Prije sedam godina u Francuskoj je započeo najveći građevinski projekt u Europi. Sada konačno ide prema kraju. Bez obzira na to shvaćaju li ljudi to ili ne, obrisi Pariza ponovno se iscrtavaju pod njihovim nogama. U Francuskoj ga nazivaju “gradilištem stoljeća“, piše Forbes.
Pariški metro za cilj ima smanjiti korištenje automobila
Novi pariški metro, službenog naziva Grand Paris Express (GPE), više će nego udvostručiti teritorij podzemne željeznice u glavnome gradu Francuske s više od 190 kilometara novih tračnica, četiri nove podzemne linije i 68 novih stanica. Ideja je bolje povezati udaljena pariška predgrađa s gradom i međusobno te na taj način poboljšati komercijalnu održivost povezanih četvrti, poslovnih zona i općina.
Izgradnja metroa u ParizuPROFIMEDIA
Do 2030. godine očekuje se da će prevoziti najmanje 2 milijuna putnika dnevno, čisteći cijelu regiju Île de France od automobila i upućujući je na javni prijevoz. Nedvojbeno je da postoji veliki ekološki trošak za gradnju ovog razmjera.
No, kad jednom počne s radom, očekuje se da će projekt rezultirati velikom uštedom ugljičnoga otiska, što je dijelom razlog zašto je Sveučilište Harvard dodijelilo Grand Paris Expressu 2023. nagradu Veronica Rudge Green za urbani dizajn, prepoznajući “dizajn koji mijenja gradove i živote njegovih stanovnika na neočekivane i izvanredne načine.”
Pariški metro prvu novu stanicu trebao bi dobiti u lipnju
Naravno, ovaj projekt nastaje godinama. Izgradnja je započela 2016., pet godina nakon što je tadašnji predsjednik Nicholas Sarkozy pozvao na njegovu provedbu u nacionalnom obraćanju veličajući vrline nove metropole: „Želimo ponovno izgraditi grad na vrhu grada, ukloniti podjele između Pariza i njegovih predgrađa, smanjiti podjele koje razdvajaju susjedstva, koje razdvajaju stanovnike, želimo obnoviti jedinstvo, kontinuitet i solidarnost.”
Njegova je vizija preživjela tri predsjedničke administracije, unatoč godinama kašnjenja i milijardama potrošenih eura. Troškovi su u međuvremenu dosegnuli 36 milijardi eura prema Société du Grand Paris, državnoj agenciji zaduženoj za osmišljavanje i provedbu projekta. Izvorni je plan bio da se novi pariški metro otvori na vrijeme za Ljetne olimpijske igre u Parizu 2024. godine.
Poput drugih velikih transportnih projekata, kašnjenja se čine neizbježnima. Ali Pariz je druga priča. Izloženost koja dolazi s domaćinstvom Olimpijskih igara izvršila je značajan pritisak na Grand Paris Society da završi projekt. Prva nova stanica, ona u zračnoj luci Orly, trebala bi biti otvorena u lipnju 2024.
Zamislite ovakvu scenu: sjedite na dekici ispod stoljetne masline, u ruci držite čašu svježe ohlađene Malvazije, a pred vama raskošna košara prepuna domaćih delicija – mirisni pršut, fini sirevi, sezonsko voće i svježe pečeni kruh. U pozadini – šapat vinove loze, cvrkut ptica i zvuk tišine koju nudi samo netaknuta priroda. Dobrodošli na Pic-nice, jedinstveni gurmanski doživljaj pod vedrim nebom Furlanije-Julijske krajine.
Kad se s prvim beatovima na Petrovaradinskoj tvrđavi zatrese horizont, a svjetla festivala pretvore Novi Sad u najvibrantniji grad regije – znate da ste stigli na pravo mjesto, u pravo vrijeme. Exit je više od festivala. On je poziv na istraživanje. Jer dok noći pripadaju glazbi, dani u Novom Sadu pripadaju – vama.
Ako vam je u posljednje vrijeme na društvenim mrežama počela iskakati reklama za Locanda alle Vigne, vinariju u talijanskoj regiji Friuli Venezia Giulia, niste jedini. Ova šarmantna enogastronomska oaza, smještena na svega tri sata vožnje od Zagreba, u posljednjih je nekoliko mjeseci postala jedno od najtraženijih izletišta za istinske hedoniste iz Hrvatske.
Hvar – otočni biser Jadrana koji svake godine oduševljava tisuće posjetitelja svojom bogatom poviješću, netaknutom prirodom i živopisnim noćnim životom.
Vukovar nije samo simbol hrvatske povijesti i otpora – on je i skriveni dragulj kontinentalne Hrvatske koji iznenađuje svojom ljepotom, emocijom i atmosferom koja se ne može prepričati, već mora doživjeti.
Smješten na obali Jadrana, između Zadra i Splita, Šibenik već godinama prkosi turističkim klišejima i postaje jedno od najuzbudljivijih odredišta Dalmacije.
Postoje gradovi koji ostavljaju trag na karti, i postoje oni koji ostavljaju trag na srcu. Zadar je upravo takav grad – spoj drevne povijesti, savršene mediteranske kulise, umjetnosti, kulture i one posebne topline koju osjećate čim zakoračite njegovim kamenim kalama.
Kad pomislite na idealan spoj obiteljske kemije, modnog senzibiliteta i iskrene ljetne radosti — na pamet vam zasigurno padnu oni. Najpoznatiji brat i sestra u Hrvatskoj ponovno su dokazali da stil teče njihovim venama. Ovoga ljeta zablistali su u ležernom, ali savršeno koordiniranom izdanju koje spaja udobnost, retro vibru i eleganciju bez truda.
Ako postoji par koji iznova potvrđuje da stil i ljubav idu ruku pod ruku, onda su to zasigurno Nataša Janjić Medančić i njezin suprug Nenad. Na nedavnom pojavljivanju, Nataša i Nenad pokazali su kako izgleda kada dvoje ljudi modno dišu kao jedno — i to bez greške.
Daniel Kušan ne režira samo filmove – on režira avanture, izazove i neizvjesnosti koje se događaju iza i ispred kamere. Njegova je kreativnost jazz improvizacija, a filmski set otok na kojem ništa nije predvidivo, ali sve može biti čarolija. Od prvog filma o Kokovu, do najnovijeg „Bumbarova ljeta“, Kušan kao da se igra s filmskim jezikom, ali nikad bez ozbiljnosti pripovjedača.