Nikola Filić je dokazao da je sve moguće: Sportaš koji je osvojio modni svijet – kako je to postigao?
Nikola Filić, nekadašnji profesionalni košarkaš, danas je prepoznatljivo ime na hrvatskoj modnoj sceni kao osnivač i kreativna snaga iza brenda BOMBER Clothing. Njegova priča je inspirativna kronika o prelasku iz sporta u modni svije koja dokazuje kako strast, disciplina i vizija mogu stvoriti nešto posebno čak i u najizazovnijim trenucima.
Tijekom pandemije, suočen s neizvjesnošću sportske karijere nakon operacija i zastoja na tržištu, Nikola Filić je odlučio usmjeriti energiju u razvoj svog brenda, koji je od hobija postao ambiciozan projekt s dugoročnom vizijom.
U razgovoru nam otkriva kako je iskustvo s košarkaških terena oblikovalo filozofiju brenda BOMBER, zašto vjeruje da je streetwear njegova platforma za kreativno izražavanje te kako je uspio Hrvatsku staviti na modnu mapu. BOMBER nije samo odraz njegovog osobnog razvoja, već i svjedočanstvo o tome kako sport i moda, naizgled nepovezani svjetovi, mogu pronaći zajednički jezik.
Nikola Filić za HELLO! Croatia: Dok sam igrao košarku, Bomber je bio moj hobi
Uz mnogo izazova, od učenja o modnoj industriji do pozicioniranja na međunarodnom tržištu, Nikola dijeli detalje o tome kako je izgradio brend koji je istovremeno autentičan i inovativan. Njegova priča nadilazi granice sporta i mode, dokazuje da snovi postaju stvarnost uz hrabrost i odlučnost.
Kako ste uspjeli uskladiti profesionalnu košarkašku karijeru s vođenjem modnog brenda?
Dok sam igrao košarku, Bomber je bio moj hobi – izrastao je u ozbiljan posao tek nakon što sam prestao s profesionalnim igranjem. Tijekom pandemije, kad sam ostao bez ugovora i nisam znao što će biti s mojom karijerom, donio sam odluku. Tada sam uzeo svoj ured, prestao koristiti sobu kao skladište i formirao tim. Od tada smo ozbiljno krenuli u razvoj brenda. Još dvije sezone sam igrao, ali vidio sam da je Bomber dugoročna vizija. Košarka, koja mi je bila prva ljubav, postala je neizvjesna zbog operacija koljena i teškoća u pronalaženju kluba nakon pandemije. Sjeo sam, stavio sve na papir i odlučio da ću se posvetiti poslovanju. Bila je to emotivna i teška odluka jer je moj identitet bio vezan uz košarku, ali danas sam sretan što sam krenuo u smjeru u kojem sam sada. Da nije bilo košarke, ne bi bilo ni Bombera.
Što vas je inspiriralo da pokrenete BOMBER Clothing, s obzirom na vašu sportsku pozadinu?
Još u srednjoj školi, imao sam ideju da pokrenem svoj brend. Tada je bio Russell Brown, brend nogometaša Dejana Lovrena, i to mi je izgledalo super. Bila je to neka spontana inspiracija koja je počela rasti. I onda 2016. godine, nakon prve profesionalne sezone u Italiji, vratio sam se na ljeto u Zagreb i odlučio pokrenuti Bomber. Nisam ni mogao zamisliti da će brend biti ovo što je danas, ali sad kad se osvrnem, jako sam ponosan na put koji smo prošli. Mislim da smo tek na početku i da imamo stvarno velike planove. Cilj nam je staviti Hrvatsku na svjetsku modnu mapu, i vjerujem da to možemo postići. Iako je put bio pun izazova, svaka prepreka nas je zapravo još više učvrstila i dala nam motivaciju da postanemo bolji.
Kako definirate stil BOMBER Clothinga i što ga izdvaja na hrvatskoj modnoj sceni?
Bomberova baza stila je definitivno streetwear, no iz godine u godinu nastojim dodati nove elemente i stilove koji odražavaju moj osobni razvoj. Ne pratim trendove, nego se usmjeravam na DNA brenda, koji je za mene kao platno na kojem prenosim svoje emocije, stavove prema svijetu, zajednici i glazbi koja me oblikuje. Bomber nije samo brend, to je moj način izražavanja, pa je teško definirati ga jer se razvija zajedno sa mnom. Svaka kolekcija je poput novog poglavlja u mom životu, jer se temelji na mom osobnom mentalnom i emocionalnom rastu. Ali da, osnova je streetwear, jer to najbolje odražava duh brenda.
