Serijski ubojice istovremeno nas užasavaju i fasciniraju potpuno nerazumljivom prirodom svojih zločina, zato kada bolje razmislite, nije pretjerano čudno da su mnogi stvarni zločinci inspirirali užase s velikih i malih ekrana. Ovo su neki od njih.
Isti ubojica inspirirao je tri slavna filmska zlikovca
Norman Bates – Psiho (1960.) i nastavci
Inspiracija: Ed Gein
Norman Bates, mentalno poremećeni ubojica iz Psiha Alfreda Hitchcocka (i tri mnogo manje poznata nastavka iz 1980-ih), izravno je inspiriran ozloglašenim Edom Geinom.
Poznat kao “Mesar iz Plainfielda”, ovaj ubojica je bio povučeni čovjek koji je uglavnom ekshumirao trupla netom umrlih žena, ali je neke i ubijao. Nakon što bi „nabavio“ truplo, Gein je od njihovih kostiju i kože izrađivao trofeje . Bio je nezdravo privržen svojoj majci i pokušavao ju je „rekreirati“ nakon smrti uz pomoć dijelova drugih žena, što je detalj koji je najviše inspirirao pisca Roberta Blocha i njegov roman Psiho iz 1959., kojega je Hitchcock ekranizirao godinu poslije.
Leatherface – Teksaški masakr motornom pilom (1973.) i nastavci
Inspiracija: Ed Gein
Geinovi zločini bili su toliko utjecajni da su desetljeće kasnije inspirirali još jednog poremećenog ubojicu s velikih ekrana – Leatherfacea.
Manijakalni kanibal s motornom pilom koji nosi masku od ljudske kože izravno je inspiriran Geinovim stvaranjem maski i odijela od kože svojih žrtava, kao i činjenicom da je bio sklon pojesti dijelove svojih žrtava.
Buffalo Bill – Kad jaganjci utihnu (1991.)
Inspiracija: Ed Gein, Ted Bundy, Gary Heidnik
Iako je Anthony Hopkins kao Hannibal ostavio veći dojam, glavni negativac Oscarom nagrađenog filma je Buffalo Bill u izvedbi Teda Levinea. On je također dijelom inspiriran Geinom – poput stvarnog ubojice, svojim žrtvama dere kožu kako bi od nje napravio odijelo s ciljem da se preruši u ženu.
No način na koji je dolazio do žrtava i ubijao ih inspiriran je dvama kasnijim ubojicama. Kao Ted Bundy, metoda pronalaska žrtve mu je da glumi da mu je potrebna pomoć na cesti prije nego što žrtvu onesvijesti i smjesti u svoj kombi, dok poput Garyja Heidnika zatočene žene drži u jami u podrumu kako bi ih mučio prije ubojstva.
Hannibal Lecter – Manhunter (1986.), Kad jaganjci utihnu (1991.), Hannibal (2001.), Crveni zmaj (2002.), serija Hannibal
Inspiracija: Dr. Alfredo Ballí Treviño
Ovaj meksički kirurg je osuđen za ubojstvo i komadanje svoje ljubavnice 1950-ih. Autor Thomas Harris, koji je stvorio lik, upoznao je doktora tijekom istraživanja za svoje romane, a elementi njegovog mirnog ponašanja i jezive prošlosti odražavaju se u liku Hannibala Lectera – iako Alfredo, barem koliko je poznato, nikoga nije pojeo.
Ghostface – serijal Vrisak (1996.)
Inspiracija: Danny Rolling
Maskirani ubojica Ghostface inspiriran je zločinima Trbosjeka iz Gainesvillea Dannyja Rollinga. On je 1990. ubio petero srednjoškolaca u gradiću na Floridi i ostavljao njihova raskomadana tijela u javnosti da budu pronađena.
Scenarist Kevin Williamson 1994. je gledao dokumentarac o suđenju Rollingu i tako dobio inspiraciju za svoje najpoznatije djelo.
Candyman – serijal Candyman
Inspiracija: Ubojstvo Ruthie May McCoy
Legenda o Candymanu, osvetoljubivom duhu koji ubija svakoga tko se usudi izgovoriti njegovo ime pet puta pred ogledalom, ukorijenjena je u užasnom stvarnom ubojstvu Ruthie Mae McCoy.
