Glumci i scenaristi u Hollywoodu štrajkaju zbog mnogih razloga, uključujući plaću i radne uvjete – ali i zbog zabrinutosti u vezi umjetne inteligencije(AI).
Scenaristi su zabrinuti da će umjetna inteligencija pisati scenarije, dok glumci strahuju od korištenja svojih AI replika bez odgovarajuće naknade. Ako sve ovo zvuči kao nešto iz distopijske serije “Black Mirror”Charlieja Brookera, to je zato što jest – epizoda “Joan Is Awful” iz najnovije sezone, prikazuje holivudsku glumicu Salmu Hayek koja se bori protiv streaming servisa kada shvati da se njezin AI lik koristi onako kako oni požele.
Umjetna inteligencija uvela strah
Nad glavom svih industrija visi prijeteći oblak AI, ali jesu li scenaristi i glumci u pravu što su zabrinuti?
Govoreći za podcast Sky News Daily, dr. Alex Connock, viši suradnik na Said poslovnoj školi na Sveučilištu Oxford koji je napisao udžbenik o medijima i umjetnoj inteligenciji, rekao je da se alati poput jezičnog modela ChatGPT već koriste za proizvodnju pisanih sadržaja na drugim mjestima, ali da dosad nije proizvedeno nijedno “istinski” kreativno djelo.
“Postoji jako dobar razlog za to, a to je zato što je treniran na povijesnoj dokumentaciji koja je unesena u ChatGPT s gotovo cijelog interneta”, rekao je. “Dakle, naučio je svoje obrasce ponašanja, naučio je iz onoga što je već napisano. Scenaristi su zabrinuti da nešto s takvom sposobnošću može replicirati druge stilove pisanja i pisanje preliminarnih scenarija. Ta je zabrinutost opravdana”, izjavio je.
Alex Connock je dodao: “Glumci su, s druge strane, zabrinuti da će se replicirati u produkcijama bez adekvatne naknade za to. To je vjerojatno također opravdana zabrinutost.”
“Ipak, što se tiče glumaca, vrlo je malo vjerojatno da bi veliki holivudski koncerni, kao što je Disney, preuzeli rizik korištenja lika glumca u produkciji ako nisu dobili dozvolu tog glumca da bude u toj produkciji”, rekao je dr. Connock.
“U svakom slučaju, ako biste izrađivali lica koristeći umjetnu inteligenciju, vjerojatno ne biste trenirali sustav samo na licu jedne osobe, već biste ga trenirali na milijunima ili čak milijardama lica. Stoga konačna lica ne bi nalikovala originalnom licu. Dakle, zabrinutost može biti malo pretjerana, iako razumijem stajalište glumaca da žele vrlo pažljivo zaštititi svoj lik. Ono što brine scenariste je da bi studiji, na primjer, mogli koristiti umjetnu inteligenciju za pisanje preliminarnih scenarija, a zatim tražiti od scenarista da ih dorade, čime im bi se uskratilo pravo kao autorima da ostvare velike prihode na projektu. Stoga mislim da je to vjerojatno opravdana zabrinutost. Ali opet, malo pretjerana”, izjavio je.
“Postoji mišljenje da će, ako AI sadržaj preuzme vodstvo, ljudski sadržaj postat će još vredniji. Generativni AI sustavi su trenirani na sintetičkom sadržaju i podložni nečemu što se naziva “dogfooding” – kvaliteta sadržaja opada sa svakim generiranim sintetičkim sadržajem. Ono što ti sustavi zaista trebaju je originalan ljudski sadržaj”, rekao je Alex Connock.
“Dakle, ako bih pokušavao umiriti scenariste, rekao bih da će, zapravo, ako su dobri scenaristi i pišu stvarne ljudske priče temeljene na stvarnim iskustvima, taj sadržaj možda postati još vredniji u budućnosti, a ne manje vrijedan”, zaključio je.
