Ona stvara modu koja priča priče: Amanda Berišaj otkriva kako spaja tradiciju, emociju i inovaciju – i sanja Pariz i Milano
Amanda Berišaj, mlada dizajnerica iz Crne Gore, svojim radom spaja tradiciju i moderni dizajn, stvarajući odjeću koja priča priče. Moda za nju nije samo odjeća, već emotivni izraz koji prenosi osobne i kulturne narative. Inspiraciju pronalazi u obitelji, osobito u baki Tolji Berišaj, koja čuva i izrađuje albansku tradicionalnu nošnju. Upravo ta veza s tradicijom oblikovala je Amandin kreativni identitet i motivirala je na stvaranje kolekcije Across Generations, s kojom je debitirala na Montenegro Fashion Weeku.
Amanda vjeruje da odjeća bez emocije nema dušu, zato svaka njezina kreacija nosi priču i simboliku. Forma, materijal i detalj postaju alati kroz koje izražava inovativnu reinterpretaciju klasičnih silueta. Njezina filozofija kombinira tradiciju, emociju i inovaciju – tri riječi koje sažimaju njezin dizajnerski put. Prilikom rada na projektu s brendom eNVy room, Amanda je spojila eleganciju bridal estetike s funkcionalnošću svakodnevne odjeće. Ručno izrađeni materijali i pažljivo konstruirani detalji postali su njezin osobni pečat. Balansiranje između poštovanja DNK brenda i unošenja vlastitog stila pokazalo je njezinu sposobnost kreativnog pristupa. Izazov i inspiracija idu ruku pod ruku, a rezultat je komad koji je nosiv, sofisticiran i emotivno nabijen.
Amanda ističe važnost obrazovanja, posebno ulogu Tekstilno-tehnološkog fakulteta u Zagrebu, koji je oblikovao njezin profesionalni i konceptualni pristup. Sudjelovanje u prestižnom projektu i prikazivanje rada u Muzeju suvremene umjetnosti potvrđuje njezin talent i predanost. Njezina vizija mode kao most između umjetnosti, tradicije i suvremenosti čini svaki komad posebnom pričom. Amanda već sada gradi vlastiti brend „Brez“, spajajući ručni rad s modernim estetikama.
Za deset godina vidi sebe na međunarodnim pistama, s ateljeom u kojem se rađaju kolekcije s jasnim identitetom. Njezina moda spaja Balkan s globalnim trendovima, čuvajući kulturno nasljeđe. Amanda Berišaj inspirira svojim primjerom, pokazujući kako mladi dizajneri mogu stvarati umjetnost kroz odjeću. Svaki njezin projekt potvrđuje da moda može biti i nositelj priče, i simbol inovacije, i most između prošlosti i budućnosti.
Možete li se ukratko predstaviti i reći nam što Vas je dovelo do svijeta mode?
Zovem se Amanda Berišaj, imam 23 godine i dolazim iz Crne Gore. Završila sam srednju stručnu školu „Spasoje Raspopović“ u Podgorici za tehničara modnog dizajna, a zatim sam nastavila osnovne studije na Univerzitetu Donja Gorica, također u Podgorici. Trenutno pohađam diplomski studij modnog dizajna na Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zagrebu. Moj ulazak u svijet mode počeo je u djetinjstvu jer sam od malih nogu pokazivala ljubav prema crtanju i estetici. Najveću inspiraciju dobila sam od bake Tolje Berišaj, koja već desetljećima izrađuje albansku tradicionalnu nošnju i čuva je od zaborava. Ona mi je pokazala koliko je važno prenositi tradiciju na nove generacije i upravo to me oblikovalo kao dizajnericu. Ta priča me inspirirala da kreiram diplomsku kolekciju Across Generations, s kojom sam debitirala na Montenegro Fashion Weeku. Kolekcija je spojila tradicionalnu albansku nošnju i suvremene krojeve, čime sam povezala nasljeđe i suvremenu estetiku. Moda za mene nikada nije bila samo odjeća, već umjetnički izraz i način da se ispriča emotivna priča.