Koji su najveći izazovi s kojima ste se suočili pri ulasku u modnu industriju kao sportaš?
Mislim da najveći izazov nije bio sam ulazak u industriju s obzirom na to to da sam sportaš, jer je Bomber zapravo bio moj hobi. Pravi izazov bio je nepoznavanje same modne industrije. Nisam imao formalno obrazovanje u tom području, pa sam učio i na greškama. Kroz godine sam uspio prikupiti znanje istražujući industriju, komunicirajući s ljudima iz tog svijeta i koristeći iskustva koja sam stjecao. Tek sada, nakon osam godina, mogu s većom sigurnošću reći da imam osnovno razumijevanje o tome kako sve funkcionira. Iako imam neko znanje, s 27 godina osjećam da imam još puno prostora za rast i učenje. Taj razvoj je proces koji traje, a svaka nova godina donosi nove izazove i prilike za napredak.
Kako je Vaše sportsko iskustvo utjecalo na dizajn i filozofiju Vašeg brenda?
Moje sportsko iskustvo, s obzirom na to da sam playmaker, definitivno je oblikovalo dizajn i filozofiju Bomber brenda. U košarci, morao sam razmišljati nekoliko koraka unaprijed – predvidjeti igru, donositi brze, kreativne odluke u trenutku, ali uvijek s dugoročnom strategijom na umu. Ta sposobnost razmišljanja unaprijed i prilagodbe različitim situacijama savršeno se preslikava na moj pristup brendu.
Kao sportaš, naučio sam važnost discipline i strategije. Bomber nije samo reakcija na trenutne modne trendove, nego je dugoročna vizija. Uvijek gledam deset koraka unaprijed, ne samo na sljedeću kolekciju, već i na to gdje želim da brend bude za nekoliko godina. Baš kao što sam u košarci radio na tome da moj tim ide prema istom cilju, sada radim na tome da moj brend bude utemeljen na istim principima: dugoročna stabilnost, vizija, kreativnost i prilagodljivost.
Smatrate li da je hrvatska modna scena spremna za inovativne streetwear brendove poput Vašeg?
Kada sam prije osam godina pokrenuo Bomber, hrvatska scena definitivno nije bila spremna za nešto poput našeg brenda. Streetwear kod nas nije postojao u onom obliku u kojem je danas tu, a oversized krojevi i slični trendovi bili su potpuno nepoznati. Međutim, kroz vrijeme smo uspjeli stvoriti nišu i pozicionirati se kao jedan od pionira tog stila u Hrvatskoj.
Budući da sam igrao u Milanu, vidio sam kako se mladi ondje oblače, kako streetwear kultura već ima duboke korijene i širi se na sve strane. To je bila velika inspiracija za pokretanje Bombera u Hrvatskoj, koja je tada bila daleko iza ostatka svijeta po pitanju modne scene. Danas vidim kako se kod nas prihvaća streetwear i kako je taj stil postao neizostavan dio svakodnevne mode. Drago mi je što smo mi, praktički, bili prvi koji smo uveli te inovativne elemente, i to nas je definitivno istaknulo na hrvatskoj modnoj sceni. Bomber je postao sinonim za hrvatski streetwear, a mislim da danas nismo samo na hrvatskom tržištu, već i na svjetskoj mapi– kao brend koji je uspio prepoznati i oblikovati pravu evoluciju mode u našoj zemlji.
Kako ste uspjeli pozicionirati BOMBER Clothing na međunarodnom tržištu?
Pozicioniranje Bomber Clothinga na međunarodnom tržištu bilo je strateški osmišljeno kroz izgradnju stabilnog, visokokvalitetnog brenda, a ne brzih, kratkoročnih uspjeha. Od početka, cilj je bio stvoriti brend koji će biti prepoznatljiv kao high-end, s ograničenim količinama i pažljivim pristupom ekskluzivnosti. Nismo željeli biti još jedan “Instagram brend” – umjesto toga, cilj nam je bio izgraditi dugoročnu prisutnost u industriji, što smo postigli kroz pažljiv razvoj storytellinga i brend filozofije.
