Sajam umjetnina Art Zagreb još će jedanput, šestu godinu zaredom, postati jedinstveno mjesto susreta umjetnika, kolekcionara, galerista, povjesničara umjetnosti, kustosa i ljubitelja umjetnosti. Najveći sajam umjetnina u Hrvatskoj vrata svog šestog izdanja otvorit će 26. rujna na posve novoj lokaciji, Zagrebačkom velesajmu (paviljon 7), a istovremeno će mu društvo praviti komplementarna događanja: Zagreb Design Week, Ambienta, Hotel&Gastroteh i ArhiBau.hr.
Art Zagreb 2023 šesto je izdanje ovog velikog sajma
Središnje događanje hrvatskog tržišta umjetnina koje je zaživjelo 2018. godine, i ovoga će puta ponuditi izdašni pregled hrvatskog umjetničkog stvaralaštva s naglaskom na suvremenu umjetnost, a osim sajmenog dijela, Art Zagreb će publici ponuditi i izložbe, panele i predavanja.
Uz uobičajeni program, šesto izdanje Art Zagreba začinit će i jedan uzbudljivi novitet koji su ljubitelji umjetnosti i kolekcionari nestrpljivo priželjkivali. Aukcijska kuća Kontura, prvi će put na Art Zagrebu u rujnu održati aukciju umjetnina i omogućiti zainteresiranima da licitiraju za radove koji su im privukli pažnju.
Na sajmu će Galerija Modro predstaviti radove Ivice Malčića, Marka Tokića, Roberta Vilića i Svjetlana Junakovića. Pod imenom F-2A predstavljaju se Alira Hrabar, Andreja Krušelj i Danko Friščić. Ponovno će na sajmu biti Adolf Polunić, Dejan Kljun, Ranko Ajdinović, Rebeka Belavić, Dijana Čović i Wasteland koji predstavlja poemu Marije Dejanović. Zajedno se predstavljaju Alina Gishyan, Consuelo Palma i Sasha Fabris. Prvi puta na Art Zagrebu svoje radove izlažu Munira Serdarević, Sandra Ban, Vili Art, Jelena Martinović, Jelena Sokić, Mladen Vukres, Adrian Marok, Mirna Savić, Ivan Nestić i Petar Ćujo.
Art Market Budapest, mađarski partner Art Zagreba, predstavit će se štandom na Art Zagrebu, a Galerija Modro će u listopadu predstaviti Art Zagreb u Budimpešti. Za ovu je suradnju zaslužan Mađarski kulturni centar Zagreb.
Društvo povjesničara umjetnosti Hrvatske (DPUH) ponovno je organiziralo mentorirani praktikum za mlade povjesničare umjetnosti s ciljem aktivnog povezivanja sa suvremenim hrvatskim umjetnicima. Rezultat je izložba „Govor boje“, podijeljena na tri tematske cjeline, definirane načinima izražavanja bojom.
Publika će imati priliku razgledati izložbu Akademije likovnih umjetnosti, u organizaciji Akademije likovnih umjetnosti Zagreb, na kojoj će svoje radove izložiti studenti likovnih akademija iz Hrvatske i Republike Koreje.
Institut za suvremenu umjetnost ponovno će publici ponuditi svoja tiskana izdanja po promotivnim cijenama.
Povodom stote obljetnice osnutka Republike Turske, Turski kulturni centar Yunus Emre, od Adolfa Polunića naručio je sliku koja će na Art Zagrebu biti premijerno predstavljena javnosti. „Nakon duge i opsežne potrage po Hrvatskoj, pronašli smo slikara Adolfa Polunića, koji ove godine slavi 85.rođendan te se ističe svojom posebnom tehnikom i slikama. Naime, on je na jednom od svojih radova već davno prikazao energiju Turske.“.
Art Zagreb 2023 održat će se na velesajmu
„Šesti Art Zagreb prvi puta organiziramo na Zagrebačkom velesajmu. Nova lokacija donosi nam i sinergiju pet festivala i sajmova. Publika koju čine dizajneri, arhitekti i hotelijeri, potencijalni su B2B kupci umjetnina. Ove godine imamo i niz novih izlagača, prvenstveno umjetnika koji, u nedostatku galerista, sami izlaze na tržište. Veselimo se nastavku uspješne suradnje s ALU Zagreb i Društvom povjesničara umjetnosti Hrvatske.“ — izjavio je Daniel Tomičić, direktor i osnivač festivala.
