Prošloga tjedna dogodio se važan trenutak u povijesti suvremene avijacije. Prvi let velikog putničkog zrakoplova koji pokreću isključivo alternativna goriva preletio je Atlantik i sletio iz Londona u New York.
Avion kojime upravlja Virgin Atlantic letio je od londonskog Heathrowa do njujorške zračne luke JFK. Zrakoplovne tvrtke smatraju da je let, koji je sredstvima podržala britanska vlada, dokaz da je ekološki prihvatljiviji način letenja moguć.
Izazov ostaje otežana opskrba gorivom. Za postizanje ciljeva smanjenja emisija štetnih plinova bit će potrebna druga tehnologija.
Let na alternativna goriva važan je korak naprijed
Let je za sada jedinstven, odnosno neće se ponavljati. Na njemu nije bilo putnika koji su platili kartu. Britanski ministar prometa Mark Harper bio je jedan od onih koji su bili u avionu i nakon slijetanja je izjavio: “Povijest je stvorena.”
Takozvana održiva zrakoplovna goriva (SAF) mogu se proizvesti iz različitih izvora, uključujući usjeve, kućni otpad i ulja za kuhanje.
Za ovaj let, Boeing 787 je bio napunjen s 50 tona SAF-a. Korištene su dvije vrste, od kojih je 88% potjecalo iz otpadnih masti, a ostatak iz otpada proizvodnje kukuruza u SAD-u.
Richard Branson i ostali putnici prije ukrcavanja na prvi let na alternativno gorivo.FOTO: PROFIMEDIA
Nakon testiranja i analize, let je odobrila britanska regulatorna uprava za civilno zrakoplovstvo početkom studenoga. U projekt su uključene brojne tvrtke, među kojima i proizvođač motora Rolls-Royce te energetski div BP.
Zrakoplovnu industriju posebno je teško dekarbonizirati. Šefovi zrakoplovnih kompanija smatraju SAF najučinkovitijim dostupnim alatom za smanjenje neto emisija ugljika na nulu.
U objavi na X, bivšem Twitteru, premijer Rishi Sunak pozdravio je postignuće Virgin Atlantica, ali je njegova tvrdnja da je let bio “neto nula” kritizirana.
Avioni i dalje ispuštaju ugljik kada koriste SAF, ali industrija kaže da “emisije životnog ciklusa” ovih goriva mogu biti do 70% niže.
Stručnjaci i ekolozi ne misle da je prvi let na alternativna goriva konačno rješenje
Shai Weiss, izvršni direktor Virgin Atlantica, rekao je da je let zrakoplovne kompanije u utorak “dokaz… da se fosilna goriva mogu zamijeniti održivim zrakoplovnim gorivom“.
“To je doista jedini put za dekarbonizaciju zrakoplovstva na dugim relacijama“, rekao je za BBC-jev program Today. “To je doista značajan uspjeh.” Međutim, rekao je da trenutno nema dovoljno SAF-a i dodao da će zbog toga što je ovakvo gorivo skuplje, cijene letova na kraju biti više.
Osnivač Virgina Sir Richard Branson priznao je da će “proći neko vrijeme” prije nego što bude dovoljno SAF-a za sve. Ali negdje morate početi, rekao je za BBC. “I da nismo dokazali da se to može učiniti, nikada ne biste dobili održivo gorivo za zrakoplove.”
SAF se već koristi u malim količinama, pomiješan s tradicionalnim mlaznim gorivom, ali čini manje od 0,1% zrakoplovnog goriva koje se troši diljem svijeta. Trenutno košta više od kerozina, a proizvode se relativno male količine.
Putnici su sretni sletjeli u New York.FOTO: PROFIMEDIA
Zrakoplovne kompanije smatraju da je prvi prekooceanski let velikog putničkog zrakoplova koji koristi 100% SAF značajna prekretnica. No stručnjaci kažu da takva goriva nisu čarobno rješenje.
Dr. Guy Gratton, izvanredni profesor zrakoplovstva i okoliša na Sveučilištu Cranfield, rekao je: “Ne možemo proizvesti većinu naših potreba za gorivom na ovaj način jer jednostavno nemamo sirovine. Čak i da imamo, ta goriva su nisu prave ‘neto nule‘.”
Rekao je da se sve veća upotreba SAF-a mora tretirati kao “odskočna daska prema budućim, istinski neto nula tehnologijama“.
“To bi mogla biti e-goriva [koja se proizvode korištenjem uhvaćenog ugljičnog dioksida ili ugljičnog monoksida, zajedno s vodikom], to bi mogao biti vodik, to bi mogle biti neke tehnologije koje još uvijek imamo samo u laboratorijskoj fazi.”
Voditeljica ekološke grupe Aviation Environment Federation, Cait Hewitt, rekla je da je ideja da je let značio da je Ujedinjeno Kraljevstvo bliže letenju “bez krivnje” bila “šala“.
Rekla je da će u budućnosti možda postojati bolja tehnologija za smanjenje emisije ugljika, ali za sada je jedini način da se to postigne “manje letjeti“.
