Grad koji govori kroz zidove: Što nam ovogodišnji Open House Zagreb otkriva o našem prostoru i identitetu
Postoji nešto gotovo intimno u trenutku kada grad otvori svoja vrata. Kada se iza pročelja koja svakodnevno promatramo otkriju prostori oblikovani idejama, rukama i vremenom. Jutros je u Atelijeru Meštrović, pod vodstvom muzejske savjetnice dr. sc. Barbare Vujanović, započeo treći Festival Open House Zagreb – trodnevno putovanje kroz arhitekturu i urbanizam grada koji ne prestaje tražiti vlastiti identitet. Tema ovogodišnjeg izdanja, „Nasljeđe budućnosti“, propituje način na koji arhitektura postaje most između onoga što jesmo i onoga što tek trebamo postati.
Open House Zagreb predstavlja više od četrdeset zgrada, prostora i urbanističkih cjelina, nudeći građanima priliku da izbliza upoznaju ono što im svakodnevno prolazi pred očima. Riječ je o festivalu koji ne glorificira samo arhitektonska dostignuća, već potiče dijalog između grada i njegovih stanovnika. U tom se susretu rađa svijest o prostoru, ali i o sebi – o načinu na koji živimo, krećemo se, promatramo i osjećamo vlastiti grad.
Nasljeđe budućnosti kao pitanje identiteta grada
Upravo u tome leži posebnost Open House Zagreba: u trenutku kada arhitektura prestaje biti samo kulisa i postaje sugovornik. Umjetnička ravnateljica Dubravka Vrgoč u svojoj je izjavi podsjetila na važnost razumijevanja grada kroz njegove slojeve – one vidljive, ali i one koje otkrivamo tek kad kročimo u prostor koji nas odjednom počinje oblikovati. „Nasljeđe budućnosti“ ne odnosi se samo na zidove i pročelja, već na iskustvo koje se prenosi s generacije na generaciju, učeći nas kako gledati prostor kao odraz zajedničkog života.
Ove godine posjetitelji će imati priliku zakoračiti u prostore poput Atelijera Meštrović, Oktogona, Kuće Roller, Zagrebačkog velesajma, Hotela Esplanade i brojnih drugih mjesta čija je arhitektura oblikovala ritam grada. Festival Open House Zagreb nije samo prilika da se divimo, nego da razumijemo – da prepoznamo arhitekturu kao živu tvar koja se mijenja, obnavlja i nastavlja.
U vremenu kada se grad mijenja brže nego prije, „nasljeđe budućnosti“ postaje ključna fraza koja nas uči kako promišljati prostor. Open House Zagreb tako nije samo festival, već lekcija o pažnji. O potrebi da zastanemo i pogledamo oko sebe. Jer grad nije nešto što posjedujemo, nego nešto što stvaramo – svakim korakom, pogledom i dijalogom.
U danu koji prirodno poziva na tišinu, usporavanje i povratak sebi, Matija Cvek objavio je novu pjesmu – onu koja ne traži pažnju glasno, ali je dobiva iskreno. Objavljena na Božić, pjesma Dom su ljudi (radni naziv prema poruci) donosi jednostavnu, ali duboko univerzalnu misao: dom nisu ni gradovi ni adrese, nego ljudi s kojima dijelimo život.
U Ujedinjenom Kraljevstvu utrka za vrh glazbenih ljestvica svake je godine u prosincu žešća nego u bilo kojem drugom razdoblju. Tijekom božićnog tjedna i najveće zvijezde i manje poznata imena ulažu iznimne napore kako bi s pjesmom ili albumom dosegli prvo mjesto – jer se božićni broj jedan smatra osobito prestižnim i simbolički snažnim uspjehom.
