HELLO
Stipe Vukšić

Prošloga tjedna dogodio se važan trenutak u povijesti suvremene avijacije. Prvi let velikog putničkog zrakoplova koji pokreću isključivo alternativna goriva preletio je Atlantik i sletio iz Londona u New York.

Avion kojime upravlja Virgin Atlantic letio je od londonskog Heathrowa do njujorške zračne luke JFK. Zrakoplovne tvrtke smatraju da je let, koji je sredstvima podržala britanska vlada, dokaz da je ekološki prihvatljiviji način letenja moguć.

Izazov ostaje otežana opskrba gorivom. Za postizanje ciljeva smanjenja emisija štetnih plinova bit će potrebna druga tehnologija.

Let na alternativna goriva važan je korak naprijed

Let je za sada jedinstven, odnosno neće se ponavljati. Na njemu nije bilo putnika koji su platili kartu. Britanski ministar prometa Mark Harper bio je jedan od onih koji su bili u avionu i nakon slijetanja je izjavio: “Povijest je stvorena.”

Takozvana održiva zrakoplovna goriva (SAF) mogu se proizvesti iz različitih izvora, uključujući usjeve, kućni otpad i ulja za kuhanje.

Za ovaj let, Boeing 787 je bio napunjen s 50 tona SAF-a. Korištene su dvije vrste, od kojih je 88% potjecalo iz otpadnih masti, a ostatak iz otpada proizvodnje kukuruza u SAD-u.

let na alternativno gorivo

Richard Branson i ostali putnici prije ukrcavanja na prvi let na alternativno gorivo.FOTO: PROFIMEDIA

Nakon testiranja i analize, let je odobrila britanska regulatorna uprava za civilno zrakoplovstvo početkom studenoga. U projekt su uključene brojne tvrtke, među kojima i proizvođač motora Rolls-Royce te energetski div BP.

Zrakoplovnu industriju posebno je teško dekarbonizirati. Šefovi zrakoplovnih kompanija smatraju SAF najučinkovitijim dostupnim alatom za smanjenje neto emisija ugljika na nulu.

U objavi na X, bivšem Twitteru, premijer Rishi Sunak pozdravio je postignuće Virgin Atlantica, ali je njegova tvrdnja da je let bio “neto nula” kritizirana.

Avioni i dalje ispuštaju ugljik kada koriste SAF, ali industrija kaže da “emisije životnog ciklusa” ovih goriva mogu biti do 70% niže.

Stručnjaci i ekolozi ne misle da je prvi let na alternativna goriva konačno rješenje

Shai Weiss, izvršni direktor Virgin Atlantica, rekao je da je let zrakoplovne kompanije u utorak “dokaz… da se fosilna goriva mogu zamijeniti održivim zrakoplovnim gorivom“.

To je doista jedini put za dekarbonizaciju zrakoplovstva na dugim relacijama“, rekao je za BBC-jev program Today. “To je doista značajan uspjeh.” Međutim, rekao je da trenutno nema dovoljno SAF-a i dodao da će zbog toga što je ovakvo gorivo skuplje, cijene letova na kraju biti više.

Osnivač Virgina Sir Richard Branson priznao je da će “proći neko vrijeme” prije nego što bude dovoljno SAF-a za sve. Ali negdje morate početi, rekao je za BBC. “I da nismo dokazali da se to može učiniti, nikada ne biste dobili održivo gorivo za zrakoplove.”

SAF se već koristi u malim količinama, pomiješan s tradicionalnim mlaznim gorivom, ali čini manje od 0,1% zrakoplovnog goriva koje se troši diljem svijeta. Trenutno košta više od kerozina, a proizvode se relativno male količine.

let na alternativno gorivo

Putnici su sretni sletjeli u New York.FOTO: PROFIMEDIA

Zrakoplovne kompanije smatraju da je prvi prekooceanski let velikog putničkog zrakoplova koji koristi 100% SAF značajna prekretnica. No stručnjaci kažu da takva goriva nisu čarobno rješenje.

Dr. Guy Gratton, izvanredni profesor zrakoplovstva i okoliša na Sveučilištu Cranfield, rekao je: “Ne možemo proizvesti većinu naših potreba za gorivom na ovaj način jer jednostavno nemamo sirovine. Čak i da imamo, ta goriva su nisu prave ‘neto nule‘.”

Rekao je da se sve veća upotreba SAF-a mora tretirati kao “odskočna daska prema budućim, istinski neto nula tehnologijama“.

To bi mogla biti e-goriva [koja se proizvode korištenjem uhvaćenog ugljičnog dioksida ili ugljičnog monoksida, zajedno s vodikom], to bi mogao biti vodik, to bi mogle biti neke tehnologije koje još uvijek imamo samo u laboratorijskoj fazi.”

Voditeljica ekološke grupe Aviation Environment Federation, Cait Hewitt, rekla je da je ideja da je let značio da je Ujedinjeno Kraljevstvo bliže letenju “bez krivnje” bila “šala“.

Rekla je da će u budućnosti možda postojati bolja tehnologija za smanjenje emisije ugljika, ali za sada je jedini način da se to postigne “manje letjeti“.

Prije nego što se ukrcao na let, ministar prometa Mark Harper rekao je za BBC Breakfast: “Postoje aktivisti koji žele poručiti običnim ljudima da ne bi trebali letjeti. To je njihovo stajalište, imaju pravo na to. No vlada se ne slaže s njima .”

Rekao je da je korištenje SAF-a proizvelo oko 70% manje emisija ugljika od tradicionalnih goriva “pa je to stvarno veliki korak naprijed“.

druge vijesti