Prije nego što se ukrcao na let, ministar prometa Mark Harper rekao je za BBC Breakfast: “Postoje aktivisti koji žele poručiti običnim ljudima da ne bi trebali letjeti. To je njihovo stajalište, imaju pravo na to. No vlada se ne slaže s njima .”
Rekao je da je korištenje SAF-a proizvelo oko 70% manje emisija ugljika od tradicionalnih goriva “pa je to stvarno veliki korak naprijed“.
Postoje mjesta koja cijelu regiju definiraju više nego što se na prvu čini. Tunel Dingač – skroman, betonski, tek 400 metara dug – jedno je od tih mjesta. Pola stoljeća nakon svečanog otvaranja, ova mala pelješka arterija slavi veliku obljetnicu i otvara pitanje: kako je jedan tunel, skriven pod brdom Toma, postao istinski simbol upornosti, identiteta i vrhunskog vina?
Zima ima svoje nijanse. Negdje je oštra, negdje siva, ali u Kitzbühelu – ona je čista poezija. I upravo u toj tihoj, snježnoj magiji smjestila se Grand Tirolia, destinacija koja redefinira luksuz, mir i stil na jedan potpuno novi, neopisivo ugodan način.
Jesen u Kitzbühelu ne prolazi neopaženo, a rijetki koji kroče na teren Golf Cluba Eichenheim znaju da se ovdje spajaju trenutci discipline i trenutci potpunog predavanja prirodi. Dok se lopta kotrlja kroz zelene fairwaye, a planinske vrhove obasjava zlatno poslijepodne, svaki udarac postaje dio scenografije koja se ne može reproducirati ni u najskupocjenijim filmovima. Teren s osamnaest rupa, oblikovan rukom arhitekta Kylea Phillipsa, ne nudi samo izazov za igrače nego i priliku da se osjeti kako sport i krajolik dišu u istom ritmu, a Golf u Kitzbühelu postaje više od igre, postaje iskustvo koje traži da ga se doživi svim osjetilima.
Kad se planine u talijanskoj regiji Friuli Venezia Giulia obuku u zlatno i bakreno, krajolik poprima tonove koji djeluju gotovo nestvarno. Zrak postaje teži, ali mirniji, lišće na trenutke podsjeća na plamen, a rijeke na staklene niti koje razdvajaju šume od neba. Upravo tada počinje vrijeme jesenskih šetnji kroz Friuli Venezia Giuliju — razdoblje kada se priroda i čovjek na trenutak usklade, a korak postaje najprirodniji način promišljanja.
Uvučen između strmih, smrekom i jelom obraslih padina južnoga Schwarzwalda, božićni sajam u Ravennaschluchtu (Ravenna Gorge) nije tek još jedno šarenilo kućica i lampica: to je doživljaj koji se pamti. Zamislite malu kolibu u dnu kanjona, stisnutu pod monumentalnim željezničkim vijaduktom, s više od četrdesetak drvenih štandova koji se poput toplih otočića niza potok svjetla i dima od pečene spize, dok preko svega nadvija se masivni luk vijadukta, osvijetljen u bojama koje mu daju gotovo filmsku, nadrealnu siluetu — ovu vizuru čini jedinstvenom atmosfera mjesta i njegovo teatralno štivo svjetla.
Rujan u Hrvatskoj je čaroban – gužve ljetnih mjeseci polako nestaju, temperature su ugodne, more je još uvijek toplo, a lokalna kuhinja nudi prave jesenske delicije. Ako planirate putovanje po Hrvatskoj, donosimo vam top 5 destinacija koje morate posjetiti u ovom mjesecu, pokrivajući sjever, istok, zapad, jug i unutrašnjost zemlje. Svako mjesto ima svoju priču, prekrasnu prirodu i nezaobilaznu gastronomsku posebnost.
Dok se ljeto polako povlači pred jesenske dane, u Ozlju još uvijek traje ona posebna sezonska čarolija – manifestacija Dnevni boravak na rijeci. Ako ste među onima koji žele produžiti osjećaj bezbrižnih dana i mirnih večeri uz rijeku, sada je pravi trenutak da spakirate ručnik, sunčane naočale i krenete prema ovom skrivenom kutku opuštanja, udaljenom tek nekoliko desetaka minuta od Zagreba.
Na granici gdje planine ljube more, a mirisi lavande i soli lebde zrakom poput uspomene koja još traje, smjestio se One&Only Portonovi — destinacija koja ne traži da je opišete, već da je osjetite. U Crnoj Gori, zemlji u kojoj su dani obasjani suncem, a večeri obavijene elegancijom, One&Only Portonovi nije samo hotel. On je ritam. On je stanje duha.
Britanski PR stručnjak tvrdi da su Harryjeve šale i medijski nastupi postali neučinkoviti te znak gubitka identiteta nakon odlaska iz kraljevske obitelji.
Glumac otkriva kako je politički govor o Tibetu doveo do dvadesetogodišnje zabrane prisustvovanja Oscaru i zašto nikada nije požalio što ga je izrekao.