ZKM otvara sezonu spektakularno: Harstadov roman koji je zaludio Europu stiže na scenu, a Rundek potpisuje glazbu
Zagrebačko kazalište mladih otvara novu sezonu na najljepši mogući način – pričom koja putuje kroz vrijeme, kontinente i ljudsku dušu. Nakon što je roman “Max, Mischa i ofenziva Tet” norveškog autora Johana Harstada osvojio europsku književnu scenu i čitatelje diljem svijeta, njegovo kazališno ruho premijerno će zasjati na ZKM-ovoj pozornici 17. listopada 2025. u režiji Ivice Buljana i dramatizaciji Vida Hribara.
Ususret premijeri, održana je inspirativna tribina “Čitanje kazališta”, koju je vodio Srđan Sandić, a na kojoj su književne i umjetničke slojeve Harstadova remek-djela briljantno rasvijetlile Leonida Kovač i Jadranka Pintarić. U razgovoru koji je okupio brojnu publiku, roman je otkriven u svoj svojoj širini – kao priča o identitetu, gubitku, nostalgiji i umjetnosti, ali i kao ogledalo našeg vremena.
Roman, koji je u Nizozemskoj osvojio Europsku književnu nagradu, u Hrvatskoj je objavila Naklada OceanMore, a prijevod Anje Majnarić dobio je najviše priznanje i proglašen najboljim stranim romanom 2024. godine.
Na pozornici ZKM-a, Harstadov svijet oživjet će kroz izniman glumački ansambl: Ugo Korani u ulozi Maxa, Hrvojka Begović kao Mischa, Lucija Šerbedžija i Frano Mašković kao roditelji, te Rakan Rushaidat kao Owen. Tu su i Ivan Jurković u svojoj prvoj velikoj ulozi, uz Natašu Dangubić i Dadu Ćosića, te ansambl koji čine Sreten Mokrović, Vedran Živolić, Barbara Prpić, Milivoj Beader, Milica Manojlović, Toma Medvešek, Rok Juričić i Luka Knez.
A posebnu dimenziju ovoj kazališnoj priči daje glazba Darka Rundeka – zvukovi autoceste, dvorane, backstagea i aviona isprepliću se s emocijama likova, pretvarajući predstavu u filmsko-kazališnu simfoniju o životu u pokretu.
Priča o Maksimilijanu Hanssonu, norveškom redatelju koji emigrira u SAD, postaje priča o svakome od nas. O odrastanju, o potrazi za domom, o umjetnosti koja nas spašava i sjećanjima koja nas oblikuju. U tisuću stranica romana, Harstad je spojio Stavanger, New York i Vijetnam u hipnotičku priču o prijateljstvu, egzilu, ratu i kazalištu, a ZKM sada to pretvara u iskustvo koje će se još dugo prepričavati.
I kao da se kroz svaku repliku proteže pitanje koje pogađa ravno u srž suvremenog života: Koliko dugo moraš biti odsutan da bi postalo prekasno za povratak kući?
U ovom kazališnom događaju koji nadilazi granice žanra i vremena, ZKM ponovno dokazuje da kazalište nije samo scena – ono je prostor sjećanja, snova i povratka.
U Zagrebačkom kazalištu mladih jučer je održano novo izdanje tribine Čitanje kazališta autora i voditelja Srđana Sandića, koje je ovoga puta bilo posvećeno jednoj od najiščekivanijih drama aktualne kazališne sezone – ACID/KISELINA Tene Štivičić.
Ususret premijeri predstave, Srđan Sandić razgovara s psihologinjom Lidijom Arambašić i spisateljicom Ivanom Bodrožić o moći, etici i kreativnim procesima u suvremenom kazalištu.
U prepunom Knapu, atmosfera je bila gotovo opipljiva. Smijeh, emocija i aplauz ispunili su prostor dok je Nexstage teatar službeno započeo svoju kazališnu priču premijerom predstave “Ljudina” – i publika je već na prvoj izvedbi pokazala da je riječ o pravom hitu.
Postoji nešto gotovo nestvarno u trenutku kada se uoči blagdana upale svjetla pozornice, a Zagreb nakratko postane kulisa najljepše božićne priče. Orašar, balet koji generacijama budi nostalgiju, toplinu i onu posebnu iskru djetinjstva, ove godine dobiva novo, raskošno ruho – i to jedno od najveličanstvenijih koje smo ikada vidjeli na domaćoj sceni.
Sinoć je HNK Ivana pl. Zajca bio ispunjen onom posebnom, gotovo električnom tišinom koja vlada nekoliko trenutaka prije velikog umjetničkog događaja. A kada se zastor napokon podigao, riječku je publiku dočekao svijet koji se nije samo gledao – nego i osjećao. Premijerna izvedba „Venezuele“, jedne od najznačajnijih koreografija vizionarskog Ohada Naharina, opravdala je svako očekivanje i više od toga. Ovacije koje su ispunile kazalište trajale su minutama, kao spontani i iskreni odgovor na djelo koje je publiku istovremeno razoružalo i oduševilo.
U svijetu gdje se granice između pokreta, glazbe i osjećaja brišu, na scenu riječkog HNK-a Ivana pl. Zajca dolazi jedno od najintrigantnijih suvremenih plesnih djela – „Venezuela“, koreografski dragulj svjetski slavnog izraelskog umjetnika Ohada Naharina.
Postoji nešto gotovo meditativno u darivanju biljke – osobito one koja je u isto vrijeme i skulptura, i dizajnerski predmet, i živi podsjetnik na pažnju koju ste nekome posvetili. Upravo zato posljednjih godina sve više kreativnih duša otkriva ljepotu kokedama, delikatnih zelenih kugli omotanih mahovinom koje izgledaju kao da lebde između prirode i umjetnosti.
Nakon gotovo tisuću dana šutnje, potresa i dugotrajnih radova, jedan od najintimnijih prostora hrvatske kulturne baštine ponovno će oživjeti: Atelijer Meštrović sredinom prosinca otvara svoja vrata s novim stalnim postavom, promišljenim s iznimnom pažnjom i dubokim poštovanjem prema životu i djelu Ivana Meštrovića.
Britanski PR stručnjak tvrdi da su Harryjeve šale i medijski nastupi postali neučinkoviti te znak gubitka identiteta nakon odlaska iz kraljevske obitelji.