Vizualna meditacija o pripadnosti: Objavljena knjiga “Jadran: Snapshots of Belonging” Matee Leš
U svijetu u kojem se obala često svodi na razglednicu, turističku ponudu i „idealno svjetlo za selfie“, knjiga Jadran: Snapshots of Belonging hrvatske autorice Matee Leš dolazi kao tiha, ali snažna kontrapunktna gesta — knjiga koja Jadran ne gleda, nego ga osjeća.
Riječ je o vizualnom eseju, intimnoj zbirci fotografija i fragmenata stvarnosti koja donosi drugačiji pogled na more i obalu. Bez spektakularnih kulisa, bez filtera — samo čisti prizori svakodnevice, uhvaćeni kamerom autorice koja zna kako gledati srcem.
Matea Leš, po struci krajobrazna arhitektica, već je dobro poznata publici koja prati njene osjetilne zapise na društvenim mrežama i blogu. Njezin rad ne govori glasno, ali snažno odzvanja — jer se temelji na pažnji, prisutnosti i razumijevanju prostora. Upravo je to ono što i Jadran: Snapshots of Belonging nudi: 240 stranica autentičnih trenutaka s jadranske obale, nastalih tijekom pet godina pažljivog dokumentiranja.
Knjiga je strukturirana u četiri poglavlja – mjesta, ljudi, hrana i priroda – i svako od njih polako slaže vizualnu mapu pripadnosti. U fokusu nisu destinacije, nego osjećaji. Nisu to „top 5 plaža“ – to su susreti, sjene, pogledi, tišine, sezonske mijene, starinske kuhinje i sol na stolnjaku. Kroz ovu knjigu, more prestaje biti kulisa i postaje suputnik.
Fotografije su kurirane s pažnjom gotovo meditantnog ritma – ovo je knjiga koju ne listate brzo. Ona vas poziva da usporite, da gledate dublje, da se sjetite kako izgleda domaća terasa u kolovozu, ili kako zvuče koraci u hladovini popločane ulice.
U vremenu kad se sve vrti oko brzine, sadržaja i vidljivosti, Jadran: Snapshots of Belonging vraća nas osnovama – osjećaju pripadanja, mirisu borovine, atmosferi jednog zaboravljenog popodneva. To je knjiga za sve nas koji znamo da dom nije uvijek adresa, već pejzaž koji nas prepoznaje.
S ovom knjigom, Matea Leš se pozicionira kao autentičan glas nove generacije autorica koje koriste fotografiju ne za pokazivanje, nego za pripovijedanje. One koje mapiraju unutarnje krajolike jednako pažljivo kao i vanjske.
Za sve one koji žele više od estetike – koji traže smisao, sporost i povezanost – Jadran: Snapshots of Belonging bit će osobna i emotivna oda prostoru koji zovemo svojim.
Ako ste ikad željeli zaviriti u živote i rad hrvatskih slikara s kraja 19. i početka 20. stoljeća, a da pritom osjetite dah talijanske umjetničke inspiracije, ova vijest će vas posebno razveseliti. U Nacionalnom muzeju moderne umjetnosti u Zagrebu, 2. prosinca 2025. u 13 sati, bit će predstavljena knjiga „Poveznice hrvatskoga i talijanskoga slikarstva od 1872. do 1919.“, autorice dr. sc. Ivane Rončević Elezović.
Ovogodišnji Interliber donio je nešto više od uobičajenog književnog uzbuđenja. Donio je emociju, toplinu i onu rijetku vrstu književne povezanosti koju publika prepoznaje bez zadrške. A ništa to ne dokazuje bolje od titule najprodavanije knjige sajma: dirljive, nježne i duboko ljudske posvete prijateljstvu između čovjeka i psa — romana „Njegov miris poslije kiše“ Cédrica Sapin-Defoura.
U samom srcu Zagreba, u intimnoj atmosferi Atelieru LM, ovog je vikenda otvorena izložba „Portreti i šire“ koja donosi jedinstven presjek tri desetljeća domaće kulturne i društvene scene, a publiku istodobno poziva da zastane pred više od 400 portreta koji oblikuju naše zajedničko pamćenje. Izložba je osmišljena kao pažljivo komponirana vizualna pripovijest koja istodobno otkriva lica, ali i trenutke u kojima se fotografija pretvara u osobni susret, dok svaki kadar donosi onu tihu, ali snažnu poruku koja se rađa u odnosu fotografa i portretiranog.
Blagdani su sve bliže, a s njima i onaj neobjašnjivi osjećaj topline, mirisa cimeta, svjetlucanja lampica i trenutaka koje dijelimo s najdražima. Upravo taj duh čarolije, mašte i ljubavi oživljava u interaktivnoj slikovnici „Orašar – Klarina priča“, projektu koji spaja glazbu, ilustraciju i pripovijedanje u jedno neponovljivo iskustvo.
Postoje trenuci kad glazba utihne, ali emocija ne nestaje. Kad note prestanu svirati, a riječi ostanu — gole, ranjive, istinite. Upravo u tom prostoru između glazbe i tišine živi nova knjiga Zlatana Stipišića Gibonnija “Bandire potonulog carstva” — zbirka poezije koja ne samo da nosi ritam njegova srca, već i miris mora, soli i svih tih neizrečenih emocija koje čine njegov svijet.
Najuzbudljiviji tjedan za ljubitelje knjige i kulture je pred vratima – Interliber od 11. do 16. studenog pretvara Zagrebački velesajam u raj za čitatelje, a među najiščekivanijim štandovima i ove se godine ističe onaj knjižare Rockmark koja već više od desetljeća spaja svijet knjige, glazbe i pop kulture.
Kažu da je knjiga naš najbolji prijatelj. Uz nju se opuštamo, učimo i putujemo u krajeve koje nikada nismo posjetili. Radujemo se i tugujemo s glavnim junacima, rješavamo zločine i tražimo recepte za neka nova, ukusna jela. No, život je danas prilično ubrzan, a vremena malo. Dan započinjemo brzinskom kavom, gužvom u prometu, e-mailovima koji ne prestaju dolaziti, a završavamo ubrzanim večerima u kojima rješavamo obiteljske obaveze.
Britanski PR stručnjak tvrdi da su Harryjeve šale i medijski nastupi postali neučinkoviti te znak gubitka identiteta nakon odlaska iz kraljevske obitelji.
Glumac otkriva kako je politički govor o Tibetu doveo do dvadesetogodišnje zabrane prisustvovanja Oscaru i zašto nikada nije požalio što ga je izrekao.