Vehabović predstavlja svoju prvu seriju kolaža zagrebačkoj publici
Od 2019. godine Vehabović je uvidom u depo muzeja s više od 100 000 predmeta dobio jedinstven uvid u hrvatski umjetnički i povijesni kontinuitet, što je rezultiralo najprije izložbom slika Atlas manjeg svijeta u Nacionalnom muzeju moderne umjetnosti u Zagrebu, Galeriji likovnih umjetnosti u Splitu, a zatim i predstavljanjem ovih kolaža u bečkoj Galeriji DIT. te sinoć u Uraniji.
Nakon Beča, sinoć je zagrebačkoj publici u sklopu Artupunkture umjetnik Zlatan Vehabović predstavio svoje prve kolaže u karijeri. Lokacija predstavljanja ovog ciklusa radova je Uranija – prostor kreacije jer poveznica sa studijom 3LHD započinje još na projektu stvaranja umjetničke zbirke Hotela Adriatic u Rovinju za Maistra Kolekciju – prije devet godina kad je Zlatan Vehabović stvarao monumentalna ulja na platnu u kojima je istraživao i preispitivao repozitorij slikarstva: dakle, materijale, teksture i narative koji su i danas ključni za njegovo stvaralaštvo.
Na istom tragu je Zlatan Vehabović izradio ovu seriju kolaža naslovljenu Kraj platoa gdje počinju jablani koja je nastala na temelju njegovog upoznavanja repozitorija Muzeja za umjetnost i obrt u Zagrebu.
Od 2019. godine Vehabović je uvidom u depo muzeja s više od 100 000 predmeta dobio jedinstven uvid u hrvatski umjetnički i povijesni kontinuitet, što je rezultiralo najprije izložbom slika Atlas manjeg svijeta u Nacionalnom muzeju moderne umjetnosti u Zagrebu, Galeriji likovnih umjetnosti u Splitu, a zatim i predstavljanjem ovih kolaža u bečkoj Galeriji DIT. te sinoć u Uraniji.
Fokus u kolažima stavljen je na modernu arhitekturu Zagreba, kroz ključna ostvarenja 1960-ih i 1970-ih godina. U zbirci Muzeja umjetnik se susretao s različitim artefaktima, sa slikama, ali i sa skulpturama i trodimenzionalnim predmetima. Kako bi mogao slikati slike i izraditi kolaže, raditi s plošnim materijalom, posegnuo je za digitalnim foto arhivom muzeja. Raznoliku zbirku je tako sveo na dvodimenzionalne činjenice koje je spajao prema vlastitom senzibilitetu.
U bečkoj galeriji DIT. radove su u razgovoru s umjetnikom predstavile su umjetnička kritičarka Nicole Scheyerer i kustosica Adriana Prlić Belay.
Tada je Belay rekla kako „Autor kroz formu kolaža nudi potpuno originalno čitanje fundusa najvećeg hrvatskog muzeja koji je prednjačio u digitalizaciji svoje zbirke. Interpretacijom manje poznatih radova, arhivskog materijala, fotografija hrvatskih umjetničkih velikana, umjetnik nudi istovremena čitanja više suprotstavljenih motiva. Stoga važnost ove izložbe leži i u njezinoj povijesnosti gdje nastaje kao hommage, a postaje simbolom novog vremena i čitanja koliko Vehabovićeva stvaralaštva, tako i Muzeja za umjetnost i obrt.“
Izložba u Beču kao i sinoćnje predstavljanje u organizaciji je umjetničke platforme Nomad zajedno s partnerima editions of solidarity & care iz Beča i Artupunkturom iz Zagreba. Vanja Žanko, predsjednica platforme Nomad zahvalila je svim partnerima i prijateljima Nomada te istaknula: “Zlatan Vehabović je etablirani umjetnik čiji se radovi nalaze u tri značajne zagrebačke i bečke muzejske zbirke, one Muzeja suvremene umjetnosti Zagreb, Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti te Albertine Modern u Beču. Predstavljanjem njegovih radova u Beču i Zagrebu, aktualiziramo njegovu prisutnost u srednjoeuropskom krugu te stvaramo prostor dijaloga s kustosima koji su izrazili veliki interes za predstavljanjem Vehabovićevog opusa uova dva grada. Ovim projektom kao i drugim srodnim projektima platforma Nomad doprinosi izgradnji i promicanju suvremenog kulturnog diskursa.“
O UMJETNIKU
Zlatan Vehabović živi i radi u Zagrebu, a rođen je u Banjoj Luci, BIH, 1982. Diplomirao je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, gdje i predaje. Važnije izložbe održane su mu u zagrebačkome MSU-u, NMMU-u, splitskoj Galeriji umjetnina, dubrovačkoj Umjetničkoj galeriji, Gradskome muzeju Mainza i Centru za suvremenu umjetnost Hudson Valley.
