Sinoć su u Londonu po 77. put dodijeljene filmske nagradeBAFTA, Britanske akademije za film i televiziju, za najbolja ostvarenja u protekloj godini.
Britanski Oscari, kako bi se BAFTA mogla zazvati, jedna su od najuglednijih ceremonija filmskih nagrada, a za njih glasuju članovi Akademije, odnosno profesionalci koji djeluju unutar britanske filmske industrije.
Dio članstva poklapa se i s članstvom poznatije Američke filmske akademije, tako da će mnogi od glasača s ove ceremonije sljedećega mjeseca imati pravo glasa i na najvažnijoj filmskoj ceremoniji, Oscarima.
BAFTA-e 2024.: najviše nagrada otišlo kome drugome nego Oppenheimeru
Britanski ukus razlikuje se ponešto od američkoga, no glavni pobjednik isti je kao i na svim dosadašnjim američkim dodjelama nagrada. To je naravno Oppenheimer Christophera Nolana, koji je na ovoj ceremoniji, kao i na Oscarima, imao 13 nominacija, a kući odlazi sa sedam kipića, uključujući one za najbolji film, redatelja, glavnog (Cillian Murphy) i sporednog glumca (Robert Downey Jr.), te tehničke kategorije najbolje kamere, originalne filmske glazbe te montaže. Nolan je međutim izgubio u važnoj kategoriji najboljega adaptiranog scenarija od crne komedije American Fiction.
Poor Things grčkoga redatelja Yorgosa Lanthimosa osvojio je pet nagrada iz 11 nominacija, od kojih je najvažnija pobjeda Emme Stone, koja je time dokazala da je glavna favoritkinja za najbolju glumicu i na Oscarima. Film je slavio i u kategorijama kostimografije, scenografije, specijalnih efekata i šminke.
Emma Stone osvojila je nagradu za najbolju glumicu.FOTO: PROFIMEDIA
Da’Vine Joy Randolph osvojila je i ovu nagradu u kategoriji najbolje sporedne glumice za svoju ulogu u filmu The Holdovers, koji je nagrađen i za najbolji casting, što je nova kategorija koju će od 2026. na svome repertoaru imati i Oscari.
Veliki pobjednik večeri je i britanski film snimljen na njemačkome jeziku The Zone of Interest Jonathana Glazera, koji je proglašen najboljim britanskim filmom, kao i najboljim filmom na stranome jeziku, a pobijedio je Oppenheimera u kategoriji najboljeg zvuka. Najbolji originalni scenarij ima francuski film Anatomy of a Fall, najbolji dokumentarac je 20 Days in Mariupol o ratu u Ukrajini, dok je najboljim animiranim filmom proglašen posljednji film velikog japanskog animatora Hayaoa MiyazakijaThe Boy and the Heron.
BAFTA-e 2024. potpuno su izignorirale Barbie
Ono što se može primijetiti je potpuno odsustvo nagrada za najgledaniji film prošle godine na kino-blagajnama, Barbie Grete Gerwig.
Dok je u Americi veliku buru izazvala činjenica da Gerwig nije nominirana za najbolju redateljicu, a Margot Robbie za glumicu te što je scenarij njihova Akademija proglasila adaptacijom, kod Britanaca je situacija bila drugačija. BAFTA je Barbie počastila sa samo pet nominacija.
Princ William je predsjednik BAFTA-e, a na dodjeli je uživao u razgovoru s filmskim zvijezdama (na slici sa Cate Blanchett).FOTO: PROFIMEDIA
To uključuje nominaciju za Margot Robbie u kategoriji najbolje glumice (BAFTA-e imaju šest nominiranih po kategoriji) te Ryana Goslinga u kategoriji sporednog glumca, ali ne i nominaciju za Gerwig (unatoč šest nominiranih redatelja) te također ne i nominaciju za najbolji film. Britanci su scenarij kategorizirali kao originalni, ali ni to mu nije pomoglo da osvoji nagradu.
Uz poraz od Poor Things u kategorijama šminke i scenografije, Barbie je ostala bez ijedne nagrade. Valja napomenuti da BAFTA-e nemaju kategoriju najbolje pjesme, gdje je Billie Eilish glavna favoritkinja za svoju pjesmu iz filma.
Sve u svemu, dodjela nagrada BAFTA je potvrdila ono što se očekuje i od Oscara.Oppenheimer je očekivano osvojio (skoro) sve što je mogao, a snažni favoriti (Stone, Randolph, Anatomy of a Fall u scenariju te The Zone of Interest u filmu na stranome jeziku) potvrdili su da su kladionice u pravu kada im svima predviđaju pobjedu.
Prije nego što se 11. ožujka dodijele Oscari, od važnijih ceremonija čeka nas još samo ona sindikata glumaca SAG, koja je na rasporedu 24. veljače. Na njoj će se, logično, nagrađivati samo glumačka postignuća.
Nakon gotovo dva desetljeća, fanovi kultne serije Sex and the City s nestrpljenjem su dočekali nastavak And Just Like That…, očekujući onu čaroliju, humor i emocionalnu povezanost koja je originalnu seriju učinila legendarnom.
Godina 2026. označava prekretnicu u svijetu televizije i zabave. Nakon godina dominacije tzv. “woke” narativa, kada su LGBTQ+ likovi, rodne ideologije i politički korektne poruke preplavile ekran, industrija polako, ali sigurno počinje vraćati ravnotežu i fokus na ono što publika doista želi gledati. Statistike iz GLAAD-ovog izvještaja Where We Are on TV jasno pokazuju trend: gotovo 41% LGBTQ+ likova s prethodnih sezona neće se vraćati u 2026. – rezultat ne toliko cenzure koliko poslovnih odluka i prirodnog završetka serija, ali u očima mnogih kritičara, ovo simbolizira kraj ere prisilne ideološke uključenosti u mainstream zabavi.
Dokumentarni film redateljskog dvojca Biljane Tutorov i Petra Glomazića, nastao uz hrvatsku kreativnu i produkcijsku podršku, uvršten je u prestižni World Cinema Documentary Competition, donoseći globalnoj publici intimnu i borbenu priču majke i kćeri koje čuvaju svoju planinu i identitet.
Serijal Apetitlih, koji već tri nedjelje na HRT1 u 16:50 vodi gledatelje na kulinarsko putovanje kroz povijest i okuse, postao je jedno od najugodnijih televizijskih iznenađenja sezone. Reakcije publike jasno pokazuju da su autori pogodili savršenu mjeru između edukativnog i zabavnog sadržaja. Od putovanja vlakom nekadašnjim rutama Austro-Ugarske, do mirisa tradicionalnih jela koja se prenose generacijama, serijal uspijeva istodobno probuditi nostalgiju i inspirirati gledatelje da sami zavire u stare kuharice svojih baka.
83. izdanje Zlatnih globusa donosi najveći broj nominacija za film One Battle After Another, ulazak vampira u utrku za prestižne nagrade i - po prvi put u povijesti - posebnu kategoriju za podcaste.
Pjevačica Feminnema otvoreno je progovorila o vjeri, obitelji i društvenim temama, a njezine objave izazvale su podijeljene reakcije na društvenim mrežama.
Trajno isključenje Dalibora Matanića iz DHFR-a mnogi već nazivaju presedanom u domaćoj filmskoj industriji, ali i jasnom porukom o nultoj toleranciji prema nasilju i zloupotrebi moći u profesionalnom okruženju.