Što Vas osobno najviše pokreće u procesu stvaranja – emocija, forma, materijal ili nešto drugo?
Najviše me pokreće emocija, jer vjerujem da odjeća bez emocije nema dušu. Svaka moja kreacija nosi sa sobom priču, bilo da je inspirirana tradicijom, sjećanjem na prošlost ili mojim osobnim doživljajem. Osim emocije, važnu ulogu igra i forma – volim polaziti od tradicionalnih krojeva i silueta koje zatim reinterpretiram u suvremenom kontekstu. Materijal mi je također ključan jer diktira kako će ideja izgledati kada oživi na tijelu. Posebno me inspirira kombinacija grubih, tradicionalnih materijala s finijim i modernijim teksturama. Proces stvaranja za mene nije samo tehnički, već i duboko emotivan i intuitivan čin. Često mi se dogodi da inspiraciju pronađem u detalju koji drugi možda ne bi primijetili, poput veza na starom komadu tkanine ili pokreta u narodnom plesu. Najveći izazov je spojiti prošlost i sadašnjost tako da rezultat bude nosiv i suvremen. Uvijek se trudim da svaka kreacija nosi moj potpis i da izazove emociju kod onoga tko je vidi ili nosi.
Kada biste morali svoj dosadašnji rad opisati u tri riječi, koje bi to bile?
Moj dosadašnji rad opisala bih riječima: tradicija, emocija i inovacija. Tradicija jer je ona temelj svega što radim – od inspiracije do finalne kreacije. Emocija jer vjerujem da bez unutrašnjeg osjećaja i osobne priče moda ostaje samo površinska. Inovacija jer svaki put pokušavam pronaći novi način da unesem suvremeni duh u nešto što vuče korijene iz prošlosti. Te tri riječi su zapravo moj identitet u modnom stvaralaštvu. Kada pogledam svoje kolekcije, od prvih studentskih radova pa sve do diplomskog projekta, uvijek vidim tu nit koja povezuje ono staro i ono novo. U mom procesu rada emocija se pretače u oblik, a tradicija se modernizira kroz inovativne pristupe materijalima i formama. Smatram da su upravo te tri riječi najjasniji opis onoga što želim prikazati kroz modu.
Kako ste reagirali kada ste saznali da ste odabrani da budete dio ovog projekta uz eNVy room?
Osjećaj je bio nevjerojatan, ispunjen ponosom i zahvalnošću. Kada sam saznala da sam odabrana za ovako važan projekt, prvo sam pomislila na sve godine učenja, rada i truda koje su me dovele do tog trenutka. Suradnja s brendom kao što je eNVy room je ogromna čast – oni su jedan od najprepoznatljivijih modnih brendova u regiji. Također sam osjetila i određenu odgovornost – biti dio ovog projekta znači pokazati svoj puni potencijal i opravdati povjerenje koje mi je ukazano. Za mene je to bila potvrda da sam na pravom putu i da se sav trud isplatio. Također sam osjetila veliku motivaciju da idem dalje i da nastavim graditi svoj stil i identitet. Bila sam sretna što se moj rad prepoznaje i što ga imam priliku predstaviti kroz ovako prestižan okvir. Taj trenutak će mi ostati duboko urezan u sjećanje kao jedan od ključnih u mojoj dosadašnjoj karijeri.
Koja je bila Vaša početna ideja pri odabiru bridal modela i što Vas je u njemu privuklo?
Kada sam birala bridal model, privukla me elegancija i sofisticiranost Envyroom vjenčanice koja odiše bezvremenskim stilom. Željela sam istražiti kako se bridal estetika može prenijeti u svakodnevni i poslovni kontekst, a da se pritom ne izgubi doza svečanosti. Moja početna ideja bila je stvoriti komad koji ima bridal duh, ali funkcionalnost svakodnevne odjeće. Inspiraciju sam pronašla u čistim linijama vjenčanice i raskošnim detaljima, što je bio savršen temelj za moju reinterpretaciju. Vidjela sam priliku da taj model predstavim kao most između svečanih i casual komada. Željela sam istražiti kako dizajn može pričati priču o ženstvenosti i snazi, a istovremeno biti nosiv. Privukao me izazov stvaranja odjevnog predmeta koji će zadržati emocionalnu vrijednost bridal mode, ali će dobiti novu svrhu. Oduvijek me fascinirala ideja transformacije odjevnih predmeta iz jednog konteksta u drugi, što je ovdje bio ključni koncept. Smatrala sam da ovaj model ima potencijal za naglašavanje ženstvenosti kroz jednostavnost kroja. Upravo ta kombinacija svečanog i funkcionalnog privukla me i motivirala u odabiru bridal modela.
