Generacijski jaz u glazbi: Možemo li uživati u glazbi koja “nije za našu generaciju”?
Tzv. ratovi generacija najbolje se vide na području popularne glazbe. Stari odbacuju sve mlađe od sebe kao TikTok generaciju, a mladi ne žele ni dati priliku ičemu što im miriše na starost. No postoji li stvarno generacijski jaz u glazbi?
Zahvaljujući internetu, ponekad se čini kao da je generacijski jaz sve veći i veći i da više nitko ne razumije ljude starije ili mlađe od sebe nekoliko desetljeća.
Generacijski jaz u glazbi najočitiji je kod kantautora
To se posebno vidi u glazbi – dovoljno je pogledati Youtube trending u Hrvatskoj i svakome starijemu od 18 godina većina imena bit će potpuno nepoznata, a s druge strane, generacije naših očeva i majki će često ostati potpuno začuđeni nad svime mlađim od grupe Queen.
Generacije se mijenjaju i umjetnicima je sve teže ostati relevantnima i stvarati glazbu koja će biti privlačna mlađima od njih – posebno je takav slučaj s kantautorima, čije je stvaralaštvo uglavnom koncentrirano na vlastito životno iskustvo, koje je često obilježeno upravo specifičnostima odrastanja u određenome vremenu.
Još jedan efekt interneta je to što zahvaljujući misterioznim algoritmima društvenih mreža često ispliva neki intervju ili nečije mišljenje staro nekoliko godina te ponovno postane viralno i poticajno za razmišljanje.
Tako je i s isječkom iz intervjua pjevačice Adele, koji je dala krajem 2021., a koji je ponovno popularan među njezinim fanovima na društvenim mrežama.
„Ako će svi raditi glazbu za TikTok, tko će raditi glazbu za moju generaciju?“ pita se 35-godišnja pjevačica. „Tko će raditi glazbu za ljude poput mene? Ja ću se uhvatiti tog posla“.
„Stvarat ću za ljude koji su slični meni, po broju godina koje su proveli na ovoj Zemlji… ne mislim da bi 12-godišnjaci trebali slušati moje pjesme, malo su previše duboke za njih“. U tom istom intervjuu Adele je objasnila kako je prilikom stvaranja svog zadnjeg albuma “30“ odmah odbacila ideje producenata koji su joj savjetovali da počne razmišljati o tome kako će se njezine pjesme slušati na TikToku, društvenoj mreži kratke pažnje koja je daleko najpopularnija među članovima tzv. generacije Z (rođeni 1996. i kasnije).
Generacijski jaz u glazbi premošćuju veliki umjetnici
S jedne strane, ideja da nije svaka glazba, ili općenito svaka umjetnost za pripadnika svake generacije je razumljiva. Neke pjesme, filmovi i romani najbolje rezoniraju s ljudima određenih godina ili generacije. Teško je saživjeti se s pjesmama o izgubljenim ljubavima i razočaranjima ako sami niste iskusili ništa tome slično. A sigurno se svima od nas dogodilo da pogledamo film koji nam je u formativnim godinama bio iznimno važan i jednostavno se zapitamo: „Što sam dovraga vidio u ovome?“.
S druge strane, bit velike umjetnosti – a Adele njoj pripada – je upravo u njezinoj univerzalnosti. Da bismo uživali, na primjer, u kultnoj oproštajnom pjesmi Johnnyja Casha“Hurt“, koju je country legenda snimila dok je bio na samrti, ne moramo sami biti na kraju svoga životnoga puta – uostalom, ta pjesma je zapravo obrada pjesme Nine Inch Nailsa koja je originalno napisana iz potpuno druge perspektive od one u kojoj je bio Cash kada ju je snimio. Opet, da bismo uživali u glazbi koju stvara Billie Eilish ne moramo pripadati njezinoj generaciji Z, jer unatoč specifičnostima života njezine generacije, poruke koje šalje su univerzalne.
Koja je poanta ovoga teksta? Umjetnost je glupo stavljati u ladice i nazivati „generacijskom“, isto kao što ju je glupo nazivati „muškom“, „ženskom“ ili „crnačkom“.
Veliki umjetnici u stanju su svoje partikularno iskustvo uzdignuti na univerzalnu razinu te time dotaknuti svakoga, od generacije Z do generacije svojih baka. Isto tako, kao konzumenti (slušatelji, gledatelji, čitatelji) ne smijemo odbacivati ništa zato što bi bilo „prestaro“, ali isto tako niti zato što je „prenovo“.
Kvaliteta je uvijek kvaliteta i svatko u njoj može uživati ukoliko si sam ne postavi mentalnu blokadu da ne može.
U predblagdanskom ozračju restorana Zinfandel’s organizatori Fooling Around by Fuliranje:
Esplanade Zagreb hotel, kreativna agencija Kokoš ili jaje i MPG agencija pretpremijerno su
predstavili gastronomsku ponudu ovogodišnjeg izdanja najsofisticiranijeg adventskog događanja u
Zagrebu.
Ovogodišnji drugoplasirani predstavnik Eurovizije, pobjednik telefonskih glasova publike, Baby Lasagna („Rim Tim Tagi Dim”), dostavlja još jednu brzu energičnu pjesmu!
Kad se zima spusti i svjetla adventa osvijetle Zagreb, svi obožavatelji božićne čarolije znaju što
mogu očekivati: miris kuhanog vina, ukrašene trgove, mnoštvo posjetitelja i bogate blagdanske
prizore.
Domenica Žuvela, omiljena hrvatska pjevačica čija je karijera obilježena vedrim melodijama i toplim stihovima, zakoračila je u zrelije glazbeno poglavlje. Njezina nova pjesma "Pravo lice" donosi ne samo osvježenje njezina glazbenog izričaja već i dublju emotivnu dimenziju kojom osvaja publiku. Svojim karakterističnim glasom i iskrenošću, Domenica je još jednom potvrdila da glazba nije samo umjetnost, već i sredstvo izražavanja unutarnjih previranja i snage.
Nakon što je u prosincu 2023. očarao publiku u Areni Zagreb, jedan od najomiljenijih glazbenih umjetnika ovih vremena ponovno stiže u Hrvatsku. Bryan Adams, čiji su hitovi obilježili generacije i osvojili srca diljem svijeta, u sklopu velike svjetske turneje Roll with the Punches održat će koncert u ambijentu pulskog Amfiteatra 29. srpnja 2025. godine. Ulaznice su u prodaji od četvrtka, 21. studenog, u sustava Eventima.