Britansko izdanje Voguea koje je Edward Enninfulvodio posljednjih šest godina definiralo se kao portret Britanije koja nije sastavljena samo od bijelaca. Tamnopute manekenke redovito su visoko uvažene, a ne samo tretirane kao naknadna misao. U travanjskom izdanju 2023. godine, pod naslovom “Novi supermodeli”, tri manekenke su zvijezde naslovnice – tamnopute, u veličinama koje nisu standardne, sve su fotografirane u punoj visini umjesto u tradicionalnom približenom prikazu koji modni svijet obično bira za manekenke koje nisu mršave. U kreativnoj viziji ovog vrhunskog časopisa uključeni su ljudi svih rodova i boje kože, osobe s invaliditetom, plus size osobe, osamdesetogodišnjaci i tinejdžeri.
Zašto je to važno? Zato što je Vogue magazin za “predivne ljude”. Vogue nije samo o modi, već i o statusu i vidljivosti. Raznolikost je postala neizostavan dio tog popisa gostiju – i to ima utjecaj na sve segmente modnog posla. Recimo, primjerice, da ste vi osoba zadužena za organizaciju glamurozne zabave kojom se slavi otvaranje mjesta koje teži postati najnovije “in” mjesto ili sastavljanje skupa influencera-ambasadora koji će predstavljati vašu novu beauty ili wellness marku. Posljedica utjecaja Voguea je da će percepcija izgledati loše – potpuno neodrživo, sramotno zastarjelo – ako skup tih lica ne obuhvaća raznolikost. Tokenizam više nije dovoljan.
Ako, međutim, steknete dojam da je Edward Enninful učinio Vogue utopijskim, egalitarnim svijetom koji odražava stvarne živote običnih ljudi, razmislite ponovno. Listanje Voguea daje dojam da kriza troškova života nikada nije ni postojala. Prvih pet prikazanih haljina u uredničkim stranicama izdanja u srpnju – od Valentina, Diora, Toma Forda i Ricka Owensa – imale su prosječnu cijenu od 4.771 funti. Vogue je pod Enninfulovim vodstvom postao usmjereniji na luksuz. Uvijek je predstavljao odjeću s nevjerojatno visokim cijenama, ali ranije verzije časopisa su to ublažavale s nekoliko pristupačnih komada. Modni urednici bi se vraćali s pariških revija haute couture s popisom prekrasnih haljina koje se jednostavno moraju prikazati te dolazili s ručka s parom sandala iz Marks & Spencera, koje bi također našle svoje mjesto u časopisu. Sada toga nema. Tijekom pandemije, srpanjsko izdanje Voguea iz 2020. godine na naslovnici je kao zvijezde slavilo troje radnika, ali u časopisu je bilo vrlo malo odjeće koju bi primalja, vozač vlaka ili trgovkinja u supermarketu ikada poželjeli nositi.
Urednik Voguea potvrdio je da je Vogue grandiozan i elitistički
Godinama su tamnoputi modeli bili simbol samo za uličnu modu. Postojala je pretpostavka da će glasovi tamnoputih u industriji govoriti o tome što ljudi nose na ulici – drugim riječima, da će predstavljati kulturološke aspekte u kojima su već bili vidljivi. Tamnopute manekenke obično su nosile mini haljine za plesni podij, a nisu nosile odijela u uredu. Ova korelacija više ne vrijedi. Vogue je postao manje bijel, ali je ostao jednako grandiozan i elitistički u svojoj estetskoj viziji kao i uvijek.
Snimanje u trenutnom izdanju prikazuje istu Saint Laurent kožnatu jaknu na svih šest slika, umjesto da koristi različitu odjeću na svakoj stranici kako je to bilo do sada. Američki model sudanskog podrijetla, Anok Yai, koja je 2018. godine bila prva tamnoputa manekenka koja je otvorila Pradinu reviju jedanaest godina nakon Naomi Campbell – nosi jaknu preko Givenchy večernje haljine boje limuna ispred hotela Chateau Marmont u Los Angelesu. Na drugoj slici nosi je preko Miu Miu kašmir leggingsa, hodajući po pločniku sa svojom sestrom Alim, financijskom savjetnicom. Na trećoj slici, njezin dvogodišnji nećak Zane je zamotan u jaknu. “Jakna postaje moderna baština”, stoji u opisu. Po cijeni od oko 5000 funti, to bismo zaista i očekivali. Vogue je i dalje vrlo ekskluzivan svijet za skupinu predivnih ljudi. Ali ti predivni ljudi sada izgledaju drugačije.
