Serija “Bridgerton“, koja je nedavno dobila prednastavak “Queen Charlotte“, već nekoliko godina veliki je hit među ljubiteljima povijesnih drama.
Netflixova adaptacija serijala romana Julie Quinn, u produkciji Shonde Rimes (“Grey’s Anatomy“, “How to Get Away with a Murder“), sama naglašava da „nije lekcija iz povijesti“, već da je na njoj samo temeljena. Mnogi se fanovi vjerojatno pitaju – što je točno povijesno, a što je izmišljeno za potrebe serije? Donosimo vam stvarnost iza priče o kraljici Charlotte, drugoj najdugovječnijoj supruzi nekog britanskog vladara.
Koliko je Bridgerton zaista “točan”?
Dosta kontroverzi izaziva činjenica što u seriji ulogu britanske kraljice igraju tamnopute glumice, Golde Rosheuvel u “Bridgertonu“ odnosno Indije Amarteifio u prednastavku. Teorije o afričkome podrijetlu povijesne kraljice Charlotte predlagane su od strane nekih povjesničara, međutim nemoguće je sa sigurnošću utvrditi koliko u njima ima istine.
Kraljica Charlotte, Benjamin West (1738–1820)PROFIMEDIA
Charlotte je rođena kao osmo dijete i najmlađa kći njemačkoga vojvode Charlesa Louisa Fredericka od Mecklenburg-Sterlitza. Međutim portugalski povjesničar Mario de Valdes y Cocom utvrdio je da njezina obiteljska linija potječe od portugalskoga kralja Alfonsa III. iz 13. stoljeća i njegove ljubavnice Madragane, za koju se smatra da je bila afričkoga podrijetla. Valdes je tvrdio da je slikarima koji su portretirali kraljicu bilo naređeno da smanje njezine „afričke osobine“ i da je to dokaz da je zapravo bila crnkinja. Očito je da su se producenti koji rade “Bridgerton” odlučili za Valdesovu interpretaciju.
S druge strane, neki se znanstvenici oštro protive takvom viđenju. Hakim Adi, profesor afričke povijesti na Sveučilištu u Chesteru u intervjuu za magazin Insider utvrdio je da ne postoji mnogo dokaza da je Madragana uopće bila crnkinja. „Najblažim riječima, dokazi su vrlo tanki“, rekao je u intervjuu. Valja napomenuti da je između rođenja Charlotte i života njezine navodne afričke pretkinje prošlo nešto više od pet stoljeća.
Kraljica koja je uvela božićno drvce u Britaniju
Ono što je vjerojatno istina je da je Charlotte zaslužna za popularizaciju svima drage tradicije kićenja božićnih drvaca. Za božić 1800. godine kraljica je u Windsoru okitila cijelo drvce u svojim odajama, inspirirana mecklenbruškim običajima iz svoje mladosti, što je Netflix i prikazao.
Odnos sa suprugom Georgeom III.
Ono u čemu Netflixova serija ne odudara od povijesti jest brzina kojom su se Charlotte i njezin suprug kralj George III. vjenčali. George je odmah nakon svoje krunidbe 1760. odlučio da mu je prvi prioritet pronaći suprugu (imao je 22 godine). Već sljedeće godine u tada 17-godišnjoj Charlotte pronašao je savršenu partiju – ona je bila protestantkinja te nije pripadala nekoj velikoj vladarskoj kući, što bi zakompliciralo političke odnose u Europi. U srpnju je kralj formalno objavio želju da je oženi, sljedeći mjesec veleposlanici Britanije i Mecklenburga potpisali su bračni ugovor, a Charlotte je 8. rujna došla u Englesku te iste večeri bila udana za Georgea. Da, to je bilo prvi puta da se uopće vide.
Još jedan element u kojemu Netflix je odudara od povijesti jest mentalno stanje kralja. George III. u povijesti je ostao upamćen kao „ludi kralj“ zbog toga što je bolovao od mentalnih bolesti. Današnji povjesničari raspravljaju o točnoj prirodi njegova stanja, a vodeća hipoteza je da je patio od bipolarnoga poremećaja. S vremenom je njegovo zdravlje bilo sve lošije, što je kulminiralo time da je njegov i Charlottein najstariji sin – a imali su petnaestero djece (Netflix je taj broj smanjio na trinaest) – budući kralj George IV. proglašen regentom 1810. George III. umro je deset godina kasnije.
Kao što je prikazano u seriji, George je od mentalne bolesti liječen uobičajenim devetnaestostoljetnim metodama, poput puštanja krvi i „medicinskih kupki“, a kako mu je stanje postajalo gore to je i tretman bio gori, te je na kraju života kralju bilo zabranjeno samostalno napuštati kuću, a često i koristiti nož i vilicu za vrijeme jela.
