Fotograf Marko Andrijašević za HELLO! otkriva kako je nastala popularna Marendologija: ‘To su ti mali trenuci s kojima se svi mogu poistovjetiti’
Rodom iz Makarske, Marko Andrijašević se nakon 15 godina provedenih u Francuskoj vratio kući i pokrenuo Marendologiju - projekt čije nas fotografije i snimke ljeta u Dalmaciji vraćaju u djetinjstvo.
Ako ste barem jednom, u ove hladne i kišne dane, skrolajući Instagramom naišli na fotografije i reelse koji su vas u trenu prebacili u ljetna popodneva koja još mirišu na djetinjstvo, onda znate o čemu govorimo. Objave koje prizivaju miris mora, sunce koje nemilice prži i one slatke užitke dok, još ogrnuti ručnikom, drhtite i jedete palačinku koju je baka ispekla, gledajući u valove. To su uspomene koje vas podsjećaju na neki jednostavniji način života, kad si znao da je ručak u podne i da ti se zbog toga neće kupiti sladoled na plaži pa možeš plakati do sutra… Uspomena zbog kojih biste najradije odmah spakirali stvari i pobjegli na Jadran. Možda još niste stigli otići, ali ste te fotografije sigurno spremili ili podijelili na svom storyju, uz obavezno odbrojavanje do ljeta. Zato su velike šanse da ste već upoznali rad Marka Andrijaševića.
Fotograf i snimatelj rodom iz Makarske, koji se nakon 15 godina provedenih u Francuskoj vratio u domovinu, gdje je svoju strast prema gastronomiji i fotografiji pretočio u autentičan projekt naziva Marendologija. Oko imena mu je pomogla prijateljica Nina, a kad malo vremena provedete u Markovom društvu, jasno je da Marendologija nije samo naziv. To je oda sporijem tempu života, trenucima koji ne trebaju filter i, naravno, to je znanost o dobroj spizi.
‘Marendologija nas zapravo podsjeća na sve ono sve ono što je prirodno i svima nama poznato. To su trenuci s kojima se svi mogu poistovjetiti. I to najbolje prolazi, trenuci koji vas podsjećaju na djetinjstvo. To su ti momenti, jednostavni, a ipak toliko vrijedni‘, govori nam Marko. No ti, kako ih Andrijašević zove jednostavni trenuci, kod njega izgledaju i stvarno i filmski u isto vrijeme. Njegovi su postovi često slike skromnih obroka, kao što je soljenje rajčica s morem u pozadini, palačinke na tanjuru, bake koje i u devetom desetljeću kuhaju najdražima. U njegovim postovima nema kiča ni prenemaganja, samo male stvari koje postaju velike kad ih gledaš srcem.
‘Volim snimati te te jednostavne užitke. Palačinka je nešto što si pojeo već 600 puta, znaš točno što te čeka kad je vidiš, ali nije to samo jelo. To je osjećaj, miris, to je uspomena’, kaže Marko pa dodaje: ‘Ljudi se poistovjete s time jer smo svi tako rasli. Nema tu nekih složenih jela, sve je to život. Zato ljudi to vole i dijele‘.
Ljubav prema fotografiji i dobroj spizi Marko je naslijedio iz kuće, najviše od oca, akademskog slikara Petra Andrijaševića.
‘Ćaća nije kuhar po struci, ali kuha vrhunski, iz gušta. I babe, i s mamine i s tatine strane, svi su vezani za kuhinju. U Sinju, u Splitu, u Makarskoj, uvik se kuhalo i družilo. Hrana je bila središte okupljanja. Čak i kad smo živili u Francuskoj, di san bija do 18. godine, jedino zajedničko vrime u danu bila je večera. I uvik bi me ćaća zva: Ajde, dođi vidit kako se ovo radi’. Zapravo, sve je od tate‘, kaže nam kroz smijeh.
U obitelji su skoro pa svi umjetnici, no kraj tih umjetnički duša potrebna je bila jedna koja držala sve konce u rukama. ‘Mama nam je sve to omogućila. Stari je umjetnik, brat radi web dizajn, i ja sam tu negdje, tako da nas je doma bilo troje umjetnika. A stara… Ona je najjača umjetnica od svih, jer ona je to sve izdržala‘, ponosno kaže Makaranin.