Godine 1987. Ruthie McCoy iz Chicaga ubili su provalnici koji su u njezin stan ušli kroz ogledalo u kupaonici, probivši zid iz susjednoga stana. Urbana legenda o ovom ubojstvu inspirirala je način na koji ubija Candyman.
Dokumentarni film redateljskog dvojca Biljane Tutorov i Petra Glomazića, nastao uz hrvatsku kreativnu i produkcijsku podršku, uvršten je u prestižni World Cinema Documentary Competition, donoseći globalnoj publici intimnu i borbenu priču majke i kćeri koje čuvaju svoju planinu i identitet.
Serijal Apetitlih, koji već tri nedjelje na HRT1 u 16:50 vodi gledatelje na kulinarsko putovanje kroz povijest i okuse, postao je jedno od najugodnijih televizijskih iznenađenja sezone. Reakcije publike jasno pokazuju da su autori pogodili savršenu mjeru između edukativnog i zabavnog sadržaja. Od putovanja vlakom nekadašnjim rutama Austro-Ugarske, do mirisa tradicionalnih jela koja se prenose generacijama, serijal uspijeva istodobno probuditi nostalgiju i inspirirati gledatelje da sami zavire u stare kuharice svojih baka.
83. izdanje Zlatnih globusa donosi najveći broj nominacija za film One Battle After Another, ulazak vampira u utrku za prestižne nagrade i - po prvi put u povijesti - posebnu kategoriju za podcaste.
HBO je, tijekom glamurozne prezentacije za medije u užurbanoj i uvijek inspirativnoj atmosferi New Yorka, službeno najavio vijest koja je uzbudila obožavatelje diljem svijeta, potvrdivši da franšiza „Igra prijestolja“ ulazi u svoju najsnažniju razvojnu fazu do sada, jer će dvije velike serije iz Westerosa dobiti nove sezone svake godine sve do 2028., tako da se publika može pripremiti na kontinuirani povratak u ovaj mračno-epski svemir koji i dalje oblikuje suvremenu televiziju.
Modni svijet ponovno bruji – Miranda Priestly se vraća! Nakon gotovo dva desetljeća, Meryl Streep i Anne Hathaway ponovno su zajedno na velikom platnu u nastavku filma Vrag nosi Pradu. Prvi teaser koji je upravo objavio 20th Century Studios pokazuje trenutak koji je već zaludio internet: Miranda i Andy susreću se u dizalu, a Streep u svojem prepoznatljivom stilu izgovara legendarno: „Dugo ti je trebalo.”
Pop boje, blagdanski motivi i luksuzne teksture definiraju Chanel Holiday ekskluzivnu blagdansku selekciju modnih dodataka koja u prvi plan stavlja sofisticiranu interpretaciju božićne estetike. Kolekcija je osmišljena kao hommage sezoni slavlja, uz naglasak na detalje koji čine razliku.
Postoje LEGO setovi koji se slažu, izlože i s vremenom padnu u zaborav. A postoje i oni rijetki, pomno osmišljeni modeli koji nadilaze granicu igračke i postaju predmet želje, razgovora i statusa. Upravo takav je novi LEGO Icons set inspiriran serijom Stranger Things – Creel House, mračna kuća iz Hawkinsa koja u Hrvatsku stiže za svega nekoliko dana i već sada se smatra jednim od najpoželjnijih kolekcionarskih izdanja ove godine.
Eurosong je desetljećima volio sebe zamišljati kao sigurno utočište glazbe – prostor u kojem se politika zaustavlja na vratima pozornice, a reflektori obasjavaju isključivo pjesme, izvođače i obećanje zajedništva. No povijest tog natjecanja pokazuje da se stvarnost uvijek, prije ili kasnije, probije kroz scenografiju. Odluka Nema, pobjednika Eurosonga 2024., da vrati svoj trofej Europskoj radiodifuznoj uniji (EBU), nije samo osobni čin savjesti, nego i simbolički rez u tkivu natjecanja koje se već godinama bori s vlastitim proturječnostima.