Globalna putovanja kolektivnim i osobnim memorijama, pronicljive diskusije i razgovori s autorima novih hrvatskih filmova regionalnih tematika obilježili su prvi dan jubilarnog 20. ZagrebDoxa koji se danas od 14 sati nastavlja u Kaptol Boutique Cinema & Baru. Po već dobro znanom običaju, čast otvaranja drugog festivalskog dana pripada besplatnoj projekciji u dvorani 2 gdje se može vidjeti Rusko tiho sunce Sybille Tuxen iz programa Teen Dox – djelo o aktualnim životnim uvjetima i snovima buntovnih mladih Ruskinja koje nakon izbijanja rata budućnost više ne vide u svojoj domovini.
U 15 sati u dvorani 4 u Regionalnoj konkurenciji igra Flotacija (r. Eluned Zoë Aiano, Alesandra Tatić) – empatičan i duhovit antropološko-etnografski film o obitelji Marković iz Majdanpeka, srpskog rudarskog grada u borskom okrugu koji je, osim po bakru, poznat i po njegovanju fantastičnih tradicijskih vjerovanja. Istovremeno se u dvorani 5 prikazuje Snimateljica (r. Kirsten Johnson), moderni klasik iz programa Moj naj Dox u kojem se afirmirana dokumentaristica i snimateljica, proslavljena fotografijom filmova o Snowdenu i Assangeu te nagrađena na Sundanceu, arhivski, kolažno i autobiografski osvrće na svoju bogatu karijeru, ali i na odnose dokumentarista i njihovih subjekata, objektivnosti i intervencionizma te nefiltrirane stvarnosti i oblikovane pripovijesti.
U 15:30 u dvorani 1 započinje i ovogodišnji Green Dox, lani uvedeni program posvećen odnosu čovjeka i prirode. I sretna vam Nova Sebastiana Muldera, najbolji omladinski dokumentarac amsterdamske IDFA-e, snažna je kritika vatrometa iz (GoPro) perspektive traumatiziranih pasa, dok Prije oluje (r. Juan Palacios, Sofie Husum Johannesen) prati posljednjeg farmera danskog otoka Mandø u Vadenskom moru koji se nalazi na udaru klimatskih promjena. Portret ovog mikrokozmosa popraćen je majstorskim snimkama osebujnog krajolika. U dvorani 3 u to se vrijeme nudi druga i posljednja prilika za kratkometražni potpuri iz programa Festivalski hitovi: U tom trenutku, Svilene niti i Ne komunističkoj kosi!. U 16 sati (dv. 2) ponovljena je, pak, projekcija Pejsaža.
Program kontroverznih dokumentaraca nastavlja se u 17 sati u dvorani 4 skandinavskim Čudom u Gullspångu Marije Fredriksson, filmom vrsne montaže i mizanscenskog senzibiliteta što pripovijeda neobičnu identitetsku dramu o trima ženama koje nakon nevjerojatnog otkrića tragaju za (nekim tipom) istine. U Međunarodnoj konkurenciji (dv. 5) nakon kratkog Au revoir, Mopsi (r. Brett Allen Smith), autorske rekonstrukcije vlastitih (pseudo)sjećanja uz pomoć filmskih i digitalnih snimaka, animacije, videoigara, nostalgije i obiteljskih interakcija, Monogamija ZagrebDoxova „recidivista“, nagrađivanog izraelskog autora Ohada Milsteina, vodi nas u brakove samog redatelja i njegovih roditelja, odnosno u pokušaje supružnika da održe ili povrate nekadašnju ljubav.
U 17:30 u dvorani 1, također u Međunarodnoj konkurenciji, gledamo Laž nad lažima mlade marokanske redateljice Asmae El Moudir, još jedan autoportret iznimne, ovoga puta blago nadrealističke pojavnosti (potpomognute lutkicama) koji promišlja osobnu i kolektivnu prošlost skrivenu iza koprene obiteljskog dirigiranog zaborava kojim, kao iznimno upečatljiv filmski lik, ravna autoričina baka. U dvorani 3 publika će, pak, moći razgovarati s Petrom Seliškar (među poklonicima dokumentarnog roda poznatom po Bakama revolucije) nakon projekcije njezina filma Tijelo iz Regionalne konkurencije kojim nas upoznaje s Urškom Ristić i njezinom borbom s rijetkim autoimunim bolestima. Film spaja intimne razgovore, osobne arhive i kreativne vizuale kako bi, uz pomoć umjetnosti i prijateljstva, istražio misterije ljudskog tijela, vodeći nas pritom na putovanje iscjeljenja i samoprihvaćanja.
