Prije sedam godina u Francuskoj je započeo najveći građevinski projekt u Europi. Sada konačno ide prema kraju. Bez obzira na to shvaćaju li ljudi to ili ne, obrisi Pariza ponovno se iscrtavaju pod njihovim nogama. U Francuskoj ga nazivaju “gradilištem stoljeća“, piše Forbes.
Pariški metro za cilj ima smanjiti korištenje automobila
Novi pariški metro, službenog naziva Grand Paris Express (GPE), više će nego udvostručiti teritorij podzemne željeznice u glavnome gradu Francuske s više od 190 kilometara novih tračnica, četiri nove podzemne linije i 68 novih stanica. Ideja je bolje povezati udaljena pariška predgrađa s gradom i međusobno te na taj način poboljšati komercijalnu održivost povezanih četvrti, poslovnih zona i općina.
Izgradnja metroa u ParizuPROFIMEDIA
Do 2030. godine očekuje se da će prevoziti najmanje 2 milijuna putnika dnevno, čisteći cijelu regiju Île de France od automobila i upućujući je na javni prijevoz. Nedvojbeno je da postoji veliki ekološki trošak za gradnju ovog razmjera.
No, kad jednom počne s radom, očekuje se da će projekt rezultirati velikom uštedom ugljičnoga otiska, što je dijelom razlog zašto je Sveučilište Harvard dodijelilo Grand Paris Expressu 2023. nagradu Veronica Rudge Green za urbani dizajn, prepoznajući “dizajn koji mijenja gradove i živote njegovih stanovnika na neočekivane i izvanredne načine.”
Pariški metro prvu novu stanicu trebao bi dobiti u lipnju
Naravno, ovaj projekt nastaje godinama. Izgradnja je započela 2016., pet godina nakon što je tadašnji predsjednik Nicholas Sarkozy pozvao na njegovu provedbu u nacionalnom obraćanju veličajući vrline nove metropole: „Želimo ponovno izgraditi grad na vrhu grada, ukloniti podjele između Pariza i njegovih predgrađa, smanjiti podjele koje razdvajaju susjedstva, koje razdvajaju stanovnike, želimo obnoviti jedinstvo, kontinuitet i solidarnost.”
Njegova je vizija preživjela tri predsjedničke administracije, unatoč godinama kašnjenja i milijardama potrošenih eura. Troškovi su u međuvremenu dosegnuli 36 milijardi eura prema Société du Grand Paris, državnoj agenciji zaduženoj za osmišljavanje i provedbu projekta. Izvorni je plan bio da se novi pariški metro otvori na vrijeme za Ljetne olimpijske igre u Parizu 2024. godine.
Poput drugih velikih transportnih projekata, kašnjenja se čine neizbježnima. Ali Pariz je druga priča. Izloženost koja dolazi s domaćinstvom Olimpijskih igara izvršila je značajan pritisak na Grand Paris Society da završi projekt. Prva nova stanica, ona u zračnoj luci Orly, trebala bi biti otvorena u lipnju 2024.
Postoje mjesta koja cijelu regiju definiraju više nego što se na prvu čini. Tunel Dingač – skroman, betonski, tek 400 metara dug – jedno je od tih mjesta. Pola stoljeća nakon svečanog otvaranja, ova mala pelješka arterija slavi veliku obljetnicu i otvara pitanje: kako je jedan tunel, skriven pod brdom Toma, postao istinski simbol upornosti, identiteta i vrhunskog vina?
Zima ima svoje nijanse. Negdje je oštra, negdje siva, ali u Kitzbühelu – ona je čista poezija. I upravo u toj tihoj, snježnoj magiji smjestila se Grand Tirolia, destinacija koja redefinira luksuz, mir i stil na jedan potpuno novi, neopisivo ugodan način.
