Saša Šekoranja i knjiga Atmosfere: Luksuzna monografija koja se ne čita – nego osjeća
Nova knjiga Saše Šekoranje, naslovljena Atmosfere, pojavljuje se u trenutku u kojem vizualna kultura sve češće gubi mjeru, a estetika se nerijetko svodi na brzu potrošnju i površni dojam. Upravo zato ova opsežna monografija djeluje gotovo kontrapunktno vremenu u kojem je nastala. Ne nastoji se nametnuti aktualnošću niti zavesti spektaklom, nego se nudi kao promišljen, spor i izrazito osoban pregled umjetničkog i životnog senzibiliteta autora koji već desetljećima djeluje na razmeđu cvjetnog dizajna, likovne umjetnosti i oblikovanja prostora.
Atmosfere nisu knjiga koja pretendira na iscrpnu dokumentaciju karijere niti na sustavno arhiviranje rada. Ona prije svega funkcionira kao autorski izbor, kao subjektivna montaža prizora, prostora i fragmenata koji zajedno tvore prepoznatljiv Šekoranjin svijet. Taj svijet nije linearan niti kronološki organiziran, nego se razvija asocijativno, slijedeći unutarnju logiku osjećaja, sjećanja i vizualnih ritmova. Upravo u toj nepretencioznoj, ali strogo kontroliranoj strukturi leži jedna od temeljnih vrijednosti knjige.
Središnje mjesto u Atmosferama zauzima cvijeće, no ne kao dekorativni element, nego kao nositelj značenja i emotivnog naboja. Šekoranjini cvjetni aranžmani u knjizi nisu predstavljeni kao gotovi proizvodi, nego kao živi organizmi uhvaćeni u trenutku prolaznosti. Fotografije ne teže idealnoj kompoziciji, nego bilježe krhkost, nesavršenost i tiho raspadanje forme. Cvijet je ovdje simbol, ali i materijal, jednako važan zbog svoje vizualne ljepote koliko i zbog svoje prolazne prirode. U tom smislu Atmosfere se mogu čitati i kao meditacija o vremenu, o nestajanju i o nemogućnosti trajnosti.
Osobit značaj knjige proizlazi iz činjenice da autor ne odvaja svoj umjetnički rad od privatnog prostora. Interijeri, vrtovi i osobne sobe pojavljuju se ravnopravno uz izložbene postave i javne instalacije. Granica između intime i prezentacije gotovo se briše, ali ne na način koji bi djelovao voajerski ili isprazno. Naprotiv, taj pristup otkriva duboko ukorijenjeno uvjerenje da estetika nije povremeni čin, nego kontinuirano stanje svijesti. Prostor u kojem se živi, jednako kao i prostor koji se izlaže, postaje produžetak unutarnjeg stava prema svijetu.
U knjizi su zastupljeni i autorovi slikarski i crtački radovi, koji dodatno proširuju razumijevanje njegova izraza. Ti radovi ne funkcioniraju kao ilustracija cvjetnih motiva, nego kao autonomni zapisi unutarnjih stanja. Linija i boja u njima su suzdržane, često melankolične, lišene svake potrebe za dopadljivošću. Njihova prisutnost u knjizi uspostavlja dijalog između različitih medija, ali i potvrđuje dosljednost autorova estetskog rukopisa, neovisno o formi u kojoj se manifestira.
Tekstualni dijelovi Atmosfera svedeni su na minimum, no njihova je uloga precizno odmjerena. Kratki zapisi, fragmenti misli i citati ne nude tumačenje, nego kontekst. Oni ne vode čitatelja prema zaključku, nego otvaraju prostor za osobnu interpretaciju. Takav odnos prema tekstu dodatno naglašava vizualnu narav knjige, ali i autorovu sklonost suzdržanosti, tišini i nenametljivosti.
Fizički oblik knjige snažno podržava njezin sadržaj. Veliki format, tvrdi uvez i raskošan tisak naglašavaju njezinu objektualnu vrijednost, ali bez pretjerivanja ili demonstrativnog luksuza. Atmosfere su zamišljene kao knjiga koja pripada prostoru u kojem se živi, kao predmet koji se ne konzumira jednokratno, nego kojemu se vraća. U tom smislu ona funkcionira i kao produžetak autorova rada na oblikovanju prostora, jer sama postaje dio interijera, tihi sugovornik svakodnevice.