Radovi su mu dio zbirki zagrebačkoga MSU-a, Albertine u Beču, Zbirke Europske središnje banke u Frankfurtu, Zbirke Europskoga parlamenta u Bruxellesu, zbirke Erste Fragments u Zagrebu, Zaklade Lauba u Zagrebu, Zbirke Maistra u Rovinju i Zaklade obitelji Eileen S. Kaminsky u New Yorku.
O PARTNERIMA NA PROJEKTU
Nomad je platforma koja pridonosi izgradnji i promicanju suvremenog kulturnog diskursa. S posebnim zanimanjem za interdisciplinarne suradnje, djelatnosti obuhvaćaju organizaciju financiranja, upravljanje proračunom, produkciju izložaba i publikacija, oblikovanje zbirki te promoviranje umjetnika.
Nomad je prihvatio izazov povezivanja svjetova umjetničkih institucija, filantropskih zaklada i neprofitnih organizacija s kritičkim javnim uslugama umjetnika. Nomad je osnovala Vanja Žanko 2014., od 2017. do 2021. vodila ga je Jelena Tamindžija Donnart, a od 2021. nadalje to čini novi ženski rukovodeći tim: Daria Darmaniyan, Ana Petričić Gojanović, Andrea Šarić, Dora Zane, Jelena Tamindžija Donnart i Vanja Žanko.
Artupunktura – jedinstveni projekt Turističke zajednice grada Zagreba i partnera, predstavlja platformu za kulturu i umjetnost koja objedinjuje brojna umjetnička događanja i kulturne projekte tijekom jeseni u Zagrebu.
Zajedničkim umjetničkim djelovanjem brojnih umjetničkih organizacija, kolektiva i umjetnika na specifičnim točkama grada, želi se probuditi njegova vitalna energija i dodatno potaknuti kulturna ponuda te, tako, pozicionirati grad Zagreb kao kreativno središte i odredište urbane i suvremene kulturne scene ovog dijela Europe.
editions of solidarity & care, osnovali su 2022. Nevena Janković, Strahinja Spasić i Vanja Žanko. Riječ je o platformi za produkciju, prezentaciju i promociju različitih izdanja. Ovaj projekt znači zajedničku posvećenost dugoročnoj podršci umjetnosti koja istražuje političke sustave i sfere meke sile. Prvo dio koji prikazuje umjetnicu Jasminu Cibic objavljen je 2022., a aktualni prikaz bavi se Zlatanom Vehabovićem.
Svako umjetničko predstavljanje nastavlja se na domaću veliku samostalnu izložbu dotičnog umjetnika ili umjetnice i premošćuje granice između tradicionalnih institucija i najsuvremenijih projektnih prostora, promatrajući gradski pejzaž kao mogući univerzum suradnje.