Pred gledatelje će nakon željno iščekivane Književne groupie (18 h, dv. 2) i Nikica Marović, autor tog, u produkciji Factuma ostvarenog, filmskog portreta rado čitanog pisca i kolumnista Željka Špoljara / Pavla Svirca koji ne govori tek o njegovim uspješnicama, već i o društvenim stajalištima i privatnom životu ove intrigantno „neprilagođene“ pojave domaće kulturne scene.
U 19 sati (dv. 4), povodom projekcije njezina filma U tranzitu (Regionalna konkurencija) o riječkom željezničkom kolodvoru kao postaji migrantske rute i mladoj ženi koja se bori za bolje uvjete života u tom improviziranom boravištu, razgovaramo s Lucijom Brkić. Taj kratkometražni rad uparen je s dugometražnim opservacijskim djelom Još jedan dan (r. Eneos Çarka) u čijem je središtu dvojac albanskih uličnih izvođača u talijanskoj pečalbi. U programu Stanje stvari, također s početkom u 19 sati (dv. 5), daju se Presretnuti ukrajinsko-kanadske redateljice Oksane Karpovič, dobitnice dvaju posebnih priznanja na Berlinaleu. Film se temelji na telefonskim pozivima ruskih vojnika koji s ukrajinske bojišnice obiteljima prenose dojmove razaranja, otpora, iluzija, ludila, razočaranja, pljačke, ratnih zločina, propagande i sumnje.
Novi film multimedijalne umjetnice Renate Poljak Šume šume (19:30, dv. 1, Regionalna konkurencija) uz razgovor s autoricom nezaobilazna je poslastica festivalskog utorka. Medijski raznorodna svjedočanstva četiriju partizanki koje se osvrću na ratna i poratna iskustva nisu tek spomenik antifašističkoj borbi, već i istraživanje skrivenih ženskih principa u dobro poznatim povijesnim događajima. Iako u isto vrijeme započinje i projekcija filma Tri obećanja Palestinca Yousefa Sroujija, kojega su pronađene majčine kućne snimke nagnale da s njom propita vrijeme svoga djetinjstva u okružju izraelske odmazde 2000-ih, agilniji posjetitelji mogli bi nakon Šume šume ipak uhvatiti novi panel ZagrebDoXXL na temu „Kako do mira u Gazi?“ koji će uslijediti nakon Sroujijeva filma, uz sudjelovanje Nine Čolović, Bože Kovačevića i Amera A. Šama, a pod moderaturom Dine Pokrajac.
U 20 sati (dv. 2), ponovno u Regionalnoj konkurenciji i također uz razgovor s autoricama, ne bi trebalo propustiti Tlak u kabini (r. Eszter Nagy, Sára Czira), priču o neobičnom putu do (su)roditeljstva heteroseksualne Mađarice i homoseksualnog Rusa koji u Barceloni nadvladavaju kulturološke i dobne razlike na putu prema željenom obiteljskom životu.
U 21 sat u dvorani 4 u Međunarodnoj konkurenciji red je na Tamo gdje raste trava, epski, vizualno nezaboravni, zahtjevni, ali ispunjujući filmski dnevnik/esej Petera Mettlera o rijekama, smrti, egzistencijalizmu i transcendenciji. Za one koji su ih jučer propustili, istovremeno se u dvorani 5 prikazuju filmovi Radije bih bila kamen, novi rad Ane Hušman o kojem se u filmskim krugovima intenzivno razgovara, i Đe je kruva nema gladi Katarine Lukec. U 21:30 (dv. 1) poklonicima glazbenih dokumentaraca nudi se još jedna prilika za Kultur Shock i Srđana Ginu Jevđevića u Grandpa Guru Silvija Mirošničenka.
Utorak 20. ZagrebDoxa završava Čoporom zvanim Ernesto, potresnim djelom o položaju mladih žrtava i počinitelja u surovom svijetu meksičkih zločinačkih organizacija i široke dostupnosti oružja. Redatelj Everardo González, koji film ostvaruje nužnim, ali artistički promišljenim smještanjem kamere iza potiljka protagonista, ubraja se među najznačajnije suvremene latinoameričke dokumentariste.
Pod mentorstvom Lucie Kon i Seada Kreševljakovića te uz moderaturu Roberta Tomića Zubera, s radom danas započinje i ZagrebDox Pro koji okuplja autore koji kroz analizu sedam prijavljenih projekata, studije slučaja, grupne i individualne diskusije, okrugle stolove, posebne projekcije i masterclassove tragaju za izvrsnošću. Ovogodišnje izdanje usmjereno je na dubinsko istraživanje dokumentarnih serija ograničenog trajanja.