Vratimo se nakratko u veljaču. Dodjela Grammyja 2025. godine i Beyoncé koja ispisuje povijest. Ne samo da joj je napokon dodijeljena najvažnija nagrada večeri, album godine, nego je postala i prva crna žena koja je osvojila Grammy za najbolji country album – za Cowboy Carter. Nedavne promjene koje je uvela Recording Academy tu pobjedu čine još monumentalnijom: moguće je da je Beyoncé ujedno i posljednja osoba koja će ikada osvojiti tu nagradu u tom obliku.
U vremenu kada se glazbena scena često oslanja na prolazne trendove i kratkotrajne hitove, sve je izraženija potreba za izvođačima koji publici nude autentičnost, emociju i priču. Upravo u tom prostoru pojavljuje se Josip Čolić, mladi i obrazovani glazbenik iz Zagreba, koji debitantskim singlom „Iluzije“ najavljuje promišljen i zreo ulazak na regionalnu glazbenu scenu.
Crna Gora službeno je izabrala svoju predstavnicu za Euroviziju 2026., a odluka je pala u završnici nacionalnog izbora Montesong, koji je i ove godine privukao veliku pozornost publike i regionalnih medija. Pobjedu je odnijela Tamara Živković, glazbenica iz Kotora, koja će s pjesmom „Nova zora“ braniti boje svoje zemlje na najvećoj europskoj glazbenoj pozornici.
Opatija je sinoć zablistala u punom blagdanskom sjaju. U elegantnom ambijentu Centra Gervais, pred do posljednjeg mjesta ispunjenom dvoranom, jedna od najcjenjenijih domaćih glazbenica – Nina Badrić – priredila je koncert koji će se još dugo prepričavati. Poseban božićni nastup, održan 22. prosinca u organizaciji Festivala Opatija, publici je donio večer ispunjenu emocijama, vrhunskom glazbom i istinskim blagdanskim ugođajem.
Jedan od najemotivnijih glazbenih trenutaka ovih blagdana stiže tiho, bez reflektora i pozornice, ali s emocijom koja nadilazi prostor, vrijeme i udaljenost.
Od Badnjaka do Nove godine, dvije najljepše lokacije u srcu grada nude bogat program za sve generacije – koncerti, DJ nastupi, klizanje, street food specijaliteti i interaktivne blagdanske aktivnosti.
U danu koji prirodno poziva na tišinu, usporavanje i povratak sebi, Matija Cvek objavio je novu pjesmu – onu koja ne traži pažnju glasno, ali je dobiva iskreno. Objavljena na Božić, pjesma Dom su ljudi (radni naziv prema poruci) donosi jednostavnu, ali duboko univerzalnu misao: dom nisu ni gradovi ni adrese, nego ljudi s kojima dijelimo život.
U Ujedinjenom Kraljevstvu utrka za vrh glazbenih ljestvica svake je godine u prosincu žešća nego u bilo kojem drugom razdoblju. Tijekom božićnog tjedna i najveće zvijezde i manje poznata imena ulažu iznimne napore kako bi s pjesmom ili albumom dosegli prvo mjesto – jer se božićni broj jedan smatra osobito prestižnim i simbolički snažnim uspjehom.
Vratimo se nakratko u veljaču. Dodjela Grammyja 2025. godine i Beyoncé koja ispisuje povijest. Ne samo da joj je napokon dodijeljena najvažnija nagrada večeri, album godine, nego je postala i prva crna žena koja je osvojila Grammy za najbolji country album – za Cowboy Carter. Nedavne promjene koje je uvela Recording Academy tu pobjedu čine još monumentalnijom: moguće je da je Beyoncé ujedno i posljednja osoba koja će ikada osvojiti tu nagradu u tom obliku.
Godinama se činilo da je Gmail adresa nešto što dobiješ jednom – i zauvijek ostaje isto. Bez obzira na to jesi li je otvorio kao tinejdžer, pod nadimkom koji danas zvuči neugodno, ili prije nego što si mogao predvidjeti koliko će Google račun postati važan dio svakodnevice.