Njegove fotografije najčešće nastaju spontano. Dok šeta uz more, pije prvu jutarnju kavu, promatra baku u kuhinji, koja ga uporno tjera ‘vanka‘, ili kada mu se na tanjuru nađu boje i teksture koje jednostavno mora zabilježiti. ‘To su ti trenuci koji me uzmu. Ne mogu to planirati. I kad dođem doma u Dalmaciju, uzmem aparat i izgubim se…‘
No za Marka je fotografija način da zabilježi dušu trenutka, a najviše voli snimati ljude, posebno starije: Kad fotkam starije ljude, to mi je nekako najemotivnije. Jer ono… to su naše bake i didovi. Ja u svim stariji ljudima vidim svoju baku. I nekako mi to budi neku emociju, i ljudi mi često znaju reć: ‘znaš, rasplaka si me’ jer ih to podsjeća na njihove starce.
Iza svake fotografije je priča. Marko ništa ne uljepšava, već bilježi onako kako jest. I to ljudi osjećaju. Upravo zbog toga njegove fotografije se dijele i ostaju u pamćenju. ‘Ne bih volio da Marendologija postane nešto kao Pinterest. To su stvarno iskreni trenuci. To je stvarno život. Ja želim da ljudi znaju da je to stvarno. Sve te slike, svi ti okusi, ti mirisi…‘, zaključuje Andrijašević.
Iako je Marendologija projekt koji mu je najbliži srcu, Marko svoju znatiželju i objektiv nosi daleko izvan granica Dalmacije. Obožava putovanja, a jedna od najdojmljivijih avantura bio mu je bliski susret s gorilama u Ugandi. Karijera ga je potom vodila i u Normandiju, gdje je snimao Ivicu Kostelića. Također, veliki je fan borilačkog sporta, pa je, zajedno s kolegom Sašom Dropcem, zaslužan za filmske najave FNC-a.
No bez obzira na sve projekte, putovanja i sportske izazove, Marko, kao i većina njegovih pratitelja, već broji dane do povratka u Dalmaciju. Tamo gdje će, kroz svoj objektiv, ponovno hvatati one male, a velike trenutke zbog kojih miris mora, okus domaće spize i toplina uspomena ostaju s nama cijelu godinu.
Otkako je početkom listopada otvorila svoja vrata, Allora se nametnula kao jedno od najposjećenijih mjesta u Splitu – onih u koja se gotovo uvijek preporučuje doći s rezervacijom. Iz opuštene moderne brasserie vrlo je brzo prerasla u restoran s ozbiljnom dnevnom i večernjom ponudom, potvrđujući se kao nova adresa za sve koji vole suvremenu mediteransku kuhinju, dinamičnu atmosferu i promišljeno oblikovan gastronomski doživljaj. A ovih dana, Allora je predstavila i svoj novi večernji meni, kulinarski koncept koji dodatno učvršćuje njezinu ambiciju da spaja vrhunsku namirnicu, suvremene tehnike i jela koja ostavljaju dojam.
Advent se vratio na Kvatrić, a s njim je poznati zagrebački trg ponovno oživio te ponudio zanimljivu gastronomsku ponudu po najpovoljnijim cijenama u gradu.
U zagrebačkom NOEL-u, prvom domaćem Michelinovu restoranu, jesen je ove godine stigla u sasvim novom ruhu – hrabrija, atmosferičnija i osjetno slojevitija. Dolazak chefa Brune Vokala, „novog starog“ znalca koji se vraća na mjesto gdje je prije nekoliko godina već ostavio svoj trag, obilježio je i premijerni jesenski degustacijski meni znakovitog naziva Autumn Echo. Riječ je o kulinarskoj priči koja ne donosi samo sezonski presjek, već pravi odjek – reminiscenciju lokalnih namirnica, tehnika i okusa koje Vokal podiže na posve novu razinu.