Kroz razvoj brenda i suradnju s globalnim ambasadorima, među kojima su poznati celebrityji, uspjeli smo stvoriti prepoznatljivost koja nas je izdigla iznad standardnih brendova u industriji. Nismo se fokusirali na brzo širenje, nego smo dosljedno radili na jačanju identiteta brenda i njegovoj prisutnosti na ključnim tržištima. Kao rezultat toga, danas je Bomber više od Instagram brenda; imamo showroom u Milanu koji upravlja međunarodnim poslovanjem i pomaže u daljnjoj globalnoj ekspanziji.
Ovaj stabilan, strateški pristup omogućio nam je da izgradimo prisutnost u industriji, koja sada nije samo prepoznatljiva među influencerima, već ima solidno mjesto u modnoj sceni.
Koje su ključne strategije koje ste koristili za izgradnju prepoznatljivosti brenda?
Ključne strategije koje smo koristili za izgradnju prepoznatljivosti brenda Bomber temelje se na dosljednosti i kvaliteti, a ne na brzim marketinškim trikovima. Već od početka, stavili smo fokus na dugoročnu izgradnju stabilnog brenda. Nismo se željeli baviti trenutnim trendovima niti biti još jedan brend koji slijedi modne valove. Umjesto toga, stvarali smo visokokvalitetan proizvod s jasnom filozofijom i storytellingom koji je bio usmjeren na našu viziju, emocije i vrijednosti koje želimo prenijeti kroz dizajn.
Jedna od ključnih strategija bila je i stvaranje ograničene dostupnosti proizvoda. Fokusirali smo se na ekskluzivnost i ne želimo biti brend koji je lako dostupan svima u velikim količinama. Time smo stvorili dojam visoke vrijednosti i želje za posjedovanjem našeg brenda.
Zadnja važna stavka bila je usmjerenost na pravi tip ambasadora i influencera. Kroz suradnje sa svjetski poznatim celebrityjima, koji se uklapaju u našu filozofiju, stvorili smo prepoznatljivost ne samo na društvenim mrežama, već u cijeloj industriji. Kroz ove korake smo uspjeli pozicionirati Bomber ne samo kao Instagram brend, već kao brand s dugoročnim ciljem, prisutnošću u industriji, te showroomom u Milanu koji upravlja međunarodnim poslovanjem.
Ova kombinacija kvalitete, ekskluzivnosti i strateškog marketinga kroz stvaranje pravih partnerskih odnosa omogućila je Bomberu da postane brend prepoznatljiv na globalnoj modnoj sceni. Također, pažljivo smo birali naše retail partnere, među kojima je i jedan od najprestižnijih, Luisaviaroma, koji je dodatno osnažio naš status na međunarodnom tržištu.
Kako balansirate između komercijalnog uspjeha i kreativne vizije u dizajnu?
Balansirati između komercijalnog uspjeha i kreativne vizije u dizajnu nije lako, ali mi smo to postigli zahvaljujući vrlo pažljivom pristupu. Bomber je brend koji se uspješno balansira između underground i komercijalnog tržišta. To je nešto što dolazi iz mog osobnog pozicioniranja, gdje vidim važnost komercijalnog aspekta za širenje brenda, ali isto tako znam da dizajni ne mogu biti isključivo usmjereni na komercijalnu publiku. Stvaramo komercijalno atraktivne komade, ali i komade koji odražavaju našu kreativnost i ideje, često u obliku ograničenih serija koje nisu namijenjene široj publici.
Zamislite to kao gradnju kuće. Temelji koje postavljamo su funkcionalni, stabilni i komercijalni, dok se na tim temeljima igramo s detaljima – jedinstvenim dizajnom i idejama koje nas razlikuju. Ključ je u tome da ostanemo vjerni svojim vrijednostima i identitetu brenda, a istovremeno budemo u stanju prilagoditi se tržištu i njegovim zahtjevima. Na taj način održavamo ravnotežu između kreativnog izraza i komercijalnog uspjeha.
Koji su vaši kriteriji pri odabiru materijala i proizvodnih partnera za vaše kolekcije?
