Kad umjetnost zapali svijet koji više ne gori: Što se zapravo događa na festivalu “PoslijeSvijet” u Zagrebu
U Zagrebu se ovih dana odvija nešto što nije ni predstava, ni izložba, ni koncert. Festival PoslijeSvijet u Zagrebu, devetnaesto izdanje izvedbenog festivala Improspekcije, zauzeo je prostore MSU-a, ALU-a, Pogona Jedinstvo, Kluba Močvara i MaMe i pretvorio ih u prostor zajedničkog zamišljanja svijeta nakon svega poznatog. Ovogodišnje izdanje, otvoreno 9. listopada koncertnim performansom Alexa Franza Zehetbauera, govori o onome što ostaje nakon krize, nakon tišine, nakon čovjeka – i pokušava pronaći novi oblik zajedništva kroz improvizaciju, glas, tijelo i igru.
Festival je zamišljen kao vremenska kapsula koja obilježava pet godina od početka pandemije, a tema PoslijeSvijet istražuje tragove promjena koje su ostale u nama i oko nas. Na otvaranju, Zehetbauerov kabaretski nastup u MSU-u pretvorio je scenu u prostor između glazbe i rituala, dok su se u danima koji su uslijedili nizale izvedbe i performansi koji dovode u pitanje granice između života i smrti, tijela i tehnologije, stvarnog i zamišljenog.
Vatra koja ne gori i svijet koji traži novi ritam
U srijedu, 15. listopada, britanski umjetnik Tom K Kemp donosi interaktivnu izvedbu Peta Vatra, u kojoj publika ulazi u pregovore s Vatrom koja je odlučila stupiti u štrajk. Ništa ne gori, ništa se ne mijenja, a svaka odluka publike oblikuje novi svijet bez topline, bez dima, bez iskre. Izvedba se odvija u Maloj dvorani Pogona Jedinstvo, a rezultat je suradnje festivala PoslijeSvijet u Zagrebu i Galerije Močvara.
Kraj festivala obilježit će nastupi Petera Scherrebecka, poznatog pod imenom Misty Superdeluxe, i Lane Lehpamer, čiji rad Konzumacija nastavlja istraživanje tijela kao prostora transformacije. U MikroKinu MaMa, Ashkan Sepahvand prikazat će film Tražeći priču, koji kroz arhivsku građu i poetičnu montažu otvara pitanje jezika i pripadanja.
Kroz cijeli program provlači se ideja improvizacije kao životne prakse – sposobnosti da se odgovori na promjenu, da se pronađe smisao u pokretu i dijeljenju. Kustoski tim u sastavu Tee Kantoci, Dore Brkarić i Marka Gutića Mižimakova oblikovao je festival kao prostor promatranja i slušanja, gdje se granice između publike i izvođača brišu u zajedničkom iskustvu.
U vremenu kada svijet često izgleda kao da se urušava pod vlastitim ritmom, PoslijeSvijet u Zagrebu nudi mogućnost da ga ponovno promislimo, ne kao povratak starom, nego kao početak nečeg što tek treba nastati.
U danu koji prirodno poziva na tišinu, usporavanje i povratak sebi, Matija Cvek objavio je novu pjesmu – onu koja ne traži pažnju glasno, ali je dobiva iskreno. Objavljena na Božić, pjesma Dom su ljudi (radni naziv prema poruci) donosi jednostavnu, ali duboko univerzalnu misao: dom nisu ni gradovi ni adrese, nego ljudi s kojima dijelimo život.
U Ujedinjenom Kraljevstvu utrka za vrh glazbenih ljestvica svake je godine u prosincu žešća nego u bilo kojem drugom razdoblju. Tijekom božićnog tjedna i najveće zvijezde i manje poznata imena ulažu iznimne napore kako bi s pjesmom ili albumom dosegli prvo mjesto – jer se božićni broj jedan smatra osobito prestižnim i simbolički snažnim uspjehom.
