‘Bombom protiv kaosa’: Rošin u Špici s Macanom otvorio tabu teme bespravne gradnje, stadiona i urbanog planiranja
U Splitu se raspravlja o tome treba li Poljudu temeljita rekonstrukcija ili gradnja potpuno novog stadiona za Hajduk. U Zagrebu je pak odlučeno – Maksimir ide u rušenje i podiže se moderni stadion na istom mjestu. Istovremeno, cijene stanova i najma lete u nebo, a nedostaje planskih projekata priuštivog stanovanja kakav je Novi Zagreb ili Split 3. Bespravna gradnja zato niče posvuda – od otoka do gradskih balkona i nadogradnji – pa se čini da sustav zapravo potiče kaos. O svemu tome, i o važnosti arhitekture u društvu, u novoj Špici s Macanom govorili su arhitekti Dinka Pavelić i Jerko Rošin.
Split i Zagreb danas su ogledala dvaju različitih urbanih svjetova – jednog koji raspravlja o rekonstrukciji Poljuda i drugog koji ruši Maksimir kako bi izgradio novi stadion. Dok se u metropolama vode debate o sportskim simbolima i prometnim čepovima, u pozadini se odvija još ozbiljnija drama: rastuće cijene stanova, nestašica priuštivog stanovanja i eksplozija bespravne gradnje koja niče od obale do balkona u gradskim četvrtima.
Upravo o tim neuralgičnim točkama društva u novoj epizodi podcasta Špica s Macanom razgovarali su arhitektica Dinka Pavelić i arhitekt Jerko Rošin. Pavelić je otvorila pitanje urbanog prometa oko stadiona, podsjetivši da je planiranje prometa i stambene gradnje nekoć bilo temelj urbanističke misli. „Čepovi“ oko Maksimira i Kranjčevićeve, kaže, samo su simptom sustava koji gradi kapacitete, a zaboravlja na infrastrukturu – tramvaje i željeznice koje bi ih trebale opsluživati.
Rošin je, pak, podsjetio na važnost konteksta u arhitekturi. Magašev Poljud nazvao je „svjetskom arhitekturom“ koja ima vrijednost jer je ukorijenjena u prostor – pogled na Marjan, blizina mora, strujanje zraka s Kozjaka i Mosora. Upozorio je da gradnja isključivo nogometnog stadiona nema ni financijsko ni sigurnosno utemeljenje, dok bi odricanje od takve arhitekture značilo i odricanje od dijela nacionalne kulture.
No najprovokativniji trenutak razgovora došao je kad se povela riječ o bespravnoj gradnji. Rošin je podsjetio na vlastitu izjavu iz 2011. kada je, metaforički, rekao da se taj problem može riješiti „samo bombom“ kako bi naglasio razmjere katastrofe. Od tada je, tvrdi, broj bespravno izgrađenih objekata narastao deset puta – s 100 tisuća na gotovo milijun – i postao „čisti kriminal“ kojim se sustavno nitko ne bavi. Podsjetio je i kako je promjenom zakona bespravna gradnja iz kaznenog djela pretvorena u prekršaj, čime je sustav zapravo potaknuo još veći kaos.
Pavelić je u razgovoru upozorila na još jednu opasnost: monokulturne gradove koji žive isključivo od turizma, poput rudarskih gradova Ukrajine koji su nakon raspada SSSR-a propali. „Nažalost, turizam nam je jedina ekonomija. Nemojmo izbiti ljudima zadnju mogućnost da dostojanstveno žive“, naglasila je.
Ova epizoda Špice s Macanom još jednom pokazuje koliko je važno urbanističko planiranje i kako arhitektura oblikuje društvo, ekonomiju i identitet gradova. Na suprotnim polovima tema – od stadiona do bespravne gradnje – krije se isti problem: odsustvo vizije i sustavnog pristupa. Cijeli razgovor s arhitektima Dinkom Pavelić i Jerkom Rošinom dostupan je na YouTube kanalu Špica s Macanom i Spotifyju.
