Većina ispitanika iz 9 srednjoeuropskih zemalja složila se da je članstvo u EU prednost za njihovu zemlju, kao i za njih osobno, dok istovremeno smatraju da bi EU trebala postati neovisnija o SAD-u.
Povodom 20. obljetnice proširenja EU 2004. kada je 10 srednjoeuropskih zemalja pristupilo Europskoj uniji (uključujući neke od ispitanih zemalja, Češku, Mađarsku, Poljsku, Slovačku i Sloveniju) CEPER je proveo studiju u 9 regionalnih država članica EU o prednostima i nedostatcima članstva u EU kao i stavove prema odnosu EU sa SAD-om s obzirom na nedavna geopolitička kretanja.
U svih 9 proučavanih zemalja apsolutna većina ispitanika izjavila je da im je članstvo u EU donijelo više prednosti nego nedostataka, kako za njih osobno, tako i za njihove zemlje. Iako se regija slaže oko uživanja prednosti članstva u EU, odgovori također idu u smjeru da bi EU trebala djelovati neovisnije od Sjedinjenih Država.
Između 51% do 64% ispitanika u 9 proučavanih zemalja reklo je da su u svojim osobnim životima vidjeli više koristi od članstva svoje zemlje u EU nego nedostataka. Slično tome, između 56% do 68% ispitanika složilo se u svim ispitanim zemljama da je članstvo u EU rezultiralo više prednosti nego nedostataka za njihove zemlje.
Osim u Bugarskoj, u svakoj je zemlji više ispitanika vjerovalo da je članstvo u EU-u koristilo njihovim zemljama nego što ih je vjerovalo da je to rezultiralo prednostima za njih same. U Austriji je 56% ispitanika bilo uvjereno da je članstvo u EU donijelo dobitke za njihovu zemlju, dok je samo 51% mislilo da je to rezultiralo koristima za njih same. Ne manje od 3% više ispitanika smatra da je članstvo više povoljno za njihovu zemlju nego za njih same i u Hrvatskoj, Češkoj, Poljskoj, Rumunjskoj, Slovačkoj, Sloveniji i Mađarskoj.
Dok su ispitani srednjoeuropski građani bili uvjereni u prednosti članstva svoje zemlje u EU, oni su također bili za to da Unija postane neovisnija o SAD-u. Apsolutna većina ispitanika u svim istraživanim zemljama slaže se sa sljedećom izjavom: ‘EU bi trebala biti neovisnija o SAD-u’, ocrtavajući time viziju za autonomniju Uniju usred današnjeg problematičnog doba s tekućim vojnim sukobom na europski kontinent. U tri zemlje (Bugarska, Rumunjska i Hrvatska) preko 80% se složilo s gore citiranim prijedlogom, dok u četiri države članice (Slovenija, Austrija, Slovačka i Mađarska) između 70-80% ispitanika smatra da bi EU trebala povećati svoje strateške autonomiju od SAD-a. U Češkoj 69%, dok je u Poljskoj 53% izrazilo potporu EU koja nije pretjerano oslonjena na SAD – dakle, u 9 proučavanih srednjoeuropskih zemalja ova je izjava dobila najmanje podrške (ali ipak podršku apsolutne većine) u Poljskoj.
Metodologija
Istraživanje javnog mnijenja provedeno je u 12 zemalja srednjoeuropske regije: Austriji, Bugarskoj, Hrvatskoj, Češkoj, Mađarskoj, Rumunjskoj, Slovačkoj, Sloveniji i Poljskoj. Podaci su prikupljeni između 19. veljače i 20. ožujka 2024. Anketa je provedena telefonom s tisuću ispitanika po zemlji. Uzorak po zemlji reprezentativan je prema spolu, dobi i tipu naselja.
O nama
CEPER je robna marka CEPER Group GmbH. Akronim CEPER je skraćenica Srednjoeuropske perspektive. Područje ekspertize CEPER-a su srednjoeuropski poslovi, tvrtka svojim klijentima nudi praćenje medija, istraživanje tržišta i ankete iz regije.
Te večeri kad su se svjetla reflektora spustila na pozornicu i publika zadržala dah, Hrvatska je dobila novo lice ljepote – ono koje spaja gracioznost i inteligenciju, tradiciju i modernost. Ema Helena Vičar, 23-godišnja Zagrepčanka s međunarodnim sjajem, okrunjena je kao 30. Miss Hrvatske i time stekla pravo da idućeg proljeća zablista na svjetskoj pozornici Miss svijeta.
U središtu grada, gdje se ritam glazbe miješao s notama šafrana, kože i mošusa, održana je večer koja je miris pretvorila u doživljaj. Klupski prostor preplavila je energija, a publika se, vođena znatiželjom, prepustila senzualnom putovanju koje je spajalo umjetnost, ritam i emociju.