FOOLING AROUND by Fuliranje ove godine na Oleander terasu kultnog hotela Esplanade donosi atmosferu Orient Expressa, uz vrhunski afterwork glazbeni program i najuzbudljiviju street-gourmet ponudu u gradu. ∙ Buncek u tortilji, fileki s pancetom, hrskavi losos štapići, fantastični juneći burger, kultni kremasti kroketi ovaj put s drniškim pršutom, legendarni zapečeni Esplanadini štrukli, crumble od brusnica, jabuke kuhane u bijelom vinu, kreativni vrući kokteli… Na Esplanadinoj kućici čeka vas niz poslastica koje jednostavno morate probati. ∙ Čaroliji blagdanskog ugođaja u Esplanadi teško je odoljeti – pogotovo kad se prepustite sezonskim jelovnicima u Zinfandel’su i Le Bistrou, popodnevnom čaju, božanstvenim slasticama i autorskim koktelima u Esplanade 1925 Baru. Prava mala božićna bajka u srcu Zagreba. ∙ A za doček Nove godine Esplanade priprema glamuroznu večer koja se pamti. Uz pjenušac, crveni tepih i nezaboravne sljedove delicija koje potpisuje chefica Ana Grgić Tomić te uz ritmove poznate glazbene skupine Showtime, u 2026. ulazite s puno plesnog ritma i još više dobrog raspoloženja.
Na Strossmayerovu trgu ponovno se nešto čarobno prelomi u zraku onoga trenutka kada prvi lančići lampica zasjaje među krošnjama, a toplina ljudi nadvlada hladnoću prosinačkih večeri. Fuliranje je otvoreno – i već na prvi pogled jasno je da je ovogodišnje izdanje zagrebačkog Adventa podiglo ljestvicu više. Ne samo gastronomski, ne samo glazbeno, nego atmosferom koja se ne da opisati samo riječima, nego se živi – u koraku, u mirisu, u osmijehu, u glazbenoj noti koja se prolomi između kućica.
U trenutku kada se zagrebački adventski sjaj počinje prelijevati preko ulica, jedan se prostor izdvaja svojom posebnom energijom, gotovo filmskom atmosferom koja podsjeća na glamurozne europske metropole. Oleander terasa hotela Esplanade, sinonim bezvremenske elegancije i gradske profinjenosti, ponovno je postala središtem zimskih druženja – otvoren je Fooling Around, koncept koji redefinira ideju adventa i uvodi nas u novu kulturu after work susreta.
U čarobnom ambijentu zagrebačkog Bundeka, HELLO! Magazin okupio je poznate uz blagdansku gala večeru punu vrhunske gastronomije, elegantnih okusa i nezaboravne prosinačke atmosfere.
Kada proučite kako vaš organizam funkcionira, otkrit ćete da prehrana nije tek popis stolnih navika, nego sofisticiran jezik kojim tijelo komunicira svoju vitalnost, snagu i seksualnu energiju. Za muškarca koji želi pobijediti umor, postati fizički snažniji i ponovno probuditi libido, prehrana postaje ključna arena u kojoj odlučujete hoće li vaš sustav raditi optimalno ili će se zadovoljavati osrednjim.
Ponekad se čini da savršen beauty trenutak zahtijeva cijeli arsenal proizvoda, no onda se pojave oni mali, pažljivo osmišljeni dragulji koji sve mijenjaju. Upravo takva mala revolucija stiže iz suradnje dvaju domaćih brendova – Ruka Beauty i JN Beauty – koji su udružili estetiku, stručnost i filozofiju „manje je više“ te stvorili mini glam duo koji stane u svaku torbicu, a pruža neočekivano snažan efekt.
Prepoznatljiv po svojem glamuru i perfekcionizmu, stilist i modni vizionar Marko Grubnić ponovno demonstrira kako izgled može biti osobni potpis, manifest i umjetnička izjava.
U svijetu mode, gdje se vizije mijenjaju brže nego se ispisuju trendovski manifesti, odlazak darija vitalea iz versacea u manje od godinu dana djeluje poput munje koja nakratko rasiječe nebo pa nestane, ostavljajući za sobom više pitanja nego odgovora. Njegov kratki mandat pretvorio se u fantastično zgusnutu priču o ambiciji, industrijskim tektonskim poremećajima, estetskim sudarima i suptilnim političkim turbulencijama koje rijetko dospiju na površinu. A ipak, svaki detalj otkriva novu perspektivu o tome kako se velika modna kuća nosi s vlastitom prošlošću i budućnošću, pogotovo u trenutku kad promjena vlasništva neminovno pomiče sve unutarnje kotačiće.
Američka voditeljica otvoreno podržala zakon koji će zabraniti korištenje društvenih mreža mladima do 16 godina i poručila da taj potez štiti djecu od ovisnosti, pornografije i gubitka socijalnih vještina.