Na koji ste način reinterpretirali odabranu vjenčanicu i koliko ste u nju unijeli svog osobnog rukopisa?
Pri reinterpretaciji sam zadržala osnovnu liniju Envyroom vjenčanice, ali sam je prilagodila svakodnevnoj i poslovnoj modi. Odabrala sam kroj koji podsjeća na svečanost vjenčanice, ali sam ga učinila modernijim i jednostavnijim za nošenje. Najveća promjena je u materijalu – odlučila sam koristiti ručno izrađeni plet koji sam sama izradila, čime sam unijela toplinu i tradiciju. Gornji dio prsluka postao je centralni element dizajna i moj osobni pečat. Inspiraciju za široke nogavice pronašla sam u voluminoznoj silueti originalne vjenčanice. Kopčanje na leđima preuzeto je iz bridal estetike, ali je tehnički pojednostavljeno za svakodnevnu upotrebu. Na taj način sam spojila funkcionalnost i simboliku. Moj osobni rukopis vidi se i u odabiru boja koje naglašavaju prirodnost i minimalizam. Željela sam da komad odiše jednostavnošću, ali i da ima unikatnost koju donosi ručni rad. Tako sam originalnu vjenčanicu pretvorila u dizajn koji se može nositi izvan svečanih prilika, a i dalje nosi priču i eleganciju bridal mode.
Koliko je za Vas bilo izazovno balansirati između poštovanja estetike eNVy rooma i stvaranja nečeg potpuno novog?
Bilo je izazovno, ali i inspirativno. Estetika eNVy rooma nosi snažan pečat elegancije, ženstvenosti i sofisticiranosti, i to je nešto što sam željela poštovati. Međutim, moj zadatak bio je i da unesem dio sebe, svog stila i vizije u tu formu. Najveći izazov bio je pronaći balans – kako ostati vjerna njihovom DNK, a istovremeno pokazati autentičnost. To je proces koji zahtijeva istraživanje, analizu i osjećaj za mjeru. Morala sam paziti da moj dizajn ne ode predaleko od bridal koncepta, ali i da ne izgubi moju osobnu priču. Inspiracija tradicijom pomogla mi je u tome, jer ona prirodno unosi dodatni sloj značenja u dizajn. Na kraju sam shvatila da upravo kroz taj balans nastaju najzanimljiviji rezultati. Za mene je to iskustvo bilo škola i prilika da testiram svoje granice kao dizajner.
Možete li nam otkriti neki detalj ili tehnički postupak u Vašem radu na koji ste posebno ponosni?
Posebno sam ponosna na ručno izrađeni materijal koji sam koristila za gornji dio prsluka. Sama izrada zahtijevala je strpljenje i preciznost jer sam željela da materijal podsjeća na tradicionalne teksture i ručni rad iz prošlih vremena. Plet je postao ključni vizualni i simbolički element jer nosi u sebi priču i vrijednost zanatskog rada. Također sam ponosna na to što sam uspjela postići balans između voluminoznih nogavica i minimalističkog gornjeg dijela. Konstrukcija hlača inspirirana je bridal krojevima, ali je tehnički prilagođena modernom i poslovnom stilu. Kopčanje na leđima pažljivo sam osmislila kako bi zadržalo dojam elegancije, a istovremeno bilo praktično. Detalji spojeva i krojenja izvedeni su precizno kako bi naglasili jednostavnost i čistoću linija. Veliki izazov bio je spojiti materijale različitih tekstura u skladnu cjelinu. Uspjela sam stvoriti komad koji izgleda jednostavno, iako iza njega stoji kompleksan proces konstrukcije i izrade. To je detalj koji najviše govori o mom dizajnerskom pristupu i ljubavi prema ručnom radu.