U svijetu u kojem je sve ubrzano – od ritma objava novih pjesama do neprestanog života na društvenim mrežama – rijetko je čuti da netko o svom uspjehu govori s toliko smirenosti, zahvalnosti i prizemljenosti. Frano Pehar, glazbenik koji je karijeru gradio korak po korak, bez skandala i suvišne pompe, upravo je takav primjer. Gostujući u radijskoj emisiji, otvoreno je progovorio o svemu što ga danas ispunjava – i na sceni i izvan nje.
Hrvatski Telekom predstavio je nacionalni program besplatnih edukacija na hrvatskom jeziku o umjetnoj inteligenciji pod nazivom „AI ti to možeš“. Program je namijenjen svima, bez obzira na razinu znanja i iskustva u korištenju alata umjetne inteligencije, a s ciljem podizanja AI pismenosti u Hrvatskoj.
Tamo gdje se planine spuštaju prema moru, a svjetlost dana na trenutke podsjeća na san, rađa se novi koncept jadranskog života. Mjesto koje nije ni klasičan dom ni hotel, nego promišljena kombinacija oba svijeta – prostor u kojem se svaki trenutak pretvara u iskustvo.
Postoje mjesta uz cestu koja nisu tek točke između polazne i krajnje destinacije. Ona postaju dijelom putovanja, malim ritualom bez kojeg se ne kreće dalje. Jedno od takvih mjesta, već dobro poznato svim putnicima, proslavilo je svoj deseti rođendan – i to u stilu koji bi i najvećim urbanim lokacijama mogao poslužiti kao inspiracija.
Carlsberg se službeno vratio na veliku nogometnu scenu, potvrdivši svoje mjesto među vodećim brendovima sportskih sponzora u Europi. Povodom novog partnerstva s UEFA-om, kojim Carlsberg postaje službeno pivo UEFA National Team Football, jučer je u City Centeru West održana pažljivo osmišljena nogometna aktivacija koja je privukla brojne posjetitelje i najavila početak uzbudljivog poglavlja u dugogodišnjoj nogometnoj priči ovog brenda.
U Zagrebu se upravo dogodilo nešto što će razveseliti sve ljubitelje slastica – spoj tradicije, kvalitete i neodoljivih okusa koji mirišu na djetinjstvo. Krafneraj, prvo boutique mjesto u gradu posvećeno svježe pripremljenim, toplim krafnama, udružio je snage s jednim od najpoznatijih domaćih brendova – Podravkom. Rezultat je prava mala tvornica zadovoljstva koja donosi najslađi „collab“ ove jeseni.
U vremenu u kojem se moda često svodi na brze geste i prolazne trendove, rijetki su trenuci kada se odjevni komad pretvori u priču. Upravo se to dogodilo kad je Mate Rončević, jedan od najpoznatijih domaćih PR-ovaca, na događanju portala Buro247, posvećenom omiljenom piću urbane generacije – espresso martiniu – iz svog modnog fundusa izvukao jaknu koja nije tek odjevni predmet, nego kultni simbol jedne modne ere.
U vremenu kada svi žele biti „autentični“, a rijetko tko to zaista jest, Igor Jurilj, poznatiji kao Yellow Yuri, odbacuje taj pridjev. Profesor koji je jedanaest godina sa žarom predavao engleski jezik, danas ilustrira svijet kao da iscrtava vlastiti životopis. Njegov prijelaz iz školskih klupa u umjetnost bio je spontan, ali osoban trenutak. Kako sam kaže, pravi smisao pronašao je u zapostavljenom crtanju. Nije to bila nikakva revolucija, nego evolucija. Buđenje u svijetu koji društvo često shvaća kao rizik.
Postoje ljudi čija prisutnost zauvijek promijeni naš način gledanja na svijet. Oni koji znaju spojiti ono što se čini nespojivim – misao i emociju, razum i bunt, filozofiju i rock’n’roll. Jedan od takvih bio je Goran Starčević, hrvatski filozof, pisac i prijatelj benda Veli Jože, kojem su članovi posvetili svoj novi singl „Pozdrav tebi, Stari” – nježnu, melankoličnu pjesmu o prijateljstvu, prolaznosti i svemu onome što ostaje kad riječi utihnu.
U trenucima kada se glasovi stišaju, a svjetla padaju, ona ostaje — gotovo poput tajnog dnevnika pretvorenog u melodiju. Tako započinje priča o Neli Đinđić, mladoj umjetnici koja je od scene TV-emisije stasala u majstoricu iskrenih rečenica i ranjivih nota. U Zagrebu, gradu koji je jednako često pod svjetlima reflektora koliko i u tišini snova, Nela je odlučila “arhivirati” jedno razdoblje – emocije, odnose, uspomene – ne da ih izbriše, nego da ih složi u pjesme koje dišu s njom. Kada je na WhatsAppu stisnula “arhiviraj”, shvatila je da to nije kraj, nego nastavak: poziv da svjesno okrene list i dopusti sebi da izgubi, pronađe i ponovno osjeti.