Nenad Sovilj obilježava dva desetljeća rada u trenutku kada se čini da je luksuz postao svakodnevna kulisa, a ne pitanje odnosa prema materiji, vremenu i prostoru. U ambijentu Etnografskog muzeja, pod tihom težinom njegove oktogonalne dvorane i ispod kupole koja već sama po sebi nosi osjećaj ceremonije, Sovilj predstavlja samo jedan rad – monumentalnu ogrlicu koja sabire dvadeset godina istraživanja, eksperimenta i duboko osobnog dijaloga s plemenitim materijalima. Poetičan naslov izložbe „(2 + 2) x 5“ tek je matematički podsjetnik na logiku koja stoji iza njezine strukture, ali suština izložbe nalazi se u njezinoj tišini, u načinu na koji prostor dopušta posjetitelju da se približi objektu kao da ulazi u tuđi svijet misli.
Obuhvatna retrospektiva jedne od najznačajnijih irskih suvremenih umjetnica, u kustoskoj koncepciji Leonide Kovač, donosi trideset godina stvaralaštva i recentni projekt Kinship – Home
U srcu zagrebačkog Oktogona, ondje gdje se svakodnevni gradski ritam isprepliće s tihim šumom povijesnih zidova i žurbom prolaznika, 29. studenoga otvorena je “Trajna iluzija”, prostorno–specifični skulpturalni projekt talijanskog umjetnika Antonija Della Guardije. Peto izdanje međunarodnog kulturnog fenomena BIENALSUR još je jednom dokazalo zašto je Zagreb postao važno mjesto na mapi suvremene umjetnosti – mjesto susreta ideja, prostora i novih percepcija.
12 galerija, više od 50 umjetnika - Beuys i Abramović kao globalne ikone, Demur i Stilinović s vrhunskim djelima: Art Zagreb 2025 donosi izniman postav suvremene umjetnosti 11.–14. prosinca u prostoru Oktogon Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti u Zagrebu.
U prostoru Arheološkog muzeja, među krhotinama prošlih civilizacija i tihim odjecima prapovijesti, uskoro se otvara jedna od najintrigantnijih izložbi sezone — Dorothy Cross: Kinship / Srodstvo. Umjetnički paviljon u Zagrebu predstavlja ovaj izniman projekt koji potpisuje kustosica i teoretičarka umjetnosti Leonida Kovač, a koji će od 27. studenoga 2025. do 1. veljače 2026. povezati davne epohe, suvremene krize i ono najkrhkije u nama – osjećaj pripadanja.
Zagreb u prosincu već ima svoju čaroliju – lampice, tople napitke i adventske mirise – ali ove godine dobiva i nešto posebno: Art Zagreb 2025., središnji umjetnički događaj koji će od 11. do 14. prosinca ispuniti novi prostor Oktogon NMMU u srcu grada.
Ove zime, jedno od najljepših mjesta hrvatske kulturne baštine postaje pozornica na kojoj svjetlo preuzima glavnu ulogu. Dvorac Trakošćan, simbol plemićke elegancije i romantičarskog duha, pretvara se u „Dvorac svjetla“ – spektakularnu svjetlosnu izložbu koja spaja umjetnost, povijest i emociju. Perivoj i park-šuma koji okružuju dvorac, poznati po svojoj mirnoći i prirodnom šarmu, dobit će sasvim novu dimenziju. Od 7. studenog 2025. do 11. siječnja 2026., Trakošćan će zasjati tisućama svjetlosnih instalacija koje stvaraju bajkoviti svijet u kojem prošlost diše kroz svjetlo, a svaka šetnja postaje putovanje kroz vrijeme.
Britanski PR stručnjak tvrdi da su Harryjeve šale i medijski nastupi postali neučinkoviti te znak gubitka identiteta nakon odlaska iz kraljevske obitelji.
Glumac otkriva kako je politički govor o Tibetu doveo do dvadesetogodišnje zabrane prisustvovanja Oscaru i zašto nikada nije požalio što ga je izrekao.