Art Zagreb ove će se godine održati istovremeno s četiri događanja koja se međusobno nadopunjuju — 10. festivalom dizajna Zagreb Design Week, 50. međunarodnim sajmom namještaja unutarnjeg uređenje i prateće industrije Ambienta, sajmom arhitekture i graditeljstva ArhiBau.hr i sajmom opremanja, poslovanja i investicija u turističkoj industriji i ugostiteljstvu Hotel&Gastroteh.
Kupnjom jedinstvene ulaznice koja uključuje svih 5 događanja na Zagrebačkom velesajmu posjetitelji će moći pogledati programe svih sajmova i festivala, uživati u zabavnom programu i koncertima, te sudjelovati na otvorenim predavanjima. Od 27.9. do 1.10. paviljoni su otvoreni od 11.00 do 20.00 sati, a vanjska događanja traju do 24.00 sata. Ulaz na otvorenje je slobodan. Ulaznice za preostale dane prodaju se isključivo na ulazu (7 € dnevna, 15 € dnevna obiteljska, 25 € festivalska, 4 € umirovljenička i 4 € grupna, a za djecu do 10 godina ulaz je besplatan).
Završilo je osmo izdanje Art Zagreba, središnjeg hrvatskog sajma suvremene umjetnosti, koje se ove godine po prvi put održalo u prostoru Oktogona Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti u Zagrebu i predstavilo iznimno bogat i raznovrstan programski i izložbeni sadržaj. Posjetitelji su imali priliku razgledati radove više od pedeset umjetnika, sudjelovati u aukciji, panelima i predavanjima, pronaći rijetke publikacije te odabrati poseban blagdanski dar za pod bor.
Atelijer Meštrović ponovno je otvoren nakon godina obnove, koju je pokrenula potreba da se prostor osnaži i obnovi nakon potresa, a tijekom koje je svaki kutak pažljivo prilagođen kako bi prostor ponovno zaživio i omogućio posjetiteljima intiman susret s umjetnikovim životom i opusom. Sada, s novim stalnim postavom, posjetitelji mogu uroniti u ambijent atelijera u kojem je Ivan Meštrović živio i stvarao, doživjeti njegovu umjetnost izbliza i otkriti priče koje se kriju iza svake skulpture.
Zagreb je sinoć dobio novi razlog za sjaj u predblagdanskom ozračju, kada je u elegantnom i pomalo mističnom prostoru Oktogona Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti otvoren Art Zagreb 2025., osmo izdanje najvažnijeg hrvatskog sajma suvremene umjetnosti. Do nedjelje, 14. prosinca, prostor nekadašnje Prve hrvatske štedionice pretvara se u živuću scenu kreativnosti i inspiracije, mjesto na kojem se prošlost i budućnost spajaju u jedinstvenom iskustvu. Oktogon, sa svojim visokim stropovima, brušenim kamenim zidovima i nekadašnjim bankarskim šuštanjem kovanica, sada odjekuje žamorom posjetitelja, klikom fotoaparata i diskusijama o umjetnosti, stvarajući ambijent u kojem svaki kutak nosi novu priču i vizualno iznenađenje.
U ambijentu Memorijalne zbirke Jozo Kljaković, prostoru koji već desetljećima čuva duh likovne tradicije Zagreba, jučer je održana pop-up izložba koja je privukla pažnju ljubiteljica mode, umjetnosti i snažnih vizualnih priča. Pod naslovom “Etna Maar – 20 godina snage, elegancije, transformacije”, izložba je obilježila dva desetljeća stvaralačkog puta dizajnerice Andrijane Subotič Pjajčik, žene čiji je modni izričaj obilježio hrvatsku scenu i ostavio prepoznatljiv, neizbrisiv trag.
Krajem godine zagrebački Oktogon pretvara se u epicentar suvremene umjetnosti. Od 11. do 14. prosinca, Art Zagreb 2025 vraća se kao događaj koji nadilazi klasični sajam — postaje mjesto susreta ideja, vizija i ljudi koji umjetnost žive i misle.
