Za svoje šesto izdanje Art Zagreb priprema jedinstvenu izložbu koja u fokus smješta snagu i svestranost boje
Boja je element koji našoj stvarnosti daje raznolikost, kompleksnost i slojevitost, jezik koji nas povezuje na univerzalnoj, općeljudskoj razini nadilazeći vrijeme i prostor, a u umjetnosti je jedan od osnovnih alata izražavanja.
Iako bismo boju mogli plošno i suhoparno objasniti tek kao vizualnu interpretaciju svjetlosti koju određeni predmet reflektira ili apsorbira, u svijetu koji nas okružuje ona je mnogo više od svjetlosne frekvencije. Boja je element koji našoj stvarnosti daje raznolikost, kompleksnost i slojevitost, jezik koji nas povezuje na univerzalnoj, općeljudskoj razini nadilazeći vrijeme i prostor, a u umjetnosti čini jedan od osnovnih alata izražavanja. Boja je u umjetnosti glasnik ideja i vizija, graditelj nekih novih svjetova, ali i ogledalo unutrašnjih stanja autora koji bojama oslikavaju jedinstveni svijet svoje duše.
Fokus na boji
Upravo su snaga i svestranost boje u umjetničkom izričaju protagonisti izložbe „Govor boje“ koja će publici biti predstavljena na šestom izdanju međunarodnog sajma umjetnina Art Zagreb koji se ove godine održava na Zagrebačkom velesajmu od 26. rujna do 1. listopada. Izložba “Govor boje” je rezultat višemjesečnog praktikuma u organizaciji strukovnog udruženja Društva povjesničara umjetnosti Hrvatske koji je kreiran s ciljem ponovnog povezivanja često razjedinjenih tabora povjesničara umjetnosti i umjetnika, te poticanja uvijek vrijedne razmjene ideja i suradnje između teoretičara i praktičara. Nakon uspješne prošlogodišnje izložbe „Fikcija i fakcija“, u suradnji s Art Zagrebom DPUH ovog rujna postavlja izložbu djela suvremenih hrvatskih umjetnika tematizirajući različite načine umjetničkog izražavanja bojom – kontrastima, simbolikom te raznovrsnim materijalima i tehnikama.
Iako u svom stvaranju koriste isti umjetnički alat – boju, svaki od predstavljenih autora rabi ju na sebi svojstven način, čineći je tako oblikovnim elementom koji ima snagu graditi posve nove, jedinstvene svjetove. Skulpture Anite Kontrec bojama unose vitalnost u prostore okružene suvremenom arhitekturom koja je često lišena boja, Grgur Akrap u svom prepoznatljivom stilu vješto koristi kontrast i kompoziciju kako bi dočarao ozračje, Iris Jambrek se poigrava bogatim koloritom i kontrastima kako bi potaknula različite interpretacije, Marija Koruga boju koristi kako bi kod gledatelja izazvala različita emotivna stanja, a Ivan Prerad niže boje jednu za drugom u tankim vertikalnim linijama poput piksela na LCD ekranu kreirajući optičku iluziju. Ana Ratković Sobota stvara u tehnici batika na tkanini crpeći inspiraciju sa starih fotografija Plitvičkih jezera podcrtavajući negativan utjecaj čovjeka na okoliš, Damir Sobota koristi geometrijsku apstrakciju kako bi naglasio snagu jednostavnih oblika, Jelena Sokić bojama iscrtava svoje unutrašnje svjetove, a Marko Tadić u svojim multimedijalnim djelima bojom prenosi simbolična značenja ili naglašava pojedine likovne elemente. Matko Vekić koristi različite slikarske tehnike kojima bliske i svakidašnje motive tretira kao slikarski eksperiment, a Matej Vuković se kroz amorfne mase, intenzivne boje i monokromiju bavi ljudskom psihofizikom.
Osvrti povjesničara umjetnosti
Umjetničke radove prate osvrti povjesničara umjetnosti temeljeni na promišljanjima o snazi i polivalentnosti boje u umjetničkom izražavanju koje su ponudili autori izložbe: Iva Brižan, Karla Čudina, Hana Kantoci, Lorena Šimić, Dorian Ruljančić, Ema Tomić, Željka Zdelar i Sofija Žagar. Osvrti, kao i radovi sami, podcrtavaju nedvojbenu moć boje svjedočeći o nevjerojatnoj paleti interpretacija, njezinoj simboličkoj vrijednosti i snazi da oblikuje naše svjetove.
Paralelno s programom Art Zagreba, u drugim će se paviljonima odvijati komplementarni sajmovi: Zagreb Design Week (paviljoni 7 i 8), Ambienta (paviljoni 8A i 9), Hotel&Gastroteh (paviljon 11D) i Arhibau (paviljoni 10A i 11).
Za sva događanja sajma Art Zagreb vrijedi jedna ulaznica i jedinstveno radno vrijeme. Od 27. 9. do 1. 10. paviljoni su otvoreni od 11 do 20 sati. Događanja na otvorenom traju do ponoći. Ulaz na otvorenje je slobodan, a ulaznice za preostale dane se prodaju isključivo na ulazu (7 € dnevna, 15 € dnevna obiteljska, 25 € festivalska, 4 € umirovljenička i 4 € grupna. Za djecu do 10 godina ulaz je besplatan).
