Jedan od najvećih redatelja svih vremena, britanski majstor trilera i strave Alfred Hitchcock rođen je prije nešto više od 125 godina, 13. kolovoza 1899. Tim povodom BBC je iz arhive izvukao i ponovno publicirao intervju koji je njihovom radiju veliki redatelj dao 1964., a u kojemu je govorio o svojim tehnikama snimanja filmova.
Što je slavni redatelj tada otkrio, pročitajte u nastavku teksta.
Alfred Hitchcock volio je manipulirati emocijama publike
“Vjerujem u stavljanje strave u um publike, a ne nužno na ekran“, rekao je kada su ga upitali kako je usavršio svoju neobičnu sposobnost da drži publiku na rubu stolica.
Redatelj je objašnjavao da je njegova spretnost u stvaranju i održavanju kinematografske napetosti ukorijenjena u njegovom intuitivnom razumijevanju ljudske psihologije.
Hitchcock je u to vrijeme već napravio revoluciju u žanru trilera s nizom klasičnih filmova kao što su Vrtoglavica, Psiho i Stranci u vlaku. Majstor u umjetnosti polaganog podizanja napetosti na ekranu, vjerovao je da ključ neizvjesnosti nije samo u šokiranju gledatelja, već u suptilnom manipuliranju njihovom percepcijom i emocijama.
U svojim filmskim scenama polako bi gradio sve veću prijetnju, rastežući tjeskobu publike da bi se nešto strašno moglo dogoditi svakog trenutka. Onda kada bi se to konačno dogodilo, gledatelje filma preplavio bi intenzivan osjećaj olakšanja.
Katarza je bila ključna za Hitchcocka
Hitchcock je sebe usporedio s operaterom vlaka smrti, znajući koliko daleko gurnuti svoju publiku da ih oduševi, ali ne idući toliko daleko da im iskustvo ne bude neugodno. “Ja sam, u neku ruku, čovjek koji kaže, dok konstruira film, ‘ovo će ih natjerati da vrište’“, rekao je.
“Ako zaronite preduboko, vriska će se nastaviti dok cijeli vagon prelazi preko ruba. Stoga, ne smijete ići predaleko, jer želite da siđu s vlaka smrti hihoćući se od zadovoljstva, kao žena koja izlazi iz dvorane nakon vrlo sentimentalnog filma, i kaže, ‘oh, dobro sam se isplakala’.”
Redatelj je ovaj osjećaj nazvao “zadovoljstvom privremene boli“. Ljudi će “podnijeti agoniju napetog filma” pod uvjetom da im pružite neki oblik katarzičnog oslobađanja od napetosti.
Hitchcock je znao da neizvjesnost mora biti ukorijenjena u iščekivanju opasnosti. Dakle, gledatelji su morali biti svjesni stvari koje su bile nepoznate likovima u filmu. Tada bi mogli unaprijed odrediti što bi se moglo dogoditi i brinuti se o ishodu.
Iako je Hitchcock bio izuzetno vješt u korištenju zvuka ili tišine za pojačavanje filmskog dojma, sebe je smatrao prvenstveno vizualnim pripovjedačem. Karijeru je započeo 1920-ih režirajući nijeme filmove i naučio je pomicati granice onoga što bi kamera obično radila. Stalno je eksperimentirao s odvažnim potezima kamere i inovativnom montažom kako bi prenio bitne detalje zapleta, motivaciju likova ili njihovo emocionalno stanje.
Alfred Hitchcock smatrao je da je ono što publika osjeća bitnije od onoga što vidi
Natjerati publiku da se emocionalno uključi bilo je ključno za Hitchcocka, kako bi mogao manipulirati njihovim osjećajima. To je, smatrao je, mnogo važnije od onoga o čemu se zapravo radi u filmu. Hitchcock je bio taj koji je popularizirao izraz “MacGuffin”, za sredstvo zapleta koje pokreće motivaciju likova i priču naprijed bez intrinzičnog značenja.
“Uopće me nije briga za sadržaj“, rekao je u intervjuu za BBC. “Film može biti o bilo čemu, sve dok natjeram tu publiku da reagira na određeni način na sve što stavim na ekran. A ako se počnete brinuti o detaljima o čemu govore novine, što špijuni pokušavaju ukrasti, pa to je puno gluposti, ne mogu se zamarati time.”