Što za Vas znači činjenica da će Vaši radovi biti prikazani u Muzeju suvremene umjetnosti, pred publikom i industrijom?
To je ogromna čast i jedan od najposebnijih trenutaka u mojoj dosadašnjoj karijeri. Muzej suvremene umjetnosti je prostor koji simbolizira kreativnost, inovaciju i ozbiljnost, i samo prikazivanje u takvom okruženju daje težinu radu svakog dizajnera. Za mene je to prilika da pokažem svoj dizajn ne samo publici, već i profesionalcima iz industrije. To je trenutak kada moj rad postaje dio šire kulturne priče, a ne samo modne priče. Osjećam ponos, ali i odgovornost jer želim da moj rad ispriča priču koja će inspirirati druge. Također je to potvrda da moda nije samo odjeća, već i umjetnički izraz vrijedan mjesta u muzeju. Taj trenutak me dodatno motivira da nastavim graditi svoju karijeru s istim žarom i predanošću.
Kako gledate na ulogu Tekstilno-tehnološkog fakulteta u formiranju mladih dizajnera u Hrvatskoj?
Tekstilno-tehnološki fakultet ima ključnu ulogu u formiranju mladih dizajnera, jer daje čvrste temelje kako u teoriji, tako i u praksi. Za mene je to mjesto gdje sam naučila ne samo tehničke vještine, već i kako razmišljati konceptualno i strateški. Fakultet povezuje studente sa stvarnim projektima i industrijom, što je izuzetno važno za razvoj. Profesori i mentori nas potiču da istražujemo vlastiti stil, ali i da razumijemo tržište i realne zahtjeve mode. Smatram da TTF pruža odličnu platformu za kreativce koji žele graditi ozbiljnu karijeru. Istovremeno, kroz razne izložbe i suradnje, fakultet otvara vrata studentima prema javnosti. Za mene je upravo to iskustvo bilo presudno u mom razvoju. Vjerujem da bez tog obrazovanja ne bih bila spremna za ovakve projekte i izazove.
Koji je, po Vašem mišljenju, najveći doprinos brenda eNVy room hrvatskoj modi i koliko Vas je njihova estetika inspirirala?
Najveći doprinos eNVy rooma vidim u tome što su uspjeli spojiti sofisticiranost i romantiku s modernim izrazom. Njihove vjenčanice i kolekcije postale su sinonim za eleganciju u Hrvatskoj, a mnoge žene upravo u njima prepoznaju idealan spoj klasičnog i suvremenog. Inspirirala me njihova sposobnost da dosljedno grade svoj identitet, ali i da stalno iznenađuju novim idejama. Njihova estetika me motivirala da razmišljam o tome kako se i ja mogu izraziti kroz čiste linije i prepoznatljive detalje. Posebno mi je važno to što su uspjeli izgraditi brend koji ima jasno prepoznatljiv DNK. To je ono čemu i ja težim – da moj rad uvijek nosi moj pečat, čak i kada reinterpretiram nešto što već postoji. ENVy room je brend koji pokazuje kako upornost, vizija i estetika mogu stvoriti snažnu priču na regionalnoj modnoj sceni.
Kako biste opisali aktualnu modnu scenu u Hrvatskoj – što je ono što Vas veseli, a gdje vidite prostor za napredak?
Aktualna modna scena u Hrvatskoj je raznolika i sve više otvorena mladim dizajnerima, što me posebno veseli. Postoji snažna energija i želja da se stvara nešto autentično, a istovremeno globalno relevantno. Veseli me činjenica da publika počinje prepoznavati domaće brendove i da raste interes za lokalnu modu. Ipak, mislim da još uvijek ima prostora za jaču podršku mladim dizajnerima, posebno u smislu komercijalizacije i plasiranja kolekcija. Potrebno je više platformi koje bi povezale dizajnere s tržištem i omogućile im da svoje ideje pretvore u održive brendove. Također, vidim prostor za napredak u jačoj promociji održive mode, jer je to budućnost kojoj svi moramo težiti. Hrvatska ima ogroman potencijal, talentirane ljude i bogatu kulturnu tradiciju koja može biti inspiracija za jedinstvene kolekcije. Vjerujem da će modna scena postajati sve snažnija i prepoznatljivija i izvan granica zemlje.
