Zatvoren 23. ZFF: Poetični trijumf filma ‘Vjetre, pričaj sa mnom’ i nedjeljni reprizni program koji produžava čaroliju festivala
Svečanom dodjelom nagrada i premijernom projekcijom najnovijeg filma Jima Jarmuscha Otac majka sestra brat u subotu navečer je u prepunoj dvorani CineStara Branimir službeno zatvoren 23. Zagreb Film Festival. Zatvaranje je proteklo u svečanoj, emotivnoj i vrlo živopisnoj atmosferi koju su svojim prisustvom dodatno obogatili brojni domaći i međunarodni gosti iz filmskog svijeta. Među njima su se istaknuli montažer Yorgos Mavropsaridis, brazilski scenarist Tibério Azul i francuski redatelj Léo Favier, a uz njih su bili i direktor festivala Boris T. Matić, izvršna direktorica Lana Matić te programska direktorica Selma Mehadžić.
Žiri dugometražnog igranog filma, u kojem su ove godine sjedile redateljica Una Gunjak, producent Meinolf Zurhorst i kustos Nicola Marzano, jednoglasno je nagradu Zlatna kolica dodijelio srpsko-hrvatsko-slovenskom filmu Vjetre, pričaj sa mnom redatelja Stefana Đorđevića. Žiri je u obrazloženju istaknuo da film donosi iskren i pažljivo isprepleten uvid u slojevitu obiteljsku dramu koja se ne oslanja na dramatične klišeje, nego gradi poetsku atmosferu kroz sugestivan zvučni pejzaž i vrlo lirične vizuale. U Đorđevićevo ime nagradu je preuzela koproducentica Vanja Jambrović, dok se redatelj publici obratio iz Vilniusa emotivnom videoporukom u kojoj je naglasio svoj dugogodišnji odnos sa Zagreb Film Festivalom.
U natjecateljskom programu kratkometražnog filma i Kockica žiri koji su činili Sara Alavanić, Bard Ydén i Ivan Ramljak donio je tri važne odluke. Zlatna kolica za najbolji hrvatski kratkometražni film pripala su ostvarenju Rahlo Joze Schmucha, koje kroz dirljivu i tiho oblikovanu naraciju prikazuje pomirenje žene na samrti i sina koji je nestao tijekom rata prije trideset godina. Schmuch je prilikom preuzimanja nagrade istaknuo koliko ga osobno pogađa trenutak dodjele, posebno zato što se odvija neposredno pred Dan sjećanja na žrtve Vukovara, te je dirnutim glasom naglasio važnost pretvaranja sjećanja u prostor ljubavi, a ne mržnje.
Zlatna kolica za najbolji međunarodni kratkometražni igrani film odnijela je meksička Obiteljska nedjelja Gerarda Del Raza, snimljena u jednom kadru i oblikovana kao kružna opservacija koja razotkriva brutalnu svakodnevicu dijela meksičkog društva. Kandidaturom za Europske filmske nagrade 2027. ovjenčan je francuski naslov Bog se srami Jocelyna Charlesa, rad koji spaja naturalistički horor i humanističku meditaciju o ljudskoj potrebi za znanjem unatoč mogućnosti vlastitog uništenja.
U programu Ponovno s nama, žiri koji su činili Tina Tišljar, Bruno Anković i Dora Šustić Zlatni bicikl dodijelio je norveškom redatelju Joachimu Trieru za film Sentimentalna vrijednost. Oni su istaknuli da film impresionira raskošnom dramaturgijom, dubinom emocija i preciznom, kompleksnom režijom koja otvara prostor za suptilan prikaz obiteljskih trauma i fragilnih međuljudskih odnosa. Žiri je usput posebno pohvalio i film Glas Hind Rajab koji donosi snažno svjedočanstvo o brutalnosti suvremenog svijeta.
Mladi žiri programa PLUS, koji čine Maša Batinović, David Jurić, Kali Martinović, Greta Mikec i Erika Uda, nagradu je dodijelio belgijsko-francuskom filmu Ples lisica Valéryja Carnoyja. Oni su obrazložili da ih je film osvojio originalnom obradom teme ranjivosti i iznimno uvjerljivim likovima, dok su posebno željeli istaknuti i film Sjena moga oca Akinole Daviesa Jr.
Dječji žiri programa KinoKino nagradu je uručio animiranom filmu Divljaci Claudea Barrasa, koji vodi gledatelje u prašumu Bornea i kroz pažljivo modeliranu animaciju progovara o važnosti očuvanja prirode. Djeca su naglasila da film potiče na odgovornost i maštu, a ujedno se ističe bogatim zvukovima i glazbenim detaljima.
U završnom obraćanju direktor festivala Boris T. Matić i programska direktorica Selma Mehadžić istaknuli su da je 23. izdanje zabilježilo izvrsnu posjećenost i velik broj rasprodanih projekcija. Oni su zahvalili i svim institucijama, partnerima i sponzorima koji kontinuirano podupiru festival te naglasili važnost stručne festivalske ekipe i publike koja svake godine oblikuje jedinstvenu atmosferu ZFF-a.
Iako je službeni program završen, festival se nastavlja i u nedjelju 16. studenoga, kada se dio najgledanijih i najdiskutiranijih filmova prikazuje u CineStaru Branimir, MSU-u i KIC-u. Repertoar donosi projekcije Trierove Sentimentalne vrijednosti, restauriranog Očnjaka Yorgosa Lanthimosa, Jarmuscheva obiteljskog triptiha Otac majka sestra brat te romantičnu bajkersku komediju Zauzdan. Publika može pogledati i pobjedničke Divljake, dokumentarne i eksperimentalne filmove u programu MSU-a te tuniski film Odakle vjetar dolazi koji se prikazuje u sklopu Festivala pod reflektorom.
