HELLO
Stipe Vukšić

Nakon što je udruga scenarista (WGA) u Hollywoodu još prije tri mjeseca započela svoj štrajk, koji znači da ni jedan projekt koji se trenutno snima ne može mijenjati svoj scenarij, veliki holivudski studiji sada su u još većem problemu – udruga glumaca SAG-AFTRA, koja okuplja više od 166 tisuća ljudi (članovi su svi glumci američkih produkcija) također je pokrenula štrajk, objavila je njihova predsjednica Fran Drescher.

To je prvi put od 1980. da glumci štrajkaju te prvi put od 1960. da i glumci i scenaristi štrajkaju u isto vrijeme (scenaristi štrajkaju nešto češće, posljednji put je to bilo 2007./2008. Jednom od posljedica toga štrajka smatra se porast popularnosti reality televizije).

fran drescher

Predsjednica glumačkog sindikata Fran Drescher objavila je početak štrajka.FOTO: Profimedia

Oba sindikata, kao i ostali sindikati koji djeluju u Hollywoodu (poput sindikata redatelja) dogovaraju uvjete rada i kolektivne ugovore s organizacijom AMPTP, koja okuplja kako sve velike studije (kao npr. Paramount, Warner Bros., Discovery) tako i nove gigante poput Amazona, Apple Studiosa i Netflixa.

Zašto se uopće štrajka i koje se posljedice već osjećaju, otkrivamo u nastavku teksta.

Štrajk glumaca u Hollywoodu – koji su zahtjevi štrajkaša

  • Prvi i najvažniji zahtjevi, koji su zajednički glumcima i scenaristima, odnose se na pasivne prihode od streaminga. I glumci i scenaristi naime žele da se prihodi od sadržaja koji je već snimljen i dostupan je preko streaming servisa, dijele prema postotku gledanosti. Što je sadržaj gledaniji, to bi njegovi autori trebali dobivati više prihoda od streaminga. Ovaj zahtjev ujedno je i najveći problem za studije, a pogotovo za streaming gigante – naime kao što je poznato, ni jedan streaming servis ne želi objaviti kolika je gledanost pojedinih filmova i serija. Spekulira se da bi jedan od razloga za to mogao biti da streaming sadržaji zapravo nemaju toliku gledanost koliko ulagači misle, pa bi objava tih podataka značajno naštetila kompanijama.
  • Drugi zahtjev koji je zajednički i glumcima i scenaristima odnosi se na umjetnu inteligenciju. Ovdje se njihovi problemi malo razlikuju – umjetna inteligencija naravno (barem za sada) ne prijeti da će zamijeniti glumce, međutim glumci su zabrinuti zbog mogućnosti da se uz njezinu pomoć rekreira njihov izgled, često i nakon smrti, te žele veću regulaciju. Scenaristi s druge strane najviše su zabrinuti zbog mogućnosti da se umjetna inteligencija koristi prilikom pisanja scenarija, što bi smanjilo potrebu za scenaristima. Što se tiče studija, iako su svjesni da u ovome trenutku umjetna inteligencija još uvijek nije sposobna sama proizvoditi filmove bez pomoći kreativaca, ipak žele izbjeći mogućnost da se to dogodi u budućnosti.
  • Treća točka glumaca odnosi se na proces audicija za uloge. Ukratko, glumci žele da se audicije ponovno provode isključivo uživo, umjesto da se (kao što je često slučaj) od glumaca očekuje da sami snime svoju audiciju i pošalju producentima nekog projekta.
  • Treća scenaristička točka odnosi se na „očuvanje scenarističke sobe“. Svaka TV serija ima svoj „writers room“, odnosno skupinu scenarista koji rade na scenarijima. Nekada, kada su TV serije uglavnom imale sezone od 22-24 epizode, „ulaz“ u writers room značio je sigurno zaposlenje tijekom godine, međutim danas kada sezone traju mnogo kraće (zbog streaminga se često sve epizode objave odjednom, nema potrebe da se na seriji radi cijele godine) mnogi scenaristi su bez posla većinu godine. To bi oni htjeli promijeniti i to je najveći problem u njihovim pregovorima.

Štrajk glumaca u Hollywoodu  – koje se posljedice već osjećaju

Scenaristički štrajk već znači da se ne mogu odobravati scenariji novih projekata, niti se scenariji projekata koji su trenutačno u fazi produkcije mogu mijenjati (to uključuje i improvizaciju), međutim snimanja su se ipak nastavljala unatoč tom problemu. Sada kada štrajkaju i glumci sve je stalo.

Naime glumci tijekom štrajka ne samo da ne smiju snimati nove filmove i serije, već im je zabranjeno i promovirati projekte, pridruživati se novim filmovima, sinkronizirati animirane filmove te, što će možda biti najveći problem, čak ni objavljivati bilo što o novim filmovima na svojim društvenim mrežama.

Posljedice koje se već osjećaju su brojne – dugoočekivani Barbie film završio je s promocijom (nećemo više pratiti kako se Margot Robbie odjenula za koju premijeru, jer više neće ići na premijere), filmovi koji su bili u fazi snimanja su se prestali snimati (Deadpool 3, Gladiator 2, Beetlejuice 2…), a oni koji su u procesu castinga morali su se zaustaviti (Superman: Legacy je odabrao Supermana i Lois Lane, ali ne mogu pregovarati s glumcima za ostale uloge). Nakon što je štrajk objavljen, zvijezde Oppenheimera su napustile londonsku premijeru filma.

oppenheimer

Zvijezde filma Oppenheimer napustile su premijeru u potporu štrajku.FOTO: Profimedia

Ovo će izazvati velike promjene u rasporedu izlaska filmova koji se očekuju krajem ove i u sljedećoj godini. Treći dio animirane Spiderverse franšize, koji je trebao izaći sljedeće godine, već je pomaknut na 2025.

Koliko će štrajk trajati nitko ne može sa sigurnošću predvidjeti. Kada krajem ljeta krene produkcija novih sezona TV serija posljedice štrajka još će se jače osjetiti – ako do tada ne bude dogovora, novih epizoda omiljenih serija jednostavno – neće biti.

druge vijesti