Što mislite da je presudilo da baš Vi budete izabrani među studentima koji će sudjelovati u ovom projektu?
Vjerujem da je presudila kombinacija kreativnosti, jasne vizije i tehničke preciznosti. Moj dizajn je pokazao kako se bridal estetika može reinterpretirati u nešto nosivo i suvremeno, a pritom zadržati emociju i priču. Posebno se istaknula ideja ručno izrađenog materijala, koja projektu daje unikatnu vrijednost i povezuje tradiciju s modernim dizajnom. Smatram da je komisija prepoznala moj fokus na detalje, konstrukciju i odabir materijala. Moj rad odražava balans između minimalizma i izražajnosti, što ga čini vizualno snažnim i konceptualno zanimljivim. Osim estetskog pristupa, uložila sam trud da model bude praktičan i nosiv u različitim kontekstima. Upravo ta funkcionalnost u spoju s inspiracijom iz bridal mode dala je projektu dodatnu dimenziju. Mislim da je presudilo i to što moj dizajn pokazuje razumijevanje modne tradicije, ali i spremnost na inovacije. Kroz svoj rad željela sam predstaviti svoju osobnost i ljubav prema dizajnu kroz spoj starog i novog. Sve to je, vjerujem, utjecalo na odluku da budem izabrana za ovaj projekt.
Na koji način vidite svoju buduću suradnju s modnim brendovima i koliko Vam je važna ta poveznica između akademskog i profesionalnog svijeta?
Vidim je kao ključnu za svoj profesionalni razvoj. Suradnja s brendovima omogućava mladim dizajnerima da uče iz prakse i razumiju kako moda funkcionira na tržištu. Akademsko znanje daje temelje, ali tek kroz suradnju s brendovima dolazi do stvarne primjene i usavršavanja. Za mene je važno da zadržim svoj identitet, ali i da se otvorim prema novim iskustvima koja mogu obogatiti moj rad. Smatram da svaka suradnja tog tipa donosi novu perspektivu i uči nas kako balansirati kreativnost i funkcionalnost. Već sada sam počela graditi svoj brend „Brez“, a vjerujem da će suradnje s etabliranim kućama biti dragocjene za njegov daljnji razvoj. Ta poveznica između akademskog i profesionalnog svijeta je poput mosta – ona nas vodi iz sigurnog prostora u realnost tržišta. Za mene je to prilika za rast i širenje horizonta.
Kad zamislite sebe za deset godina, gdje biste voljeli biti – na kojoj modnoj pisti, u kojem ateljeu ili s kakvim projektom?
Za deset godina voljela bih imati svoj prepoznatljiv brend koji će biti prisutan na regionalnoj, ali i međunarodnoj modnoj sceni. Vidim sebe na pistama poput onih u Parizu ili Milanu, gdje bih predstavila kolekcije koje spajaju tradiciju Balkana s modernim globalnim trendovima. Željela bih imati svoj atelje u kojem bi se razvijale ideje i kolekcije koje nose jasnu poruku i identitet. Također se vidim u suradnji s muzejima i kulturnim institucijama, jer vjerujem da moda može biti most između umjetnosti i svakodnevnog života. Moj san je da moj brend bude sinonim za tradiciju u modernom ruhu i da se ljudi kroz moje kreacije povezuju s nasljeđem. Vjerujem da ću kroz upornost i ljubav prema onome što radim ostvariti taj cilj. Za mene moda nije samo posao, već životni poziv i način da ostavim trag.
Osvježite svoj stil uz popularne brendove Converse i Vans i iskoristite ekskluzivnu promociju u kojoj pri kupnji dva artikla drugi, jeftiniji, plaćate samo 0,10 eura.
