Predstava Filantrop: Nikad aktualniji tekst prvi put na zagrebačkim daskama
U Maloj dvorani Lisinski, 28. travnja s početkom u 20 sati, očekuje nas zagrebačka premijera predstave „Filantrop“, u režiji Branka Ivande. Riječ je o prvoj koprodukciji Kazališta Marina Držića i Teatra Erato.
Napisan kao odgovor na Molièreovog „Mizantropa“ i prvi put izveden na Kraljevskom dvoru 1970., Filantropispituje isprazne živote sveučilišnih intelektualaca, a drži publiku napetom, jer u intelektualnom sveučilišnom okruženju, ništa nije onako kako se čini. Ova predstava u produkciji Teatra Erato ponovno, nakon predstave „Kad svijeće dogore“, publici približava osebujan autorski rad oskarovca Christophera Hamptona koji je svoju dramu definirao kao – buržoasku komediju, iako tekst ponire u puno šire i složenije društvene nijanse. Izrastao na bogatoj tradiciji britanske komedije i konverzacijske drame, briljantnih, duhovitih dijaloga “Filantrop” je raskošna jezična parada ispod čije se, elegantne i otmjene vrckavosti, krije autorova nemilosrdna kritika britanske akademske elite.
Premijer i članovi njegova kabineta ubijeni su, a najdragocjeniji hrvatski pisci ubijaju se jedan po jedan. Ipak, opsesivno predani vlastitim blaziranim interesima, bilo da je u pitanju filologija, umjetnička slava, akademski ugled, novac ili seks, članovi hrvatske akademske elite posve su nezainteresirani za događaje i ljude izvan njihovih salonskih i kabinetskih otoka, jedva primjećujući da su u terorističkom napadu ubijeni premijer i pola vlade. Smrt jednog mladića pred njihovim očima tek cinično komentiraju kao stanovitu nelagodu i stvar lošeg književnog ukusa.
„Nije slučajno da sam po drugi put odlučio udahnuti scenski život nekom tekstu Christophera Hamptona. Prije svega da bih riješio neke osobne dileme, a zatim potaknuo gledatelje na suočenje s istinom. I jasno, da im pružim trenutke užitka u kazališnom činu“ izjavio je redatelj Branko Ivanda i zaključio „Trudili smo se da ne iznevjerimo Hamptonova „Filantropa“, da njegove ideje primimo kao svoje i da ih opravdano prenesemo u naše okružje. Međusobni odnosi i karakteri protagonista žive pored nas, prepoznajemo ih kao i donekle izoliranu i privilegiranu sredinu u kojoj se kreću.“
U predstavi igraju Janko Popović Volarić, Siniša Popović, Bojan Beribaka, Nika Lasić, Marija Šegvić, Glorija Šoletić i Nikola Radoš, a dramaturgiju potpisuje Darko Lukić: „U vrijeme kad je Hampton pisao ovu nemilosrdnu kritiku jednog posebnog sloja građanskog društva, bizarni događaji poput atentata na premijera i vladu, ili postojanje tajne organizacije koja napada i ubija određene pisce, bili su groteskna slika izmišljenog vanjskog svijeta. Desetljećima kasnije, nakon terorističkih napada na Westminster i atentata na Salmana Rushdieja, britanska kritika učitala im je i proročanske konotacije. U hrvatskom okruženju, i likovi i priča pronalaze danas svoje vrlo uvjerljive, životne i prepoznatljive likove, koje bi se lako moglo imenovati stvarnim imenima. U tom se prepoznavanju zrcali danas Hampton kao što se u njegovoj inverziji zrcalio Molière.“
Prevoditelj je Petar Vujačić, scenografiju potpisuje Saša Šekoranja, a kostimografiju Barbara Bourek. Dizajner svjetla je Marko Mijatović, a dizajner zvuka Maro Zajec. Suradnik za specijalne efekte je Branko Repalust. Autor video najave je Miran Brautović, fotograf Marijan Marinović, slikarske scenske radove potpisuje Ivana Pegan, a inspicijentica je Anita Bubalo.
Reprizne izvedbe Filantropa očekuju nas 24. svibnja u Kazalištu Marina Držića u Dubrovniku te početkom listopada u Zagrebu.
U svijetu gdje su istina, autentičnost i umjetnost često razvodnjeni, jedan čovjek ostaje vjeran svom glasu – i njegov glas ponovno odjekuje, ovaj put kroz platno. “This Is Not A Drill: Live From Prague”, film koji nadilazi granice klasičnog koncertnog doživljaja, ekskluzivno dolazi u CineStar kina diljem Hrvatske.