Umjetna inteligencija vruća je tema u filmskoj industriji
TV i kazališna spisateljica Lisa Holdsworth, koja je predsjednica Saveza scenarista Velike Britanije, kaže da je AI “vruća tema” u industriji.
“Trebamo neke mjere zaštite kako bismo osigurali da nas algoritam ne zamijeni i da naš postojeći rad ne završi u algoritmu, a zatim, kao na traci za kobasice, scenariji izlaze s druge strane i naš posao postaje samo dodavanje finalnih obrada”, rekla je za Daily podcast. “Jer to nije stvaranje – to je krađa, po našem mišljenju”, izjavila je.
Dodala je: “Želimo preduhitriti takav scenarij. Želimo raspravljati s kompanijama i produkcijskim kućama.”
“Trenutno se “vrlo malo” umjetne inteligencije koristi za pisanje”, rekla je Lisa Holdsworth, i to je još uvijek “prilično grub alat”, u trenutačnom obliku. To znači da su štrajkovi trenutno usmjereni na predviđanje potencijalnih problema.
“No što više našeg postojećeg rada ulazi u te algoritme, u taj sustav, to zabrinutost i prijetnja postaje veća”, rekla je. “Koristi se u grafikama, vizualima na ekranu – uvodna špica nedavne Marvelove serije “Secret Invasion” dizajnirana je uz pomoć umjetne inteligencije, što je izazvalo nelagodu”, rekla je Lisa Holdsworth.
Lisa Holdsworth kaže da je “smiješno” misliti da AI može zamijeniti scenariste i proizvesti radove jednake kvalitete.
“Dakle, postoji dio mene koji ne misli da je to rizik na taj način. Mislim da će ono što će isplivati iz bilo kojeg AI sustava biti prosječno, možda čak i loše, i scenaristi će ipak biti potrebni. Na kraju će im netko kucati na vrata i reći, ‘možete li nam, molimo vas, pomoći s ovim?’ Ali ako u međuvremenu ljudi izgube posao, status i svoj položaj u industriji, to stvara veliku zabrinutost”, kazala je.
Iako bi kvaliteta mogla opadati, moć je u rukama “ljudi koji računaju”, dodala je.
“Ljudi koji zarađuju novac, gledaju tablice, većinom nisu kreativci. Neki ljudi zarađuju novac i pronalaze način kako platiti sve to, a neki od nas obavljaju kreativni posao”, rekla je Lisa Holdsworth.
Dodala je: “Kao da se ravnoteža premjestila posljednjih nekoliko godina i moć je u rukama ljudi iz industrije koji nisu kreativci. Ako mogu pronaći način da uštede novac, da nemaju oko sebe dosadne kreativce koji zahtijevaju prava, plaće, autorska prava i slično, čini se da će to učiniti. Stoga zapravo prijetnja nije tehnologija, prijetnja dolazi od ljudi s nedostatkom kreativnosti, koji ne shvaćaju da bi se mogla otvoriti Pandorina kutija ako krenemo tim putem.”
Kad se jutro polako razlije po Zagrebu, grad se budi u ritmu između snova i stvarnosti, a život postaje kolekcija trenutaka koji zaslužuju da ih zabilježimo. Upravo u tim prvim zrakama sunca, gdje svaka ulica skriva svoju priču, započinje mali dnevni ritual Dubravke i Donovana, spoj stila, slobode i elegancije. Njihova nova Fiat Grande Panda nije samo automobil; ona je pokretni dnevni boravak, svjedok svakog osmijeha, svakog pogleda i svakog mirisa grada koji se otkriva korak po korak. U HELLO! duhu, tu svakodnevicu pretvaramo u lifestyle, gdje moda, gastronomija, urbana avantura i elegancija vožnje postaju trenuci koji nadilaze običan dan i pretvaraju ga u priču koju vrijedi ispričati.