Pri odabiru materijala i proizvodnih partnera, najvažniji kriterij za nas je kvalitetna i transparentna komunikacija. Još uvijek nemamo posebnu osobu u timu koja se bavi isključivo pronalaskom tkanina, pa to radimo mi, Antonija i ja, u suradnji s našim tvornicama.
Proces počinje iz dizajna – razmišljamo o tome kako želimo da dizajn izgleda u stvarnosti, ali i kako želimo da se materijali ponašaju. Odabir gramaže, teksture i ponašanja tkanina je ključan, jer o tome ovisi cijeli izgled i funkcionalnost kolekcije.
Ono što je važno je da pažljivo planiramo svaki korak, od dizajna do odabira materijala, i održavamo stalnu komunikaciju s našim proizvodnim partnerima. Ovaj proces omogućava nam da ostanemo vjerni kvaliteti, ali i da uspješno implementiramo inovacije u svakom komadu.
Kako vidite budućnost streetwear mode u Hrvatskoj i regiji?
Vidim da sve više mladih ljudi pokreće svoje vlastite brendove, i to mi je izuzetno drago. To je definitivno znak da streetwear postaje sve snažniji i prisutniji, a vjerujem da je Bomber bio jedan od pokretača tog procesa u našem društvu. Drago mi je što moj rad i moj brend inspiriraju druge mlade ljude da krenu tim putem. To je dokaz da streetwear kultura raste, ne samo kod nas, nego globalno, i sretni smo što imamo priliku biti dio tog pokreta.
Koji su vaši planovi za širenje brenda u sljedećim godinama?
U sljedećim godinama planiramo se fokusirati na daljnje širenje brenda i njegovu prisutnost na međunarodnom tržištu. Želimo nastaviti graditi naš stabilan, visokokvalitetan imidž i proširiti distribuciju u premium retail partnerstva, a jedan od naših ključnih partnera već je Luisaviaroma. Uz to, nastavit ćemo razvijati naš showroom u Milanu, što će omogućiti još bolju povezanost s globalnim tržištem. Očekujem da će Bomber postati još prepoznatljiviji na međunarodnoj modnoj sceni, te se nadamo daljnjem rastu i angažmanu s, celebrityjima i ambasadorima koji će naš brend predstavljati na globalnoj razini.
Također, planiramo proširiti našu ponudu s novim kolekcijama, uključujući nove kategorije proizvoda, te nastaviti s inovacijama i unikatnim dizajnima koji se uklapaju u našu dugoročnu viziju. Uvijek ćemo nastojati balansirati između komercijalnog uspjeha i kreativne slobode, a širenje na nova tržišta bit će ključan dio našeg razvoja.
Kako se nosite s kritikama?
S kritikama se nosim odlično jer ih vidim kao priliku za rast i razvoj. Moji partneri nisu samo poslovni suradnici, već i mentori koji dijele istu viziju o budućnosti Bombera. Svi imamo zajednički cilj – da postanemo snažan brand na high-end streetwear tržištu u godinama koje dolaze. To je vrlo zdrav pristup poslovanju jer se temelji na stalnom učenju, adaptaciji i unapređenju. Kritike koje dolaze iz industrije doživljavam kao smjernice za daljnje napredovanje, a kao netko tko se stalno razvija, uvijek sam spreman učiti i rasti zajedno s brendom.
Postoji li određena slavna osoba ili influencer s kojim biste željeli surađivati?
S obzirom na našu streetwear pozadinu, sigurno bi bila nevjerojatna prilika surađivati s nekim poput Kanyea Westa. On je godinama oblikovao streetwear industriju, a njegov brend Yeezy postavio je nove standarde u modnom svijetu. Iako je kontroverzan, njegov utjecaj na modu, posebno u spajanju visoke mode i streetweara, ne može se zanemariti.
Osim njega, suradnja s Justinom Bieberom i Zaynom Malikom također bi bila fantastična. Oba umjetnika imaju ogroman utjecaj na globalnu modnu scenu, a njihov stil i estetski izbori u velikoj su mjeri oblikovali streetwear kulturu posljednjih godina. Zayn, s njegovim ekscentričnim modnim odabirom, i Justin, koji je često viđen u streetwear komadima, savršeno se uklapaju u filozofiju Bombera.