Postoje mjesta koja odišu posebnom energijom – ona koja nas vraćaju emocijama, bude sjećanja i stvaraju nove priče koje želimo zauvijek pamtiti. Jedno od takvih mjesta, skriveno na ulazu u Zadar, upravo je doživjelo svoje najljepše ljetno izdanje. Mirabilis – koncept koji već godinama pomiče granice u event dizajnu – ovog ljeta otvara prozor u Dalmaciju u svakom smislu te riječi.
U gradu koji diše filmski od sumraka do zore, gdje se na platnima reflektiraju naši snovi, nemiri i čežnje, Sarajevo Film Festival ove godine ulazi u svoje 31. izdanje s raskošnom ponudom koja više no ikada slavi ono ljudsko – pogled, dodir, istinu i iluziju. Pod motom autentičnosti, raznolikosti i bezgranične umjetničke hrabrosti, Srce Sarajeva 2025. kuca za čak 50 filmova u službenoj konkurenciji, dok jedan film dolazi izvan nje – ne manje važan, već možda baš onaj koji će se dugo pamtiti.
Sunce, more, ritam koji ne prestaje – i Krk koji pleše u svom najsjajnijem izdanju. Ako ste ovog ljeta tražili destinaciju koja spaja glamur, zabavu i onu ljetnu lakoću postojanja – Klub Diamond je točka na karti koju ne smijete zaobići.
Na mjestu gdje se sunce najnježnije spušta u more, gdje se šapat valova miješa s glazbom i modom, ponovno se dogodila čarolija – Mitan Fashion Show u Novom Vinodolskom još jednom je opravdao svoj status najromantičnijeg modnog događanja na Jadranu.
Kaptol Boutique Cinema sinoć je postao epicentar dobrog raspoloženja, dječjeg smijeha i obiteljske radosti. Premijera dugo iščekivanog animiranog hita Štrumpfovi film okupila je brojne poznate goste, influencere i najvažnije – djecu, koja su s oduševljenjem dočekala povratak svojih omiljenih plavih junaka.
Dok se Sarajevo ponovno pretvara u epicentar sedme umjetnosti, crveni tepih ne nosi samo glamur već i težinu odluka koje oblikuju povijest regionalne i europske kinematografije. Ovogodišnji žiri Natjecateljskog programa – igrani film 31. Sarajevo Film Festivala okuplja pet izuzetnih osobnosti koje spajaju kontinente, generacije i vizije, donoseći u srce Balkana moćne priče, osebujne estetike i ljubav prema filmu koja nadilazi granice.
U Puli se dogodila čarolija – i to ne ona koju nose blještavi reflektori i crveni tepih, već ona koja se dogodi kad film pogodi ravno u srce. Na 72. Pula Film Festivalu, publika je odlučila: „Bumbarovo ljeto“ Daniela Kušana najbolji je film festivala – i to ne prema ocjeni žirija, već one najvažnije – gledateljske. Zlatna vrata Pule otišla su u ruke filma koji spaja ljeto, djetinjstvo, humor, otok i ono što nas sve podsjeća kako izgleda pravo prijateljstvo.
Neke žene jednostavno znaju kako se nosi - more. Tatjana Dragović to ponovno potvrđuje savršenim ljetnim izdanjem koje nas je zalijepilo za ekran i natjeralo da u kofer spakiramo svilene marame i prozračne komade. Fotografija snimljena uz dramatičnu, kamenu obalu — s brodicom koja lagano drijema na mirnom moru i zlatnim satom predvečerja — pruža gotovo filmski kadar u kojemu Tatjana izgleda poput suvremene heroine iz talijanskog art filma.
Teniska legenda Venus Williams potvrdila zaruke s talijanskim glumcem Andreom Pretijem: 'Ohrabrio me da nastavim igrati, nikad me nije vidio na terenu.'
Postoje trenuci koji nadilaze stvarnost, zvuk koji ostaje u grudima još danima nakon zadnjeg beata, i svjetla koja ostave trag na nebu – ali i u sjećanju. ULTRA Europe 2025 nije bio samo festival. Bio je iskustvo. Emocija. Puls cijelog ljeta, sabijen u sedam dana glazbene ekstaze na Jadranu.
Neke žene ne trebaju scenografiju — one su scenografija. Iva Radić, u svom posljednjem ljetnom izdanju, utjelovljuje eleganciju stare škole mediteranskog glamura, nalik Sophiji Loren koja se spušta niz kamene uličice Positana. Samo što Iva to radi s dozom suvremenog minimalizma, u nekom istarskom selu koje, pod zlatnim svjetlom predvečerja, djeluje kao kulisa talijanskog art filma.