U Oktogonu Novog Muzeja Moderne Umjetnosti (NNMU) otvorena je izložba „Antonija Krasnik, prva hrvatska dizajnerica: skica za portret“, koja će biti otvorena do 17. siječnja 2026. Autorica izložbe je dr. sc. Jasna Galjer, a kustosice Irena Bekić i Ivana Meštrov. Dizajn postava potpisuje kolektiv Oaza, dok je zvuk oblikovao Andro Giunio.
Nakon gotovo tisuću dana šutnje, potresa i dugotrajnih radova, jedan od najintimnijih prostora hrvatske kulturne baštine ponovno će oživjeti: Atelijer Meštrović sredinom prosinca otvara svoja vrata s novim stalnim postavom, promišljenim s iznimnom pažnjom i dubokim poštovanjem prema životu i djelu Ivana Meštrovića.
Nenad Sovilj obilježava dva desetljeća rada u trenutku kada se čini da je luksuz postao svakodnevna kulisa, a ne pitanje odnosa prema materiji, vremenu i prostoru. U ambijentu Etnografskog muzeja, pod tihom težinom njegove oktogonalne dvorane i ispod kupole koja već sama po sebi nosi osjećaj ceremonije, Sovilj predstavlja samo jedan rad – monumentalnu ogrlicu koja sabire dvadeset godina istraživanja, eksperimenta i duboko osobnog dijaloga s plemenitim materijalima. Poetičan naslov izložbe „(2 + 2) x 5“ tek je matematički podsjetnik na logiku koja stoji iza njezine strukture, ali suština izložbe nalazi se u njezinoj tišini, u načinu na koji prostor dopušta posjetitelju da se približi objektu kao da ulazi u tuđi svijet misli.
Umjetna inteligencija sve je prisutnija u našim životima, a njezina primjena iz dana u dan postaje raznolikija. AI više nije samo alat za analizu podataka ili industrijsku automatizaciju sada sudjeluje u kreativnosti, glazbi, komunikaciji i svakodnevnim navikama. Unatoč čestim raspravama o prednostima i rizicima, jedno je sve jasnije: kada se koristi odgovorno, AI može povezati ljude na načine koji su prije bili nezamislivi.
U potrazi za božićnim poklonom koji nije tek još jedan predmet, već promišljena gesta, modno osviještene žene uvijek traže isto: estetiku, kvalitetu i priču. De’llure je upravo takav izbor, nakit koji ne viče, ali se pamti. Brend koji dolazi iz “tvornice luksuza” zagrebačke obitelji Prahir u sebi nosi onu rijetku ravnotežu između suvremenog minimalizma i suptilnog glamura, idealnu za fashionistice koje znaju da je pravi stil uvijek nenametljiv.
Božići devedesetih nezamislivi su bez Kevina McCallistera, njujorških ulica i bezvremenske pjesme All Alone On Christmas koja se zauvijek urezala u kolektivnu blagdansku memoriju. Upravo je taj filmski klasik ove godine dobio novo, domaće ruho – i to potpuno legalno, uz službeno odobrenje američkih nositelja autorskih prava.
Nakon gotovo dva desetljeća, fanovi kultne serije Sex and the City s nestrpljenjem su dočekali nastavak And Just Like That…, očekujući onu čaroliju, humor i emocionalnu povezanost koja je originalnu seriju učinila legendarnom.
Godina 2026. označava prekretnicu u svijetu televizije i zabave. Nakon godina dominacije tzv. “woke” narativa, kada su LGBTQ+ likovi, rodne ideologije i politički korektne poruke preplavile ekran, industrija polako, ali sigurno počinje vraćati ravnotežu i fokus na ono što publika doista želi gledati. Statistike iz GLAAD-ovog izvještaja Where We Are on TV jasno pokazuju trend: gotovo 41% LGBTQ+ likova s prethodnih sezona neće se vraćati u 2026. – rezultat ne toliko cenzure koliko poslovnih odluka i prirodnog završetka serija, ali u očima mnogih kritičara, ovo simbolizira kraj ere prisilne ideološke uključenosti u mainstream zabavi.