U konačnici, Atmosfere nisu knjiga koja traži objašnjenje, niti ona koja nudi jasne poruke. Njena snaga leži u dosljednosti, u osjećaju mjere i u dubokom povjerenju u vizualni jezik. Riječ je o djelu koje ne pokušava biti sveobuhvatno, ali uspijeva biti iskreno, i upravo zbog toga ostavlja snažan dojam. U vremenu u kojem se estetika često instrumentalizira, Šekoranjina knjiga podsjeća na njezinu temeljnu svrhu: da uspori pogled, produbi osjećaj i otvori prostor za tišinu.
Ako ste ikad željeli zaviriti u živote i rad hrvatskih slikara s kraja 19. i početka 20. stoljeća, a da pritom osjetite dah talijanske umjetničke inspiracije, ova vijest će vas posebno razveseliti. U Nacionalnom muzeju moderne umjetnosti u Zagrebu, 2. prosinca 2025. u 13 sati, bit će predstavljena knjiga „Poveznice hrvatskoga i talijanskoga slikarstva od 1872. do 1919.“, autorice dr. sc. Ivane Rončević Elezović.
Ovogodišnji Interliber donio je nešto više od uobičajenog književnog uzbuđenja. Donio je emociju, toplinu i onu rijetku vrstu književne povezanosti koju publika prepoznaje bez zadrške. To najbolje dokazuje titula najprodavanije knjige sajma: dirljiva, nježna i duboko ljudska posveta prijateljstvu između čovjeka i psa — roman „Njegov miris poslije kiše“ Cédrica Sapin-Defoura.
U samom srcu Zagreba, u intimnoj atmosferi Atelieru LM, ovog je vikenda otvorena izložba „Portreti i šire“ koja donosi jedinstven presjek tri desetljeća domaće kulturne i društvene scene, a publiku istodobno poziva da zastane pred više od 400 portreta koji oblikuju naše zajedničko pamćenje. Izložba je osmišljena kao pažljivo komponirana vizualna pripovijest koja istodobno otkriva lica, ali i trenutke u kojima se fotografija pretvara u osobni susret, dok svaki kadar donosi onu tihu, ali snažnu poruku koja se rađa u odnosu fotografa i portretiranog.
Blagdani su sve bliže, a s njima i onaj neobjašnjivi osjećaj topline, mirisa cimeta, svjetlucanja lampica i trenutaka koje dijelimo s najdražima. Upravo taj duh čarolije, mašte i ljubavi oživljava u interaktivnoj slikovnici „Orašar – Klarina priča“, projektu koji spaja glazbu, ilustraciju i pripovijedanje u jedno neponovljivo iskustvo.
Postoje trenuci kad glazba utihne, ali emocija ne nestaje. Kad note prestanu svirati, a riječi ostanu — gole, ranjive, istinite. Upravo u tom prostoru između glazbe i tišine živi nova knjiga Zlatana Stipišića Gibonnija “Bandire potonulog carstva” — zbirka poezije koja ne samo da nosi ritam njegova srca, već i miris mora, soli i svih tih neizrečenih emocija koje čine njegov svijet.
Najuzbudljiviji tjedan za ljubitelje knjige i kulture je pred vratima – Interliber od 11. do 16. studenog pretvara Zagrebački velesajam u raj za čitatelje, a među najiščekivanijim štandovima i ove se godine ističe onaj knjižare Rockmark koja već više od desetljeća spaja svijet knjige, glazbe i pop kulture.
Kažu da je knjiga naš najbolji prijatelj. Uz nju se opuštamo, učimo i putujemo u krajeve koje nikada nismo posjetili. Radujemo se i tugujemo s glavnim junacima, rješavamo zločine i tražimo recepte za neka nova, ukusna jela. No, život je danas prilično ubrzan, a vremena malo. Dan započinjemo brzinskom kavom, gužvom u prometu, e-mailovima koji ne prestaju dolaziti, a završavamo ubrzanim večerima u kojima rješavamo obiteljske obaveze.
Pjevačica Feminnema otvoreno je progovorila o vjeri, obitelji i društvenim temama, a njezine objave izazvale su podijeljene reakcije na društvenim mrežama.
Trajno isključenje Dalibora Matanića iz DHFR-a mnogi već nazivaju presedanom u domaćoj filmskoj industriji, ali i jasnom porukom o nultoj toleranciji prema nasilju i zloupotrebi moći u profesionalnom okruženju.