Nedjelja je posljednji dan i za online program na službenoj stranici festivala, gdje se mogu pogledati naslovi poput Rahla, ovogodišnjeg dobitnika Zlatnih kolica u programu Kockice.
Zagreb Film Festival i ove se godine održava uz podršku Gradskog uredu za kulturu i civilno društvo, Hrvatskog audiovizualnog centra, Kreativne Europe – potprograma MEDIA, Zaklade Kultura nova i Turističke zajednice grada Zagreba te brojnih volontera i partnera koji čine ovaj festival jednim od najvažnijih regionalnih filmskih događaja.
U danu koji prirodno poziva na tišinu, usporavanje i povratak sebi, Matija Cvek objavio je novu pjesmu – onu koja ne traži pažnju glasno, ali je dobiva iskreno. Objavljena na Božić, pjesma Dom su ljudi (radni naziv prema poruci) donosi jednostavnu, ali duboko univerzalnu misao: dom nisu ni gradovi ni adrese, nego ljudi s kojima dijelimo život.
U Ujedinjenom Kraljevstvu utrka za vrh glazbenih ljestvica svake je godine u prosincu žešća nego u bilo kojem drugom razdoblju. Tijekom božićnog tjedna i najveće zvijezde i manje poznata imena ulažu iznimne napore kako bi s pjesmom ili albumom dosegli prvo mjesto – jer se božićni broj jedan smatra osobito prestižnim i simbolički snažnim uspjehom.
Vratimo se nakratko u veljaču. Dodjela Grammyja 2025. godine i Beyoncé koja ispisuje povijest. Ne samo da joj je napokon dodijeljena najvažnija nagrada večeri, album godine, nego je postala i prva crna žena koja je osvojila Grammy za najbolji country album – za Cowboy Carter. Nedavne promjene koje je uvela Recording Academy tu pobjedu čine još monumentalnijom: moguće je da je Beyoncé ujedno i posljednja osoba koja će ikada osvojiti tu nagradu u tom obliku.
U vremenu kada se glazbena scena često oslanja na prolazne trendove i kratkotrajne hitove, sve je izraženija potreba za izvođačima koji publici nude autentičnost, emociju i priču. Upravo u tom prostoru pojavljuje se Josip Čolić, mladi i obrazovani glazbenik iz Zagreba, koji debitantskim singlom „Iluzije“ najavljuje promišljen i zreo ulazak na regionalnu glazbenu scenu.
Crna Gora službeno je izabrala svoju predstavnicu za Euroviziju 2026., a odluka je pala u završnici nacionalnog izbora Montesong, koji je i ove godine privukao veliku pozornost publike i regionalnih medija. Pobjedu je odnijela Tamara Živković, glazbenica iz Kotora, koja će s pjesmom „Nova zora“ braniti boje svoje zemlje na najvećoj europskoj glazbenoj pozornici.
Opatija je sinoć zablistala u punom blagdanskom sjaju. U elegantnom ambijentu Centra Gervais, pred do posljednjeg mjesta ispunjenom dvoranom, jedna od najcjenjenijih domaćih glazbenica – Nina Badrić – priredila je koncert koji će se još dugo prepričavati. Poseban božićni nastup, održan 22. prosinca u organizaciji Festivala Opatija, publici je donio večer ispunjenu emocijama, vrhunskom glazbom i istinskim blagdanskim ugođajem.
Jedan od najemotivnijih glazbenih trenutaka ovih blagdana stiže tiho, bez reflektora i pozornice, ali s emocijom koja nadilazi prostor, vrijeme i udaljenost.
Od Badnjaka do Nove godine, dvije najljepše lokacije u srcu grada nude bogat program za sve generacije – koncerti, DJ nastupi, klizanje, street food specijaliteti i interaktivne blagdanske aktivnosti.
U danu koji prirodno poziva na tišinu, usporavanje i povratak sebi, Matija Cvek objavio je novu pjesmu – onu koja ne traži pažnju glasno, ali je dobiva iskreno. Objavljena na Božić, pjesma Dom su ljudi (radni naziv prema poruci) donosi jednostavnu, ali duboko univerzalnu misao: dom nisu ni gradovi ni adrese, nego ljudi s kojima dijelimo život.
U Ujedinjenom Kraljevstvu utrka za vrh glazbenih ljestvica svake je godine u prosincu žešća nego u bilo kojem drugom razdoblju. Tijekom božićnog tjedna i najveće zvijezde i manje poznata imena ulažu iznimne napore kako bi s pjesmom ili albumom dosegli prvo mjesto – jer se božićni broj jedan smatra osobito prestižnim i simbolički snažnim uspjehom.
Vratimo se nakratko u veljaču. Dodjela Grammyja 2025. godine i Beyoncé koja ispisuje povijest. Ne samo da joj je napokon dodijeljena najvažnija nagrada večeri, album godine, nego je postala i prva crna žena koja je osvojila Grammy za najbolji country album – za Cowboy Carter. Nedavne promjene koje je uvela Recording Academy tu pobjedu čine još monumentalnijom: moguće je da je Beyoncé ujedno i posljednja osoba koja će ikada osvojiti tu nagradu u tom obliku.
Godinama se činilo da je Gmail adresa nešto što dobiješ jednom – i zauvijek ostaje isto. Bez obzira na to jesi li je otvorio kao tinejdžer, pod nadimkom koji danas zvuči neugodno, ili prije nego što si mogao predvidjeti koliko će Google račun postati važan dio svakodnevice.