Takve suradnje ne samo da bi proširile prepoznatljivost brenda, već bi i omogućile stvaranje komada koji će biti izuzetno traženi.
Što biste savjetovali mladim dizajnerima i poduzetnicima koji žele ući u modnu industriju?
Savjetovao bih im da se usmjere na dugoročan razvoj, umjesto na brzi uspjeh. U početku je bitno ulagati u svoje znanje o brendu, distribuciji, prodaji i strategijama. Ne treba se oslanjati na ideju brzog novca, već na stvaranje solidne osnove kroz godine rada i učenja. Izuzetno je važno razumjeti tržište, kako doći do kupaca, kako komunicirati svoj brend i kako održavati konzistentnost.
Također, savjetujem da budu strpljivi i da ne očekuju instantnu popularnost. Modna industrija zahtijeva puno truda, ustrajnosti i prilagodbe. Umjesto da se usmjere na brojke, trebaju se fokusirati na kvalitetu svog rada i izgradnju prepoznatljivosti kroz originalnost i autentičnost. Prvo treba stvoriti snažnu osnovu, a tek onda širiti brend. Kroz to, s vremenom dolaze i prilike za rast. Najvažnija je dugoročna strategija i konstantno učenje iz vlastitih iskustava.
Koji je trenutak u Vašoj dosadašnjoj modnoj karijeri na koji ste najponosniji?
Jedan od najljepših trenutaka u mojoj dosadašnjoj modnoj karijeri sigurno je bio kada smo postali dostupni na Luisaviaromi, jednoj od najpoznatijih luksuznih online trgovina, gdje je naš brend pronašao svoje mjesto među velikim imenima. Također, ponosan sam što su naš brend nosili celebrityji poput NBA igrača i poznatih pjevača, što je stvarno potvrda da smo postigli prepoznatljivost u globalnoj modnoj sceni.
Međutim, možda najposebniji trenutak za mene bila je revija u 2023. godini, kada smo uspjeli dovesti Coronu kao glavnog partnera. To je bila prekretnica jer smo na tom događaju pokazali ne samo naš rad, nego i povezanost s industrijom koja se sve više otvara i raste. Ta revija bila je pravo ostvarenje sna, jer smo kroz nju potvrdili svoju poziciju i kao relevantan brend na visokom streetwear tržištu.
Što je sljedeće za Nikolu Filića i BOMBER Clothing?
Sljedeće za mene i Bomber je proširiti distribuciju naše FW25 kolekcije koju ćemo prikazivati u siječnju, a potom napraviti još veći iskorak sa SS26 kolekcijom. Cilj mi je nastaviti graditi dugoročnu viziju brenda bez forsiranja brzih rješenja i stalnog ubrzanja, već se usmjeriti na stabilan rast i kvalitetu. Ne znam kamo će me točno odvesti, ali uživam u ovom putovanju, svaki korak je važan, i radujem se svemu što nas čeka.
Nakit je poklon koji baš nikada ne razočara. U našoj kulturi oduvijek se poklanjao zlatni nakit, ne samo zbog njegove ljepote, već i zbog svega onoga što simbolira - sigurnost, bogatstvo, poštovanje, ljubav.
Kering i Bottega Veneta s ponosom objavljuju imenovanje Louise Trotter za novu kreativnu direktoricu ove renomirane modne kuće, otvarajući uzbudljivo novo poglavlje u kreativnom razvoju brenda.
Slavsocks, brend koji već četvrtu godinu zaredom obuva regiju u stilu, i ove je godine ostao vjeran svom zaštitnom vibeu – BMK. Ova jednostavna, a univerzalna mantra ravnodušnosti, duhovitosti i slobode pruža savršenu platformu za izražavanje svih nijansi balkanskog duha. Bez obzira jeste li ljuti, nostalgični ili jednostavno neopterećeni, BMK omogućuje da budete ono što jeste – bez izgovora i objašnjenja.
Spektakularna Maison Margiela Artisanal revija u siječnju, koja je oduševila modne entuzijaste diljem svijeta, označila je labuđi pjev Johna Galliana u ovoj kući. Dizajner je, nakon deset godina na čelu Margiele, objavio emotivnu poruku na Instagramu u kojoj je najavio svoj odlazak.