Edward Enninful rekao da će mu izdanje za ožujak biti posljednje
Gotovo dva mjeseca nakon što je objavio da će se povući s mjesta glavnog urednika britanskog Voguea sljedeće godine, Edward Enninful potvrdio je da će ožujak 2024. godine, koji će izaći u veljači, biti njegovo posljednje izdanje.
Edward Enninful objavio je vijest na Instagramu, napisavši: “Sa samo sedam izdanja preostalih u @BritishVogue, volio bih znati koje vam je izdanje najdraže. Ožujak 2024. bit će moje posljednje izdanje kao glavnog urednika @BritishVogue. Sada sam u fazi planiranja za posljednja izdanja s mnogo toga na umu. Moć genijalnih svjetskih promicatelja promjena! Neusporediva kreativnost Velike Britanije! I iznad svega MODA! Jedva čekam sve što slijedi u sljedećih sedam mjeseci.”
Edward Enninful će napustiti svoju trenutnu poziciju, ali ostat će u Condé Nastu, gdje je radio u različitim ulogama tijekom 25 godina. Kada je prvi put objavio da odlazi, navodno je rekao zaposlenicima da će njegova nova pozicija značiti da će “i dalje doprinositi kreativnom i kulturnom uspjehu brenda Vogue globalno, istovremeno imajući slobodu za sudjelovanje u širim kreativnim projektima”. Nasljednik još nije imenovan.
Edward Enninful je bio glavni urednik britanskog Voguea od 2017. godine, kada je preuzeo dužnost od Alexandre Shulman i doveo supermodele Kate Moss i Naomi Campbell te filmskog redatelja Stevea McQueena kao suradnike. Njegovo imenovanje učinilo ga je prvom muškom i prvom tamnoputom osobom koja je obavljala tu funkciju. U prosincu 2020. godine unaprijeđen je u europskog urednika Voguea. Bio je suradnik i američkog, japanskog i talijanskog Voguea te kreativni i modni direktor W magazina.
Tijekom vremena, surađivao je s Meghan Marklena izdanju magazina koje je vojvotkinja uređivala kao gost, osigurao rijetki intervju s Beyoncé i na naslovnicu stavio Rihannu, A$AP Rockyja i njihovog sina – vjerojatno prvi put da je pelena imala tako istaknuto mjesto na naslovnici. Njegove naslovnice sadržavale su mnoge poznate osobe iz pop kulture, poput Zendaye, Ariane Grande, Taylor Swift i Dua Lipe, kao i supermodele Lindu Evangelistu, Naomi Campbell, Kate Moss i Iman.
Edward Enninful stavio je naglasak na raznolikost u britanskom Vogueu tako što je naslovnice dao aktivistima poput Marcusa Rashforda, profesorici Angeli Davis i novinarki Reni Eddo Lodge. Prvi put je objavio i izdanje Voguea na Brailleovu pismu. Za izdanje u lipnju 2020. godine, Edward Enninful je na naslovnicu stavio Judi Dench – što je, s 85 godina, čini najstarijom zvijezdom na naslovnici Voguea.
Za svoj doprinos raznolikosti u modi dobio je OBE (Red Britanskog Carstva) 2016. godine i ranije je rekao da bi raznolikost trebala biti “kontinuirani razgovor” i “ne bi trebala biti pitanje jer ljepota je ljepota.”
Njegovo unapređenje stavlja ga u odličan položaj da zamijeni Annu Wintour kada ona napusti svoju poziciju urednice američkog Voguea – koju obnaša od 1988. godine.