Luksuz je dugo bio sinonim za sjaj, visoki sjaj. Za komade koji blistaju pod reflektorima, za etikete koje se prepoznaju i prije nego što primijetiš sam proizvod. No posljednjih godina dogodila se tiha revolucija: ljudi su počeli otvarati prozore svojih života i dopuštati svježem zraku da promijeni pravila igre. Novi luksuz više nije ekskluzivan, nego uključiv. Nije bučan, nego smiren. Nije nešto što posjeduješ da bi impresionirao svijet, nego da bi olakšao život sebi. Jednostavnost je postala cool. I to ne kao trend, nego kao filozofija.
Internet je danas poput šarma na prvom spoju. Može djelovati očaravajuće, glatko i dotjerano izvana, ali čim shvatiš da je sve samo scenografija i prazna retorika, gubiš interes. Nema ništa privlačnije od veze u kojoj su stvari jasne, u kojoj je sve izrečeno bez muljanja, bez “vidjet ćemo”, bez šarenih fraza koje zvuče lijepo, ali ne znače baš ništa.
Savršeno izbrušeni smijeh na Instagramu, nedjeljni stol pun avokada koji se u stvarnosti već pretvorio u mrzovoljnu smeđu pastu, te “spontana” fotografija s plaže iza koje stoji dvadesetak pokušaja i jedan izgorjeli nos. Čini se da smo svi zajedno odigrali jednu dugačku predstavu idealnog života, ali publika se polako razilazi. Danas je u modi nešto sasvim drugačije. Novi luksuz je kada se više ne trudimo izgledati luksuzno.
U svijetu u kojem su marketinške parole ponekad jednako glasne kao sportski komentatori koji prenose finale, generacija Z i milenijalci mirno su podigli ruku i rekli: dosta nam je buke. Prestali su se paliti na prazna obećanja i „sjajne“ kampanje koje sjaje samo do trenutka kada otvoriš kutiju i vidiš da unutra zapravo nema ničega osim puno plastike i još više razočaranja.
Većina muškaraca mrzi peglanje jer je dugotrajno, monotono i često izgleda kao da vrijeme prolazi u prazno dok se bore s naborima na košuljama koji nikada ne žele surađivati. Srećom, postoji način da tu mržnju zamijenite osjećajem kontrole i učinkovitosti, a pritom ne žrtvujete niti jedan trenutak vašeg rasporeda. Xiaomi Handheld Garment Steamer dolazi kao mala revolucija za sve one koji žele izgledati besprijekorno, ali bez sat vremena provedenog u napetom držanju daske za peglanje.
Postoje automobili koji se voze… i oni koji se doživljavaju. MG Cyberster pripada potonjoj kategoriji — vozilo koje u trenu postaje glavna tema svakog događanja, a da nije ni upalilo motor. Futurističke linije, odvažne proporcije i detalji koji kao da su pobjegli iz najljepše skice automobilske budućnosti, pretvaraju ovaj električni roadster u objekt želje.
Neki još uvijek odbijaju prihvatiti, ali jesenske obaveze vratile su nas u užurbanu dnevnu rutinu! S prvim danima kalendarske jeseni ubrzali smo tempo, a uz novog pametnog pomoćnika poput najtanjeg preklopnog telefona na tržištu, HONOR Magic V5, multitasking i praćenje natrpanog dnevnog rasporeda znatno je lakše. Pokretan umjetnom inteligencijom i Googleovim asistentom Gemini, ovaj pametni telefon već je omiljeni gadget mnogima, pa tako i svestranoj Minei.
Britanski PR stručnjak tvrdi da su Harryjeve šale i medijski nastupi postali neučinkoviti te znak gubitka identiteta nakon odlaska iz kraljevske obitelji.
Glumac otkriva kako je politički govor o Tibetu doveo do dvadesetogodišnje zabrane prisustvovanja Oscaru i zašto nikada nije požalio što ga je izrekao.