirki, uključujući Tate Gallery (London), Irish Museum of Modern Art (Dublin), The Arnolfini Trust (Bristol), Art Pace Foundation (San Antonio), Chateau de Vuilierens (Ženeva), Cahteau La Coste (Le Puy-Sainte-Réparad), Crawford Art Gallery (Cork), Dublin City Gallery The Hugh Lane, Henry Art Gallery – University of Washington (Seattle), Museum of Fine Arts (Houston), The National Gallery of Ireland (Dublin) te Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu. Dobitnica je niza nagrada i priznanja, među kojima su počasni doktorati Goldsmith College – University of London, University College Cork i National University of Ireland. Živi i radi u Connemari na zapadnoj obali Irske, a zastupaju je Kerlin Gallery (Dublin) i Frith Street Gallery (London).
Izložba Dorothy Cross segment je višegodišnjeg projekta Krajolici simultanog vremena koji je za Umjetnički paviljon osmislila i realizirala Leonida Kovač.
Nenad Sovilj obilježava dva desetljeća rada u trenutku kada se čini da je luksuz postao svakodnevna kulisa, a ne pitanje odnosa prema materiji, vremenu i prostoru. U ambijentu Etnografskog muzeja, pod tihom težinom njegove oktogonalne dvorane i ispod kupole koja već sama po sebi nosi osjećaj ceremonije, Sovilj predstavlja samo jedan rad – monumentalnu ogrlicu koja sabire dvadeset godina istraživanja, eksperimenta i duboko osobnog dijaloga s plemenitim materijalima. Poetičan naslov izložbe „(2 + 2) x 5“ tek je matematički podsjetnik na logiku koja stoji iza njezine strukture, ali suština izložbe nalazi se u njezinoj tišini, u načinu na koji prostor dopušta posjetitelju da se približi objektu kao da ulazi u tuđi svijet misli.
U srcu zagrebačkog Oktogona, ondje gdje se svakodnevni gradski ritam isprepliće s tihim šumom povijesnih zidova i žurbom prolaznika, 29. studenoga otvorena je “Trajna iluzija”, prostorno–specifični skulpturalni projekt talijanskog umjetnika Antonija Della Guardije. Peto izdanje međunarodnog kulturnog fenomena BIENALSUR još je jednom dokazalo zašto je Zagreb postao važno mjesto na mapi suvremene umjetnosti – mjesto susreta ideja, prostora i novih percepcija.
12 galerija, više od 50 umjetnika - Beuys i Abramović kao globalne ikone, Demur i Stilinović s vrhunskim djelima: Art Zagreb 2025 donosi izniman postav suvremene umjetnosti 11.–14. prosinca u prostoru Oktogon Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti u Zagrebu.
U prostoru Arheološkog muzeja, među krhotinama prošlih civilizacija i tihim odjecima prapovijesti, uskoro se otvara jedna od najintrigantnijih izložbi sezone — Dorothy Cross: Kinship / Srodstvo. Umjetnički paviljon u Zagrebu predstavlja ovaj izniman projekt koji potpisuje kustosica i teoretičarka umjetnosti Leonida Kovač, a koji će od 27. studenoga 2025. do 1. veljače 2026. povezati davne epohe, suvremene krize i ono najkrhkije u nama – osjećaj pripadanja.
Zagreb u prosincu već ima svoju čaroliju – lampice, tople napitke i adventske mirise – ali ove godine dobiva i nešto posebno: Art Zagreb 2025., središnji umjetnički događaj koji će od 11. do 14. prosinca ispuniti novi prostor Oktogon NMMU u srcu grada.
Ove zime, jedno od najljepših mjesta hrvatske kulturne baštine postaje pozornica na kojoj svjetlo preuzima glavnu ulogu. Dvorac Trakošćan, simbol plemićke elegancije i romantičarskog duha, pretvara se u „Dvorac svjetla“ – spektakularnu svjetlosnu izložbu koja spaja umjetnost, povijest i emociju. Perivoj i park-šuma koji okružuju dvorac, poznati po svojoj mirnoći i prirodnom šarmu, dobit će sasvim novu dimenziju. Od 7. studenog 2025. do 11. siječnja 2026., Trakošćan će zasjati tisućama svjetlosnih instalacija koje stvaraju bajkoviti svijet u kojem prošlost diše kroz svjetlo, a svaka šetnja postaje putovanje kroz vrijeme.
U svijetu Jasmine Kosanović sve je moguće – plava boja postaje nebo i more, lutke pripovijedaju priče, a antičko staklo otkriva ranjivost ljudskog postojanja. Njezin rad, prožet nježnošću i dječjom znatiželjom, poput je mosta između stvarnosti i bajke, gdje se odrasli vraćaju u svijet igre, a emocije postaju opipljive. Njezina nova izložba Krhka vječnost, otvorena do 9. studenog u Arheološkom muzeju u Zagrebu, spaja antičko staklo s njezinim unutarnjim svijetom, pozivajući nas da se prepustimo nježnosti u vremenu koje često slavi grubost.
Britanski PR stručnjak tvrdi da su Harryjeve šale i medijski nastupi postali neučinkoviti te znak gubitka identiteta nakon odlaska iz kraljevske obitelji.
Glumac otkriva kako je politički govor o Tibetu doveo do dvadesetogodišnje zabrane prisustvovanja Oscaru i zašto nikada nije požalio što ga je izrekao.