Donovan Pavleković konačno je upisao novu stranicu u svoju modnu povijest: njegova legendarna Škarnicl torba, dizajnirana po uzoru na američku brown-paper torbu, ali izrađena od vrhunske umjetne kože i oplemenjena zlatnim detaljima, dobila je izdašnu “denim” verziju kojoj teško možete odoljeti.
Ana Maria Ricov lansirala je kolekciju „Stone Bloom“ za proljeće/ljeto 2025. – priču o ljepoti koja se rađa u surovom pejzažu. Inspirirana cvjetovima koji opstaju na kamenu (pustinjska ruža, perasti karanfil, bijela kadulja, crveni mak), kolekcija slavi snagu i nježnost, jasno ocrtane u krojevima i tkaninama.
U glamuroznom ozračju hotela Zonar, modna pista nije bila samo prostor stila – bila je pozornica znanja, hrabrosti i stvaralačke zrelosti. Završna revija Učilišta PROFOKUS još jednom je pokazala zašto se ovo mjesto ne zove tek učilište, već kreativni inkubator budućih modnih profesionalaca. Spoj elegancije i edukacije pretočen je u večer koja je slavila i estetiku i suštinu – reviju koja se ne pamti samo po haljinama, već po ideji iza njih.
Hrvatski brend Robert Sever predstavio je novu resort kolekciju za sezonu ljeto 2025., utemeljenu na svakodnevnim potrebama suvremenih žena koje traže ravnotežu između estetike i praktičnosti. Kolekcija broji više od 50 novih modela, a fokusira se na odjeću prilagođenu različitim dnevnim situacijama – od poslovnih obaveza do večernjih izlazaka.
Zaboravite sve što ste dosad znali o vjenčanicama – Lokomotiva je ušla u bridal svijet s kolekcijom koja redefinira pojam mladenke. Nježna, snažna, romantična, ali i neukrotivo svoja, ova kolekcija ne nudi samo haljine – nudi stajalište, stil i slobodu. Prvi put modni brend Lokomotiva donosi bridal kolekciju koja izgleda kao da je izašla iz snova, ali s potpisom stvarne žene.
Kad se termometar popne iznad trideset stupnjeva, svaka klasična poslovna kombinacija odjednom postane pravi izazov. Sako koji je nekada bio sinonim za profesionalnost i moć sada može djelovati kao nepremostiva prepreka u borbi protiv vrućine. No, to ne znači da se morate odreći stila, profinjenosti ili autoriteta koji poslovni look donosi. Naprotiv, ljetna poslovna garderoba može biti savršeno skladna, udobna i izrazito chic – ako znate kako birati i kombinirati ključne komade.
U svijetu mode, gdje površina često govori više od sadržaja, Nataša Mihaljčišin ostaje rijedak primjer dizajnerice koja – i nakon više od trideset godina predanog rada – ne prestaje istraživati dubine izraza, granice tijela i značenje odjeće. Njezine kolekcije nisu tek vizualne senzacije, već misaoni prostori. One su poetski ispisane stranice koje se ne čitaju očima, nego kožom, dušom, dahom.
U raskošnom ambijentu Venecije, gdje povijest, umjetnost i romantika kroje najsnažnije modne priče, domaći modni brend Duchess predstavio je svoju novu kampanju koja je prošli vikend ukrala svu pažnju prolaznika, turista i modne publike.
Ljeto u Zagrebu jednostavno ne može proći bez dobrih festivala na otvorenom. Grad tada oživi – parkovi, trgovi i ulice pretvaraju se u pozornice pod vedrim nebom, vinske vrtove i kutke za opuštanje, smijeh i druženje.
Na zagrebačku glazbenu scenu stiže novi val svježine i autentičnosti. Mahkey, bend koji je već osvojio pažnju glazbene publike i kritike, predstavlja svoj novi singl Pazim što želim – drugi po redu s nedavno objavljenog debitantskog albuma Palo Santo. Uoči velike koncertne promocije u legendarnoj Tvornici kulture 26. lipnja, ovaj singl donosi novo poglavlje u njihovom glazbenom izričaju, koji se kao rijetko koji danas, može opisati jedinstvenom sintagmom – sevdah grunge.