Zagreb je proteklog tjedna ponovno dokazao da zna kako pretvoriti opušteno druženje u događaj o kojem će se danima pričati. Drugo izdanje LUVA Partyja okupilo je klijente, partnere i prijatelje agencije LUVA, ali i niz ljudi iz poslovnog, medijskog i društvenog života, koji su se vrlo brzo uklopili u živu i dinamičnu atmosferu večeri. Od prvih dolazaka bilo je jasno da se radi o susretu koji spaja profesionalnost, srdačnost i suvremeni duh zagrebačke scene.
U hrvatskom sportskom kalendaru malo je događaja koji iz godine u godinu uspijevaju zadržati jednaku snagu simbolike, okupljanja i kontinuiteta kao što je to slučaj s Noći vaterpola. Premda se mijenjaju generacije igrača i mijenja se struktura domaće i međunarodne scene, tradicija okupljanja vaterpolske zajednice na koncu sezone ostaje čvrsta i prepoznatljiva. Od 2007. do danas, ovaj događaj oblikovao se u ritual sabiranja sportskih uspjeha, odavanja priznanja i podsjećanja na zajednički put koji vaterpolo u Hrvatskoj čini jednom od najstabilnijih i najuspješnijih sportskih grana.
Hrvatski premium brend Merla, poznat po najkvalitetnijim stolnjacima i posteljinama proizvedenim u Hrvatskoj, otvorio je svoj prvi pop-up u Splitu. Smješten na prvom katu City Center One, prostor nudi kupcima iz Dalmacije priliku da uživo vide, dodirnu i odaberu tkanine koje su osvojile tisuće domova diljem Hrvatske.
Booking.com otkriva da će 2026. godina biti godina putovanja po mjeri osobnosti i želja putnika jer putnici sve češće biraju odredišta koja odražavaju njihove navike, interese i temperament. Istraživanje pokazuje da putnici rado istražuju nova prijateljstva i odnose na putovanjima jer takva iskustva omogućuju bolje upoznavanje sebe i drugih. Sve veća skupina putnika koristi tehnologiju za pronalaženje mjesta povezanih s uspomenama jer takva mjesta bude nostalgiju i stvaraju nove slojeve emocionalnog doživljaja. Značajan broj putnika putuje u skladu s horoskopom jer žele uskladiti svoju energiju s kozmičkim ritmovima koji ih nadahnjuju. Ovakvi trendovi pokazuju da će putovanja u 2026. godini biti osobnija, eksperimentalnija i usmjerenija autentičnom identitetu putnika.
Jesensko izdanje edukativne radionice Stilska Jednadžba, u organizaciji stilistice Ivane Pavić, održano je ovaj vikend u Zagrebu i još jednom potvrdilo zašto se ovaj projekt s razlogom smatra jedinstvenim u Hrvatskoj. Ivana je prva u Hrvatsku ponudila analizu boja kao profesionalnu uslugu te već više od pet godina aktivno radi na demokratizaciji stilističkih usluga, čineći ih dostupnima svakoj ženi. Upravo s ciljem da znanje o stilu, bojama i odijevanju učini dostupnim svakoj ženi – bez obzira na godine, budžet ili životni stil – Ivana kontinuirano organizira ovakve radionice koje spajaju edukaciju, iskustvo i inspiraciju.
Tvrtka Medikor obilježava 30 godina tijekom kojih je izrasla u vodećeg medtech lidera u Hrvatskoj. Uz mrežu od 1.000 partnerskih ljekarni i dvoznamenkasti rast, tvrtka nastavlja širenje strateškim izlaskom na tržište Europske unije u 2026. godini.
Britanski PR stručnjak tvrdi da su Harryjeve šale i medijski nastupi postali neučinkoviti te znak gubitka identiteta nakon odlaska iz kraljevske obitelji.
Glumac otkriva kako je politički govor o Tibetu doveo do dvadesetogodišnje zabrane prisustvovanja Oscaru i zašto nikada nije požalio što ga je izrekao.