Nova holiday kolekcija “Je suis à moi” brenda Moé donosi nježnu, ali snažnu poruku o ženi koja živi u skladu sa sobom i svojim ritmom, ženi koja ne traži tuđe potvrde i ne podliježe očekivanjima drugih, već u potpunosti pripada sebi i prostoru u kojem se osjeća najposebnije – u vlastitoj koži. Kolekcija, koja spaja profinjeni satenski sjaj, delikatnu talijansku čipku i siluete koje grle tijelo bez da ga sputavaju, zamišljena je kao oda intimnosti, ritualu samoće i slavlju vlastite snage i elegancije. Tri komada – NUIT, FLEUR i ÂME – simboliziraju tri stanja žene: njezinu noć, njezin procvat i njezinu dušu, dok svaki kroj evocira trenutke koje žena posvećuje samo sebi, svojoj nježnosti, svojoj snazi i svojoj tihoj eleganciji.
Ponekad se najvažnije stvari događaju u tišini. U kratkom trenutku prije žurbe, u dahu koji se produbi kad se sve drugo stiša, u onom osjećaju kada znaš da ne moraš nikamo stići da bi bila dovoljno. Upravo iz tih trenutaka nastala je nova MIAMIA kolekcija jesen/zima 2025./2026., “Trenutak koji traje”, zamišljena kao prostor u kojem žena može usporiti, biti prisutna i birati ono što joj istinski odgovara.
Newyorški metro – mjesto susreta, kontrasta i neočekivanih priča – sada je i inspiracija za najnoviju Métiers d’Art kolekciju Chanela. „Metro pripada svima. Studenti, tinejdžeri, inovatori, državnici – svi ga koriste. Poput filmskih junaka, svaki od njih piše svoju priču kroz ono što nosi“, opisuje Matthieu Blazy, umjetnički direktor modnih aktivnosti Chanela.
Nova eNVy room Bridal 2026 kolekcija predstavlja najveće i najraznovrsnije izdanje brenda do sada, a otvara i novo poglavlje u kojem se prepoznatljiv dizajnerski rukopis nadograđuje smirenim i promišljenim smjerovima. Kolekcija nastaje kao rezultat dugogodišnjeg razvoja estetike koja je brendu donijela snažnu poziciju u domaćoj bridal modi, a temelji se na jasnoj konstrukciji, pažljivo biranim materijalima i stabilnom osjećaju mjere.
Proljeće 2026. donosi kolekciju koja spaja ikonične siluete, reciklirane materijale i inovacije u održivosti, uz platformu za dijalog i promjene unutar modne industrije.
U svijetu gdje se moda sve rjeđe doživljava samo kao odjeća, a sve češće kao osobna poetika i manifest kreativnosti, CHANEL je povukao potez koji će se dugo prepričavati. Kuća je službeno objavila da je A$AP Rocky – glazbenik, glumac, ikona stila i čovjek koji podjednako lako mijenja ritam kao i estetike – postao njihov novi ambasador. I dok se modni svijet još pita može li nešto ovako biti očekivano, odgovor je jednostavan: kada je u pitanju Rocky, neočekivano je postalo njegov zaštitni znak.
Stigla je dugoočekivana zimska kolekcija brenda MINAMI. Riječ je o hrvatskom brendu koji je zadnjih pet godina dosljedan svojoj filozofiji spajanja profinjenosti i jednostavnosti. Naime, u svakom njegovom komadu vidljiva je ravnoteža između jasnog, oblikovanog kroja te opuštene siluete, stvarajući pritom prepoznatljiv osjećaj bezvremenskog luksuza koji naglašava modernu ženstvenost.
Britanski PR stručnjak tvrdi da su Harryjeve šale i medijski nastupi postali neučinkoviti te znak gubitka identiteta nakon odlaska iz kraljevske obitelji.
Glumac otkriva kako je politički govor o Tibetu doveo do dvadesetogodišnje zabrane prisustvovanja Oscaru i zašto nikada nije požalio što ga je izrekao.