Jesen u Kitzbühelu ne prolazi neopaženo, a rijetki koji kroče na teren Golf Cluba Eichenheim znaju da se ovdje spajaju trenutci discipline i trenutci potpunog predavanja prirodi. Dok se lopta kotrlja kroz zelene fairwaye, a planinske vrhove obasjava zlatno poslijepodne, svaki udarac postaje dio scenografije koja se ne može reproducirati ni u najskupocjenijim filmovima. Teren s osamnaest rupa, oblikovan rukom arhitekta Kylea Phillipsa, ne nudi samo izazov za igrače nego i priliku da se osjeti kako sport i krajolik dišu u istom ritmu, a Golf u Kitzbühelu postaje više od igre, postaje iskustvo koje traži da ga se doživi svim osjetilima.
Kad se planine u talijanskoj regiji Friuli Venezia Giulia obuku u zlatno i bakreno, krajolik poprima tonove koji djeluju gotovo nestvarno. Zrak postaje teži, ali mirniji, lišće na trenutke podsjeća na plamen, a rijeke na staklene niti koje razdvajaju šume od neba. Upravo tada počinje vrijeme jesenskih šetnji kroz Friuli Venezia Giuliju — razdoblje kada se priroda i čovjek na trenutak usklade, a korak postaje najprirodniji način promišljanja.
Uvučen između strmih, smrekom i jelom obraslih padina južnoga Schwarzwalda, božićni sajam u Ravennaschluchtu (Ravenna Gorge) nije tek još jedno šarenilo kućica i lampica: to je doživljaj koji se pamti. Zamislite malu kolibu u dnu kanjona, stisnutu pod monumentalnim željezničkim vijaduktom, s više od četrdesetak drvenih štandova koji se poput toplih otočića niza potok svjetla i dima od pečene spize, dok preko svega nadvija se masivni luk vijadukta, osvijetljen u bojama koje mu daju gotovo filmsku, nadrealnu siluetu — ovu vizuru čini jedinstvenom atmosfera mjesta i njegovo teatralno štivo svjetla.
Rujan u Hrvatskoj je čaroban – gužve ljetnih mjeseci polako nestaju, temperature su ugodne, more je još uvijek toplo, a lokalna kuhinja nudi prave jesenske delicije. Ako planirate putovanje po Hrvatskoj, donosimo vam top 5 destinacija koje morate posjetiti u ovom mjesecu, pokrivajući sjever, istok, zapad, jug i unutrašnjost zemlje. Svako mjesto ima svoju priču, prekrasnu prirodu i nezaobilaznu gastronomsku posebnost.
Dok se ljeto polako povlači pred jesenske dane, u Ozlju još uvijek traje ona posebna sezonska čarolija – manifestacija Dnevni boravak na rijeci. Ako ste među onima koji žele produžiti osjećaj bezbrižnih dana i mirnih večeri uz rijeku, sada je pravi trenutak da spakirate ručnik, sunčane naočale i krenete prema ovom skrivenom kutku opuštanja, udaljenom tek nekoliko desetaka minuta od Zagreba.
Na granici gdje planine ljube more, a mirisi lavande i soli lebde zrakom poput uspomene koja još traje, smjestio se One&Only Portonovi — destinacija koja ne traži da je opišete, već da je osjetite. U Crnoj Gori, zemlji u kojoj su dani obasjani suncem, a večeri obavijene elegancijom, One&Only Portonovi nije samo hotel. On je ritam. On je stanje duha.
Postoji nešto gotovo meditativno u darivanju biljke – osobito one koja je u isto vrijeme i skulptura, i dizajnerski predmet, i živi podsjetnik na pažnju koju ste nekome posvetili. Upravo zato posljednjih godina sve više kreativnih duša otkriva ljepotu kokedama, delikatnih zelenih kugli omotanih mahovinom koje izgledaju kao da lebde između prirode i umjetnosti.
Nakon gotovo tisuću dana šutnje, potresa i dugotrajnih radova, jedan od najintimnijih prostora hrvatske kulturne baštine ponovno će oživjeti: Atelijer Meštrović sredinom prosinca otvara svoja vrata s novim stalnim postavom, promišljenim s iznimnom pažnjom i dubokim poštovanjem prema životu i djelu Ivana Meštrovića.