Možda nije lekcija iz povijesti, ali je na njoj utemeljena
Iz svega dosad rečenoga jasno je da Netflixova serija – niti “Bridgerton“ niti “Queen Charlotte“ – nije, kao što i obećava, lekcija iz povijest, ali se povijesnih činjenica drži u osnovnim detaljima. Ipak, ako vas zanima stvarna povijest kraljice Charlotte i kralja Georgea, bolje je da potražite neki udžbenik.
Dokumentarni film redateljskog dvojca Biljane Tutorov i Petra Glomazića, nastao uz hrvatsku kreativnu i produkcijsku podršku, uvršten je u prestižni World Cinema Documentary Competition, donoseći globalnoj publici intimnu i borbenu priču majke i kćeri koje čuvaju svoju planinu i identitet.
Serijal Apetitlih, koji već tri nedjelje na HRT1 u 16:50 vodi gledatelje na kulinarsko putovanje kroz povijest i okuse, postao je jedno od najugodnijih televizijskih iznenađenja sezone. Reakcije publike jasno pokazuju da su autori pogodili savršenu mjeru između edukativnog i zabavnog sadržaja. Od putovanja vlakom nekadašnjim rutama Austro-Ugarske, do mirisa tradicionalnih jela koja se prenose generacijama, serijal uspijeva istodobno probuditi nostalgiju i inspirirati gledatelje da sami zavire u stare kuharice svojih baka.
83. izdanje Zlatnih globusa donosi najveći broj nominacija za film One Battle After Another, ulazak vampira u utrku za prestižne nagrade i - po prvi put u povijesti - posebnu kategoriju za podcaste.
HBO je, tijekom glamurozne prezentacije za medije u užurbanoj i uvijek inspirativnoj atmosferi New Yorka, službeno najavio vijest koja je uzbudila obožavatelje diljem svijeta, potvrdivši da franšiza „Igra prijestolja“ ulazi u svoju najsnažniju razvojnu fazu do sada, jer će dvije velike serije iz Westerosa dobiti nove sezone svake godine sve do 2028., tako da se publika može pripremiti na kontinuirani povratak u ovaj mračno-epski svemir koji i dalje oblikuje suvremenu televiziju.
Modni svijet ponovno bruji – Miranda Priestly se vraća! Nakon gotovo dva desetljeća, Meryl Streep i Anne Hathaway ponovno su zajedno na velikom platnu u nastavku filma Vrag nosi Pradu. Prvi teaser koji je upravo objavio 20th Century Studios pokazuje trenutak koji je već zaludio internet: Miranda i Andy susreću se u dizalu, a Streep u svojem prepoznatljivom stilu izgovara legendarno: „Dugo ti je trebalo.”
Doktorica Vivian Jurković iz Matulja jedna je od onih stručnjakinja čiji profesionalni put odiše mirnom sigurnošću osobe koja točno zna što želi postići — spojiti medicinsku preciznost, estetsku suptilnost i duboko poštovanje prema prirodnoj ljepoti. Već pri prvom susretu s njenim radom jasno je da je riječ o liječnici koja ne pristupa licu kao površini, nego kao priči koju treba razumjeti, njegovati i pažljivo oblikovati. U ordinaciji koju je izgradila s istančanim osjećajem za detalj stvorila je okruženje u kojem se pacijenti osjećaju sigurno, saslušano i istinski zbrinuto. Godine usavršavanja u području neinvazivnih estetskih tretmana donijele su joj reputaciju jedne od najpouzdanijih stručnjakinja za suptilne, prirodne transformacije koje ističu, a ne mijenjaju osobu.
Pop boje, blagdanski motivi i luksuzne teksture definiraju Chanel Holiday ekskluzivnu blagdansku selekciju modnih dodataka koja u prvi plan stavlja sofisticiranu interpretaciju božićne estetike. Kolekcija je osmišljena kao hommage sezoni slavlja, uz naglasak na detalje koji čine razliku.
Postoje LEGO setovi koji se slažu, izlože i s vremenom padnu u zaborav. A postoje i oni rijetki, pomno osmišljeni modeli koji nadilaze granicu igračke i postaju predmet želje, razgovora i statusa. Upravo takav je novi LEGO Icons set inspiriran serijom Stranger Things – Creel House, mračna kuća iz Hawkinsa koja u Hrvatsku stiže za svega nekoliko dana i već sada se smatra jednim od najpoželjnijih kolekcionarskih izdanja ove godine.
Eurosong je desetljećima volio sebe zamišljati kao sigurno utočište glazbe – prostor u kojem se politika zaustavlja na vratima pozornice, a reflektori obasjavaju isključivo pjesme, izvođače i obećanje zajedništva. No povijest tog natjecanja pokazuje da se stvarnost uvijek, prije ili kasnije, probije kroz scenografiju. Odluka Nema, pobjednika Eurosonga 2024., da vrati svoj trofej Europskoj radiodifuznoj uniji (EBU), nije samo osobni čin savjesti, nego i simbolički rez u tkivu natjecanja koje se već godinama bori s vlastitim proturječnostima.