Predstava Filantrop: Nikad aktualniji tekst prvi put na zagrebačkim daskama
U Maloj dvorani Lisinski, 28. travnja s početkom u 20 sati, očekuje nas zagrebačka premijera predstave „Filantrop“, u režiji Branka Ivande. Riječ je o prvoj koprodukciji Kazališta Marina Držića i Teatra Erato.
Napisan kao odgovor na Molièreovog „Mizantropa“ i prvi put izveden na Kraljevskom dvoru 1970., Filantropispituje isprazne živote sveučilišnih intelektualaca, a drži publiku napetom, jer u intelektualnom sveučilišnom okruženju, ništa nije onako kako se čini. Ova predstava u produkciji Teatra Erato ponovno, nakon predstave „Kad svijeće dogore“, publici približava osebujan autorski rad oskarovca Christophera Hamptona koji je svoju dramu definirao kao – buržoasku komediju, iako tekst ponire u puno šire i složenije društvene nijanse. Izrastao na bogatoj tradiciji britanske komedije i konverzacijske drame, briljantnih, duhovitih dijaloga “Filantrop” je raskošna jezična parada ispod čije se, elegantne i otmjene vrckavosti, krije autorova nemilosrdna kritika britanske akademske elite.
Premijer i članovi njegova kabineta ubijeni su, a najdragocjeniji hrvatski pisci ubijaju se jedan po jedan. Ipak, opsesivno predani vlastitim blaziranim interesima, bilo da je u pitanju filologija, umjetnička slava, akademski ugled, novac ili seks, članovi hrvatske akademske elite posve su nezainteresirani za događaje i ljude izvan njihovih salonskih i kabinetskih otoka, jedva primjećujući da su u terorističkom napadu ubijeni premijer i pola vlade. Smrt jednog mladića pred njihovim očima tek cinično komentiraju kao stanovitu nelagodu i stvar lošeg književnog ukusa.
„Nije slučajno da sam po drugi put odlučio udahnuti scenski život nekom tekstu Christophera Hamptona. Prije svega da bih riješio neke osobne dileme, a zatim potaknuo gledatelje na suočenje s istinom. I jasno, da im pružim trenutke užitka u kazališnom činu“ izjavio je redatelj Branko Ivanda i zaključio „Trudili smo se da ne iznevjerimo Hamptonova „Filantropa“, da njegove ideje primimo kao svoje i da ih opravdano prenesemo u naše okružje. Međusobni odnosi i karakteri protagonista žive pored nas, prepoznajemo ih kao i donekle izoliranu i privilegiranu sredinu u kojoj se kreću.“
U predstavi igraju Janko Popović Volarić, Siniša Popović, Bojan Beribaka, Nika Lasić, Marija Šegvić, Glorija Šoletić i Nikola Radoš, a dramaturgiju potpisuje Darko Lukić: „U vrijeme kad je Hampton pisao ovu nemilosrdnu kritiku jednog posebnog sloja građanskog društva, bizarni događaji poput atentata na premijera i vladu, ili postojanje tajne organizacije koja napada i ubija određene pisce, bili su groteskna slika izmišljenog vanjskog svijeta. Desetljećima kasnije, nakon terorističkih napada na Westminster i atentata na Salmana Rushdieja, britanska kritika učitala im je i proročanske konotacije. U hrvatskom okruženju, i likovi i priča pronalaze danas svoje vrlo uvjerljive, životne i prepoznatljive likove, koje bi se lako moglo imenovati stvarnim imenima. U tom se prepoznavanju zrcali danas Hampton kao što se u njegovoj inverziji zrcalio Molière.“
Prevoditelj je Petar Vujačić, scenografiju potpisuje Saša Šekoranja, a kostimografiju Barbara Bourek. Dizajner svjetla je Marko Mijatović, a dizajner zvuka Maro Zajec. Suradnik za specijalne efekte je Branko Repalust. Autor video najave je Miran Brautović, fotograf Marijan Marinović, slikarske scenske radove potpisuje Ivana Pegan, a inspicijentica je Anita Bubalo.
Reprizne izvedbe Filantropa očekuju nas 24. svibnja u Kazalištu Marina Držića u Dubrovniku te početkom listopada u Zagrebu.
Kolekcija Trezor je posveta dvadesetogodišnjem kreativnom putu ovog izuzetnog autora, a u fokusu su po prvi put i kutije za nakit – objekti koji u Soviljevim rukama postaju skulpturalna čuda.
Splitski fotograf Ivan Gudić otvorio je svoju drugu samostalnu izložbu ‘A decade of faces’ u Mall of Split. Ova izložba obilježava 10 godina Gudićevog rada kao talentiranog fotografa koji je fotografirao brojna poznata lica domaće scene.
Na mjestu gdje su nekada prolazile granice, danas raste grad budućnosti. Gorizia, Nova Gorica i Šempeter-Vrtojba – tri grada, dvije države, ali jedan prostor, jedno srce i jedna vizija. Europsko grupiranje za teritorijalnu suradnju (EGTC GO) već više od desetljeća predano radi na stvaranju jedinstvenog, povezanog urbanog područja koje briše administrativne prepreke i pretvara ih u prilike. I ono što je do jučer bilo nezamislivo – danas je stvarnost.
Na spektakularnom nastupu u sklopu Radićevih dana, Jole još jednom je pokazao zašto je već desetljećima jedan od najvoljenijih izvođača domaće glazbene scene.
Sinoć je u Zagrebačkom kazalištu mladih održana premijera Čehovljeve Drame bez naslova u režiji Paola Magellija. Adaptaciju i dramaturgiju potpisuje Željka Udovičić Pleština. Četiri godine nakon praizvedbe drame Mate Matišića Ja sam ona koja nisam, a koja je u kazališnim krugovima izazvala veliku pozornost, legendarni redatelj vraća se u Zagrebačko kazalište mladih, istovremeno se vraćajući i Antonu Pavloviču Čehovu, nakon što je njegova dvostruka inscenacija ruskog klasika Ujak Vanja / Tri sestre (1997.) ostala sve do danas zapamćena kao jedna od antologijskih predstava ne samo ZKM-a već i hrvatskog glumišta u cjelini.