Vratimo se nakratko u veljaču. Dodjela Grammyja 2025. godine i Beyoncé koja ispisuje povijest. Ne samo da joj je napokon dodijeljena najvažnija nagrada večeri, album godine, nego je postala i prva crna žena koja je osvojila Grammy za najbolji country album – za Cowboy Carter. Nedavne promjene koje je uvela Recording Academy tu pobjedu čine još monumentalnijom: moguće je da je Beyoncé ujedno i posljednja osoba koja će ikada osvojiti tu nagradu u tom obliku.
U vremenu kada se glazbena scena često oslanja na prolazne trendove i kratkotrajne hitove, sve je izraženija potreba za izvođačima koji publici nude autentičnost, emociju i priču. Upravo u tom prostoru pojavljuje se Josip Čolić, mladi i obrazovani glazbenik iz Zagreba, koji debitantskim singlom „Iluzije“ najavljuje promišljen i zreo ulazak na regionalnu glazbenu scenu.
Crna Gora službeno je izabrala svoju predstavnicu za Euroviziju 2026., a odluka je pala u završnici nacionalnog izbora Montesong, koji je i ove godine privukao veliku pozornost publike i regionalnih medija. Pobjedu je odnijela Tamara Živković, glazbenica iz Kotora, koja će s pjesmom „Nova zora“ braniti boje svoje zemlje na najvećoj europskoj glazbenoj pozornici.
Opatija je sinoć zablistala u punom blagdanskom sjaju. U elegantnom ambijentu Centra Gervais, pred do posljednjeg mjesta ispunjenom dvoranom, jedna od najcjenjenijih domaćih glazbenica – Nina Badrić – priredila je koncert koji će se još dugo prepričavati. Poseban božićni nastup, održan 22. prosinca u organizaciji Festivala Opatija, publici je donio večer ispunjenu emocijama, vrhunskom glazbom i istinskim blagdanskim ugođajem.
Jedan od najemotivnijih glazbenih trenutaka ovih blagdana stiže tiho, bez reflektora i pozornice, ali s emocijom koja nadilazi prostor, vrijeme i udaljenost.
Od Badnjaka do Nove godine, dvije najljepše lokacije u srcu grada nude bogat program za sve generacije – koncerti, DJ nastupi, klizanje, street food specijaliteti i interaktivne blagdanske aktivnosti.
U danu koji prirodno poziva na tišinu, usporavanje i povratak sebi, Matija Cvek objavio je novu pjesmu – onu koja ne traži pažnju glasno, ali je dobiva iskreno. Objavljena na Božić, pjesma Dom su ljudi (radni naziv prema poruci) donosi jednostavnu, ali duboko univerzalnu misao: dom nisu ni gradovi ni adrese, nego ljudi s kojima dijelimo život.
U Ujedinjenom Kraljevstvu utrka za vrh glazbenih ljestvica svake je godine u prosincu žešća nego u bilo kojem drugom razdoblju. Tijekom božićnog tjedna i najveće zvijezde i manje poznata imena ulažu iznimne napore kako bi s pjesmom ili albumom dosegli prvo mjesto – jer se božićni broj jedan smatra osobito prestižnim i simbolički snažnim uspjehom.
Vratimo se nakratko u veljaču. Dodjela Grammyja 2025. godine i Beyoncé koja ispisuje povijest. Ne samo da joj je napokon dodijeljena najvažnija nagrada večeri, album godine, nego je postala i prva crna žena koja je osvojila Grammy za najbolji country album – za Cowboy Carter. Nedavne promjene koje je uvela Recording Academy tu pobjedu čine još monumentalnijom: moguće je da je Beyoncé ujedno i posljednja osoba koja će ikada osvojiti tu nagradu u tom obliku.
Godinama se činilo da je Gmail adresa nešto što dobiješ jednom – i zauvijek ostaje isto. Bez obzira na to jesi li je otvorio kao tinejdžer, pod nadimkom koji danas zvuči neugodno, ili prije nego što si mogao predvidjeti koliko će Google račun postati važan dio svakodnevice.