Hitchcock je znao da nije potrebno publici pokazati sve da bi iz nje izmamio ovakav intenzivan osjećaj, te da je ono što publika zamišlja često strašnije od onoga što vidi. To je bila tajna njegovog pristupa snimanju filmova.
Kada Steven Spielberg najavi novi film, filmski svijet ne reagira – on staje. Upravo se to dogodilo nakon što su se u New Yorku i Los Angelesu pojavili misteriozni jumbo plakati s jednostavnom, ali snažnom porukom: „Sve će biti otkriveno.“ Nekoliko dana kasnije stigla je potvrda – objavljen je prvi trailer za „Disclosure Day“, novi znanstvenofantastični film legendarnog redatelja, čija je premijera zakazana za 12. lipnja 2026. godine.
Jedna od najgledanijih Netflixovih serija posljednjih godina vraća se s novom sezonom koja donosi značajne promjene – ne samo u Emilynom privatnom životu, već i u njezinoj profesionalnoj karijeri. Peta sezona serije „Emily u Parizu“, koja na platformu stiže 18. prosinca, širi svoju priču izvan granica francuske prijestolnice i vodi gledatelje u Rim, grad koji će imati ključnu ulogu u razvoju radnje.
Nakon gotovo dva desetljeća, fanovi kultne serije Sex and the City s nestrpljenjem su dočekali nastavak And Just Like That…, očekujući onu čaroliju, humor i emocionalnu povezanost koja je originalnu seriju učinila legendarnom.
Godina 2026. označava prekretnicu u svijetu televizije i zabave. Nakon godina dominacije tzv. “woke” narativa, kada su LGBTQ+ likovi, rodne ideologije i politički korektne poruke preplavile ekran, industrija polako, ali sigurno počinje vraćati ravnotežu i fokus na ono što publika doista želi gledati. Statistike iz GLAAD-ovog izvještaja Where We Are on TV jasno pokazuju trend: gotovo 41% LGBTQ+ likova s prethodnih sezona neće se vraćati u 2026. – rezultat ne toliko cenzure koliko poslovnih odluka i prirodnog završetka serija, ali u očima mnogih kritičara, ovo simbolizira kraj ere prisilne ideološke uključenosti u mainstream zabavi.
Dokumentarni film redateljskog dvojca Biljane Tutorov i Petra Glomazića, nastao uz hrvatsku kreativnu i produkcijsku podršku, uvršten je u prestižni World Cinema Documentary Competition, donoseći globalnoj publici intimnu i borbenu priču majke i kćeri koje čuvaju svoju planinu i identitet.
Serijal Apetitlih, koji već tri nedjelje na HRT1 u 16:50 vodi gledatelje na kulinarsko putovanje kroz povijest i okuse, postao je jedno od najugodnijih televizijskih iznenađenja sezone. Reakcije publike jasno pokazuju da su autori pogodili savršenu mjeru između edukativnog i zabavnog sadržaja. Od putovanja vlakom nekadašnjim rutama Austro-Ugarske, do mirisa tradicionalnih jela koja se prenose generacijama, serijal uspijeva istodobno probuditi nostalgiju i inspirirati gledatelje da sami zavire u stare kuharice svojih baka.
83. izdanje Zlatnih globusa donosi najveći broj nominacija za film One Battle After Another, ulazak vampira u utrku za prestižne nagrade i - po prvi put u povijesti - posebnu kategoriju za podcaste.
Pjevačica je nakon glasanja u Europskom parlamentu podržala inicijativu „My Voice, My Choice“ i poručila da je zajedništvo građanki i građana ključno za stvarne društvene promjene.
Advent u Zagrebu i ove godine potvrđuje status jednog od najuzbudljivijih glazbenih programa u regiji. Rijetke su prilike da se karizmatični umjetnici čuju u intimnom, blagdanskom okruženju, a upravo takvo iskustvo priređuje EU Advent. Nakon velikog koncerta u zagrebačkoj Areni, na Europski trg stiže Damir Urban, u petak, 27. prosinca, u ambijent obasjan toplim adventskim svjetlima.
Supruga Matea Kovačića na isti je dan proslavila 33. rođendan i drugu godišnjicu svog modnog brenda, prisjetivši se početaka i zahvalivši onima koji je podržavaju.