Atelijer Meštrović ponovno je otvoren nakon godina obnove, koju je pokrenula potreba da se prostor osnaži i obnovi nakon potresa, a tijekom koje je svaki kutak pažljivo prilagođen kako bi prostor ponovno zaživio i omogućio posjetiteljima intiman susret s umjetnikovim životom i opusom. Sada, s novim stalnim postavom, posjetitelji mogu uroniti u ambijent atelijera u kojem je Ivan Meštrović živio i stvarao, doživjeti njegovu umjetnost izbliza i otkriti priče koje se kriju iza svake skulpture.
Zagreb je sinoć dobio novi razlog za sjaj u predblagdanskom ozračju, kada je u elegantnom i pomalo mističnom prostoru Oktogona Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti otvoren Art Zagreb 2025., osmo izdanje najvažnijeg hrvatskog sajma suvremene umjetnosti. Do nedjelje, 14. prosinca, prostor nekadašnje Prve hrvatske štedionice pretvara se u živuću scenu kreativnosti i inspiracije, mjesto na kojem se prošlost i budućnost spajaju u jedinstvenom iskustvu. Oktogon, sa svojim visokim stropovima, brušenim kamenim zidovima i nekadašnjim bankarskim šuštanjem kovanica, sada odjekuje žamorom posjetitelja, klikom fotoaparata i diskusijama o umjetnosti, stvarajući ambijent u kojem svaki kutak nosi novu priču i vizualno iznenađenje.
U ambijentu Memorijalne zbirke Jozo Kljaković, prostoru koji već desetljećima čuva duh likovne tradicije Zagreba, jučer je održana pop-up izložba koja je privukla pažnju ljubiteljica mode, umjetnosti i snažnih vizualnih priča. Pod naslovom “Etna Maar – 20 godina snage, elegancije, transformacije”, izložba je obilježila dva desetljeća stvaralačkog puta dizajnerice Andrijane Subotič Pjajčik, žene čiji je modni izričaj obilježio hrvatsku scenu i ostavio prepoznatljiv, neizbrisiv trag.
Krajem godine zagrebački Oktogon pretvara se u epicentar suvremene umjetnosti. Od 11. do 14. prosinca, Art Zagreb 2025 vraća se kao događaj koji nadilazi klasični sajam — postaje mjesto susreta ideja, vizija i ljudi koji umjetnost žive i misle.
U Oktogonu Novog Muzeja Moderne Umjetnosti (NNMU) otvorena je izložba „Antonija Krasnik, prva hrvatska dizajnerica: skica za portret“, koja će biti otvorena do 17. siječnja 2026. Autorica izložbe je dr. sc. Jasna Galjer, a kustosice Irena Bekić i Ivana Meštrov. Dizajn postava potpisuje kolektiv Oaza, dok je zvuk oblikovao Andro Giunio.
Nakon gotovo tisuću dana šutnje, potresa i dugotrajnih radova, jedan od najintimnijih prostora hrvatske kulturne baštine ponovno će oživjeti: Atelijer Meštrović sredinom prosinca otvara svoja vrata s novim stalnim postavom, promišljenim s iznimnom pažnjom i dubokim poštovanjem prema životu i djelu Ivana Meštrovića.
Nenad Sovilj obilježava dva desetljeća rada u trenutku kada se čini da je luksuz postao svakodnevna kulisa, a ne pitanje odnosa prema materiji, vremenu i prostoru. U ambijentu Etnografskog muzeja, pod tihom težinom njegove oktogonalne dvorane i ispod kupole koja već sama po sebi nosi osjećaj ceremonije, Sovilj predstavlja samo jedan rad – monumentalnu ogrlicu koja sabire dvadeset godina istraživanja, eksperimenta i duboko osobnog dijaloga s plemenitim materijalima. Poetičan naslov izložbe „(2 + 2) x 5“ tek je matematički podsjetnik na logiku koja stoji iza njezine strukture, ali suština izložbe nalazi se u njezinoj tišini, u načinu na koji prostor dopušta posjetitelju da se približi objektu kao da ulazi u tuđi svijet misli.
Obuhvatna retrospektiva jedne od najznačajnijih irskih suvremenih umjetnica, u kustoskoj koncepciji Leonide Kovač, donosi trideset godina stvaralaštva i recentni projekt Kinship – Home
Pop boje, blagdanski motivi i luksuzne teksture definiraju Chanel Holiday ekskluzivnu blagdansku selekciju modnih dodataka koja u prvi plan stavlja sofisticiranu interpretaciju božićne estetike. Kolekcija je osmišljena kao hommage sezoni slavlja, uz naglasak na detalje koji čine razliku.
Postoje LEGO setovi koji se slažu, izlože i s vremenom padnu u zaborav. A postoje i oni rijetki, pomno osmišljeni modeli koji nadilaze granicu igračke i postaju predmet želje, razgovora i statusa. Upravo takav je novi LEGO Icons set inspiriran serijom Stranger Things – Creel House, mračna kuća iz Hawkinsa koja u Hrvatsku stiže za svega nekoliko dana i već sada se smatra jednim od najpoželjnijih kolekcionarskih izdanja ove godine.
Eurosong je desetljećima volio sebe zamišljati kao sigurno utočište glazbe – prostor u kojem se politika zaustavlja na vratima pozornice, a reflektori obasjavaju isključivo pjesme, izvođače i obećanje zajedništva. No povijest tog natjecanja pokazuje da se stvarnost uvijek, prije ili kasnije, probije kroz scenografiju. Odluka Nema, pobjednika Eurosonga 2024., da vrati svoj trofej Europskoj radiodifuznoj uniji (EBU), nije samo osobni čin savjesti, nego i simbolički rez u tkivu natjecanja koje se već godinama bori s vlastitim proturječnostima.